Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko normaalia että 1 1/2-vuotias puhuu lauseita?

Vierailija
31.08.2011 |

Siis osaa puhua ymmärrettävästi mitä haluaa,tekee..jne.Onko muilla tällaista ollut?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on alkaneet puhua sujuvasti vuosikkaina ja puolitoistavuotiaina jo monisanaisia lauseita. Eikä se puhe ole sen jälkeen lakannut hetkeksikään. :) Nyt 5- ja 7-vuotiaat on moneen kertaan todettu kielellisesti lahjakkaiksi mm. päiväkodin ja neuvolan toimesta. Viimeksi 5-vuotisneuvolassa todettiin, että lapsella on poikkeuksellisen laaja sanavarasto.

Jos minulta kysytään, niin varmaankin ihan normaalia, muttei kuitenkaan kovin yleistä. Ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni. Itse olen aina ajatellut, että positiivinen kehitys johtuu siitä, että olen itse höpötellyt, lorutellut ja lauleskellut päivät pitkät jo vastasyntyneelle ja lukenut lapsille paljon jo ihan vauvasta.

Vierailija
2/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo huolissani kun naapurin tyttö alkoi pikkusen päälle vuoden ikäisenä saman. Toisaalta kaikki ei puhu edes 3-vuotiaana, eli tässä asiassa tosi isoa vaihtelua. Mun kaveri muuten, joka juuri väitteli kielitieteen alalta tohtoriksi, oli alkanut vasta 3,5-vuotiaana puhua. Isänsä naureskeli tätä karonkapuheessaan.

Ekan sanansa sanoi 9-kuisena (äiti)

sisarus puhui lauseita alle 2-vuotiaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän lapset (tyttöjä vielä!) vaan oppivat hitaasti puhumaan. Mitenköhän hitaasti ne oppisivat, jos niille olisi luettu yhtä paljon kuin me luetaan...

se, jonka 1 v 6 kk osaa kolme sanaa

on alkaneet puhua sujuvasti vuosikkaina ja puolitoistavuotiaina jo monisanaisia lauseita. Eikä se puhe ole sen jälkeen lakannut hetkeksikään. :) Nyt 5- ja 7-vuotiaat on moneen kertaan todettu kielellisesti lahjakkaiksi mm. päiväkodin ja neuvolan toimesta. Viimeksi 5-vuotisneuvolassa todettiin, että lapsella on poikkeuksellisen laaja sanavarasto. Jos minulta kysytään, niin varmaankin ihan normaalia, muttei kuitenkaan kovin yleistä. Ei ainakaan omassa tuttavapiirissäni. Itse olen aina ajatellut, että positiivinen kehitys johtuu siitä, että olen itse höpötellyt, lorutellut ja lauleskellut päivät pitkät jo vastasyntyneelle ja lukenut lapsille paljon jo ihan vauvasta.

Vierailija
4/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän esikoinen oli 1 v. 7 kk kun sanoi viiden sanan ymmärrettävän lauseen. Pyysi kaatamaan mehua :)

Vierailija
5/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta pojat vasta 2,5 -3,5 vuoden ikäisinä.

Vierailija
6/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes kerro mistään suuresta älykkyydestä. Miehen siskon tyttö puhui sujuvasti 1,5-vuotiaana, mutta nyt lukiolaisena koulu kyllä takkuaa ihan kunnolla, kun ei vaan tajua...

Vierailija
7/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

1v7kk ikäisenä. Sisarusteni lapset myös alle 2-vuotiaina. Kai se on ihan tavallista, mutta ei kuitenkaan yleistä.

Vierailija
8/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei iaha yleistä eli jonkinverran on nopeammin oppinut mutta esim meillä kaikki neljä on puhua papattanut jo tuossa iässä.

Vierailija
9/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä lapsi puhui parin sanan laueita tuossa isässä ja kaksivuotiaana monen sanan lauseita.

Ei kyllä mikään ihme, sen verran paljon tytöllä tuntuu olevan vieläkin (on 6 v) höpötettävää ettei mikään ihme että aloitti ajoissa...

Vierailija
10/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolassa ja päiväkodissa tykättiin, että on keskimääräistä ikätasoaan edellä puheenkehityksessä, silti ihan normaalivaihteluun menee. Onhan se kiva, kun lapsi oppii puhumaan aikaisin :) On ihanaa ymmärtää lasta paremmin! Ei tule ehkä niin kamalasti kiukkukohtauksia, vaikka tuleehan niitä joka tapauksessa.

Vierailija
11/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä 1,5 v ei vielä puhu lauseita,vaikka täällä taas niin väitetään

t.lto

Vierailija
12/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olin jo huolissani kun naapurin tyttö alkoi pikkusen päälle vuoden ikäisenä saman.

Toisaalta kaikki ei puhu edes 3-vuotiaana, eli tässä asiassa tosi isoa vaihtelua.

Mun kaveri muuten, joka juuri väitteli kielitieteen alalta tohtoriksi, oli alkanut vasta 3,5-vuotiaana puhua. Isänsä naureskeli tätä karonkapuheessaan.

Vierailija
13/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysehän ei ole siitä etteivätkö lähes kaikki vauvat ymmärtäisi ja mielessään hallitsisi kieltä tuossa iässä jo hyvinkin paljon. Mutta puhealueiden ja äänen tuottamisen (ja äänteiden hallitsemisen) taito kehittyy yksilöllisesti, joillain aiemmin joillain myöhemmin.

Älykkyydestä ei siis ole kyse, vaan fysiikasta.

Onhan se mukavaa kyllä, kun lapsi osaa jo noin aikaisin ilmaista itseään, säästää monelta uhmakohtaukselta! Eli vauva hyötyy siitä itsekin.

Vierailija
14/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä edes kerro mistään suuresta älykkyydestä. Miehen siskon tyttö puhui sujuvasti 1,5-vuotiaana, mutta nyt lukiolaisena koulu kyllä takkuaa ihan kunnolla, kun ei vaan tajua...

en sitä älykkyden merkkinä välttämättä pidäkään,tosin tyttö on jo seiskalla ja kympin oppilas.

Mietin vaan että onkohan tuo ihan normaalia,kun joku kirjoitti,ettei 3v. vielä puhu,sanoo vaan ö.

Että mikähän se oikea puheikä on?

Vierailija
15/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kuitenkään mitään viitettä tulevasta ole antanut. Muuten ihan tavallinen lapsi oli, nyt jo aikuinen.

Vierailija
16/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yleensä 1,5 v ei vielä puhu lauseita,vaikka täällä taas niin väitetään t.lto

Eli löytyy myös puolitoistavuotiaita, jotka puhuvat lauseita.

Meilläkin oli esikoinen tällainen :)

Vierailija
17/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhuu kahden sanan lauseita. Ja paljon. Kun taas isoveljensä alkoi käyttämään yksittäisiä sanoja vasta 1v10kk ikäisenä.

Vierailija
18/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yli 1 v. esikoinen puhui jo kahden, kolmen sanan lauseita.

Vierailija
19/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei ole tavallista.

Hienoa! Meillä tytöllä 1 v 6 kk käytössä kolme sanaa.

Vierailija
20/21 |
31.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan normaalia, tuon ikäisenä meilläkin lapsi puhui lyhyitä muutaman sanan lauseita. Nyt 2v kertoo kokonaisia tarinoita. Onhan lapsissa isoja eroja tuon ikäisinä, mutta äkkiä ne erot tasoittuvat.