Liikuntanumeroista. Onko oikein? 11v tyttöni
sai liikunnasta seiskan (jouluarvionnissa jopa 6½). On aina ollut luokkansa paras juoksussa, niin oli nytkin. Korkeushypyssä hyppäsi metrin. On keskitasoa hiihdossa ja uinnisa, hyvä suunnistamaan. Kehonhallinta erinomainen; ainona luokasta osaa seistä päällään ja käsillään ym muita vaikeita liikeitä. MUtta on huono pallopeleissä. Tytön kaveri ei jaksanut juosta ollenkaan (on reilusti ylipainoinen) eikä uskaltanut korkeushyppyä lainkaan ja muutoinkin huono voimstelussa jne sai kasin. Onko oikein, että pallopelit vaikuttaa noin paljon??
Kommentit (86)
mielestä liikunnan,kuviksen yms taideaineitten pitäs olla ilamn numeroa..vain suorituttu merkintä riitäisi=)Itsellänikin on tyttö jolla on kaikki muut aineet 9-10 paitsi tuo pirun liikunta 7.Tyttö yrittää parhaansa,mutta ei esim.pesäpallossa osu palloon..minkäs teet=/
On ollu kaikilla tunneilla mukana eikä pinnaa ja yrittää parhaansa niin ois voinut ees 8antaa...opettajan kanssa juttelin ja yritys ei riitä vaan pitää tulla tulosta..ja asenne on kuulema ok.
"Ja vielä vähemmän tarvitsee fysiikkaa ja kemiaa. Niitä ei tarvita kuin lääkiksessä ja Teknillisessä korkakoulussa
Mutta niinhän se on, omaan napaan tuijottelu taitaa olla matemaattisten ihmisten perusperiaate.. "
Hyvä että olette tuota mieltä. *Minun* jälkikasvuni osaa matikkansa, ja voitte olla varmoja että tulee pärjäämään. Luokaltani *yksikään* joka oli ns. "pitkän linjan" kulkija ei ole jäänyt vaille yliopistopaikkaa. Lyhyen linjan kulkijoista useat.
Mutta uskokaa mitä haluatte. ;)
oppilaan asenne ratkaisee ihan yhtä paljon kuin opettajan asenne.
Suoraan opetussuunnitelmasta :
PÄÄTTÖARVIOINNIN KRITEERIT ARVOSANALLE 8
Oppilas
•
osaa ydintaidot juoksuissa, hypyissä ja heitoissa
•
osaa voimistelun, välinevoimistelun ja telinevoimistelun liikkeitä
•
osoittaa toiminnassaan ymmärtävänsä rytmin merkityksen liikunnassa ja tanssissa
•
osaa yleisimpien pallopelien perusteet ja pelaa niitä sovittujen sääntöjen mukaan
•
osaa suunnistaa karttaa ja kompassia apuna käyttäen sekä tietää jokamiehen oikeuksista
ja velvollisuuksista
•
osaa luistella sujuvasti
•
hallitsee hiihdon harrastamiseen tarvittavat perustekniikat
•
hallitsee uimataidon sekä osaa vesipelastamisen taitoja
•
tuntee liikunnan ja terveyden välisiä yhteyksiä
•
osaa ylläpitää, arvioida ja kehittää toimintakykyään
•
osoittaa oppimis- ja yrittämishalua koululiikunnassa, varustautuu liikuntatunnille
asiallisesti ja huolehtii puhtaudestaan
•
toimii vastuullisesti ja ottaa toiset huomioon sekä noudattaa sopimuksia, sääntöjä ja
reilun pelin periaatetta
kun eiha se sun lapsen tulevaisuutta muutta mihinkaan onko se 10 vai 4. Paaasia etta tiedat totuuden eli onko lapsi tunnilla mukana eika siella esim. hairikoi.
tyttö sai todistukseen 8. Kokeiden keskiarvo oli 9,5 vihkotyö loistavaa ja oli ilmeisen innostunut.
Soitin opettajalle seuraavalla asenteella:
Tyttäreni on hieman hämillään numerostaan ja haluaisi tietää, mikä meni vikaan ja mitä hänen pitäisi parantaa, jotta menestyisi paremmin.
Käytännössä siis lähtisin lähestymään opettajaa tavoitteenani auttaa muka lasta hahmottamaan mitä hän on tehnyt väärin, kun suoritus arvoitiin noinkin alas.
Meillä tosin oli niin, että taisi olla pärstä numero. Opettaja nimittän sanoi, että numero oli kasi, koska syksyllä lapsi ei ollut yhtä aktiivinen kuin keväällä, mutta mitään ei tarvitse parantaa...
Olin itse hyvä pallopeleissä ja jopa jääkiekkossa, pelasin mieluiten poikien kanssa. Vihasin sydämmeni kyllyydestä Cooperin testiä. En ole vieläkään maailman paras juoksemaan, se ei vaan suju. Tosin kunto on nykyään kohdallaan. Arvosana oli aina 6, ja juu, se vaikuttaa itsetuntoon. Eipä se ikinä kannustanut liikkumaan enemmän ja saamaan sen numeron nousuun. Yleensä he jotka saavat huonoja numeroita liikunnasta tarvitsevat sitä kaikkein eniten.
Vaikka en ollut erityisen lahjakas missään lajissa, mutta aina mä yritin kaikkea täysillä.
Taito- ja taideaineissa voisi olla sanallinen arviointi.
ei tuo nyt kovin kummoinen tulos ollut 11-vuotiaalta korkeushypyssä. Useat 7-vuotiaat hyppää korkeammalle. 9-vuotiaat sanoo et vaan metri.
Yleis kokonaisuus on se mikä ratkaisee. Jos ei pärjää pallopeleissä ei keskinkertaiset yleiurheilutulokset ja muu keskitason liikkuminen riitä kompensoimaan sitä.
Ilmeisesilapsesi on keskitasoa liikunnassa, aivan kuten numero sen kertoo. 7 on keskitason numero.
mä sain "vaan" kasin liiksasgta koulussa kun olin hieman pyöreä.
Olin hyvä liikunnassa, monella saralla ja aina innokas ja valmis kokeilemaan. Olin ainoa joka pystyi telinevoimistelussa hyppäämään ison pukin yli jne.
Mut ope sano mulle suoraan, et liikailot vie pisteitä, jos olisin hoikka numero vois olla jopa kymppi. JA mulla oli n. 6-8kg ylipainoa hänen mielestään.
Tämä siis kuudennella luokalla.
No äitini sitten marssi koululle ja teki selväksi mitä mieltä asiasta on. Mulla oli sitten numero kymppi ja en osallistunut enää liikuntatunneille. Liikuin sitten (kuten ennenkin) seurojen piirissä, hiihdin mm kilpaa. Siitä seuralta paperi reksille ja numero oli sen 10
Kaikesta sai numeron, yleisurheilusta, niistä pallopeleistä, taitoluistelusta...ja näistä sitten arvosana..ei auttanut jos yritti kovasti.
Mieheni tytär SM-tasin luistelija sai kasin, koska osasi luistella, mutta muuhun ei sitten taidot riittäneetkään-eikä halut. Harkkoja oli niin paljon, ettei kiinnostus japuhti kantaneet enää koulun jumppatunneille.
Kuten kaikissa aineissa, kokonaisuus ratkaisee.
Minä en ymmärrä miksi liikunnan tai kuviksen numero saa vaikuttaa keskiarvoon. Nämä aineet ovat sellaisia etteä osaa tai ei..
Mun mielestä peruskoulussa taide ja harrasteaineet pitäisi arvostella snallisesti kuten 1-2 luokilla kaikki aineet. Eli vaihtoehdot olisi esim. Osallistuu innokkaasti, saavuttaa asetetut tavoitteet ja muistaa tuoda vaaditut välineet Niistä sitten ruksattaisiin joko kyllä, useimmiten tai ei tarpeeksi usein. Nämä olisi oppillaalekin selkeät kriteerit ja niihin voisi yrittää itse vaikuttaa.
ei oo todellista!
paapokaa vaan, kyllä se elämä koulii, ;)
hei,mitä jos antaisitte vaikka opettajien tehdä työnsä? Ovat kuulkaa saaneet siihen (ja arviointiin) ihan koulutuksen...
hohhoijaa teitä av-mammoja...
t. yläkoulun ope, taito- ja taideaine (en kerro, mikä)
mä sain "vaan" kasin liiksasgta koulussa kun olin hieman pyöreä.
Olin hyvä liikunnassa, monella saralla ja aina innokas ja valmis kokeilemaan. Olin ainoa joka pystyi telinevoimistelussa hyppäämään ison pukin yli jne.
Mut ope sano mulle suoraan, et liikailot vie pisteitä, jos olisin hoikka numero vois olla jopa kymppi. JA mulla oli n. 6-8kg ylipainoa hänen mielestään.
Tämä siis kuudennella luokalla.
No äitini sitten marssi koululle ja teki selväksi mitä mieltä asiasta on. Mulla oli sitten numero kymppi ja en osallistunut enää liikuntatunneille. Liikuin sitten (kuten ennenkin) seurojen piirissä, hiihdin mm kilpaa. Siitä seuralta paperi reksille ja numero oli sen 10
että sait tuolla perusteella 10! Ja opettaja teki sun tapauksessasi väärin, ei siinä mitään. Mutta ei sitä kymppiä noin kyllä tule antaa; jos et osallistu, olisit saanut minulta arvosanan 4.
t. LiTM
mielestä liikunnan,kuviksen yms taideaineitten pitäs olla ilamn numeroa..vain suorituttu merkintä riitäisi=)Itsellänikin on tyttö jolla on kaikki muut aineet 9-10 paitsi tuo pirun liikunta 7.Tyttö yrittää parhaansa,mutta ei esim.pesäpallossa osu palloon..minkäs teet=/
On ollu kaikilla tunneilla mukana eikä pinnaa ja yrittää parhaansa niin ois voinut ees 8antaa...opettajan kanssa juttelin ja yritys ei riitä vaan pitää tulla tulosta..ja asenne on kuulema ok.
ARVOSANA 8=HYVÄ!!!
Ei sitä saa asenteella, jos ei osu palloon...siinä pitää olla jo HYVÄ.
Zsiisus, mitä vanhempia...
Mites sitten ne, jotka hakevat esim. yläkoulusta URHEILUlukioon, KOKKIkouluun tai MUSIIKKIlukioon? Mahtaisi tulla mielenkiintoista, jos pelkkiä sanallisia arvioita annettaisin...nyt järki käteen.
Tyttären musiikinnumero koko ala-asteen ajan oli 9. Osaa nuotit , on opiskellut pianoa konservatoriolla 8-vuotiaasta,kuten musiikin teoriaakin. Innokas laulaja, koulunsa Idols-kisoihin hän osallistui laulajana jo tokaluokkalaisena, soitti bändikerhossa kosketinsoittimia ja lauloi solistina. Laulukokeista kutosella opettaja oli sanonut hänelle, että `kympin arvoinen suoritus `... esiintyi aina mielellään koulun juhlissa, ei herunut todistukseen kymppiä. Sai ysin. Samalla luokalla oleville musiikinharrastajille annettiin kympit. Tytär oli pahoilla mielin. Poika soittaa viulua, on ala-asteella, esiintyi joulujuhlassa yhtyeessä soittamalla viulua. Laulukokeesta sai erinomaisen.Musiikin arvosanaksi tuli yhdeksikkö. Muille luokan musikanteille annettiin kympit.Kovin on kannustavaa? Samaisessa koulussa tytölle , jonka mummo on koulun yksi opettaja, annettiin liikunnasta kymppi. Yhden jumppamaikan lapsella on liikuntanumerona 10. Eräässä toisessa täkäläisessä koulussa opettaja antoi omalle lapselleen käytöksestä arvosanaksi kymmenen.
asenteen (lue pärstäkertoimen) mukaan.
Musiikki, kuvaamataito ja liikunta pitaisi arvostella asteikolla hyvaksytty/hylatty.
Mun jumppaopet lukioon asti oli aivan p...sesta. Tappoivat liikunnan ilon ihan taysin. Siskollani oli sama opettaja. Tama opettaja kerran hylkasi siskoni 100m juoksun, koska siskoni kaytti juoksussa ystavansa piikkareita. Syyksi riitti, etta "ne eivat ole sinun kengat".... Piikkareilla juokseen paremmin kuin normaaleilla lenkkareilla. Tama kaveri sai juosta omilla kengillaan ;-)
Mites sitten ne, jotka hakevat esim. yläkoulusta URHEILUlukioon, KOKKIkouluun tai MUSIIKKIlukioon? Mahtaisi tulla mielenkiintoista, jos pelkkiä sanallisia arvioita annettaisin...nyt järki käteen.
Sittenhan naihin kouluhin pyrkiville voisi antaa erillisen lausunnon/arvosanan kouluun pyrittaessa. Eipa olisi liian vaikeata? Tai niihin kouluihin pyrittaessa olisi taitotesti/urheilutesti?
Miksi opettaja edes välttämättä tietäisi, että joku oppilaista harrastaa vaikkapa pianonsoittoa? Ei mun opettajalla ollut ainakaan mitään tietoa siitä, mitä vapaa-ajalla tehtiin.