Mies pettää, koska olen rupsahtanut
Synnytin vajaa vuosi sitten ja sitä ennen olin nelisen vuotta työttömänä. Lihoin pikkuhiljaa työttömyysjaksoni aikana (noin 20-25 kg), koska aikaani kulutin lähinnä kotiaskareita tehden ja en syönyt säännöllisesti. Joskus muutaman herkkupalan iltapäivällä tai illalla. No kuitenkin, nyt raskauden ja synnytyksen jälkeen kiloja tulikin sitten todella paljon. Kävin eilen puntarilla työterveyshoitajalla ja lukemat nousivat jo 97 kg:n (pituus 157 cm). Olen vältellyt tuota vaa'alle menoa ehkä ihan tietoisestikin.
Mies on ollut jotenkin aika etäinen varsinkin raskauden aikana. Eilen illalla luin hänen viestejään. Siellä oli USEITA yhteydenottoja joltain naiselta. Tämä nainen on miestäni todella paljon nuorempi ja erittäin hoikka (jopa liian hoikka).
Todella masentunut olo... Mies on kuitenkin aina vähän vihjaillut, että painoa saisi olla vähemmän, mutta eikö se rakkaus kuitenkin merkkaa eniten. En halua laihduttaa tietoisesti toisen takia. Olin hoikka kun tapasimme, koska harrastin silloin kilpaurheilua. Harrastus ja urheilu jäänyt, koska aika menee nyt vauvan kanssa.
Kommentit (45)
minulla on 5 lasta ja 160cm 63kg ja olen omasta mielestä läski! käyn säännöllisesti juoksulenkeillä ja jumpassa.. liikuntaa harrastan neljänä päivänä viikossa.. puotan painoani vaikka väkisin 10 kg että voin olla tyytyväinen itseeni. kyllä jokaisen pitää huolehtia terveydestä.
kyllä ole ihme vaikka pettääkin. Melko punkero olet, minäkin lähtisin tuossa tilanteessa vieraisiin...
Ei mitään järkeä noissa kiloissa.
-Mies-
Miehesi ei ole oikeutettu pettämään. Tosin ymmärrän kyllä pointin miksi näin on käynyt.
Kun miehesi rakastui sinuun olit hoikka kilpaurheilija. Ja nyt olet jotain aivan muuta.
Ehkä miehesi ei lapsenne vuoksi halua erota. Nyt kokee että on ahdistavassa tilanteessa ja on siksi ajautunut pettämään.
En todellakaan tarkoita että se olisi oikeutettua.
Sinuna kuitenkin selvittäisin asian perinpohjin ja ihan oikeasti sun on pudotettava painoa jo terveytesikin vuoksi!
Ap yhdistää itse huomattavan lihomisensa miehen mahdolliseen pettämiseen. Vaikka hän sanoo olevansa tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, hän penkoo miehen posteja (salaa?). Sitten hän kuittaa, että antaa asian olla ja saahan ihmisellä olla ystäviä. Vähän sekavaa.
Keittiöpsykologina epäilen, että ap ei halua selvittää miehen kanssa perinpohjin mahdollista aviokriisiä, koska silloin hän joutuisi myös katsomaan itseään silmästä silmään. Ei vain kilojaan vaan omaa itsetyytyväisyyttään (joka on eri asia kuin itseluottamus) ja henkistä laiskuuttaan, joka saa mättämään ruokaa suuhun.
Ylensyöminen on aina ensimmäiseksi mielen asia, sitten vasta ruokailutottumusten.
Ap pyrkii syyllistämään miestään ("mies pettää koska olen rupsahtanut"), itsensä hän ulkoistaa tilanteesta kokonaan. Avioliitoissa ja niiden ongelmissa on AINA kaksi osapuolta.
Laihtuminen ei vaadi askeesia - se, ettei vedä herkkuja ja syö miten sattuu ei ole askeesia! Sitä se kylläkin vaatii, että laittaa itsensä kuriin ja vaatii itseltään jotakin. Ap voisi esim aloittaa siitä, että kutsuu lihomista lihomiseksi eikä rupsahtamiseksi.
Katso peiliin, sieltä se vika löytyy, kuten jo itsekin totesit.