Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on kun opiskelijoita ei kiinnosta työ?

Vierailija
30.08.2011 |

Olen yrittänyt palkata kv-lapselle avustajaa. TYökkärin kautta löytyy eläkeläisiä ja työttömiä, jotka laskee tarkkaan mitä voi tehdä ettei tuet lopu.

Opiskelijalle tää työ olis kuin nappi silmään, mutta yhtäkään ei ole ottanut yhteyttä, alan oppilaitoksessa on ilmoitus maannut jos ties miten kauan.

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoittuu? Jo esim 10 krt kuussa pari tuntia kerrallaan pitäisi tulla, ja tulisi vaikka bussilla, esim. seutulippu edestakaisin 8 €, niin eipä paljon jää käteen

Vierailija
62/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

20km päästä ilman mitään ongelmaa.

Eikös opiskelijoilla ole jotkut kk-bussiliput yleensä? Tai sitten polkupyörä tai skootteri.

ap.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Härreguud, surkea palkka, ei ihme ettei ketään kiinnosta

siivoushommistakin saa enemmän, samoin monissa myyntihommissa, oma opiskeleva nuoreni on viikonloppuisin aamupäiviä varastossa yhdessä suuressa putkitehtaassa ja saa siellä vähän reilut 12 e tunnissa + vuorolisät tietty päälle

pari siivousfirmaa tähän mitkä maksaa enemmän.

Mä kävin vaihtelun vuoksi viime vuonna kaupassa tekemässä kuukauden duunin, palkkaa sain 9,67e

Vierailija
64/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös opiskelijoilla ole jotkut kk-bussiliput yleensä? Tai sitten polkupyörä tai skootteri.

ap.

Miten tunnit on jaoteltu? Esimerkiksi niin että kerran viikossa viisi tuntia vai joka päivä yksi tunti? Jos työpaikalle on matkaa vaikkapa viisi kilometriä, ei 10 kilsan pyörälenkin heitto joka ilta ole välttis kovin houkutteleva ajatus. Varsinkaan syyspimeillä.

Ja läheskään kaikilla opiskelijoilla ei ole mitään kk-lippua, ainoastaan Helsingissä, Turussa, Tampereella ja ehkä Oulussa on Suomessa toimiva ja fiksu julkinen liikenne. Itse olen keskikokoisesta suomalaisesta yliopistokaupungista, jossa bussilla ei kulkenut oikeastaan kukaan opiskelija, koska se oli a) kallista ja b) toimimatonta.

Vierailija
65/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon vaan että tuntimäärä kovin pieni. Edellisessä paikassani etsittiin melkein puolivuotta juuri tuolla tuntimäärällä työntekijää, ei vain tahdo löytyä kun tuntimäärä on niin pieni.

Nyt opiskelen itse ja teen 40h/kk avustajan työtä. Joskus kyllä enemmän jos tarve vaatii. :)

Kannattaa tehdä nyt uusi ilmoitus, tarkka jossa on se 'työajat sovittavissa'-selkeästi ilmoitettuna. Nyt vasta monella alkaakin opiskelu tai tilanne on sellainen että etsii niitä töitä.

Vierailija
66/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä siis 2-3 päivänä viikossa 2-3h kerrallaan.

Jos kotisi ei ole ihan opiskelupaikan tai opiskelijan asunnon vieressä, voi matkoihin helposti mennä tunti suuntaansa (koska julkista liikennettä ei ole tai sen aikataulut eivät sovi). Näin siis opiskelijalta kuluu 4 h, vaikka hän saa palkan 2 tunnista. On paljon järkevämpää mennä jonnekin, jossa voi tehdä 7-8 tunnin vuoron yksillä matkoilla.

Hakijoita saattaisi tulla paremmin, jos töitä olisi esim. 5 tuntia kerrallaan kerran viikossa.

Kannattaa tosiaan myös selkeästi siinä ilmoituksessa sanoa, että työajat ovat täysin sovittavissa ja ne voivat olla eri päivinä eri viikkoina (tämä on olennaista opiskelijalle, jonka lukujärjestys voi vaihdella viikoittain).

Vierailija
67/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap.

Ehkäpä se edellinen avustaja kaipasi vaihtelua kun tykkäsi tehdä noita parin tunnin keikkoja 40 kilometrin edestakaisella työmatkalla.

Itse en lähtisi tekemään 2-3 tuntia noin kauas tuolla palkalla omalla autolla kulkien vaan laskisin seuraavasti:

pelkät polttoainekulut 8litraa bensaa per 100km

8*1,6e/100=0,128e/km

2*20km*0,128e = 5,12Eur per keikka

matka aika 60km/h keskinopeudella

40/60=0,67h = 40minuuttia työmatkoihin per keikka

kahden tunnin keikalta saisi palkkaa about 20eur ennen veroja ja siitä vähennetään pelkkä polttoainekulu huomioimatta auton muita kuluja olettaen että auto on muuta käyttöä varten :)

20e-5,12e=14,88eur

ja sille lasketaan "tehollinen" tuntipalkka jakamalla se ajalla joka sisältää myös työmatkat

14,88e/2,67h = 5,57Eur per tunti ennen veroja

Kaikilla on toki omat preferenssinsä, mutta ainakaan nykyhinnoilla yksityisautolla työmatkat kulkien tuossa ei mielestäni pääsisi tienaamaan. Ehkä niillä kotiäideillä ja eläkeläisillä on ollut sen verran tylsempää että ovat halunneet duunia ihan vaihtelun vuoksi.

Voitko kertoa miksi edellinen hoitaja lopetti keikkailun?

Vierailija
68/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko kertoa miksi edellinen hoitaja lopetti keikkailun?

joka tapasi miehen ja muutti sen kanssa asumaan, lisätulon tarve väheni.

Samalla reissulla kun kävi meilä sen pari tuntia, hoiti kaupunki- ja kauppa-asiat, joten ihan pelkän työn takia tuskin lähti ajamaan tuota matkaa. Me siis asutaan lähellä keskustaa.

ap.

Vierailija
69/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen avustaja oli yh

joka tapasi miehen ja muutti sen kanssa asumaan, lisätulon tarve väheni.

Samalla reissulla kun kävi meilä sen pari tuntia, hoiti kaupunki- ja kauppa-asiat, joten ihan pelkän työn takia tuskin lähti ajamaan tuota matkaa. Me siis asutaan lähellä keskustaa.

ap.

jos saa sovitettua muihin aikatauluihin eikä työmatka muodostu kohtuuttomaksi.

Tuo yksinhuoltajan keikkailu on sinänsä kiinnostavaa, että olisi hauska tietää oliko hänellä lapsensa mukana kun kävi teidän lastanne hoitamassa vai miten sen oman lapsen hoito oli järjestetty?

Vierailija
70/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrajumala, kyllä on ihmiset taas rikkaita, hyvätuloisia ja ylpeitä kun 9,75 on muka huono palkka!t. KTM, joka tekee töitä 1715 e /kk ja ihan valtiolla tällä palkalla oli vaatimuksena korkeakoulututkinto !!

Aiemmissa työpaikoissa kyllä ns duunariammattien palkat oli tessin mukaan 8,50-11 e /h. Siis kehäkolmosen ulkopuolella. Millä aloilla te ihmiset olette ? Ja kyllä, siivoojan tespalkka on alle tuon 9,75 ja siihenkin vaaditaan kunnon koulutus, ei siivoojan hommiin nykyään vaan 'menn''....

Härreguud, surkea palkka, ei ihme ettei ketään kiinnosta siivoushommistakin saa enemmän, samoin monissa myyntihommissa, oma opiskeleva nuoreni on viikonloppuisin aamupäiviä varastossa yhdessä suuressa putkitehtaassa ja saa siellä vähän reilut 12 e tunnissa + vuorolisät tietty päälle

Vierailija
71/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä, että omat taidot ei riitä. Itselläni on kehitysviiveinen lapsi, ja hänellekin on vaikea löytää hoitajaa, sillä suurin osa kieltäytyy kuullessaan kehitysviiveestä. Ei yksinkertaisesti uskalla ottaa erityislasta vastuulleen. Luulen, että kysymys on tästä ennemminkin kuin siitä, ettei työ tai raha kelpaisi.

Vierailija
72/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Herrajumala, kyllä on ihmiset taas rikkaita, hyvätuloisia ja ylpeitä kun 9,75 on muka huono palkka!t. KTM, joka tekee töitä 1715 e /kk ja ihan valtiolla tällä palkalla oli vaatimuksena korkeakoulututkinto !! Aiemmissa työpaikoissa kyllä ns duunariammattien palkat oli tessin mukaan 8,50-11 e /h. Siis kehäkolmosen ulkopuolella. Millä aloilla te ihmiset olette ? Ja kyllä, siivoojan tespalkka on alle tuon 9,75"

Pieni tuntipalkka on ok, jos työtunteja on riitävästi eli että työssäkäynti kannattaa. Mutta jos tunteja on niin vähän, että toimeentulotukea saa työstä huolimatta, niin onhan se vähän turhauttavaa käydä töissä, kun käteen ei jää kuin menoja. (Työssäkäynti vaatii mm. matkakulut, lastenhoidon omille lapsille, siistimmät vaatteet jne).

Vierailija
73/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse opiskelin 3 vuotta (KTM:ksi) aikuisiällä, kävin töissä 30 h/viikko (joustavat työajat vaikka asiantuntijatyö, pystyin tekemään myös kotona), olen yh (lapsi silloin 5v->8v), koululle oli matkaa 65 km /suunta ja hoidin siis huushollin ja lapsen myös yksin. Gradun tein 2 kk:ssa arvosanalla eximia. Ja mun mielestä vaati vain priorisointia (aina ei huusholli ollut tiptop ja eineksiäkin syötiin) mutta ei se nyt mitenkään erityisen rankkaa aikaa ollut. Että jos nykynuorilla =opiskelijoilla on rankkaa niin multa ei ymmärrystä heru. Ai niin, en käynyt kyllä bilettämässä kertaakaan tuon 3 v;n aikana eikä klo 8.15 alkaville luennoille ollut mitenkään vaikea mennä ! (Yleensä olin aamusta tehnyt töitä sitä ennen 3-4 h...). Just just...

Anteeksi, en voi olla hymyilemättä elämäsi rankkuudelle

Itse opiskelen osa-aikaisesti ja teen töitä osa-aikaisesti. Tätä jaksaa, mutta kokopäiväisen opiskelun päälle en jaksaisi enää lähteä illalla töihin. Olen sitäkin joskus kokeillut, mutta muutaman viikon jälkeen alkaa olla ihan lopussa, kun vapaa-aikaa on useimpina päivinä vain syömisen ja nukkumisen verran.

Itse olen töissä kokopäivätoimisesti ja siihen päälle hoidan 2 lasta, joista toinen on keskivaikeasti kehitysvammainen. ja se vapaa-päivä, niin koska niitä nyt olikaan... ap.

Vierailija
74/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta tunteja saisi olla enemmän. Viikolla en itse kyllä jaksaisi enää opiskelun lisäksi töitä tehdä mutta viikonloput menee työn merkeissä jollei pakottavaa muuta menoa. Mun viikonlopputyössä tuntipalkka pienempi mutta työtunteja tulee jo viikossa 14-16.

Vierailija
75/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuuria tuon edellisen työntekijän kanssa, kun on sattunut olemaan sellainen, jonka muihin kulkemisiin asuinpaikkanne ja työvuorot ovat sopineet. Harvalle kuitenkaan sattuu juuri noin.

Jos mietitään linja-autolla kulkevaa opiskelijaa, hänelle saattaa helposti mennä 2 tunnin työkeikkaan matka-aikoineen 4 tuntia. Jos vielä linja-autovuorot ovat huonot, saattaa mennä vielä kauemmin.

Sitten lasketaan linja-autokulut, arviolta esim. 8 euroa. Jää vajaat 12 euroa. Hän siis saa todellisuudessa töihin kuluvalta tunnilta alle 3 euroa miinus verot! Aika helposti tuolla summalla tekee mieluummin mitä tahansa muuta työtä, johon ei mene pahemmin matka-aikoja, vuorot ovat helposti soviteltavissa, on mahdollisuus päästä ehkä joskus myöhemmin täysipäiväiseksi. Tai vaikka vaan lukee hieman enemmän siihen tenttiin.

Minä kyllä suosittelisin ap:tä miettimään niitä vanhempia hakijoita uudestaan. Vaikka sinusta tuo työ sopii hyvin opiskelijan elämäntilanteeseen, ei se todellisuudessa sovi kuin erittäin harvan. Anna hakijoiden itse päättää sopiiko työ heidän muuhun arkeensa vai ei, et sinä pysty tuntemattomien ihmisten puolesta päättämään mikä heille sopii.

Vierailija
76/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäisen vuoden opiskelijat eivät ehkä uskalla ottaa työtä vastaan ja pidemmällä oleville hoitoalan opiskelijoille yleensä löytyy oman alan työtä muualtakin niin paljon kuin haluaa tehdä.

Mutta totta on myös se ettei nuorilla (eikä aina vanhemmillakaan) ole käsitystä siitä mikä on realistinen palkkatoive. Kuvitellaan, että helposti saa mistä tahansa 15€/h vaikka todellisuus on ihan jotain muuta. "Paskaduunit" eivät kiinnosta, pitäisi saada hyvää palkkaa tekemällä mahdollisimman siistiä sisätyötä ja päästä mahdollisimman helpolla.

Vierailija
77/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni opiskelija valitsee joko opintolainan tai työn opintojen ohella. Opintolainaa saa 300 euroa/kk. Jos haluaa selvitä ilman lainaa, tarvitsee yleensä palkkaa vähintään tuon 300 euroa/kk. Pienemmän palkan lisäksi joutuisi ottamaan myös opintolainan. Opintoraha on niin pieni, ettei se todellakaan riitä elämiseen.

Realistinen palkkatoive on sellainen, että työnteko jotenkin edes kannattaa. Itse haluan ainakin sen verran palkkaa, että käteen jää enemmän kuin toimeentulotuen varassa. Ei paljon innosta mennä töihin (ellei työ ole todella mielenkiintoinen), jos kuitenkin joutuu joka kuukausi hakemaan toimeentulotukea.

Vierailija
78/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On inhottavaa jos on parin tunnin keikkoja silloin tällöin, monestakin syystä:

1. Jos tekee viikossa esim. 10h töitä, niin sen saa helposti tehtyä myös yhden päivän aikana, esim. baarissa tarjoilijana, kaupassa, ja usein leipomoissa ja varastoissa myös mahdollisuus pidempiin työvuoroihin. Tuossa nettoaa siis yhdessä päivässä saman, vert. 4 päivänä/vko olisi 2,5h töissä/päivä. 1-2 pidempää työpäivää sitoo vähemmän mitä pikku pätkissä työskentely useampana päivänä.

2. On olemassa myös työpaikkoja joihin voi itse ilmottaa milloin pääsee töihin, esim. henkilöstövuokrausfirmoihin voi sanoa mitkä illat/v-loput käyvät ja mitkä eivät, ja sen mukaan soitellaan töihin.

3. On olemassa myös siivoukeikkoja, joissa saa aikataulun päättää itse. Parikin tuttua teki opiskeluaikana siivousta "toimistoissa" (tyyliin pieni kirjanpitotoimisto jne.). Urakkaan oli laskettu menevän aikaa X tuntia/kerta, ja siivouksen oli tapahduttava pe. klo 16.30 ja ma. klo 8.00 välillä, eli saivat itse päättää mihin kellonaikaan menivät siivoamaan.

Vierailija
79/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On inhottavaa jos on parin tunnin keikkoja silloin tällöin, monestakin syystä:

1. Jos tekee viikossa esim. 10h töitä, niin sen saa helposti tehtyä myös yhden päivän aikana, esim. baarissa tarjoilijana, kaupassa, ja usein leipomoissa ja varastoissa myös mahdollisuus pidempiin työvuoroihin. Tuossa nettoaa siis yhdessä päivässä saman, vert. 4 päivänä/vko olisi 2,5h töissä/päivä. 1-2 pidempää työpäivää sitoo vähemmän mitä pikku pätkissä työskentely useampana päivänä.

2. On olemassa myös työpaikkoja joihin voi itse ilmottaa milloin pääsee töihin, esim. henkilöstövuokrausfirmoihin voi sanoa mitkä illat/v-loput käyvät ja mitkä eivät, ja sen mukaan soitellaan töihin.

3. On olemassa myös siivoukeikkoja, joissa saa aikataulun päättää itse. Parikin tuttua teki opiskeluaikana siivousta "toimistoissa" (tyyliin pieni kirjanpitotoimisto jne.). Urakkaan oli laskettu menevän aikaa X tuntia/kerta, ja siivouksen oli tapahduttava pe. klo 16.30 ja ma. klo 8.00 välillä, eli saivat itse päättää mihin kellonaikaan menivät siivoamaan.

Vierailija
80/92 |
30.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että opiskelijana sitä mielellään teki ns. pitkiä päiviä harvoin, eli sai rahaa "yhdellä keikalla" saman mitä useammalla lyhyellä keikalla olisi saanut. Eläkeläisillä taas ehkä enemmän kaipuu siihen että viikossa on päiviä (huom. monikko!) jolloin ohjelmaa, eli saa selllaista "päiväjärjestystä" mitä ei ole jos vain kotosalla on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän