Miksi välittäjät eivät suosittele pintaremonttia
Taas eilen luin Hesarista kuinka siistit asunnot menevät aina hetkessä kaupaksi.
Omassa on asuttu 15 v ja ei ole tehty remonttia, joten valkoiseksi maalatuissa seinissä on aikalailla tummentumaa.
Nyt 3 välittäjää käynyt katsomassa ja kaikki samaa mieltä, älä tee remonttia; ostaja laittaa haluamakseen. Remonttiin laitetut rahat menee hukkaan.
Kommentit (37)
http://www.taloussanomat.fi/asuminen/2010/11/06/nain-panet-asuntosi-myy…
Jynssäät siis puhtaaksi.
ettei teistä ole kuitenkaan stailaamaan sitä houkuttelevaksi. Ja tietävät, että kun olette "stailanneet", heille tulee turhaa vääntöä hinnasta, koska te kuvittelette kämpästä enemmän kuin se on.
Sen sijaan esim. kylppärirempat, keittiörempat jne. jos tehdään ok laadukkaasti, nostavat asunnon arvoa. Tosin ne on hintavia teettää kokonaan vieraalla, joten niissä jos teettää vaan ne kosteat tilat sertifioidulla ammattilaisella ja esim. pukuhuoneen itse, vessan itse (jollei ole lattiakaivollinen ja keittiörempassa vain putkityöt ammattilaisella, niin siinä säästää.
Mutta sitten menee sitä aikaa.
jos paklaat ja maalaat ne seinät. Ei muuta. Siinähän on sitte valmiiksi hyvät pohjat uuden omistajan tapeteille tai toisen väriselle maalille.
Kaikilla kun ei ole tyylitajua, eikä silmää.
maalata, riittää kun peset ne seinät. Seinät on tapana myös puhdistaa välillä ihan normaalin siivouksen yhteydessä, ei pääse lika pinttymään kiinni.
No ei ne siniset kaalelit ja maalaiskeittiöt olekaan uusia. Ne oli muodissa yli 10 vuotta sitten. Ei kukaan myyntiä varten ole niitä nyt tehnyt.
koska ne haluaa saada sen kohteen heti myyntiin itselleen... bisnes, bisnes...
laminaatteja ei kannata laittaa, kun kuitenkin on niin monia makuja siinä millaiset lattiat pitäisi olla.
Mua ärsytti kaikkein eniten näytöillä nää "uudet laminaattilattiat", jotka oli kaikkein halvinta ja ruminta jotain tammi/kirsikkajäljitelmää tms.
Itse tykkään joko ihan tummasta wengestä tai ihan vaaleasta valkokuultavasta lattiasta. Ja inhoan näitä tammi yms. lattioita.
Mutta tiedä taas että kaikki ei tykkää tummista (eikä kai vaaleistakaan).Eli lattioita on turha laittaa erikseen.
Joo, ja minulle olisi ainakin miinusta, jos olisi laminaatit. Kyllä sen parkettia pitää olla - ja nimenomaan perinteistä tammea, se on klassisen kaunista. Ei mitään muodista pois menossa olevaa tummaa tai valkolakattua puuta.
Eli todellakin kannattaa jättää lattioiden laitto uuden omistajan kontolle, kun on tosiaan niin erilaisia makuja. :)
Ostettiin 2007 asunto 190000e ja tehtiin keittiö+pintaremonttia yht.8500e. Myytiin asunto 3 vuoden kuluttua hintaan 229000... juu, toki hinnat olivat nyös hieman nousseet, mutta kyllä remontillakin oli vaikutusta.
Välittäjät väittää että ostaja tekee sitten mieleisekseen, mutta kuitenkin reilusti suurin osa haluaa ostaa muuttovalmiin, hieman ristiriitaista! Ei ne ostajat oikeasti jaksaisi kaikki mitään remppoja aloittaa, ihan kiva jos pinnat on tehty valmiiksi hyvällä maulla.
Mutta näihin voit tehdä pientä pintaremonttia:
- ovien ja ikkunoiden karmit (kolojen kittaus ja maalaus)
- kolhiintuneet seinien nurkat ja kolot seinissä - paklaus (tämän seinän voi myös maalata)
- kph laattojen saumat - jos ei lähde pesemällä puhtaaksi hio varovasti hienolla hiekkapaperilla
- kph, vessan ja keittiön silikonit - jos repsottaa niin vaihda
- seiniä voi pestä (varo ettei tule entistä laikullisemmiksi
- lattian voi vahata/öljytä tms riippuen lattian nykyisestä pinnasta
Näihin menee max 100€ mutta tekee heti siistimmän vaikutelman
muovimatot kannattaa ehdottomasti vaihtaa vaikka sitten laminaattiin, oli minkä tahansa värinen laminaatti niin kyllä se parempi on kuin muovimatto. On monia esim. ensiasunnon ostajia joilla ei ole varaa remontoida asuntoa joten kyllä pintaremontoitu asunto tekee yleensä paremmin kauppansa..
Ostettiin tässä hiljan rivarihuoneisto. Paljon juostiin katsomassa eri-ikäisiä ja -kuntoisia ennen tämän löytymistä.
Paljon oli niitä puolivanhoja kämppiä, joissa oli myyntiä varten yritetty tehdä remppaa. Omaan silmään ihan kamalia ratkaisuja: joko yritettiin vedättää hintaa ylöspäin joillain halvemmilla mahdollisilla valkoisilla keittiönkaapeilla - tai sitten oli oikein panostettu johonkin järkyttävään design-tapettiin ja yltiöromanttisiin keittiönkaappeihin.
Lopulta päädyttiin 2 v vanhaan asuntoon, jossa oli ihan mukiinmenevät laatat märkätiloissa ja keittiönkaapit, joiden kanssa voidaan elää. Alakerran vessan laatat olisin voinut itsekin valita.
Silti tässäkin asunnossa jouduttiin maalaamaan esim. piiloon edellisen asukkaan luovia sisustusratkaisuja... Harrastelija-sisustajarouva oli mm. maalannut olohuoneen seinään Tikkurilan sabluunalla päänkokoisia papukaijankuvia, nice... Tosi omaperäistä.
Luulen, että juuri tuon sisustajarouvan vuoksi asunto ei ollut mennyt kaupaksi ja saatiin tingattua roimasti hintaa alaspäin. Heillä oli niin järkyttävä kullankimalteinen "luksus"-sisustus ja niin hirveitä itsetehtyjä tauluja seinät täynnä (ollaan revitty 50 naulaa seinistä ja pakkeloitu), että ostajat ei ole nähneet asuntoa vaan vain sen krääsän.
Itse aiotaan tehdä hiukan lisäyksiä, mm. askel-ledvalaistus portaisiin, laittaa piha uusiksi, jne. ihan itseämme varten. Mutta teemme vain sellaista, jonka voi olettaa helpottavan muutaman vuoden päästä myymistä ja joka ei tule liian kalliiksi - jos jäisimme tähän yli 10 vuodeksi, vaihtaisimme mm. keittiön puutasot kiveen.
ja jos niitä lähtee pyyhkimään kostealla lähtee maali, en tiedä millä vesiväreillä on maalannut.
En ollut itse aikeissa remonttia tehdä vaan näytin välittäjälle rakennusliikkeen tarjouksen ns myyntiremontista eli varmasti olisi tullut siistiä jälkeä.
Keittiö oli tarkoitus jättää nykyiselleen ja kosteatilat on remontoitu viime vuonna taloyhtiön toimesta. Makuuhuoneissa on tapetit ja lattiassa muovimatot, ne oli tarkoitus korvata laminaatilla.
Maalasin seiniä puhtaan valkoisiksi, vahasin lattian ja öljysin keittön työtasot. Vein kaiken ylimääräisen tavaran pois ja karsin koriste-esineet minimiin. En tiedä vaikuttiko myyntiin mutta meni ekasta näytöstä ja pyyntihinnalla.
laminaatteja ei kannata laittaa, kun kuitenkin on niin monia makuja siinä millaiset lattiat pitäisi olla.
Mua ärsytti kaikkein eniten näytöillä nää "uudet laminaattilattiat", jotka oli kaikkein halvinta ja ruminta jotain tammi/kirsikkajäljitelmää tms.
Itse tykkään joko ihan tummasta wengestä tai ihan vaaleasta valkokuultavasta lattiasta. Ja inhoan näitä tammi yms. lattioita.
Mutta tiedä taas että kaikki ei tykkää tummista (eikä kai vaaleistakaan).
Eli lattioita on turha laittaa erikseen.
Kyllä me seiniä maalattiin ja pieniä kolhuja paklattiin. Samoin parketti hiotiin ja lakattiin. Iahn pientä korjausta muuten, ei isompaa.
Onneksi ei tehty mitään fiksauksia.
6 eur/ m2 laminaattia ei tammenväristä
ei valkolakattua tammea 18 eur/m2
vaikka kyseessä olisi vain 30 m2 makuuhuoneiden lattiat.
Kaikki just vähän aikaa sitten paklatut ja puleeratut kämpät on aina vähän epäilyttäviä. Että mitäköhän katastrofia tässä peitellään uusilla Ikea-kaapeilla..?