Suomalaisten keskipalkka 3400€/kk?
Sinä nainen, joka tienaat tuon, mitä teet työksesi?
Itse olen sairaanhoitaja, 10v työkokemusta ja palkaa vaivaiset 2500€/kk. Voisin kuvitella että esimieheni, jolla on 50 alaista saisi tuon verran.
Kommentit (112)
vaivalloista vaihtaa alaa mutta rohkaiskaa sentään tyttölapsianne miehisille, hyvinpalkatuille aloille. Sillä tavalla he saavat ainakin kunnon palkkaa työstään. t. naisinsinööri (amk) miehisellä alalla, vuosipalkka 2011 vajaat 110 000 €
ap täällä kohtalotoveri, kätilö eikä tietookaan tuollaisista palkoista
Sinä nainen, joka tienaat tuon, mitä teet työksesi? Itse olen sairaanhoitaja, 10v työkokemusta ja palkaa vaivaiset 2500€/kk. Voisin kuvitella että esimieheni, jolla on 50 alaista saisi tuon verran.
Olen vanhempi asiantuntija IT-alalla. Minulla on yliopistokoulutus ns. miehiseltä alalta. Tällä alalla palkkani on huono, varsinkin kun työkokemustakin on jo useita vuosia.
...palkkaneuvottelut tulossa, joten ehkä tuotakin korjataan ylöspäin.
- johtaja
Mutta muistathan ap että keskipalkka on eri asia kuin keskimääräinen palkka.
Keskipalkka lasketaan vaikkapa näin:
Henkilö 1: palkka 10.000e
Henkilö 2: palkka 10.000e
Henkilö 3: palkka 2.500e
Henkilö 4: palkka 2.500e
Henkilö 5: palkka 2.500e
Henkilö 6: palkka 2.500e
Henkilö 7: palkka 2.500e
Henkilö 8: palkka 2.500e
Henkilö 9: palkka 2.000e
Henkilö 10: palkka 1.500eKeskipalkka näillä ihmisillä: 3.850e
Olisi parempi katsoa keskimääräistä palkkaa eli jos laitetaan nämä palkat jonoon isoimmasta pienimpään niin mitä se keskimmäinen henkilö saa palkkaa. Hän saisi 2.500e.
niin keskimääräinen tarkoittaa sitä keskiarvoa eli keskipalkkaa.
Se, mitä sinä tuossa järjestykseen laittamalla halusit kuvata, on mediaani eli keskimmäinen arvo tai jos arvoja on parillinen määrä, niin joko kahden keskimmäisen keskiarvo tai sitten ilmoitetaan molemmat. Tällä ei ole keskimääräisen tai keskiarvon kanssa mitään tekemistä.
Yliopistotason tutkinnolla meen tuosta komiasti ali...
Selvennykseksi: sain siis ihan itse päättää, meninkö huonopalkkaiseen työhön, jossa koulutuksestani ei ole hyötyä vai haaveilenko kotona vuodesta toiseen, josko joskus löytyisi työpaikka, joka vastaa omaa koulutusta. Tiedän tyyppejä, jotka valitsi jälkimmäisen ja yhä haaveilevat.
Molemmilla palkka n. 2300 e. Nyt olen itse äitiyslomalla ja saan käteen 1200 e äp-rahaa. Meillä ei ole varaa ostaa yhtään mitään muuta kuin pakolliset ruuat. Kaikki rahat menevät asumiseen ja laskuihin (sähkö ym.). Kyllä on käynyt monesti mielessä alan vaihto, esim. voisi mennä yötyöhön lentokoneita siivoamaan... Kaveripiirissäni kaikilla on parempi palkka kuin minulla ja osalla ei ole mitään tutkintoa, ei edes lukiota käyty.
Minä tekninen apulainen, brutto 1100€.
sieltä sitä hyvää palkkaa vois saada ja moneen paikkaan ei naiset tajua hakea vaikka haluttaisiin nimenomaan naisiakin töihin tasapainottamaan sukupuolijakaumaa.
Selvennykseksi: sain siis ihan itse päättää, meninkö huonopalkkaiseen työhön, jossa koulutuksestani ei ole hyötyä vai haaveilenko kotona vuodesta toiseen, josko joskus löytyisi työpaikka, joka vastaa omaa koulutusta. Tiedän tyyppejä, jotka valitsi jälkimmäisen ja yhä haaveilevat.
Kaikki luvut koskevat kuukausipalkkaisten säännöllisen työajan ansioita. Tätä uudemmat tilastot ilmestyvät vasta tänä vuonna.
Yksityinen sektori 2010: http://www.stat.fi/til/yskp/2010/yskp_2010_2011-09-27_tie_001_fi.html
Keskipalkka 3255 € (N 2838e/M 3655e)
Mediaani 2890 e (N 2550e/M 3306e)
Yksityisen sektorin kuukausipalkkatilasto kuvaa noin 652 000 palkansaajan tietoja, joista miehiä oli noin puolet.
Tilaston ansiokäsite säännöllisen työajan ansio sisältää kuukausipalkan, työaikalisät, luontoisetujen verotusarvon ja provision / myyntipalkkion keskimäärin kuukaudessa. Ylitöiden osuutta ei lasketa tähän ansiokäsitteeseen.
Valtio 2008: http://www.stat.fi/til/vkp/2008/vkp_2008_2009-06-03_tie_001_fi.html
Keskipalkka 3163e (N 2870e/ M3437e)
Mediaanipalkka 2856e (N 2515e/ M 3172e)
"Valtion budjettitaloudessa oli marraskuussa 2008 yhteensä 118 760 henkilöä. -- Naisia aineistossa oli noin puolet (49,3 prosenttia).
Kuntasektori 2010: http://www.stat.fi/til/ksp/2010/ksp_2010_2011-04-20_tie_001_fi.html
Keskipalkka 2778e (N 2658e/ M 3248e)
Mediaanipalkka ?
Tilastokeskuksen mukaan lokakuussa 2010 kuntasektorilla työskenteli yhteensä 419 306 kuukausipalkkaista palkansaajaa pääasiallisessa palvelussuhteessa.
Lukemat sisältävät lisät ja luontaisedut, mutta eivät kertaluonteisia palkkaeriä, kuten lomarahaa ja tulospalkkioita.
Mä en tajunnut, että naisten ja miesten väliset palkkaerot ovat oikeasti noin suuret (vaikka iso osa selittyykin sillä, että toimitaan eri tehtävissä ja niin päin pois, mutta silti).
Ei tule puhua jostakin v...n keskipalkasta!!! Termi on harhaanjohtava ja sen todellista merkityksen ymmärtää harva! Sen on tarkoituskin hämätä ihmisiä!
Vähintään 70 % kansasta tienaa alle 2 500 e/kk ja huonommaksi vaan koko ajan menee.
Suomessa on alle 2 miljoonaa kokoaikaista palkansaajaa.
Miten helvetissä on niin vaikea saada oikeaa tietoa näistä asioista???
Valtiovalta on VELVOLLINEN!!! kertomaan kansalaisille oikeat luvut!
Miksi helvetissä meille valehdellaan koko ajan?!
Vuosi vuodelta anastetaan työläisten työpanos yhä halvemmalla!
Eli vielä kerran: Ei tule puhua keskipalkasta!!! Termistä, jonka todellista sisältöä ei kukaan edes ymmärrä!
... (ja koska Suomessa on alle 2 miljoonaa kokoaikaista palkansaajaa)
Muu osa väestöstä koostui mm. eläkeläisistä, opiskelijoista, työttömistä, jne. joiden tulot koostuvat etupäässä tulonsiirroista.
Kaikkien kotitalouksien keskimääräiset tulot ovat alle 1 600 e/kk. (tilasto v. 2010)
Kaikkien kotitalouksien keskimääräiset tulot ovat noin 19 000 e/vuosi. (tilasto v. 2010)
http://tilastokeskus.fi/til/tjt/2010/tjt_2010_2012-05-23_kat_003_fi.html
Ei tarvitse olla kummoinenkaan analyytikko todetakseen valtamedian mainostamat ansiotasoluvut virheellisiksi
Suomalaisten duunareiden keskipalkan voi karkeasti laskea suhteellisen yksinkertaisella tavalla. Palkkatulojen osuus kotitalouksien kokonaistuloista vuonna 2009 oli 57 prosenttia.
Kun tästä luvusta vähennetään suurituloisimman kymmenyksen 22 prosentin ja pienituloisimman kymmenyksen neljän prosentin vaikutus, niin kertoimeksi saadaan noin 47 prosenttia.
Vuonna 2009 suomalaisten virallinen keskiansio oli noin 2 970 euroa. Tämä luku kerrottuna saadulla 0,47 kertoimella saadaan suomalaisen duunarin keskipalkaksi noin 1 390 euroa. Tämä tarkoittaa käteen jäävää summaa, koska tulonsiirrot eli verot huomioidaan kotitalouksien kokonaistuloissa, johon laskukaava perustuu. Summaan sisältyy ylityökorvaukset, lomarahat ynnä muut lisät, joten kysymys ei ole peruspalkasta. Näin ollen duunarin keskimääräinen vuosittain käytettävissä oleva rahamäärä on noin 16 680 euroa, joka on noin puolet virallisesta arviosta.
Kuka on palkansaaja ja miten keskipalkka lasketaan?
Selvittääksemme suomalaisten työtä tekevien henkilöiden todellisen palkkatason täytyy ensin määritellä, mitä palkansaaja -termillä tarkoitetaan. Yleisesti ajatellaan, että palkansaaja on duunari, joka saa työstään korvauksen. Näin ei kuitenkaan ole, vaan kansantaloudelliseen palkansaajan käsitteeseen kuuluvat muun muassa myös yrittäjät, varusmiehet ja siviilipalvelijat.
Yrittäjiksi luokitellaan myös esimerkiksi osakeyhtiöissä tai kommandiittiyhtiöissä työskentelevät omistajat pääomatuloineen. Erilaiset taiteellisten ja tieteellisten apurahojen turvin elävät luetaan myös palkansaajiksi.
Kansantalouden yliaktuaari Olli Savela tilastokeskuksesta kirjoittaa, että varus- ja siviilipalvelusmiesten vaikutus suomalaisten keskiansioihin on huomattava, koska heidän saamansa päivärahat ja luontoisedut tilastoidaan palkansaajien tuloihin.
- Kansantalouden tilinpidossa varusmiehet ja siviilipalvelusta suorittavat tilastoidaan palkansaajiksi. Palkaksi katsotaan heidän saamansa päivärahat ja luontoisedut kuten ravinto, majoitus ja vaatetus. Luontoisetujen arvoksi on viime aikoina arvioitu noin 100 miljoonaa euroa vuodessa.
Arkiajattelussa keskipalkka mielletään työehtosopimuksen määrittelemäksi kuukausittaiseksi peruspalkaksi. Se ei kuitenkaan päde kansantaloudelliseen määritelmään palkansaajien kokonaisansiosta, josta henkilöiden keskipalkka lasketaan, vaan kansantalouden tilinpidossa palkkaan luetaan kuuluvaksi myös lomarahat, luontoisedut, bonukset ja voittopalkkiot. Lisäksi luottamushenkilöiden ja muiden saamat palkkiot sekä muun muassa juomarahat ja tarjoilupalkkiot kuuluvat tilinpitoon.
Eurooppalaisessa toimeentulovertailussa Suomi sijoittui parhaimmillaankin keskivaiheille. Todellisella yksilöllisellä kulutuksella mitaten Suomen kanssa samassa joukossa ovat Italia, Espanja ja Kreikka, jotka kaikki kuuluvat taloudellisen kuilun partaalla häilyviin valtioihin.
Pelkillä kotitalouksien kulutusmenoilla mitattuna Suomen sijoitus on jo hyvin alhainen; suomalaisilla on todella niukasti rahaa käytettävänään muihin maihin verrattuna. Suomen sijoitusta alentaa erityisesti korkea yksityisen kulutuksen hintataso.
Joku väitti, että työkokemuksen kertyessä palkka paranee. Ei se mene enää niin, paitsi ehkä aloilla, joissa työehtosopimus sanelee asian. Oma palkkani on suhteellisesti pelkästään laskenut 15 viime vuoden aikana - ensimmäiset 15 vuotta se kyllä nousi. Palkkani on siis pysynyt samana, kun elinkustannukset ovat nousseet. Tällä hetkellä ansaitsen 30 vuoden kokemuksella saman kuin firmaan vasta tullut. Se on uutta tasa-arvoa kuulemma. Perustelu on, että me vanhemmat olemme hitaampia kuin nuoret. Kyllä meiltä silti ihan sama tahti vaaditaan ja samat uudet tekniikat on hallittava kuin nuortenkin, vaikka olemme esim. opiskelleet ennen tietokoneiden tuloa. Gradunikin vielä kirjoitin sähkökirjoituskoneella. Ylempi korkeakoulututkinto siis on takana.
Mitä keskipalkkaan tulee niin kannattaa katsoa oman alan palkkatilastoja. Sieltä löytyy luotettava vertailukohta omalle palkalle. Itse en ole vielä laskenut oman alani keskipalkan alapuolelle, vaikka sillä hilkulla se on.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 14:17"]
Olisi parempi katsoa keskimääräistä palkkaa eli jos laitetaan nämä palkat jonoon isoimmasta pienimpään niin mitä se keskimmäinen henkilö saa palkkaa. Hän saisi 2.500e.
[/quote]
suomessa menee uutisoinnissa nämä liian pahasti sekaisin. Mediaani olisi ehdottomasti järkevin luku tarkastella. Sitähän tuossa yllä tarkoitetaan - en tosin ole ollenkaan varma että selitys on oikea. Itse kun olen aina ajtellut että keskimääräinen on yhtä kuin keskiarvo. Mediaani on toki keskimmäinen (eli esim. palkoissa puolet tienaa yli mediaanin ja puolet ali).
Ultra korkeat tulot kun vääristävät keskituloja epärealistisiksi.
Olen 50+ nainen, myynti ja markkinointitehtävissä. Keskiansio kuukaudessa sisältäen autoedun on n 5500.
Puhutko brutto- vai nettopalkasta?
t. ulkomamma
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 13:56"]
Sinä nainen, joka tienaat tuon, mitä teet työksesi?
Itse olen sairaanhoitaja, 10v työkokemusta ja palkaa vaivaiset 2500€/kk. Voisin kuvitella että esimieheni, jolla on 50 alaista saisi tuon verran.
[/quote]
Ope olen ja palkkani tällä hetkellä 4300. Palkka vaihtelee lukuvuosittain tuntimäärän mukaan.