Niin hirveä afta että taju lähtee. :(
Näitten pitäis kuulemma helpottaa iän myötä, mutta paska, pahenee vaan.
Olen vetänyt semmoisen särkylääkkeen nyt, että ees vähän kipu laimenee. Aftab liian pieni peittämään kraateria ja ei pysyköön kunnolla tuossa kohdassa. Puuduttava voide auttaa ehkä minuutin. Känniäkään ei voi vetää, pitäis töihin mennä ja muutenkin olla kunnon ihminen.
Saatanaaaaa
Kommentit (43)
Kaikki "kuuma" ruoka altistaa aftoille: munat, alkoholi, jotkut mausteet, sokeri jne. Ja vahvat hammastahnat sekä stressi.
Ja mars apteekkiin, kun seuraava afta ilmestyy kiusaamaan.
Sodium Lauryl Sulfatea sisältävä hammastahna pois, joskus se on SLS-lyhenteellä, auttaa.
Raaka porkkanaraaste pidettynä suussa auttaa ensiapuna.
Mä oon sellanen tyyppi joka ei kestä kipuu mut kastelin pikkulusikan ja dippasin lusikan sokeriin ja painoin aftaan niin kovaa ku voimaa on autto päiväks teen päivittäin ja hävis viikon jälkee🆘
Vierailija kirjoitti:
Sodium Lauryl Sulfatea sisältävä hammastahna pois, joskus se on SLS-lyhenteellä,
http://www.ilo.org/dyn/icsc/showcard.display?p_lang=fi&p_card_id=0502&p…
a i h e u t t a a !
Mä luin "alfa" ja mietin, että onkohan tä jonkun kateran ja "kiltin" aloitus.
:'D
Myötähäpeä. Jos haluat olla kunnollinen lopeta juopottelu ja kiroileminen.
Hei Kokeilkaa foreverin Aloe vera geeliä olen saanut vuosikausia siitä apun aftoihin se on geelimäinen tuote joka suussa tuntuu ällöttävältä mutta auttaa tehokkaasti eikä kirvele. Tai mulla ei tunnu pahalta,.
Mulle sanoi lääkäri, että mitä, jos pidät taukoa tomaatin syönnin kanssa. Ja totta: ei tullut aftan aftaa. Ne laittaa kai jotain "kasvinsuojeluainetta" tai toisin sanoin kasvimyrkkyä tomaatteihin kasvihuoneissa, joka saa joillakin ihmisillä aftat tulemaan.
Erehdyin sitten syömään ravintolan sisovan pöydän salaattia, jossa oli kirsikkatomaatteja ja vaikka siirsin tomaatit syrjään, niin eikös vaan tullut taas aftat.
Nyt olen ollut "tomaattilakossa" vuoden ja ilman aftoja, paitsi tuon ravintolakäynnin jälkeen.
Muuten: paistettuina tai keitettyinä tomaatit käyvät eikä tule aftoja.
Lopetin tomaattien syömisen ja siihen loppuivat aftat.
Lääkäri neuvoi paistamaan tai keittämään tomaatin, jos sitä nyt muuten haluaa terveytensä vuoksi syödä.
Vuosia sitten minulla alkoi ruoansulatus/suolisto-oireet. Tutkittiin ja kun muuta "vikaa" ei löytynyt, tuli diagnoosiksi IBS, eli ärtyvän suolen oireyhtymä. Samaan aikaan suolisto-oireiden ilmaannuttua alkoi suun limakalvoille tulla tämän tästä järkyttävän kipeitä aftoja!
Hammaslääkäri ei osannut sanoa juuta eikä jaata, muuta kuin että on "afta-major" tyyppisiä, eikä siis pystynyt auttamaan millään tavalla.
FODMAB-ruokavaliolla saan suoliston rauhottumaan ja silloin myös aftat pysyvät poissa.
Reippaanpi lipeäminen ruokavaliosta palauttaa molemmat oireet!
Pahin on sellainen, joka on hampaiden tiellä, kun pitäisi pureskella jotain. Silloin tekisi mieli repiä se irti.
Mulla loppui noi kokonaan kun aloin pestä Elmexillä aina hampaat.
Aftoihin auttaa kuminansiemenet jauhettuna ja suoraan suuhun laitettuna. Kuminansiemeniä saa maustehyllystä pussissa kaupoista.
Tulin kertomaan, että mulla vei Elmex aftat, mutta näemmä jo moni kertonut saman.
Tsemppiä
Vierailija kirjoitti:
Mulla loppui noi kokonaan kun aloin pestä Elmexillä aina hampaat.
Elmex ei vaahtoa mikä on hyvä. Voimakkaasti vaahtoavat hammastahnat ovat " Aftaystävällisiä" joten kannnattaa välttää voimakkaasti vaahtoavia hammastahnoja.
Jos tulee usein ja samaan paikkaan niin voi olla purennassa vikaa. Hammaslääkäriltä saa parhaat vinkit ja aineet.
Mulla oli näitä lapsena, aikuisena helpotti.
Tsemppiä kaikille aftojen kanssa taisteleville.