Yksinhuoltajien sosiaalituet
Ärsyttää kun YH:t saa niin paljon tukia!!
Ite tehny koko elämän töitä ja yrittänyt elää fiksusti niin että ajattelen myös tulevaisuutta ja kestän kurjuutta tarvittaessa. Ikinä en ole saanut yhtään tukia kelasta tai sossusta, paitsi opintotukea opiskeluaikana.
Nyt tunnen monta yksinhuoltajaa jotka saavat tilille paljon enemmän rahaa kuin minä, vaikka ovat omaa tyhmyyttään sössineet asiansa, eivät jaksa tai viitsi käydä edes kunnon töissä, eivät pyri elämässä eteenpäin, surffialevat vaan kelan sivuilla ja miettivät miten saisi maksimoitua tukien määrän.
Tällä asenteella tuskin saisin paljon komppia eduskunnassa mutta olis se ihanaa olla siellä vaikuttamassa asiaan, että kaikki tuet yksinhuoltjilta ja työttömiltä pois! Vähän yrittelijäisyyttä tulis yhtäkkiä ihmisiin ku joutuiskin itse tienaamaan rahansa.
Kommentit (82)
No tämähän kuulostaa hyvältä. Olen pienipalkkainen yh, nettopalkka 1400. Tietysti lapsilisässävkorotus ja saa hän minimieläkkeen . Nytvolen joutumassa työttömäksi. Jään innolla odottelemaan sitä suurta tukiaismäärää, joka minua odottaa
Tuore yh tässä terve! Voin sanoa, että kyllä minä ja lapseni pärjäsimme paljon paremmin kun taloudessa oli toinen vanhempi ja se 2000-3000€ enemmän joka kuukausi. Ei näissä tuissa ole mitään kadehtimista. Jos nyt jossain konsertissa joku joskus käy, niin uskoisin, että on valintakysymys.
Minulle ei tule kuin tämä yksi lapsi ja olisin joka tapauksessa ollut kotona sen kolme vuotta, joista on vuosi jäljellä. Päätin sen jo ennen lapsen syntymää ja ennen yh:ksi joutumista. Se ei onneksi kuulu kenellekään muille ja ihmettelen kuinka joku voi siitä katkeroitua?
T: Bon jovin keikalle keväällä
Lohdutuksena kaikille yh-tukia kadehtiville on se, että teillä kaikilla on mahdollisuus "päästä" yh-vanhemmaksi. Edellyttäen tietysti, että olette jonkun kanssa saaneet hankittua lapsen/lapsia.
[quote author="Vierailija" time="26.02.2013 klo 12:58"]
Lohdutuksena kaikille yh-tukia kadehtiville on se, että teillä kaikilla on mahdollisuus "päästä" yh-vanhemmaksi. Edellyttäen tietysti, että olette jonkun kanssa saaneet hankittua lapsen/lapsia.
[/quote]
Tää on niin totta!
Ei kuulosta minunkaan korvaan mukavalta. Minä käyn töissä maksan velkani ja asumiseni eikä paljonkaan jää käteen, rilluttelemiseen. Toinen tyttöni muuttaa luokseni ja haen kyllä minäkin sen laillisen tuen siihen jos muutkin saavat mitä tukia hakevatkaan, vaikka käynkin töissä. koska kyllähän lapsen elättäminen ei ole halpaa ainakaan teinin. Ihmetyttää vaan että eikö ne virastoista saa ihmisiä töihin laitettua tai koulutuksiin itse kun olin työtön heti pommittivat johonkin kurssille tai työhön oppimisjuttuihin ym.. täytyy muuten olla hyvin selittänyt asiansa ettei tarvii tehdä mitään.
Ei kuulosta minunkaan korvaan mukavalta. Minä käyn töissä maksan velkani ja asumiseni eikä paljonkaan jää käteen, rilluttelemiseen. Toinen tyttöni muuttaa luokseni ja haen kyllä minäkin sen laillisen tuen siihen jos muutkin saavat mitä tukia hakevatkaan, vaikka käynkin töissä. koska kyllähän lapsen elättäminen ei ole halpaa ainakaan teinin. Ihmetyttää vaan että eikö ne virastoista saa ihmisiä töihin laitettua tai koulutuksiin itse kun olin työtön heti pommittivat johonkin kurssille tai työhön oppimisjuttuihin ym.. täytyy muuten olla hyvin selittänyt asiansa ettei tarvii tehdä mitään.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 08:42"]
Kaikkea muutakin, elatusapua, yhkorotusta, asumistukea... Ja siis koskee myös työttömiä ja muita .. mutta onhan tää vanha juttu. Tuli vaan taas pintaan, kun yks puolituttu kertoi elämästään.. onnellinen ilme kasvoillaan, että "ei minun tarvitse eikä kannata mennä töihin koska tässä tilanteessa saan hyvin tukia, ja menetän osan niistä jos menen töihin tai tienaan liian paljon" On se ihanaa. Todellisuudessa ajateltuna en tietenkään haluaisi olla hänen sijassaan.. mutta pisti vihaksi. Kateutta kai siitä että rahaa voi saada myös ilman että sitä itse tienaa.
kuka tahansa voi heittäytyä yh:ksi jos hänen osansa kerran on niin kadehdittava. Sitä paitsi, asumistuen voi saada, vaikkei olisikaan yh. Elatustuen tietysti kuuluisi maksaa isä, mutta jos hän sattuu olemaan luuseri, Kela maksaa sen hurja 143e. Yh-korotus lapsilisään on muistaakseni 50e. Eli ei mitään muuta kuin yh:ksi ja nauttimaan siitä olosta....Rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä edes tiedä, mihin ne kaikki sijoittaisi kun se lapsihan nyt ei millään vie niin paljoa rahaa.... Elämä, mitä idiootteja tämä palsta on täynnä.
No en Yh halua muuten olla! se on vaan se tukien määrä mikä on niin paljon. Mutta koska en kuitenkaan laske kaikkea rahassa, niin jätän väliin. Mieheni ei maksa lapseni tarvikkeita eikä mitään muutakaan, tosin osallistuu asumiskuluin jonkin verran. JOten se 143e ylim rahaa lapsen kuluihin tuntuu ihan mielettömän isolta summalta, kun säästän nyt jo että saan talvivarusteet ostettua. En saa asumistukea, tienaamme yhdessä juuri sen verran liikaa.
Sitäpaitsi YH on niin säälittävä status etten ikinä haluaisi olla sellainen :/
Yh on pärjäävämpi kuin sinä, hoitaa yksin lapsen. Miksi on säälittävä?
Aloittaja on säälittävä. Etsii syntipukkia omaan tukalaan tilanteeseensa ihmisiltä jotka siihen eivät mitenkään ole vaikuttaneet.
Voin kuvitella, että ihailee sensijaan kaikki kovapalkkaisia kyynerpää ihmisiä ja veroparatiisi asukkeja.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 08:54"]
"Kela maksaa sen hurja 143e. Yh-korotus lapsilisään on muistaakseni 50e. Eli ei mitään muuta kuin yh:ksi ja nauttimaan siitä olosta...."
Vaikea varmaan ymmärtää, mutta monen mielestä tuo on jo aika iso summa. Eli yksinhuoltaja saa lasta kohden rahaa (lapsilisä + yh-korotus + elatusmaksu) 100+46+143=289 (menikö summat oikein?). Kaikenlisäksi elatusmaksuja ei huomioida asumistuessa. Monella pienituloisella perheellisellä ei jää tuollaista summaa kuukaudessa lasta kohden, ikävä kyllä.
Itse olen kasvanut yksinhuoltajan lapsena. Ei se ole hyvä, että on vain yksi vanhempi, tilannetta en kadehdi, mutta yksinhuoltajuutta ei pitäisi suosia taloudellisesti yli perheellisten. Pienituloisille perheellisille pitäisi taata samat tuet kuin yksinhuoltajille.
[/quote]
Laskit mukaan lapsilisän, jonka saavat kaikki muutkin kuin yh:t. Pienituloinen perheelliinen kätevästi unohtaa lapsilisän omista tuloistaan.
Häh? MItä tukia?? Voi sua raukkaa kun pitää yksinhuoltajia kadehtia. Täytyy olla todella kurjaa sulla.
MInä teen pitkiä työpäiviä, että voin elättää lapseni. Liiankin, lapset ansaistisivat enemmän läsnäoloani. Mutta minkäs teen. Yh-korotus lapsilisään on. Ja sehän onkin todella valtava :D Lisäksi lasten isä maksaa lapsista elatusmaksua, joka kattaa lasten menoista ehkä 1/5. Joten mulle jää se 4/5. Pitkien työpäivien lisäksi hoidan lapset ja kodin hyvin pitkälle yksin. Ja itsestäänkin pitäis vielä jaksaa huolehtia, että jaksaa.
Pitkät on päivät, jotka yh-arki pyörii, tv-tä en oo katsonut vuosiin kuin pari kertaa kuussa, naistenlehdetkin on jääny kaupan hyllyyn, kun ei ole niitä aikaa lukea.
Kadehtia kyllä kannattaa, sillä olen onnellinen ja rakastan elämää, lapsiani, itseäni. Tuntuu hienolta pärjätä. Ei tulis mieleenkään kuluttaa elämäänsä vinkumalla muiden asioista tai kadehtimalla muita.
Yksinhuoltaja saa yh-korotuksen lapsilisään. Muilla tuilla ei ole mitään tekemistä yksinhuoltajuuden kanssa, vaan ne liittyvät työttömyyteen, köyhyyteen jne. Ja työtön, köyhä, tai muuten apua tarvitseva voi olla kuka tahansa siviilisäädystä riipumatta. jos huonosti käy, voi ap itsekin vielä löytää itsensä avuntarvitsijoiden joukosta.
Kyllä yh-äitejä saa kadehtia. Ei toki tukien puolesta, niitä ei liiemmin saa lukuunottamatta lapsilisän yh-korotusta. Itse olen työssäkäyvä yh ja pärjään paremmin kuin hyvin enkä voisi onnellisempi olla. Ei paskaa parisuhdetta, joka vaikutti negatiivisesti kaikkeen. Ehkä huonon parisuhteen vuoksi av-palstallakin monet haukkuu ja arvostelee muita. Olin ehkä itse samanlainen vielä vuosi sitten, mutta kylläpäs elämä alkoi hymyillä kun katkasin napanuoran ex-mieheen. Hyvät välit tietenkin säilytin, että lasten asioista asiointi sujuu helpommin. Onneksi lapsetkin ovat sen verran pieniä, että sopeutuivat hyvin joka toinen viikonloppu-systeemin. Lisäksi isä käy joinan arki-iltoina meidän kotona leikittämässä lapsia. Elämä on leppoista. Ja yksi mitä asiaa teidän todellakin kannattaa kadehtia, on viikonloppuvapaat. Niistä en enää ikimaailmassa luopuisi. Rakastan lapsiani yli kaiken, mutta jaksan heidän kanssaan sata kertaa paremmin kun saan nukkua ja tehdä mitä haluan joka toinen viikonloppu. Jos en olisi jo yh, olisin heille todella kateellinen. Oikeasti. Sitä paitsi, miehen vaikutus ruokakuluihin on ihan älyttömän suuri.
Yksinhuoltajan kadehtiminen tai kostonhimoinen ajatus siitä että yksinhuoltajan (lasten) pitäisi tilanteesta vielä kärsiä mahdollisimman paljon, on ehkä yksi alhaisimpia ajatuksia mitä ihmisen päässä voi pyöriä. Vanhemmat jotka ajattelevat noin, kasvattavat omista lapsistaan hirviöitä.
harva suunnittelee yksinhuoltajuutta, elämässä vain tapahtuu asioita jotka johtavat siihen. Yksinhuoltajia, niinkuin perheellisiäkin on monenlaisia. Pärjääviä, fiksuja ja vähemmän pärjääviä, vähemmän fiksuja. Varmaa on se, että yh tekee yleensä vähintään puolentoista- joskus kahden ihmisen verran sekä kotonaan että töissä. MInusta se on aikamoinen homma, josta sietäisi jopa saada kiitosta ja arvonantoa. Ja kaikki ihmiset eivät pärjää omillaan, eivät yksinhuoltajina eivätkä perheessä. Yksinhuoltajalta vaan puuttuu se toinen ihminen, jonka rahoilla voi loisia silloin kun itse ei pysty. Silloin on ihan hyvä että yhteiskunta hieman tukee. Vai tuleeko jollekin parempi mieli jos yh:n lapset kuolevat nälkään? Tai huostaanotetaan, ja yhteiskunta maksaa kolme tonnia kuussa heidän hoitamisestaan sijaiskodissa?
Minä elätän kolmea poikaa, joista vain yksi enää saa lapsilisää valtaisine yh-korotuksineen. Lasten isä maksaa kahdesta elatusmaksun, joka ei todellakaan kata puolta lasten menoista (vaikka isä tienaa paljon enemmän kuin minä). Koska käyn työssä, en saa asumistukea tai muitakaan tukia, joita saa kuka tahansa tulojen ja menojen, ei lapsiluvun tai siviilisäädyn mukaan. Ihan mahtavaa tietää, että joku voi kadehtia minuakin!
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 08:30"]
Kaikkea muutakin, elatusapua, yhkorotusta, asumistukea...
Ja siis koskee myös työttömiä ja muita ..
mutta onhan tää vanha juttu. Tuli vaan taas pintaan, kun yks puolituttu kertoi elämästään.. onnellinen ilme kasvoillaan, että "ei minun tarvitse eikä kannata mennä töihin koska tässä tilanteessa saan hyvin tukia, ja menetän osan niistä jos menen töihin tai tienaan liian paljon"
On se ihanaa.
Todellisuudessa ajateltuna en tietenkään haluaisi olla hänen sijassaan.. mutta pisti vihaksi. Kateutta kai siitä että rahaa voi saada myös ilman että sitä itse tienaa.
[/quote]
Kielenkäyttösi kertoo melko yksinkertaisesta ja sivistymättömästä ihmisestä ja juttu puolitutusta täysin keksityltä. Onko sulta mennyt ohitse kaikki uutiset esimerkiksi pelkästään tämän kevään massiivisista joukkoirtisanomisista? Kuvitteletko tosiaan jokaisen työttömän olevan yksin syyllinen omaan ahdinkoonsa?
Sama juttu yksinhuoltajien kanssa. Tunnen läheisesti yh:n joka joutui eroamaan kun mies sairastui vakavaan mielenterveydelliseen sairauteen, jonka vuoksi hän on loppuikänsä laitoshoidossa. He olivat siihen saakka 15 vuotta yhdessä, 3 yhteistä lasta. Nainen käy töissä ja huolehtii kodista ja lapsista yksin, on aika kaukana noista sossupummin määritelmistä.
Sinä vaikutat ihmiseltä joka ei ole elänyt montakaan vuotta aikuiselämää ja on muutenkin hyvin vähän perillä asioista.
Ketju on vanha, mutta.....Nyt en kyllä ymmärrä että mitä erityisiä yhteiskunnan jättitukia se yksinhuoltajuus tuo tullessaan. Mulla on kolme lasta, kaikki koulussa. Sain yh-korotusta kolmesta lapsilisään, mutta se valui jokseenkin tarkkaan iltapäiväkerhon maksuun. Elarit taas maksaa ex-mies, ja kaikki menee lasteni tarpeisiin. Kolmen vuoden yksinelon jälkeen muutin uuden miehen kanssa yhteen, ja molemmilta tippui lapsilisän yksinhuoltajatuet pois. Asumiskulut kasvoi, kun ostimme isomman asunnon, että mahdutaan saman katon alle. Ei tässä mitään baila-baila-elämää vietellä.
[quote author="Vierailija" time="31.08.2011 klo 10:06"]
"Korvaako 567e/kk. Mielestäsi toisen aikuisen palkkatulot???"
Kuka sanoo, että toisella aikuisella on palkkatuloja? Sitä paitsi on todella pienipalkkaisia töitä esim. omaishoitajuus, jossa tulot voivat olla vain 350 euroa/kk. Tuo on jo paljon enemmän. On työttömiä, sairauspäivärahalla olevia, työkyvyttömiä, opiskelijoita, minimi äitiys- ja vanhempainpäivärahalla olevia, kotihoidontuella olevia jne. On siis muitakin köyhiä ryhmiä kuin yksinhuoltajat, heille mielestäni kuuluisi samat tuet.
[/quote]
Hehän saavat samat tuet, sitä lapsilisän yh-lisää lukuunottamatta!
Kaikkea muutakin, elatusapua, yhkorotusta, asumistukea... Ja siis koskee myös työttömiä ja muita .. mutta onhan tää vanha juttu. Tuli vaan taas pintaan, kun yks puolituttu kertoi elämästään.. onnellinen ilme kasvoillaan, että "ei minun tarvitse eikä kannata mennä töihin koska tässä tilanteessa saan hyvin tukia, ja menetän osan niistä jos menen töihin tai tienaan liian paljon" On se ihanaa. Todellisuudessa ajateltuna en tietenkään haluaisi olla hänen sijassaan.. mutta pisti vihaksi. Kateutta kai siitä että rahaa voi saada myös ilman että sitä itse tienaa.
kuka tahansa voi heittäytyä yh:ksi jos hänen osansa kerran on niin kadehdittava. Sitä paitsi, asumistuen voi saada, vaikkei olisikaan yh. Elatustuen tietysti kuuluisi maksaa isä, mutta jos hän sattuu olemaan luuseri, Kela maksaa sen hurja 143e. Yh-korotus lapsilisään on muistaakseni 50e. Eli ei mitään muuta kuin yh:ksi ja nauttimaan siitä olosta....Rahaa tulee ovista ja ikkunoista eikä edes tiedä, mihin ne kaikki sijoittaisi kun se lapsihan nyt ei millään vie niin paljoa rahaa.... Elämä, mitä idiootteja tämä palsta on täynnä.
No en Yh halua muuten olla! se on vaan se tukien määrä mikä on niin paljon. Mutta koska en kuitenkaan laske kaikkea rahassa, niin jätän väliin. Mieheni ei maksa lapseni tarvikkeita eikä mitään muutakaan, tosin osallistuu asumiskuluin jonkin verran. JOten se 143e ylim rahaa lapsen kuluihin tuntuu ihan mielettömän isolta summalta, kun säästän nyt jo että saan talvivarusteet ostettua. En saa asumistukea, tienaamme yhdessä juuri sen verran liikaa.
Huhhuh. Kukahan tässä on säälittävä. Ja vielä säälittävämpää on jos tuollaisissa vainoharhaisissa peloissasi jäät huonoon suhteeseen ettet vain saa vääränlaisia statuksia. Täytyy sanoa, että tuntemani yh:t ovat arjen sankareita, heissä ei ole mitään säälittävää, päinvastoin, mallia voisi ottaa monesta. SEn sijaan sinusta saa melkoisen säälittävän reppana-kuvan. Toivottavasti saat elämässäsi mahdollisuuden kasvaa ja päästä tuollaisista peloista ja asennevammoista.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 10:41"]
Huhhuh. Kukahan tässä on säälittävä. Ja vielä säälittävämpää on jos tuollaisissa vainoharhaisissa peloissasi jäät huonoon suhteeseen ettet vain saa vääränlaisia statuksia. Täytyy sanoa, että tuntemani yh:t ovat arjen sankareita, heissä ei ole mitään säälittävää, päinvastoin, mallia voisi ottaa monesta. SEn sijaan sinusta saa melkoisen säälittävän reppana-kuvan. Toivottavasti saat elämässäsi mahdollisuuden kasvaa ja päästä tuollaisista peloista ja asennevammoista.
No minä ainakin kestän mieluummin mieheni impulsiivisuutta ja väkivaltaa satunnaisestikin, kuin että olen eronnut nainen, jolla ei ole mitään arvoa miesten silmissä.
No jo oot tapaus! Toivottavasti äijjäs jättää sut hyvin pian : D säälittävähän oot itse :D koitaha jaksaa murheinesi!