Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako iltapäiväkerhon ohjaaja muka takavarikoida lapsen kännykän?

Vierailija
03.09.2011 |

Hankimme 7v pojalle kännykän, että voidaan iltapäivällä pitää yhteyttä. Hän tietää ja ymmärtää, että koulutunneilla känny ei saa näkyä eikä kuulua. Iltapäiväkerho on mielestäni aivan eri juttu kuin kouluaika, enkä ymmärrä, millä oikeudella känny otetaan pois, vieläpä vapaan ulkonaolon aikana. Ohjaajat eivät tästä edes mulle kertoneet, vaan lapsi itse.

Kommentit (115)

Vierailija
1/115 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi,voi ei meidän nicopetterin tarvitse noudattaa sääntöjä. nicopetterillä on vapaakasvatus.

Hoida lapsesi itse kotonasi, niin voit antaa lapsesi kasvaa ilman sääntöjä.

Vierailija
2/115 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kerhotäti tulee ottamaan känny pois etenkään jos ei lapsi ole sillä harmia muille aiheuttanut. Koulutunti todella asia erikseen sitten. Ottaisin yhteyttä kerhoon ja keskustelisin asiasta....olen omaa lastani ohjeistanut että ip-kerhosta saa soittaa mulle milloin vaan jos asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/115 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin. Asiasta valitettiin monta kertaa, mutta aina painettiin villaisella kun vanhemmat on niin hysteerisiä.

Kärähti sitten lopulta kun tuli aina vain rohkeammaksi ja lopulta tuli ympäripäissään töihin.

Ainakin meillä saa soitella kymmenenkin kertaa ennen kuin sieltä suvaitaan vastata! Kun on kuulemma muuta tekemistä.

Otin lapsen pois kerhosta syyskuun alusta alkaen, koska IP-kerho vaikutti natsimeiningiltä. Siellä oli tiukat jaksot, jolloin sai tiettyjä asioita tehdä tyyliin ½ tuntia läksyjä, ½ tuntia yhteistä peliä, tunti ulkoilua (kävelyä ympäri koulun pihan kuin vankilassa) jne. Lapsi ei saanut lainkaan levätä siellä vaan koko ajan pitit osallistua ja olla mukana. Ei meidän pieni yksinkertaisesti jaksanut! Ja kun vielä vanhemmalle ei saanut soittaa ja kertoa, että kerhossa on lyöty ja potkittu, koska IP-kerhonvetäjän mielestä "sellaisista asioista ei puhuta ulkopuolisille" niin eihän sitä lasta voinut siellä pitempään kiduttaa.

Jostain syystä nämä IP-kerhojen vetäjät ovat niitä ihmisiä, joilla oma elämä on täysin hakusessa ja valtaa käytetään kiusaamalla lapsia.

Vierailija
4/115 |
04.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

töihin. Asiasta valitettiin monta kertaa, mutta aina painettiin villaisella kun vanhemmat on niin hysteerisiä.

Kärähti sitten lopulta kun tuli aina vain rohkeammaksi ja lopulta tuli ympäripäissään töihin.

Ainakin meillä saa soitella kymmenenkin kertaa ennen kuin sieltä suvaitaan vastata! Kun on kuulemma muuta tekemistä.

Otin lapsen pois kerhosta syyskuun alusta alkaen, koska IP-kerho vaikutti natsimeiningiltä. Siellä oli tiukat jaksot, jolloin sai tiettyjä asioita tehdä tyyliin ½ tuntia läksyjä, ½ tuntia yhteistä peliä, tunti ulkoilua (kävelyä ympäri koulun pihan kuin vankilassa) jne. Lapsi ei saanut lainkaan levätä siellä vaan koko ajan pitit osallistua ja olla mukana. Ei meidän pieni yksinkertaisesti jaksanut! Ja kun vielä vanhemmalle ei saanut soittaa ja kertoa, että kerhossa on lyöty ja potkittu, koska IP-kerhonvetäjän mielestä "sellaisista asioista ei puhuta ulkopuolisille" niin eihän sitä lasta voinut siellä pitempään kiduttaa.

Jostain syystä nämä IP-kerhojen vetäjät ovat niitä ihmisiä, joilla oma elämä on täysin hakusessa ja valtaa käytetään kiusaamalla lapsia.

Kannattaiskohan vaatia rahoilleen vastinetta... Täällä ainakin toimii hyvin.

Vierailija
5/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten ei kerhon aikana tarvitse puhelinta. Se voi olla jopa turvallisuusriski.

Vierailija
6/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän iltapäiväkerho toimii koulun yhteydessä ja siellä pätevät samat säännöt ja ohjeet kuin koulussakin. Vanhemmat ymmärtävät tämän, eikä mainitsemasi kaltaisia ongelmia ole koskaan tullut.

Kysy ohjaajilta ensin, mitä lapsesi on tehnyt, että puhelin on pitänyt takavarikoida. Kai he palauttivat sen päivän päätteeksi? Jos eivät, niin ymmärrän kysymyksesi. Jos taas palauttivat, niin kehoittaisin keskustelemaan asiasta lapsesi kanssa. Hänen on ehkä hyvä oppia, että sääntöjä on muuallakin kuin koulussa...

Vierailija
7/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja miksi pitäisikään? Mielestäni sen saa takavarikoida jos kakara ei muuten usko

Vierailija
8/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kännyt kielletty. Pysyivät repussa kotiinlähtöön asti.

Vierailija
9/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän lastensuojelussakaan saa lapselta ottaa tavaroita mielivaltaisesti pois.

Vierailija
10/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kertoisit, että et saa poikaan mitään yhteyttä. Teidän piti tavata paikassa X klo Y, poikaa ei näy eikä tämä vastaa kännnykkäänsä. Sano, että olet jo soittamassa poliisille.

Ehkä siellä sitten tajutaan, että kännykkä on yhteydenpitoväline eikä ladattu ase. IP-kerho ei ole koulu, siellä saa esim. jutella vapaasti kavereille ja ihan vapaasti soittaa vanhemmille. Jos näin ei saa tehdä niin pyydä kirjalliset IP-kerhon säännöt nähtäväksesi. Vaikka IP-kerho on koulun tiloissa, ei se ole kouluaikaa ja säännötkin ovat toisenlaiset.

Vierailija
11/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihemn, että kännykät rikkoutuvat ja hukkuvat leikeissä? Ja vanhemmat soittelevat vauhkona ja vaativat käräjille, kun ip-ohjaajat eivät huolehdi lasten omaisuudesta.

ja kertoisit, että et saa poikaan mitään yhteyttä. Teidän piti tavata paikassa X klo Y, poikaa ei näy eikä tämä vastaa kännnykkäänsä. Sano, että olet jo soittamassa poliisille.

Ehkä siellä sitten tajutaan, että kännykkä on yhteydenpitoväline eikä ladattu ase. IP-kerho ei ole koulu, siellä saa esim. jutella vapaasti kavereille ja ihan vapaasti soittaa vanhemmille. Jos näin ei saa tehdä niin pyydä kirjalliset IP-kerhon säännöt nähtäväksesi. Vaikka IP-kerho on koulun tiloissa, ei se ole kouluaikaa ja säännötkin ovat toisenlaiset.

Vierailija
12/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen töissä iltapäiväkerhossa. yleisesti ottaen joka kerhossa ei saa olla kännykät esillä vaan repussa äänet päällä. iltapäiväkerhossa on yleensä säännöt jotka lapset ja jopa ohjaajatkin alle kirjoittavat. iltapäiväkerhoosahan on ohjattua toimintaa ja vapaata toimintaa kuten tiedämme jos kaikilla olisi kännykät esillä ei toiminnasta tulisi mitää. lasten keskittymynen ei riitä ja jos on muutakin hälinää samalla eihän siitä tulisi mitään. meidän iltapäiväkerhossa lapsi kysyy luvan kännykän kännykällä soittamiseen ja yleensä saa aina luvan soittaa. toivottavasti oli tyydyttävä vastaus. :)

Vierailija
13/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap oot kyllä niin vajaa! Älä laita lastas muiden riesaksi kerhoon, missä TOTTAKAI on myös säännöt, kun et kestä sitä. Eiköhän sun kultamussulles ole sanottu siellä, että kännyllä ei pelata, mutta ei ole tainnut totella..

Mun tytär oli samaisessa kerhossa pari vuotta sitten, eikä silloin tuollaisia sääntöjä ollut.

Ap

Vierailija
14/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt toinen lapsi ekalla, molemmille on ostettu puhelimet ennen koulun alkua juuri sen takia, että saa koulupäivän jälkeen yhteyden. Mutta iltapäiväkerho on päiväkotia vastaava paikka, ei ole tullut mieleenkään että siellä olis puhelin käytössä. Se on molemmilla siis ollut aina sammutettuna tai äänettömällä repussa siihen asti että lähtevät kotimatkalle.

Ei siitä tulis mitään, jos iltiksessä lapset räpläis puhelimiaan ja soittelisivat ties minne, ne vaan häviäisi tai hajoaisi tai vaihtuisi ne puhelimet, eikä siellä pitäis olla mitään tarvetta soittaa mihinkään. Tottakai jos joku akuutti tarve tulee, niin voi pyytää luvan soittaa, mutta eipä sellaisia luulisi kovin usein tulevan...

Vierailija
15/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

todella monet nököttäisivät nurkassa pelaamassa kännyköillä jos sitä ei kiellettäisi. Meidän IP-kerhossa on kielletty myös käsikonsolit tuon takia.

Ymmärrän hyvin että kännykkä takavarikoidaan tuon takia. Ja joka ohjaajalla on puhelin, josta yhteydenotot vanhemmille tapahtuvat. Nimittäin todella monet vanhemmat unohtavat kertoa ip-kerhoon jos soittavat lapselle ja sopivat aikaisemman lähtöajan. Te nurisijat ette ole tainneet lukea sitä palvelusopimusta.

Vierailija
16/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ylipäätään ohjatussa toiminnassa on säännöt. Voisinpa jopa kuvitella, että ne säännöt on kerrottu lapsillekin ja että esim. lastasi on kehotettu toimimaan sääntöjen mukaan lukuisia kertoja ennen kuin kännykkä on takavarikoitu.

Lähtökohtaisesti koko kysymyksenasettelusi on järkyttävä. Olet heti sitä mieltä, että kullannuppusi kännykkää ei saa viedä missään nimessä, koska ip-kerho nyt vaan on jokin kerho, jossa sääntöjä ei tarvitse olla. Minä lähtisin kyllä siitä tilanteesta, että mitä poikasi teki, jotta kännykkä takavarikoitiin. Miksi muiden ei takavarikoitu? Mitä eroa oli poikasi käytöksellä ja muiden käytöksellä? Miksi ei totellut varoituksia? Miksi niskuroi?

Jos lapsesi kaveri tulee teidän ruokapöytäänne ja räplää siinä kännykkää, koetko, että et voi asiasta huomauttaa. Onko sinusta hyvää käytöstä se, että lapsi räplää sitä? Etkö uskalla olla aikuinen ja asettaa rajoja?

On olemassa lukemattomia tilanteita, missä kännykän käyttö ei sovi ja missä aikuisten on tehtävä aikuisten ratkaisuja, vaikka ne kuinka sotisivatkin ap:n vapaata kasvatusta ja kullannupun kurlaamista vastaan. Olisi ihan hyvä varmaan jo siinä vaiheessa kun lapselle kännykän luovuttaa, kertoa sille lapselle, milloin sitä kännykkää voi käyttää. Onhan ylipäätään rumaa käytöstä esim. seurassa räplätä sitä.

Olin pari vuotta sitten elokuvissa ja siellä kaksi teinityttöä räpläsivät kännykkäänsä ja valot tietysti näkyivät kaikille. Toinen sitten vastasikin soivaan kännykkäänsä ja toisteli useita kertoja puhelimeen, että äiti, mä olen elokuvissa enkä voi puhua. Niin, se äiti ei tainnut tietää, miten elokuvissa käyttäydytään.

Suosittelen ap:lle käytöstapakurssia ja vasta sen jälkeen keskustelua lapsen kanssa siitä, mitä tapahtui.

Vierailija
17/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mutta säännöt ja rajat sielläkin on. Meidän tapauksessa samat kuin koulussakin ja ihan samojen ihmisten laatimatkin. Tarvittaessa säännöt saa kyllä kirjallisenakin, mutta yleensä vanhemmat ymmärtävät kun heille sanoo, ettei jokin ole soveliasta käyttäytymistä.

Vierailija
18/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei riitä, että aikuinen soittaa lapselle kesken iltapäiväkerhon, ja antaa luvan lähteä aikaisemmin. En välttämättä uskoisi lasta, vaan haluaisin kuulla luvan ihan siltä aikuiselta itseltään, eli aikuinen soittakoon minulle iltikseen, koska sitä varten numero on annettu.

Ja kännyköitää ei anneta räplätä, koska ne helposti hajoavat mitä kummallisemmilla tavoilla. Eihän aikuinenkaan voi monessakaan työssä vastailla milloin tahansa puhelimeen.

Vierailija
19/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

et kai soita pojallesi, että voi lähteä kotiin. Kyllä kerho-ohjaajien täytyy saada tietää asiasta, milloin joku poistuu, jollei tiettyä aikaa ole sovittu.

Joskus ollaan yllätetty pojat piilottelemassa kännykkää ulkona, ovat netissä ja arvatkaa mitä siellä etsimässä :/

Vierailija
20/115 |
03.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut oma lapsi kahdessa ip-kerhossa ja olen itse ollut kolmessa ip-ryhmässä vetäjänä. Tässä kokemuksia koululaisista ja kännyköistä

- sadesäällä kännykkä tippunut housuntaskusta maahan ja mennyt pilalle

- keinuessa kännykkä tippunut taskusta ja mennyt rikki

- kännykässä on niin jännät pelit, että a) istutaan yksin ja pelataan koko iltapäivä, eikä haluta osallistua mihinkään tekemiseen/liikkumiseen b) jonotetaan sille parhaalle pelikännykälle ja jopa riidellään pelivuoroista

- kännykällä soitellaan vanhemmille ja valitetaan (mää en saa pelata kännykällä, Antero ei päästä mua keinuun, välipala on ihan paska enkä haluu syödä, Minna kiusaa), mikä pahimmilaan johtaa siihen, että lapsi ei opi ollenkaan luottaman ip-aikuisiin ja vanhemmat huolestuvat turhaan, kun asioita ei puhuta halki

- kännykällä sovitaan asioista ohi ip-aikuisten, esim. lapsi soittaa ja kysyy saako lähteä aiemmin, eikä puhelin koskaan käy ip-aikuisen kädessä -> luotetaanko lapsen sanaan ja päästetään, vai soitetaanko perään ja kysellään (pahimmillaan vanhempi suuttuu, kun on jo kuulemma antanut lapselle luvan ja turhaan soitetaan töihin häntä häiriten)

- kännykällä ostetaan statusta, leikkeihin ei huolita sitä jannua, jolla on isosiskolta peritty ruma puhelin -> ei päästetä ko. lasta pelaamaan hienolla puhelimella, koska hänellä ei ole mitään annettavaa puhelinrintamalla

Minun mielestäni puhelin on tarkoitettu yhteydenpitoa varten ja siksi niillä ip-ohjaajilla on koko ajan puhelin mukana. Siihen numeroon voi soittaa ja sopia asioista, ohjaaja vie puhelimen tarvittaessa lapselle. Lapsella puhelin on tarpeen oikeastaan vasta ip-kerhosta lähdettäessä, jos ketään ei ole kotona. Neuvotelkaa ip-ohjaajien kanssa, kysykää kännykkäsäännöt ja ohjeistukset, sopikaa asioista rauhallisesti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yksi