rv 35 ja raskausmyrkytyksen oireet?
mulla verenpaine 158/113, turvotukset +, päänsärkyä vähän, yli 1kg tullut painoa viikossa, leukkarit+, prot -. neuvola täti päätti että seurataan viikonlput yli??? millaisia oireita teillä ollut? miten toimittu??
Kommentit (21)
Itselläni oli verenpaine koholla ja virtsanvalkuainen 1 plussalla -> suoraan lähete äitipolille ja siellä todettiin verikokeiden perusteella lievä, alkava toksemia.
En TOD jäisi seuraamaan tilannetta vkonlopun yli, raskausmyrkytys on yleisin kuolemaan johtava asia äideillä ja sikiöillä länsimaissa ja kurjinta siitä tekee sen salakavaluus=oireita ei pahemmin ole vaan sitä tuntee olonsa ihan ookooksi.
Sinuna marssisin äitipolille hetimmiten!
PS. erään ystäväni kuopus syntyi hätäsektiolla rv24+2, oireina puristava vanne ylävatsalla, rr-arvot taivaissa ja horkkamainen tärinä.
Esikoisensa syntyi rv35+3 korkean verenpaineen ja valkuaisvirtsan saattelemana ja hätäsektiolla sekin.
Ei minulle edes sisätautilääkäri sellaista ohjeistanut vaan mahd totaalista lepäilyä, runsasta vedenjuontia ja suolan välttämistä.
Stressin ym välttämistä mikä tietty vaikeaa kys tilanteessa.
Makasin sairaalassa 2-vkoa, pissaa kerättiin vuorikausiastiaan, verikokeita otettiin, vauvan sydänkäyriä aamuin/illoin, ultrattiin 3vrk välein ja katsottiin myös napanuoran ja istukan virtaukset jne.
Niin, esikoisesta puhkesi raskausmyrkytys rv36+0 ja synnytys käynnistettiin rv38+1 ja terve ihana vauva syntyi 9h7min myöhemmin:)
Kuopuksesta sitä ei tullut ja hän läksi syntymään rv39+1.
Mulla on verenpainetauti kroonisena muutenkin, erittäin vahva sukurasite siihen.
-17-
Menetin oman vauvani rv:lla 35 ja voin sanoa, että haluan vain muille toitottaa sitä, että menkää näytille jos jotain huolta vauvan kunnosta. Itse en mennyt ajoissa ja lopputuloksena vauva ehti kuolla.
Ei minulle edes sisätautilääkäri sellaista ohjeistanut vaan mahd totaalista lepäilyä, runsasta vedenjuontia ja suolan välttämistä.
Stressin ym välttämistä mikä tietty vaikeaa kys tilanteessa.
Makasin sairaalassa 2-vkoa, pissaa kerättiin vuorikausiastiaan, verikokeita otettiin, vauvan sydänkäyriä aamuin/illoin, ultrattiin 3vrk välein ja katsottiin myös napanuoran ja istukan virtaukset jne.Niin, esikoisesta puhkesi raskausmyrkytys rv36+0 ja synnytys käynnistettiin rv38+1 ja terve ihana vauva syntyi 9h7min myöhemmin:)
Kuopuksesta sitä ei tullut ja hän läksi syntymään rv39+1.
Mulla on verenpainetauti kroonisena muutenkin, erittäin vahva sukurasite siihen.-17-
Sulla on puhjennut raskausmyrkytys kuitenkin ns- hyvillä viikoilla. Itselläni viikkoja oli kasassa vasta kuitenkin alle 30, joten kaikki keinot oli käytettävä. Joskus rv 36 tai 37 jälkeen puhkeavat raskausmyrkytysepäilyt viedään suoraan saliin synnyttämään, koska lapsi on kuitenkin jo kypsä maailmaan.
-6
Itselläni oli verenpaine koholla ja virtsanvalkuainen 1 plussalla -> suoraan lähete äitipolille ja siellä todettiin verikokeiden perusteella lievä, alkava toksemia. En TOD jäisi seuraamaan tilannetta vkonlopun yli, raskausmyrkytys on yleisin kuolemaan johtava asia äideillä ja sikiöillä länsimaissa ja kurjinta siitä tekee sen salakavaluus=oireita ei pahemmin ole vaan sitä tuntee olonsa ihan ookooksi. Sinuna marssisin äitipolille hetimmiten! PS. erään ystäväni kuopus syntyi hätäsektiolla rv24+2, oireina puristava vanne ylävatsalla, rr-arvot taivaissa ja horkkamainen tärinä. Esikoisensa syntyi rv35+3 korkean verenpaineen ja valkuaisvirtsan saattelemana ja hätäsektiolla sekin.
ap:lla ei ole. Periaatteessa ei kai voi olla raskausmyrkytys jos pissassa ei ole yhtaan proteiinia. Toisaalta samaa mielta siita etta ap:n paineet alkaa olla sellaisella tasolla etta niista voi olla haittaa sikiolle ilman raskausmyrkytystakin... Ja tosiaan, itse sain tuon pimeassa makaamisohjeen kardiologilta. Mulla ei siis ollut raskausmyrkytys vaan paljon harvinaisempi sairaus nimelta munuaisvaltimon ahtauma (terveisia tutuille ;-)) jonka ansiosta sain raskaanaollessani hypertensiivisen kriisin... Myoskin hengenvaarallinen tila seka aidille etta vauvalle, mutta todella reippaan laakityksen ja juuri tuon 5 viikkoa pimeassa makaamisen ansiosta paineet saatiin laskuun.
vasta verikokeet ja niistä asat-ja alat-arvot kertovat sen onko myrkytys varinaisesti kehitteillä/päällä ja sen mukaan sitten toimitaan.
Siis raskausmyrkytys voi olla tuloillaan tai lievästi päällä vaikka ei proteinuriaa, siis valkuaisvirtsaisuutta, olisikaan vielä.
-17-
Itselläni oli verenpaine koholla ja virtsanvalkuainen 1 plussalla -> suoraan lähete äitipolille ja siellä todettiin verikokeiden perusteella lievä, alkava toksemia. En TOD jäisi seuraamaan tilannetta vkonlopun yli, raskausmyrkytys on yleisin kuolemaan johtava asia äideillä ja sikiöillä länsimaissa ja kurjinta siitä tekee sen salakavaluus=oireita ei pahemmin ole vaan sitä tuntee olonsa ihan ookooksi. Sinuna marssisin äitipolille hetimmiten! PS. erään ystäväni kuopus syntyi hätäsektiolla rv24+2, oireina puristava vanne ylävatsalla, rr-arvot taivaissa ja horkkamainen tärinä. Esikoisensa syntyi rv35+3 korkean verenpaineen ja valkuaisvirtsan saattelemana ja hätäsektiolla sekin.
ap:lla ei ole. Periaatteessa ei kai voi olla raskausmyrkytys jos pissassa ei ole yhtaan proteiinia. Toisaalta samaa mielta siita etta ap:n paineet alkaa olla sellaisella tasolla etta niista voi olla haittaa sikiolle ilman raskausmyrkytystakin... Ja tosiaan, itse sain tuon pimeassa makaamisohjeen kardiologilta. Mulla ei siis ollut raskausmyrkytys vaan paljon harvinaisempi sairaus nimelta munuaisvaltimon ahtauma (terveisia tutuille ;-)) jonka ansiosta sain raskaanaollessani hypertensiivisen kriisin... Myoskin hengenvaarallinen tila seka aidille etta vauvalle, mutta todella reippaan laakityksen ja juuri tuon 5 viikkoa pimeassa makaamisen ansiosta paineet saatiin laskuun.
äitiyspolille ja sain verenpainelääkkeet. Jos olisin ap, menisin äitipolille tai ainakin soittaisin sinne ja kysyisin, mitä tehdä.
Lapsi kasvaa ja panoa tulee lisää. proteiinit miinuksella on oikein hyvä. verenpaine saattaa asettua lepäämällä. Ota saikkua jos et vielä ole ä-lomalla ja älä pingota.
Onko sinulla muita subjektiivisia oireita kuin päänsärkyä - puristaako rintakehää tai näetkö tähtiä tai onko näköhäiriöitä? Jos, niin kiireesti osastolle.
Minäkin olin jo osastolla tuolla lukemalla, mutta nousu oli iso ja nopea.
Tosin jouduin osastolle jo viikolla 32.
Korkeaan verenpaineeseen reagointiin vaikuttaa myös se, mitä tasoa verenpaine on ollut ennen raskautta. Toki sun alapaine kuulostaa jo kovin korkealta...
En halua pelotella, mutta mä soitin neuvolaan rv 27 samoilla oireilla. Käski odotella kotona seuraavaan viikkoon, kun oli normaali aika. Viikonlopun aikana jouduin päivystykseen, kun en enää meinannut tolpillani pysyä ja mut lähetettiin heti ambulanssilla yliopistolliseen sairaalaan. Lapsi syntyi sektiolla melko pian tuosta. Sikiö oli pienikokoinen napanuorablokkien vuoksi. Näitä aiheuttaa korkea verenpaine.
Tällä tarinalla EN halua pelotella, mutta tarkkaile omaa vointiasi ja lähde herkästi päivystykseen / äippäpolille jos yhtään mietityttää. Raskausmyrkytys on vaarallinen niin sinulle kuin sikiöllekin, jos pääsee liian pitkälle.
laitettiin tuossa tilanteessa jo äitiyspolille tutkittavaksi --> sairaalaan sisään ja sinne tarkkailuun + verenpainelääkitys.
tila on vakava ja vaatii sairaalahoitoa (eli synnytyksen). Raskausmyrkytys voi olla hengenvaarallinen sekä äidille että vauvalle, jos se etenee kouristeluvaiheeseen. Ole ap tarkkana lapsen liikkeiden kanssa jne. Ja jos vähänkin alkaa kiristää rinnasta tai tulee näjöhäiriöitä, lähde sairaalaan. Juo paljon vettä ja LEPÄÄ. Ihan siis sängyssä makaat ja käyt vain vessassa.
MInulla verenpainetta alentava lääkitys alettiin alapaineella 110, ja parin päivän jälkeen jouduin sektioon.
nyt alle sata alapaine siis. pääsärkee mutta ei näköhäiriöitä yms. neuvolassa mittasi paineen 3 erikertaa ja lukemat samaa luokkaa 110_113 oli tulos.
tila on vakava ja vaatii sairaalahoitoa (eli synnytyksen). Raskausmyrkytys voi olla hengenvaarallinen sekä äidille että vauvalle, jos se etenee kouristeluvaiheeseen. Ole ap tarkkana lapsen liikkeiden kanssa jne. Ja jos vähänkin alkaa kiristää rinnasta tai tulee näjöhäiriöitä, lähde sairaalaan. Juo paljon vettä ja LEPÄÄ. Ihan siis sängyssä makaat ja käyt vain vessassa.
MInulla verenpainetta alentava lääkitys alettiin alapaineella 110, ja parin päivän jälkeen jouduin sektioon.
Samaa mieltä tämän kanssa. Eli lepääminen ei ole hissuksiin kotona oloa, kahvin keittelyä jne vaan ihan oikeasti makaamista vaakatasossa. Itse en saanut sairaalassa ollessani katsoa televisiota, lukea lehtiä, kuunnella radiota, puhua puhelimessa enkä ottaa vastaan vieraita. Eli ainoastaan lepäsin. Edes suihkuun mua ei päästetty.
-6
koska proteiineja ei pissassa, mutta noilla paineilla sun pitaisi ehka saada muutenkin verenpainelaakitys. Joillain naisilla raskaus nostaa verenpaineita myos ilman raskausmyrkytysta, ja sekin voi aiheuttaa blokkeja istukan virtauksiin. Itsella ollut aina rajana etta kun alapaine menee yli 100 niin pitaa menna sairaalan paivystykseen (kun olen ollut raskaana siis). Eli kylla pyytaisin lahetetta jos maanantainakin paineet tuolla tasolla.
Lepaaminen tosiaan tarkoittaa sita etta makaat pimeassa huoneessa (pimeys laskee verenpainetta, mulla oli nama ohjeet kerran kun sain hypertensiivisen kriisin raskaanaollessa ja makasin pimeassa 5 vkoa kunnes laakitys vihdoin normalisoi paineet) etka heilu netissa tai muutenkaan...
Samaa mieltä tämän kanssa. Eli lepääminen ei ole hissuksiin kotona oloa, kahvin keittelyä jne vaan ihan oikeasti makaamista vaakatasossa. Itse en saanut sairaalassa ollessani katsoa televisiota, lukea lehtiä, kuunnella radiota, puhua puhelimessa enkä ottaa vastaan vieraita. Eli ainoastaan lepäsin. Edes suihkuun mua ei päästetty.
-6
Jouduitko olemaan kauankin? Minä olisin tullut varmaan täysin sekopääksi tuollaisessa, jos lukeminen ja tv:n katselukin olisi kielletty. Saitko lukea kirjoja vai oliko nekin kielletty tai vähintään sensuroitu?
En tiedä, millä perusteella sinun tilanteesi on arvoitu sellaiseksi, että voit mennä kotiin.
En halua pelotella minäkään, kun se ei varmaan verenpainettasi laskisi, mutta kyllä noihin on suhtauduttava vakavasti. Eri aikoina ohjeistus on vaihdellut ja arviointivirheitäkin on sattunut, jopa kohtalokkain seurauksin.
Lepää nyt kuitenkin kotona kaikessa rauhassa ja varaudu siihen, että maanantaina muutat kuukaudeksi sairaalaan, jos mitään muutosta ei tule. Voihan verenpaineen nousu johtua muustakin, varsinkin jos sinulla on ollut sitä muutenkin.
rv 32 alkoi verenpainen nousemaa 144/76 ja pissassa oli proteiinia +. Neuvolassa kävin sitten viikon päästä uudestaan rv 33 tarkastuskäynnillä, jolloin minulle annettiin taas viikon päähän rv 34 aika äitiyspolille silloin verenpaineet olleet 162/92 ja proteiini ++.
Äippäpolilta jouduin osastolle vuodelepoon ja 4 makoilupäivän jälkeen minulle tehtiin kiireellinen sektio rv 34+4. Minulle ei määrätty verenpainelääkkeitä.
Niin ja normaalisti verenpaineeni on pyörinyt 110/70 - 120/60 välillä.
Oireina minulla ollut siis turvotus, näin "tähtiä", ylävatsan kipu, verenpaineen nousu..
Viikon makasin noilla ohjeilla pimeässä huoneessa. Kerran päivässä soitin kotiin. No mun kohdalla lepokaan (ja massiivinen lääkitys) ei laskenut verenpainetta, joten sektio oli tehtävä.
Ja kuten sanottu, proteiini on merkittävä raskausmyrkytyksen oire, mutta jo korkea verenpaine on sikiön kasvulle haitallista. Liikkeiden tarkkailu on tärkeää.
-6