Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyttöni numero tippui vähäisen viittaamisen takia!

Vierailija
01.09.2011 |

Tytön kemianopettaja yläkoulussa sanoi viime vuonna luokalle, että painottaa tuntiaktiivisuutta ihan yhtä paljon kuin koetuloksia. Mun tyttö on aika ujo tapaus ja häntä kiusattiin, ei siksi uskaltanut juuri suutaan tunneilla avata, ellei ollut ihan pakko. Kiusaajat kuitenkin saivat vettä myllyynsä myös, jos tyttö tiesi jotain vastauksia tunnilla...haukuttiin opettajan lellikiksi ja sellaista. Tyttö sai kokeista pelkkää 9,5 - 10:ä, mutta sai numeroksi kevään todistukseen silti vain kasin! Eikö oikeasti todistuksen numeroon pitäisi riittää, että osaa asian? Vaikkei viittaakaan? Harmittaa vaan, kun jäi nyt yläkoulun jälkeen rannalle haluamastaan koulutuksesta ja siinä katsottiin myöskin kemian numeroa.

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkoitus osoittaa suullisesti ja vain osa testattiin kokeissa.

Miten kiusaamiseen puututtiin?

Vierailija
2/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uudestaan läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvioida lainkaan? Okei...

Sellasta se on tuo koulunkäynti. Jos ope on kriteerit julkistanut, niin mitäs siinä sitten on nokan koputtamista. Tyttö saa kasin jos ei saa suutaan auki tunnilla. ikävää tietenkin, mutta näin se menee varmasti muidenkin oppilaiden kohdalla.

Kantsis yrittää voittaa se ujoutensa, vaikka vaikeaa se voi olla. Jatko-opinnoissa kun joutuu myös avaamaan suunsa paikka paikoin..

Vierailija
4/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi osoittaa muutenkin kuin viittaamalla. Mm hyvin kokeellisia töitä tekemällä, ja vihkoa hyvin täyttämällä. Samoin tekemällä läksyt joka kerralle.

Viittaaminen on tärkeää, ja jos ei ollenkaan viittaa, jää kyllä yksi osa pois osaamisen osoittamisesta. Mutta jos on oikeasti ongelmia tämän asian suhteen, niin oikea osoite on taas kerran se ope, eli jutelkaa suoraan, heti, kun ongelma ilmenee, ja kertokaa opelle, mistä on kyse. Ope kuin ope osaa olla ymmärtäväisempi, kun tietää tilanteen. Ja voidaan sopia vaihtoehtoisia tapoja hoitaa aktiivisuus, tai mikä parhainta, puuttua kiusaamiseen, ja saada tytön ääni kuuluviin.

Vierailija
5/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntiaktiivisuus=osallistuminen on suuri osa numeroa. En tiedä miten opettajia ohjeistetaan, mutta itse käsitän sen kiinnostuksena ja mahdollisuutena vuorovaikutukseen.

Missään aineesa ei pelkät koekympit auta, jollet viittaa-et osoita kiinnostusta opetukseen.

Tossa kohtaa olisi pttänyt saada keskusteluyhteys opettajaan ja saada klikki luokkakavereitten kanssa purettua.

Erivapauksia e voi silti antaa, oli taustat mitä tahansa.

Vierailija
6/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

väliä joillain yläasteen numeroilla?

Jos ja kun homman osaa niin miksi nuolla opettajien persettä sillä "tuntiaktiivisuudella".

Elämässä pärjätään ihan muilla avuilla kun yläasteen numeroilla.

Vierailija
7/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei piitata osaamisesta, vaan pärstäkertoimesta. Ei tuntiaktiivisuus ole pelkästään viittaamista ja suuna päänä olemista. Fiksu opettaja tarjoaa erityyppisille oppijoille monenlaisia tehtäviä, joista voi valita itselle sopivimman.

On ihan hävytöntä, että ujommat lapset joutuvat kärsimään joka ikisessä aineessa siitä, että ovat arempia. Jos halutaan antaa pärstäkerroin-arvosana, miksei sitten voi olla sellainen ihan erikseen, kuten käytösnumerokin.

Arkuus karisee onnistumiskokemusten kautta ja ympäristössä, joka rohkaisee ja tukee ja sallii myös mokat.

Vierailija
8/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi siihen kokeeseen luotetaan niin sokeasti? Se voi olla aivan kökkö koe, joka ei mittaa juuri mitään. Kokeethan ovat niiden arviointikyvyttömien opettajien laatimia...

Vierailija
9/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei piitata osaamisesta, vaan pärstäkertoimesta. Ei tuntiaktiivisuus ole pelkästään viittaamista ja suuna päänä olemista. Fiksu opettaja tarjoaa erityyppisille oppijoille monenlaisia tehtäviä, joista voi valita itselle sopivimman.

On ihan hävytöntä, että ujommat lapset joutuvat kärsimään joka ikisessä aineessa siitä, että ovat arempia. Jos halutaan antaa pärstäkerroin-arvosana, miksei sitten voi olla sellainen ihan erikseen, kuten käytösnumerokin.

Arkuus karisee onnistumiskokemusten kautta ja ympäristössä, joka rohkaisee ja tukee ja sallii myös mokat.

Vierailija
10/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous ja passiivisuus ovat kaksi eri asiaa. Miksi siihen kokeeseen luotetaan niin sokeasti? Se voi olla aivan kökkö koe, joka ei mittaa juuri mitään. Kokeethan ovat niiden arviointikyvyttömien opettajien laatimia...

jos on ujo ja pelkää epäonnistumista, ja tulee ehkä jopa kiusatuksi sen takia, se johtaa passiivisuuteen. Ei halua suurin surminkaan tehdä mitään, mikä vetää pilkkaajien huomion puoleensa.

Vierailija
11/58 |
01.09.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön kemianopettaja yläkoulussa sanoi viime vuonna luokalle, että painottaa tuntiaktiivisuutta ihan yhtä paljon kuin koetuloksia. Mun tyttö on aika ujo tapaus ja häntä kiusattiin, ei siksi uskaltanut juuri suutaan tunneilla avata, ellei ollut ihan pakko. Kiusaajat kuitenkin saivat vettä myllyynsä myös, jos tyttö tiesi jotain vastauksia tunnilla...haukuttiin opettajan lellikiksi ja sellaista. Tyttö sai kokeista pelkkää 9,5 - 10:ä, mutta sai numeroksi kevään todistukseen silti vain kasin! Eikö oikeasti todistuksen numeroon pitäisi riittää, että osaa asian? Vaikkei viittaakaan? Harmittaa vaan, kun jäi nyt yläkoulun jälkeen rannalle haluamastaan koulutuksesta ja siinä katsottiin myöskin kemian numeroa.

on kyllä aika erikoista, että noilla koenumeroilla arvosana on 8! Ymmärtäisin, jos arvosana olisi ollut 9, mutta kasia en kyllä ymmärrä!

Vierailija
12/58 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nyt ylä-asteen 8 luokkaa käyvä tyttö ja olen todella ujo enkä viittaa melkein lainkaan millään tunnilla , ka:ni oli 8,4 ja olen yllättynyt ,että se oli niinkin hyvä, mutta ruotsin numeroani ihmettelen,sillä 7 luokan syksyllä se oli 10 ja keväällä sain siittä 9 ja nyt se sitten tippui 8 , vaikka sain kokeista 9 ja 9- , mutta kaippa se viittaaminen sitten vaikuttaa niin paljon , mutta mielestäni opettajien pitäisi hyväksyä erilaisuus ::)

Vierailija
13/58 |
01.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse nyt ylä-asteen 8 luokkaa käyvä tyttö ja olen todella ujo enkä viittaa melkein lainkaan millään tunnilla , ka:ni oli 8,4 ja olen yllättynyt ,että se oli niinkin hyvä, mutta ruotsin numeroani ihmettelen,sillä 7 luokan syksyllä se oli 10 ja keväällä sain siittä 9 ja nyt se sitten tippui 8 , vaikka sain kokeista 9 ja 9- , mutta kaippa se viittaaminen sitten vaikuttaa niin paljon , mutta mielestäni opettajien pitäisi hyväksyä erilaisuus ::)

opettaja ei läheskään aina tiedä, onko oppilas ujo vai eikö hän esim. vain viitsi viitata. Voisitko yrittää kertoa opelle, että ujouden takia et haluaisi herättää huomiota tunneilla. Esim. wilman kautta voisi ihan hyvin laittaa viestin. Itse olen opettaja ja parin ujon oppilaan kanssa olen sopinut, että en pudota heidän arvosanaansa viittamattomuuden takia, jos muuten tuntityöskentely on tehokasta ja aktiivista (eli tekevät tehtävät eivätkä puuhaa muuta) ja lisäksi sopinut jonkin pienen ylimääräisen lisätehtävän aktiivisuuden osoittamiseksi. Minusta oppilaan aktiivisuutta voi olla sekin, että ottaa ujouden puheeksi (tai "puheeksi" wilman tai sähköpostin kautta) ja kysyy muita keinoja parantaa numeroa.

Ujous onneksi useimmiten helpottaa ainakin hiukan iän myötä, joten toivoa on! Tsemppiä sinulle!

Vierailija
14/58 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä perusteella opettaja jakelee ne tuntiaktiivisuuden numerot? Miten monta kertaa tunnissa on viitattava, että saa kasin tuntiaktiivisuudesta? Entä mikä on kutosen viittaamismäärä? Ylipäätään mitä on tuntiaktiivisuus? Jos lätiset open kanssa niitä näitä mutta et juurikaan aiheesta, oletko aktiivinen?

Harmi, että ap ei älynnyt kysellä heti numeroiden saannin jälkeen kriteerejä näille. Koearvosana on selkeä mutta tuntiaktiivisuus ei. Onko ope tasapuolisuuden vuoksi laskenut ne viittaamiskerrat? Vai vetääkö suunnilleen mutulla ne tuntiaktiivisuusnumerot? Mutua kun ei voi käyttää numeroiden annossa vaan numeron määräytyminen pitää olla helposti osoitettavissa. Ei voida vain sanoa, että kun sinä et ole aktiivinen, niin siksi sait tuon ja tuon numeron. Pitää olla tarkat tiedot, miten saada seuraavan pykälän numero tuntiaktiivisuudessa, ja tuntiaktiivisuus kriteerinä pitäisi olla selkeästi määriteltynä esim. vihossa, jotta oppilaat tietävät, miten siihen panostetaan ja miten se numero siitä muovautuu.

Vierailija
15/58 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus asiasta!

t.ope, jolla itselläään oli aikanaan koulussa sama ongelma, ja joka ei koskaan sorsi oppilaitaan heikon tuntiaktiivisuuden takia

Vierailija
16/58 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti viittaamattomuus vaikuttaa alentavasti nimenomaan tyttöjen arvosanoihin. Monet opettajat kun pitävät nörttipoikien hiljaisuutta osoituksena älykkyydestä. Tytöthän ovat vai pinkoja... Olen yrittänyt herätellä opettajia, mutta valitettavasti opetkin ovat vain ihmisiä. :(

Vierailija
17/58 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee valitus asiasta!

t.ope, jolla itselläään oli aikanaan koulussa sama ongelma, ja joka ei koskaan sorsi oppilaitaan heikon tuntiaktiivisuuden takia

Missään aineessa kun ei ole pakko pitää kokeita ollenkaan, vaan arviointi voi perustua vaikka kokonaan kaikkeen muuhun toimintaan. Sen sijaan tuntiaktiivisuus on oph:n ohjeiden mukaan osa aineen arvostelua ja se tulee ottaa huomioon arvostelussa. Eli jos et huomioi sitä, toimit ohjeiden vastaisesti.

Vierailija
18/58 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillisesti viittaamattomuus vaikuttaa alentavasti nimenomaan tyttöjen arvosanoihin. Monet opettajat kun pitävät nörttipoikien hiljaisuutta osoituksena älykkyydestä. Tytöthän ovat vai pinkoja... Olen yrittänyt herätellä opettajia, mutta valitettavasti opetkin ovat vain ihmisiä. :(

Vierailija
19/58 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joten nyt sitä kättä pystyyn. Puhu tyttäresi kanssa ja nyt alkuvuodesta sovitte vaikka, että riittää kun hän vastaa kaksi kertaa tunnilla. Viittaa sitten vaikka niihin helpompiin kysymyksiin joihin riittää pari kolme sanaa vastaukseksi. Sitten helmikuussa vaikka pitää vastata kolmeen kysymykseen per tunti ja toukokuulla homma sujuu jo ihan itsestään.

Pienten tavoitteiden kautta tyttäresi oppii tämänkin. Ikävä kyllä yleensä pelataan sen mukaan, joka säännöt määrää.

Vierailija
20/58 |
02.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntiaktiivisuus vaikuttaa aina numeroon, ujoillakin.

Ihan ilman sarvia ja hampaita, jos mielii haluamalleen alalle, pitää panostaa siihen aineeseen mitä sillä alalla tarvitaan.

Lukio ja kymppiluokka ovat onneksi olemassa, joten tyttösi ei ole "jäänyt rannalle" kuten kuvittelet. Sitäpaitsi, esim lukio voi tehdä vain hyvää, tyttösi saa mietittyä elämäänsä siinä samalla kun parantaa itsetuntoaan.