Jos nyt perisit toisen vanhempasi, olisiko sinulla varaa maksaa perintöverot
ilman että saat sitä perintöä kuitenkaan haltuusi.
Kommentit (50)
pitäisi luultavasti myydä sitä perittyä omaisuutta.
Sen takia vanhempani ovat tehneet testamentin että näin ei käy.
jaettu veljeni ja hänen lastensa toimesta.
niin ei siitä tarvinnut maksaa perintöveroa. Jotain hyötyä persaukisista sukulaisista...
En kyllä tiedä edes, mitä se perintövero nykyisin on, enkä tiedä vanhempieni omaisuuden suuruutta. Meitä on kolme jakamassa perintöä ja uskoisin, että reilut 100.000€ on vähintään tulossa jokaiselle. Summa voi kyllä olla reippasti suurempikin, kun otin oikeestaan tuohon vain asunnon arvon. Taitaa vanhemmilla olla säästöjäkin reippaasti.
hän kuoli. Ja minulla on tähän varaa, koska hänen irtain omaisuutensa oli "tavanomainen" ja talon ja tontin verotusarvo on sen verran alhainen, että ei jää verotettavaa. Tilanne kiristyy vuodenvaihteessa, silloin olin joutunut jo maksumieheksi.
Äitini elää vielä. Hän jatkaa talossa asumista ja pesä jää vielä jakamatta. Isän tililää olleet rahat me lapset annoimme äidille valtakirjalla. Kyse oli jostakin 10 000e:sta.
Ja sitä roinaa en edes nurkkiini ottais. Äitini on rutiköyhä.
Ei, omaisuutta on sen verran (mökki, 4 x osakkeita, omakotitalo, varallisuutta, tontit jne...)
Että ei kyllä sellaista summaa tällälailla opiskelijana löytyisi säästötililtä:)
Veikkaisin, että heillä on rahaa yhteensä 100 000 euroa (siis yhteistä) ja noin 90 000 euron arvoinen asunto.
Siitä toisen vanhemman osuus olisi siis vajaat 100 000 ja meitä sisaruksia on kaksi. Osuuteni olisi 50 000, joten ei kai veroa voi hirveästi mennä?
koska ei niillä ole kummoistakaan omaisuutta.
Luultavasti ei... Tosin en tiedä vanhempieni omaisuuden arvoa, enkä sitä millainen perintöosani olisi.
Lainaakaan en saa pankista, kun olen velkajärjestelyssä.
äitini maksoi meidän lasten perintöverot. Mä en edes tiedä paljon tuli maksettavaksi, ei siis hajuakaan millaisissa summissa liikutaan.
perinnön vastaanottamisesta, että enköhän sitten siitä voisi maksaa.