Kotimme on kuin pommin jäljiltä
Kotityöt ei oikein nappaa. Söimme tuossa juuri ja keittiö on sen näköinen että tarvisin painepesurin. Ei huvita. Inhottavaa kun hetken saisi omaa aikaa niin pitäisi mennä jynssäämään keittiötä.
Tää arki on ihan hirveetä. Mistä lähtien tämäkin elämä alkoi pyörimään pyykkien, tiskien ja ruokien ympärillä. Päivät on pelkkää vaipanvaihtoa ja siivousta, päiväunia ja taas täytyy alkaa sitä ruokaa laittamaan. Mitään ei kerkeä tekemään, kaikki suuremmat suunnitelmat ja kodin laittaminen jää. Niille ei ole aikaa eikä jaksa.
Sisustaminen ei kiinnosta tippaakaan, mikään ei pysy siellä minne ne laitoin. Olen jo kyllästynyt tuohon tavaroiden keräämiseen lattioltakin. Lattiamme ovat kuin miinakenttä.
Kattilakaapin sisältö tulee jo kuistissa vastaan, samoin muovikipot. Kauhat ja paistinlastat ovat lasten huoneissa. Helpommalla pääsee kun antaa lasten niillä leikkiä jotta saa itse laittaa ruokaa ja jynssätä tiskipöytää. Yritän siivota mutta lapset saavat silläaikaa vain pahemman sotkun aikaseksi.
Kuinka monta koneellista pyykkiä pitäisi pestä päivässä jotta tilanne pysyisi hallinassa?
Ei aina oikein jaksaisi. Mitenhän sitä pääsisi siihen huolettomaan nuoruuteen takaisin?
Kommentit (29)
Juhlavaatteet yms. toki silitetään, mutta vasta juhlien alla.
Pyykkien lajitteluun kaksi pyykkikoria, tummille ja vaaleille, peset kaiken 40 asteessa. Lajittelu sujuu itsestään, kun viet pyykit koriin.
riisu se pienin vaippasilleen ruokailun ajaksi.Ei munkaan pää kestänyt sitä järjetöntä pyykin tekemistä. Syöttötuoli kernisen pöytäliinan päälle, kaikki mahdollinen kauas kun muksu alkaa lapioida.Mulla oli taaperon lapiointivaiheen ajan moppi valmiina kosteana keittiön nurkassa koko päivän; sillä vetäisin ruokailun jälkeen. mulle on aina rasittavinta se kamojen kokoaminen ja poisvieminen, niinpä kun on siinä otettavissa vain niin helpompaa.Ja unohdat kaikenmoisen silityksen, ihan turhaa!
Kuulosti ihan kokeilemisen arvoisilta.
Meillä tosiaan ei riitä tuo koneellinen päivässä. Vähintään kaksi pitää pestä ettei pääse kertymään.
Ja ei todellakaan silitetä mitään! :)
Olin joskus teininä kotiapulaisena perheessä jossa oli 5 lasta. NE SILITTI KAIKKI! SUKATKIN! Tai siis minä silitin siellä. Silloin en edes pitänyt tuota niinkään kummallisena mutta nyt kun omia lapsia ja huomaa kuinka pienen ajan nuo vaatteet kerkeää olla päällä! Että ei ei.
Taidan ottaa myös tuon mopin tuonne keittiön nurkkaan. Imuri meillä kokoajan lojuukin lattialla.
Ap
Kyllä, meillä on toistaiseksi vasta yksi lapsi =) Hän on nyt 1,5-vuotias ja sotku oli pahempi ollessaan vuoden ikäinen. Meillä oleva sotku johtuu kyllä lähinnä itsestäni, lapsi vain levittelee tavaroita, ruokaa ja pissii lattioille ollessaan hetkenkin ilman vaippaa. Jos olisin ahkera, ehtisin kyllä siivota kotia, mutta kun roikunkin täällä yms ;)
nro 9
sen osuudenhan tekee kone, vaan kaikki se pyykkien lajittelu ja silittäminen jne. ja kaappeihin vieminen!
Ja nimenomaan tuo lajittelu ja kaappeihin vieminen. Siihen menee ihan usokmattoman paljon aikaa. Saati sitten sen märän pyykin ripustamiseen. Jotenkin jo tympäsee ja on niin ykstoikkoista.
Mulla ei ymmärrys riitä miten ne on siihen aikaan pystynyt edes elämään kun pyykit pestiin käsin jossakin joen rannassa. Ne on tainnut pestä sitä pyykkiä melko harvoin.
Ap
tai puhdasta laiskuutta
terv. neljän äiti jolla on kyllä siisti koti (enkä ole pirttihirmu)
Organisaatiokyvyn puutetta tai puhdasta laiskuutta
terv. neljän äiti jolla on kyllä siisti koti (enkä ole pirttihirmu)
Ainakin ensimmäistä, ja mikset toistakin. Mutta tää sama rumba vaan meinaa kyllästyttää ja todellakin se on sitä ettei vain jaksa. Kyllähän täälläkin pysyisi siistiä jos kokoajan jaksaisi perässä siivota, mutta kun ei jaksa! Olis niin mukava kun se työn jälki näkyisi edes hetken, mutta kun kaikki tuntuu niin turhalta.
Mutta joo, kyllä meilläkin oli lapsuudenkodissani aina siistiä ja lapset oli siististi puettu ym, vaikka 8 lasta ja kaikki pienillä ikäeroilla. Itsellä ei vain ole itsekuria tuollaiseen.
Taidan todellakin olla vain vetelys.
olohuone oli aamulla suht siisti, nyt täällä on 7 autoa sohvalla, 4 aitaa, 3 taskulamppua. Lattialla on paperiroskis(eli rumpu), 2 pikkutolia, iso vanha legopaketin pahvi ja jokin johto joka kiertää näiden ympäri ja tämä kaikki komeus on kuulema roskisauto. Kalsarit on riisuttu lattialle koska ne ahdisti.Pöydällä on välipalan jäämät.
Mä en jaksa.
Kun saan nämä komennettua korjaamaan nousee meteli "en mä jaksa, mix mun on AINA pakko??" ja kun kitinällä ne on korjattu ja hetki on siistiä iskee pojalle uusi vimma tehdä jotian muuta luovaa.
Poika on 6v ja hänellä on oma huone muttei leiki siellä koskaan vaan raahaa kaikki tähän pieneen olohuoneeseen. Keittiö on aina ihan pommi...
Niin paljon mä olen turhaan siivonnu!!
Meillä vain yksi 1-vuotias. Syömme aina vaippasiltaan, sillä säästää aika monta vaateparia päivässä! Yhdet vaatteet saattaa mennä jopa koko päivän! Niin, ja kunnon pinnoitettu pöytäliina,mistä saa kaikki ruokajäämät pois. Turhat syöttötuolin pehmusteet pois, niin on helpompi putsata. Vielä olen silittänyt kaikki vaatteet, ihan sen takia että vaattet olisivat pehmeämmät. Ehkä kannattais aloittaa huuhteluaineen käyttö ja lakata silittämästä.. Nytkin iso korillinen vatteita odottaa silitystä! Neiti on niin villi ettei voi silittää kun on hereillä, siksi silitys aina vaan jää ja jää...
Joo, ja se mitä mä siivoon nykyään jää aika perusasteelle. Huomasin juuri että kylppärin kaakelit yms on kamalassa kunnossa. Joskus niitäkin ehti hinkata..
2 koulussa, yksi pk:ssa. pienillä ikäeroilla ovat. kun olivat pieniä, sotku oli ihan tajutonta. nykyään on ihan kohtuullisen siistiä. lapset osaavat korjata omat jälkensä, tai ainakin laittaa jotain paikoilleen, kun ne opettaa siihen.