Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miten opetan 4 lk englantia? Hän ei opi edes perusteita!!!

Vierailija
24.10.2010 |

Poika on oppinut sanat sanakokeisiin. Mutta mitään muuta hän ei opi. Nyt juuri luemme isoihin enkunkokeisiin ja tämä on aivan hirveätä!!! Hän ei edes ole oppinut 3lk juttuja. Kokeissa silloin oppi,nyt ei osaa mitään.

Nyt olen kirjoittanut neljä sivua kääntöharjoituksia:

minulla on....

minä olen...

minun...

(siis kaikki persoonat sekä kieltomuodot).

Mikään ei mene oikein!!! Toisto, toisto ja toisto ei auta. Mikä auttaa!

Olen kannustanut, motivoinut ja opettanut. Mikään ei auta. Hän ei opi.

Lapsi itkee, koska ei osaa. Minua ärsyttää tällä hetkellä. Miten ihmeessä hän ei voi oppia? Mitä ihmettä pitää tehdä?

Pikaista apua pyydän!!!

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vaikeuttaa kielen oppimista huomattavasti, ja tukiopetus on kyllä tarpeen.

Vierailija
22/38 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hätää, palstan mukaan 5,0 keskiarvolla amikseen menneistä tulee kaikista tohtoreita.

mutta lukioon kyllä.

Eri asia sitten on, kannattaako ko. keskiarvolla mennä kumpaankaan tavanomaiseen toisen asteen jatkokoulutuspaikkaan.

Terveisin,

amiksen ope

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne opettajatkin opettaisi, jos siihen olisi keino olemassa. Realiteetti on vaan, että toiset oppii helposti, toiset kohtuullisesti ja osa ei millään. Niin hienosti ei voi asiaa esittääkään, että jakeluun menisi. Tai okei, jos juntataan kolmosen kirjaa ysiluokkaan, niin ehkä ne pystyy just ja just oppimaan sen sisällön siihen mennessä.

Minusta on silti hienoa, että opetat poikaasi tekemään töitä. Jos ei opi, niin ei opi. Pääasia, että poika oppii sitkeyttä. Elämässä ei lahjakaskaan pääse pitkälle, jos on laiska. Sitten taas "puupää" voi olla menestyväkin, kun on sitkeä ja kärsivällinen.

Vierailija
24/38 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n tarina olis voinu olla mun näppiksestä. Meillä tyttö oppi aikanaan hitaasti puhumaan ja puheterapiat käytiin läpi joten olen varma että se näkyy nyt koulumenestyksessä. Rimaa hipoen mennään monessa muussakin aineessa kuin englannissa. Opettajan mukaan tyttö on kuitenkin numerollisesti jotain seiskan tasoa. Vaatii meiltä paljon aikaa ja kärsivällisyyttä kun läksyjen tekokin pitää vahtia vieressä, mutta ei kai tässä vaihtoehtoja ole. Erkkaopen luona lapsi käy ainakin matikkaa ja äidinkieltä opiskelemassa.

Vierailija
25/38 |
24.10.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tehdä harjoituksia, esim.

http://www.perunakellari.fi/en.html

Vierailija
26/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole täysin aikuinen, mutta osaan noi nelosluokan jutut... Mitäs jos kokeilisisit sellaista juttua että lukisitte yhden sanan englanniksi ja suomeksi noin viisi kertaa, pojan pitäisi toistaa perässä. Sen jälkeen siirrytte toiseen sanaan ja menette kaksi kierrosta tällä tavalla. Sitten otat vihkon ja peität englanninkielen sanat ja kysyt suomenkieliset. Sitten toisinpäin ja näin jatkuu kunnes poika muistaa!!

Vierailija
27/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso miten pitkään kestää, että poika murtuu. Et anna sille ruokaa ennen kuin kuulet ymmärrettävän englanninkielisen pyynnön ;-) Meillä toimi tämä. Tosin äitini puhui englantia ja ruotsia aika hyvin.

Vierailija
28/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Älä painosta, älä tiuski, älä ole yhtään negatiivinen, unohda tämä koe, ota pidempi perspektiivi asiaan

2. Vaikka tuntuu vaikealta, muista vain kannustamalla lasta ja hyvällä mielellä voi oppia

3. Iloitkaa pienestäkin onnistumisesta, jos lapsi muistaa edes alkukirjaimen tai vähän sinne päin tai muistaa mitä jokin asia on suomeksi tai edes muistaa jonkun enkun sanan, ihastelet vaan hei olipa hienoa, muistit tuon!

4. Hivuta arkeenne enkkua, kun katselette leffaa sano hei huomasitko poika sanoi come here! Pyydä lasta toistamaan asioita, juttele enkuksi, tee kirjan pariharjoituksia enkuksi, kysy kaupassa haluatko candyjä vai ice creamea? Jossain vaiheessa koko lause ja jossain vaiheessa lapsi saa vastata enkuksi pikku hiljaa.

5. Kaikki eivät opi tankkaamalla, toiset oppivat helpommin puhualla ja kuungelemalla ja tarvitsemalla sitä kieltä.

Vierailija
29/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas,tämä ketju elää vielä!

Tässä välillä on tapahtunut paljon. Poika on oppinut. Kokeilin erilaisia tapoja ja löysin sitten oikean tavan: erittelevän ja analyyttisen tavan.

Ensinnäkin poistin kaikki heittomerkit. Sanoin, että unohda ne.(Koulussa siis opetetaan näin: I've got, he's got, he's, I'm...). Kirjoitimme kaikki auki ( I have got, he has got, he is, I am...).

Ja sitten aloitimme vertailun. Mitä eroa on sillä, että on I have got ja You have got?

Sitä kautta sitten löytyi, että kaikki muut ovat "have", paitsi pojasta tai tytöstä puhuttaessa.

Mitä eroa on sanalla you ja yours? Mitä eroa on sanoilla we ja our? Ja poika huomasi, että tietyt sanat ovat melkein sanoja, jotkut täysin erilaisia.

Tätä kautta poika alkoi tajuamaan. Hitauden vuoksi hän ei ehtinyt koko koetta loppuun, mutta kaikki,mitä hän ehti, oli oikein.

Tämän jälkeen hän on myös alkanut itse muodostamaan lauseita tyyliin I am a killer. No, alku sekin...

Vierailija
30/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadit lapseltasi, sanot että "olette lukeneet" eli kuulostaa joukkuetoiminnalta, jolloin lapsi ei saa ajatella omilla aivoillaan!

Tollaset vanhemmat pitäis..no joo...

Tiedoksi vaan, että jokainen lapsi oppii ihan mitä vaan, mistä ON KIINNOSTUNUT!

Mulla oli englanti 6 ala-asteella, mutta kun kiinnostuin eräästä brittiläisestä bändistä, niin aloin ostaa englanninkielisiä lehtiä ja sain L:n englannista yo-kirjoituksista.

Teidän menetelmissä ei ole kyse lapsen oppimisesta, vaan sinun painostuksesta. Lapsen ei kuulu saada rakkautta osaamalla englantia!!!

Vierailija
31/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisen hermostuminen tilanteessa, jossa lapsi yrittää parhaansa, vain pahentaa tilannetta.

Mitäpä jos yrittäisit löytää jostakin esimerkiksi englanninkielisiä satukasetteja? Tai lukisit itse lapselle ääneen, jos hän kerran oppii paremmin kuuntelemalla. Huono puoli tässä toki on, että kirjoittaminen ei välttämättä onnistu, mutta ehkä tuolla pääsisi alkuun.

Vierailija
32/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas,tämä ketju elää vielä! Tässä välillä on tapahtunut paljon. Poika on oppinut. Kokeilin erilaisia tapoja ja löysin sitten oikean tavan: erittelevän ja analyyttisen tavan. Ensinnäkin poistin kaikki heittomerkit. Sanoin, että unohda ne.(Koulussa siis opetetaan näin: I've got, he's got, he's, I'm...). Kirjoitimme kaikki auki ( I have got, he has got, he is, I am...). Ja sitten aloitimme vertailun. Mitä eroa on sillä, että on I have got ja You have got? Sitä kautta sitten löytyi, että kaikki muut ovat "have", paitsi pojasta tai tytöstä puhuttaessa. Mitä eroa on sanalla you ja yours? Mitä eroa on sanoilla we ja our? Ja poika huomasi, että tietyt sanat ovat melkein sanoja, jotkut täysin erilaisia. Tätä kautta poika alkoi tajuamaan. Hitauden vuoksi hän ei ehtinyt koko koetta loppuun, mutta kaikki,mitä hän ehti, oli oikein. Tämän jälkeen hän on myös alkanut itse muodostamaan lauseita tyyliin I am a killer. No, alku sekin...

Tassa pojallesi henkilokohtainen sanoma:

You are a good boy.

Toivoo Amerikan tati, osaisiko itse kirjoittaa vastauksen?

Vierailija
33/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisävinkkinä jatkoon, Horrid Henry- kirjat ovat syystä suosittuja, tekstin määrä ja laatu on sopiva suhteessa sisällön kiinnostavuuteen. Veikkaisin, että niitä löytyy enkuksi netistä (Amazon?) (tai Suomessa Akateeminen kirjakauppa, hurjaan hintaan), ehkä innostaisi lasta jos lukisit niitä hänelle ensin ääneen.

Terv. Enkkumamma

Vierailija
34/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun pojalla oli, ja itse huomasin, että enkku oli tosi vaikea oppia, vaikka kyseessä oli täysin kaksikielinen lapsi(suomi/ruotsi). Oppi asiat, mutta unohti samantien. Samoin kävi kertolaskujen kanssa...

Ope ei aikoinaan uskonut ensin, mutta lopulta vitosella sain pojan psyk. testeihin, ja asia selvisi:vaikea lukihäiriö diagnoosina (poika oli kiltti tunneilla ja teki kuuliaisesti läksyt, niin ei jäänyt "kiinni" koulussa).

On käynyt normaaliopetuksessa aina (nyt jo 9. lk), mutta edelleen enkku aina 5 tai 6 todistuksessa. Olen yrittänyt pojan itsetuntoa kasvattaa muilla keinoilla...Mutta kova paikkahan se lapselle on, kun kokeesta tulöee vitonen, vaikka on tehty monta päivää töitä kokeen eteen:/

T. Itsekin ope, mutta ennen kaikkea äiti

Vierailija
35/38 |
15.12.2010 |
Näytä aiemmat lainaukset

tyttöä kylläkään lausuta "kööl", lapsesi oppivat todella loistavaa ääntämystä kun sinua kuuntelevat

Lukihäiriötkään eivät ilmene kaikilla samanlaisina. Mutta lieväkin lukihäiriö, joka suomessa ei paljon haittaa (jossa on nimenomaan lukihäiriöiselle suotuisa kirjoitussysteemi), tuo ongelmia englannissa.

Voisi kuvitella, että sanat jäävät mieleen sen takia helpommin, että ne voi muistaa suomen kielen kautta. Esim. 'tyttö' kirjoitetaan 'girl' ja sanotaan 'kööl'. ;)

Rakenteet ovat tässä mielessä vaativampia, niitä ei taida olla yhtä helppo oppia em. tavalla. Huumorin kautta ja kuulomuistin avulla voisi yrittää ainakin be- ja have-verbien eroa. Esim. mikä ero on lauseilla 'I have a pig' ja 'I am a pig'. Nämä nimenomaiset verbit seikkailevat englannissa niin monessa eri roolissa, että ne tulisi todella tarkasti oppia ja hallita. Kannattaa kokeilla rallatella näitä juttuja muun arjen ohessa - jos poika istuu lähellä laittaessasi ruokaa, niin siihen pari esimerkkiä; automatkalla harrastuksesta kotiin, taas pari lausetta. Höpötä omia _lyhyitä_ juttuja englanniksi, esim. meillä tänään aamulla syötiin beiköniä (bacon), ja taka-ajatuksena oli ujuttaa tenaville yksi sana lisää sanavarastoon.

Surffaa englanninkielisiä kielioppisivustoja, netistä löytyy aika paljon perustason harjoituksia (aloita googlettamalla english page - saattaa löytyä tarpeeksi helppoa). Niitä voisitte yhdessä tehdä koneella. Paperi ja kynä -yhdistelmä saattaa lukihäiriöiselle olla tosi rankka, etenkin ainoana harjoitusvälineenä.

Nämä eivät ole helppoja asioita, valitettavasti. Sisulla niistä kuitenkin selviää. Tunnen useita lukihäiriöisiä ylemmän korkeakoulututkinnon (tai useamman) tehneitä, jotka kaikki painottavat sisun ja periksiantamattomuuden merkitystä. Jokaisen on itse löydettävä oma tapansa oppia. Tukiopetus ei ikävä kyllä ratkaise ongelmaa kokonaisuudessaan, tarvittava määrä on niin suuri. Apua siitä tietenkin olisi, vähän ainakin.

Vierailija
36/38 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa todella tutulta. Meidän nelosluokkalaisella on enkku toisena vieraana kielenä, ja ongelmia on ilmennyt ihan eri malliin kuin siinä ekassa. Kun käydään läpi kokeisiin tulevia kappaleita, niin tulee olo kuin hän ei olisi nähnytkään niitä ennen. Ei tunnu siis lainkaan tietävän mitä kirjan tarinassa tapahtuu. "I am, you are" -listasta hän ei ymmärtänyt sanaakaan omatoimisen lukemisen jälkeen, mutta kun yhdessä alettiin tankata, hän oppi kaikki kuusi kuitenkin ehkä kymmenessä minuutissa. Läksyjä tunneilta ei tunnu tulevan ikinä, mutta asioita edetään silti selvästi paljon kovemmalla vauhdilla ja "koulumaisemmin" kuin aiemmassa kielessä. Olen vähän hukassa mitä tässä oikein tekisi, kun tuntuu että pitäisi vanhempana ehtiä hoitaa koko opetuspuoli.

Vierailija
37/38 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika oppi itsestään englantia kun vaadin että jos haluaa katsella vaikka videoita netistä ne on valittava englanninkielisinä . Läheskään 

kaikille ei sovi oppimismeketelmäksi kieliopin ja sanojen pänttääminen kirjasta . Tällöin tarvitaan muita keinoja kuten leikin avulla toistoja ja vaikka englanninkielisten lastenohjelmien katselua missä ei ole suomen dubbausta päällä . 

Ehdotan että juttelette englanniksi lauseet toistaen esittäen ja leikkien tilanteita käytännössä niin jää paremmin mieleen . 

Vierailija
38/38 |
12.10.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei englantia opi videoita katsomalla. En osaa yhtään vaikka olen jo keski-ikäinen. Ei niistä ole apua jos pitäisi jotain osata sanoa tai kirjoittaa. Lisäksi kun puhuvat nopeaa niin puolet sanoista menee ohi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kaksi