Jos nyt perisit toisen vanhempasi, olisiko sinulla varaa maksaa perintöverot
ilman että saat sitä perintöä kuitenkaan haltuusi.
Kommentit (50)
kun isäni jokin aika sitten kuoli. Perintövero oli kymppitonnin luokkaa ja omat tuloni noin tonnin kuukaudessa. Mistä sitä tuollaisia säästöjä olisi ollut? Onneksi perintö pystyttiin jakamaan niin, että äidilleni jäi talo ja me lapset saatiin osakkeita ym.
Sieltä on seitsennumeroinen summa tulossa.
Perintövero pitää maksaa n. 1 vuosi perinnön vastaanottamisesta, että enköhän sitten siitä voisi maksaa.
200 000 euron perinnön vastaanottanut 3 viimeisen vuoden sisällä, verojen eräpäivä oli kummallakin kerralla vasta yli vuoden päässä siitä, kun rahat oli siirretty mun tilille.
perinnöissä on nimenomaan ongelmana se, että perintövero lankeaa maksettavaksi jo ennen kuin perinnön saa haltuunsa. Eräpäivä ei normaalitapauksissa todellakaan ole vuoden päästä. t. pari suurehkoa perintöä saanut
niillä viime vuonna saaduilla rahoilla olen jo ostanut asunnonkin ja edellenkään en ole sitä veroa maksanut kun siinä ei ole vielä eräpäivä mennyt. Ja sama juttu ed. kerralla. Ehkä olemme sitten poikkeustapaus...
Perintövero pitää maksaa n. 1 vuosi perinnön vastaanottamisesta, että enköhän sitten siitä voisi maksaa.
200 000 euron perinnön vastaanottanut 3 viimeisen vuoden sisällä, verojen eräpäivä oli kummallakin kerralla vasta yli vuoden päässä siitä, kun rahat oli siirretty mun tilille.
ilman että saat sitä perintöä kuitenkaan haltuusi.
Vanhemmillani lienee omaisuutta noin puoli miljoona, josta yhteinen talo ehkä 100 000. Kaikki muu on helposti realisoitavaa tai käteistä. Meitä on kaksi lasta, joten kummankin osuus olisi n. 125 000. Eloonjäävä vanhempi saisi minun puolestani käyttää koko omaisuuden elinaikanaan, mutta alle keskituloisena ja omistusasunnottomana en ottaisi vero hoitaakseni.
Perinnön vastaanottohetkellä ei ole merkitystä. Toki monesti on niin, että perinnönjako ehditään tehdä ennen perintöveron maksuunpanoa ja silloin perintörahoilla voi maksaa peritöverot. Mutta periaatteessa kuolinpesä voidaan pitää jakamattomana vuosikausia, perintövero pitää silti maksaa perunkirjoituksen jälkeen. Ap:n kysymys liittyi juuri tällaiseen tilanteeseen.
Sinun kohdallasi perinnönjaossa ei ole viivytelty ja siksi sinä olet ehtinyt saada perinnön ennen veronmaksua. (tai sitten verottajalta on saatu lykkäystä).
Perinnön vastaanottohetkellä ei ole merkitystä. Toki monesti on niin, että perinnönjako ehditään tehdä ennen perintöveron maksuunpanoa ja silloin perintörahoilla voi maksaa peritöverot. Mutta periaatteessa kuolinpesä voidaan pitää jakamattomana vuosikausia, perintövero pitää silti maksaa perunkirjoituksen jälkeen. Ap:n kysymys liittyi juuri tällaiseen tilanteeseen. Sinun kohdallasi perinnönjaossa ei ole viivytelty ja siksi sinä olet ehtinyt saada perinnön ennen veronmaksua. (tai sitten verottajalta on saatu lykkäystä).
pesä jaettu, mutta perintöverolaskussa eräpäivä vuoden päässä. Ei haettu jatkoa.
ei oo tosin odotettavissa suuria perintöjä mutta pystyisin maksamaan.
Perinnön vastaanottohetkellä ei ole merkitystä. Toki monesti on niin, että perinnönjako ehditään tehdä ennen perintöveron maksuunpanoa ja silloin perintörahoilla voi maksaa peritöverot. Mutta periaatteessa kuolinpesä voidaan pitää jakamattomana vuosikausia, perintövero pitää silti maksaa perunkirjoituksen jälkeen. Ap:n kysymys liittyi juuri tällaiseen tilanteeseen. Sinun kohdallasi perinnönjaossa ei ole viivytelty ja siksi sinä olet ehtinyt saada perinnön ennen veronmaksua. (tai sitten verottajalta on saatu lykkäystä).
perunkirjoituksen jälkeen.
virolaisen verenimijän kanssa. Nyt se on käynyt exän lapsille puhumassa että kyllä hänenkin täytyy jotain saada kun isänne kuolee. Exä on hyvässä kunnossa eikä tee kuolemaan. Käy sääliks. Meillä on exän ja sen lasten kanssa hyvät välit ja siks tiedän tästä. Todella säälittävää.
Vanhemmat on eronneet; äidillä iso, mutta vaikeasti myytävä talo sekä paljon melko arvotonta omaisuutta; jakajina minä (perheellinen asuntovelallinen ilman säästöjä) ja sisareni (varaton). Isällä on paljon omaisuutta (arvokas talo, huvila, paljon varallisuutta), mutta hänen kohdallaan jakajana olisi myös hänen puolisonsa. Isäni luopui perintöosuudestaan minun ja sisareni hyväksi, kun hänen isänsä kuoli, mutta maksoi meidän puolesta perintöverotkin, koska perintöosuuksia ei saanut haltuun vielä mummon eläessä.
Sainpa paljon ajateltavaa tästä; vanhemmat ovat kohta 70-vuotiaita, mistä sitä tietää koska tuo tilanne tulee eteen..
perunkirjoituksen jälkeen.
Väitit ekassa viestissäsi, että perintövero pitäisi maksaa vasta noin vuosi perinnön vastaanottamisesta. Sinun kohdallasi on käynyt niin, mutta yleisellä tasolla tämä ei pidä paikkaansa.
Vaikka ette olisi jakoa tehneet lainkaan, olisi verolaput tulleet samassa aikataulussa. Ne lähetetään perunkirjoituksen, ei perunjaon, perusteella ja niissä on pitkä maksuaika. Ja koska verottajalla on yleensä aina ruuhkaa, perunkirjoituksen tarkastuksessa ja verolappujen lähetyksessä kestää kuukausia.
jos äitini kuolisi, olisi perintö niin pieni ettei siitä menisi veroa. Jos taas isäni kuolisi ei minulla olisi varaa perintöveroon.
pitäisi luultavasti myydä sitä perittyä omaisuutta.
Siinähän se vitsi onkin että kun leskellä on oikeus jäädä asumaan yhteiseen asuntoon mutta lasten pitää silti käsittääkseni maksaa perintöverot. Samoin jos puolisoilla on keskinäinen testamentti, silloin asia saattaa koskea koko omaisuutta. Maksat verot ja sitten kun leskikin kuolee, sitten vasta saat omaisuuden, maksettuasi toki ensin sen toisen puolen verosta (lesken perinnöstä siis). Vai olenko väärässä?
Itselläni ei olisi todellakaan varaa maksaa perintöveroja, varsinkaan jos omaisuutta ei pystyisi myymään koska se jää lesken hallintaan. vanhemmillani on omakotitalo tontteineen isossa kaupungissa, talviasuttava iso huvila meren rannalla, kuivan maan mökki ja metsää. Ei toivettakaan että pystyisin sisarusteni kanssa maksamaan noista veroa. Lainaa pitäisi ottaa.
Siinähän se vitsi onkin että kun leskellä on oikeus jäädä asumaan yhteiseen asuntoon mutta lasten pitää silti käsittääkseni maksaa perintöverot. Samoin jos puolisoilla on keskinäinen testamentti, silloin asia saattaa koskea koko omaisuutta. Maksat verot ja sitten kun leskikin kuolee, sitten vasta saat omaisuuden, maksettuasi toki ensin sen toisen puolen verosta (lesken perinnöstä siis). Vai olenko väärässä?Itselläni ei olisi todellakaan varaa maksaa perintöveroja, varsinkaan jos omaisuutta ei pystyisi myymään koska se jää lesken hallintaan. vanhemmillani on omakotitalo tontteineen isossa kaupungissa, talviasuttava iso huvila meren rannalla, kuivan maan mökki ja metsää. Ei toivettakaan että pystyisin sisarusteni kanssa maksamaan noista veroa. Lainaa pitäisi ottaa.
Moni perintöä odotteleva ei oikein tajua sitä, että joutuu ottamaan yleensä aika monta kymmentä tuhatta euroa lainaa, että pystyy maksamaan verot perinnöstä, jonka pahimmassa tapauksessa saa käyttöönsä vasta kymmenien vuosien jälkeen.
pitäisi luultavasti myydä sitä perittyä omaisuutta.
Siinähän se vitsi onkin että kun leskellä on oikeus jäädä asumaan yhteiseen asuntoon mutta lasten pitää silti käsittääkseni maksaa perintöverot. Samoin jos puolisoilla on keskinäinen testamentti, silloin asia saattaa koskea koko omaisuutta. Maksat verot ja sitten kun leskikin kuolee, sitten vasta saat omaisuuden, maksettuasi toki ensin sen toisen puolen verosta (lesken perinnöstä siis). Vai olenko väärässä? Itselläni ei olisi todellakaan varaa maksaa perintöveroja, varsinkaan jos omaisuutta ei pystyisi myymään koska se jää lesken hallintaan. vanhemmillani on omakotitalo tontteineen isossa kaupungissa, talviasuttava iso huvila meren rannalla, kuivan maan mökki ja metsää. Ei toivettakaan että pystyisin sisarusteni kanssa maksamaan noista veroa. Lainaa pitäisi ottaa.
Mutta jos on keskinäinen testamentti, niin eihän lapset sitten peri vielä mitään, vaan vasta kun molemmat on kuolleet. Eikä siten maksa mitään perintöverojakaan.
jo sen takia et olen opintolainan turvin elävä opiskelija...
Olisi. Minulla olisi myös varaa ottaa vastattavakseni toisen vanhempani velka, joka olisi pakko ottaa maksettavakseni.