Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Köyhät eläkeläiset,

Vierailija
28.08.2011 |

taas tänään lehdessä oli miten eläkeläiset ovat köyhiä keski-eläke on 1700€ puolet siitä mitä työtä tekevät saavat kuussa. Yhdessä sivulauseessa kerrottiin että köyhimpiä ovat yksin asuvat naiseläkeläiset. Voi miten surullista.

Itse saan pari sataa enemmän kuin keskiverto eläkeläinen ja teen työtä 8h päivässä.

En edes uskalla ajatella miten pieni tulee eläkkeeni olemaan 15-20 vuoden päästä kun jään eläkkeelle. Iloisen näköinen naisihminen kertoi lehdessä että onneksi on maksettu asunto, säästöjä ja leskeneläke. Minä en tule koskaan saamaan leskeneläkettä ja säätöt menevät opiskelevien nuoren auttamiseen.

Nuoremmat naiset olkaa itsekäämpiä.

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin yli 40 vuotta työtä tehneenä Bruttoeläke 1090€/kk - verot ja Vuokra 700€. Hyvin pärjää joopajoo.

Vierailija
42/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täti Monica kirjoitti:

Näin yli 40 vuotta työtä tehneenä Bruttoeläke 1090€/kk - verot ja Vuokra 700€. Hyvin pärjää joopajoo.

Täti Monican olisi kannattanut opiskella ensin 23-vuotiaaksi ja tehdä sitten parempipalkkaisia töitä. Vuokrakin on aika kallis.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eläkkeensaajan asumistukea voi hakea, lääkkeet maksetaan sossusta, palvelutaloon pääsee köyhäkin.

Köyhä ei pääse palvelutaloon, hän joutuu johonkin kaatopaikkaan verrattavaan laitokseen. Palvelutaloihin pääsevät ne, joilla on varaa maksaa, mikäli sinne haluaa ennenkuin on vuodepotilas.

T:laitoksissa töissä ollut

Vierailija
44/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on naisten keskivertoeläke. Mutta olen yksinhuoltaja. Minä elätän eläkkeelläni myös yhden lapsen. Ihmisillä on hyvin yksipuolinen kuva eläkeläisistä. Keskieläkkeitä nostaa joidenkin 50 000 kuukausi eläkkeet. Suomen suurin eläke on 70 000 /kk. Siihen mahtuu monta takuueläkettä, että päästään tuohon keskieläkkeeseen. . Moni elää pienellä eläkkeellä.

Vierailija
45/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on naisten keskivertoeläke. Mutta olen yksinhuoltaja. Minä elätän eläkkeelläni myös yhden lapsen. Ihmisillä on hyvin yksipuolinen kuva eläkeläisistä. Keskieläkkeitä nostaa joidenkin 50 000 kuukausi eläkkeet. Suomen suurin eläke on 70 000 /kk. Siihen mahtuu monta takuueläkettä, että päästään tuohon keskieläkkeeseen. . Moni elää pienellä eläkkeellä.

Siksipä pitäisi puhua keskipalkkojen ja -eläkkeiden sijaan mediaanipalkoista ja -eläkkeistä. Eli niistä koko porukan keskimmäisistä. 

https://www.taloustaito.fi/tyo-elake/keskielake-suomessa-1-632-euroa-ku…

Tuosta käy ilmi, että se joukon keskimmäinen saa 230€/kk vähemmän eläkettä kuin  keskieläke on. Tuon takia suurin osa palkansaajista kuin eläkeläisistäkin mieltää itsensä muita pienituloisemmaksi.

Vierailija
46/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"nykyään terveyskeskusmaksut maksavat jo maltaita"

Vuoden aikana saa laskuttaa vain kolmesta lääkärikäynnistä, vaikka ihminen kävisi siellä joka viikko. Sairaanhoitajalla käyminen on ilmaista. Laboratorio on ilmainen. Eli vuoden lääkärikäynnit maksavat maksimissaan 3x13,70=41,10 euroa. Onko se liikaa? Minusta aika edullista, vaikka köyhä olenkin.

Se on sitten toinen juttu, jos pitää mennä harva se ilta päivystykseen valittamaan milloin "lonkan kolotusta" (=yksinäisyys) tai "huonoa oloa" (=en ole juonut kuumana kesäpäivänä muuta kuin kahvia pari kuppia). Tällainen toki tulee todella kalliiksi taloudellisesti.

Sairaseläkeläisenä voin kertoa, että joka ikinen poliklinikka käynti maksaa. Ja kaikki kroonisille sairauksiin perustuvat käynnit on polikäyntejä. Allergiahoidoista lähtien. Jokainen käynti esim.fysioterapiassa tai ravintosuunnittelijalla yms.maksaa. vain tavalliset flunssat yms.käydään hoidattamassa terveyskeskuslääkärin lähellä. Itselläni tulee pakosti vähintään kaksi polikäyntiä vuodesss, yleensä useampi. Lisäksi lääkkeet. Sen lisäksi tulee terveyskeskuskäyntejä ja sieltä lääkkeitä. Ja monesti jokunen sairaala päiväkin päälle. Sitten gynekologi ja hammaslääkärit niin kuin muillakin. Kyllä maksukatot paukkuu ja ne tuntuu korkeilta muutenkin.

Terve eläkeläinen voi nauttia elämästä. Sairaalle maailma on kallis ja hankala.

Vierailija
47/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eläkkeellä ja tilillä on yli 100 tonnia,lisäksi sijoituksia. Jotkut vanhat osaa säästämisen taidon.

Vierailija
48/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti Monica kirjoitti:

Täti Monican olisi kannattanut opiskella ensin 23-vuotiaaksi ja tehdä sitten parempipalkkaisia töitä. Vuokrakin on aika kallis.

Miten ne pienipalkkaiset työt sillä häviää? Eikö niitä halpoja töitä enää tarvitse tehdä ollenkaan, jos kaikki ovat tohtoreita?

Vierailija
49/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilastonikkari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siksipä pitäisi puhua keskipalkkojen ja -eläkkeiden sijaan mediaanipalkoista ja -eläkkeistä. Eli niistä koko porukan keskimmäisistä. 

Tuosta käy ilmi, että se joukon keskimmäinen saa 230€/kk vähemmän eläkettä kuin  keskieläke on. Tuon takia suurin osa palkansaajista kuin eläkeläisistäkin mieltää itsensä muita pienituloisemmaksi.

Monet myös olettaa, että eläkeläisellä on maksettu asunto ja puoliso, joka saa eläkettä saman verran. Moni kuitenkin asuu yksinään ja joutuvat muuttamaan kun taloon tulee putkiremontti velka. Ja eläkkeensaajan asumistuki oli ennen pienempi kuin yleinen asumistuki. En tiedä onko se muuttunut.

Vierailija
50/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

täytyy jäädä käteen omaan käyttöön kun joutuu palvelutaloon? Tarkoitan vain, että eihän nekään kait ilmaisia ole joten eikös vanhuksen eläke sitten mene aika suoraan kunnalle. Mutta mikä osuus tulee jäädä käteen? Ja kuuluuko siitä vielä maksaa jotain lääkäri/sairaala/lääkemaksuja vai saako vanhus oikeasti sillä ostaa itselleen parturikäynnin ja vaatteita esim?

t. eräs köyhän vanhemman (joka odottaa palvelutalopaikkaa) lapsi

Sen vanhemman voi ottaa omaan kotiin hoitoon. Eläke jää kokonaan käyttöön ja voi saada omaishoidontukea päälle.

Vierailija
51/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja ambulanssin omavastuuosuudet?

Meillä pk-seudulla ambulanssin omavastuu n. 9,50€ ja yliopistollisen sairaalan (Hyksin yksiköt) sen 27€/vrk.

Kuopiossa ambulanssin omavastuu 25€.  Terveyskeskus lääkäri käynti n. 20€ kerta.

Vierailija
52/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"tiesitkö että monet syövät kymmeniä lääkkeitä??"

Tiedän, ikävä kyllä. Tiedän myös sen, että monet vanhukset ovat tulleet parempaan kuntoon, kun lääkitystä on vähennetty. Lähipiirin vanhus oikein suuttui, kun hänelle ehdotti lääkityksen vähentämistä. Lopulta oli aika kunnossa, sai lähetteen sairaalaan, ja kappas, lääkitystä vähennettiin. Palasi kotiin ja on ollut paremmassa kunnossa sen jälkeen. Mutta jos vanhus haluaa välttämättä laittaa rahansa elimistönsä myrkyttämiseen järkyttävällä lääkemäärällä, niin minkäs sille voi. Osa lääkityksestä on varmasti tarpeellista ja hyödyllistä, mutta tuollaisia tyyliin kymmenen lääkkeen yhdistelmiä ei pitäisi olla kenelläkään. Edes lääkärit tai proviisorit eivät osaa kertoa, miten noin monen lääkkeen seos elimistössä vaikuttaa. Lääkkeet kun reagoivat toisiinsa.

Moni vanhus vain tuntuu kuvittelevan, että mitä useampia lääkkeitä, sitä parempi vointi. Ikävä kyllä, asia on yleensä päinvastoin.

Asia on useimmin toisinpäin. Vanhuksilta jää lääkkeitä syömättä ja harva niitä haluaa. Mutta vanhukset uskovat, kun joku lääkäri sanoo että tämä lääke tarvitaan. Sitten ne jää siihen kiinni. Tarvitaan kaksi lääkäriä tai ylilääkäri sanomaan ettei sitä tarvitakaan.

Vierailija
53/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja ambulanssin omavastuuosuudet?

Meillä pk-seudulla ambulanssin omavastuu n. 9,50€ ja yliopistollisen sairaalan (Hyksin yksiköt) sen 27€/vrk.

Kuopiossa ambulanssin omavastuu 25€.  Terveyskeskus lääkäri käynti n. 20€ kerta.

Ambulanssin tai taksin omavastuu sairauskyydissä on koko maassa sama eli 25e.

Terveyskeskus maksu menee kolme kertaa vuodessa hiukan yli 20e. Kolmannen kerran jälkeen ei peritä maksua. Maksan mielelläni.

Vierailija
54/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti Monica kirjoitti:

Miten ne pienipalkkaiset työt sillä häviää? Eikö niitä halpoja töitä enää tarvitse tehdä ollenkaan, jos kaikki ovat tohtoreita?

Kyllä niihin esimerkiksi opiskelijoita löytyy. Ajattelin asiaa lähennä yksilön, en yhteiskunnan kannalta. Ei kannata jättää koulua pelkkää peruskouluun ja mennä pienipalkkaisiin töihin, jos köyhä vanhuus mietityttää.

Vierailija
55/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastonikkari kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet myös olettaa, että eläkeläisellä on maksettu asunto ja puoliso, joka saa eläkettä saman verran. Moni kuitenkin asuu yksinään ja joutuvat muuttamaan kun taloon tulee putkiremontti velka. Ja eläkkeensaajan asumistuki oli ennen pienempi kuin yleinen asumistuki. En tiedä onko se muuttunut.

Jos minä jäisin pienituloiseksi leskeksi ja asuntoon tulisi putkiremontti, myisin sen  ja muuttaisin pienempään parantaakseni elintasoani. 

Vierailija
56/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täti Monica kirjoitti:

Odotettavissa oleva eläkkeeni on 1050 euroa kuussa mikäli jään eläkkeellä 70 - vuotiaana. Minulla on kaksi maisterin tutkintoa. Ei riitä sääliä nykyisille pieneläkeläisille.

Vierailija
57/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kansalla kateus voimissaan. Ensin kadehditaan työttömiä, sitten kotihoidon tuella olevia äitejä. Nyt kateeksi käy maamme hyvinvoinnin rakentaneet, eläkeläiset. Koskahan kadehdittaisiin sopeutumiseläkkeellä olevia kansanedustajia tai veroparatiiseihin voittoja vieviä ahneita, firmojen osakkaita? Esim. Attendo, Esperi Care ,Mehiläinen yms.

Vierailija
58/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on kansalla kateus voimissaan. Ensin kadehditaan työttömiä, sitten kotihoidon tuella olevia äitejä. Nyt kateeksi käy maamme hyvinvoinnin rakentaneet, eläkeläiset. Koskahan kadehdittaisiin sopeutumiseläkkeellä olevia kansanedustajia tai veroparatiiseihin voittoja vieviä ahneita, firmojen osakkaita? Esim. Attendo, Esperi Care ,Mehiläinen yms.

Joku raja sentään kateudellakin!

Vierailija
59/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täti Monica kirjoitti:

Odotettavissa oleva eläkkeeni on 1050 euroa kuussa mikäli jään eläkkeellä 70 - vuotiaana. Minulla on kaksi maisterin tutkintoa. Ei riitä sääliä nykyisille pieneläkeläisille.

Työeläkettä maksetaan työstä, ei opiskelusta. Töihin siitä ja sukkelaan, niin eläkekin kasvaa. Nämä pieneläkeläiset ovat monet tehneet raskasta ruumiillista työtä nuoresta pitäen. Ja pienellä palkalla josta piti kaikki itse maksaa kun ei sossun tukia ollut.

Vierailija
60/65 |
24.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut tätä ”täytyy varautua pahan päivän varalle” kituuttamalla täyttä päivää siellä työnantajan alistamana tai säästämällä pankkitilille. Entäs jos se paha päivä tuleekin etukäteen, äkkiarvaamatta, ennakkopalkintona tai et itse ole edes nauttimassa siitä kauan haaveilemastasi eläkkeestä? Minä olen antanut mahdollisimman vähän tälle yhteiskunnalle työpanoksena, koska työ ei tekijäänsä kiitä, vielä vähemmän työnantaja ja rehellisyys ei maata peri ja kultakin on katoavaista, timantit ei ole ikuisia.