Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsen piirustustaito

Vierailija
18.08.2011 |

Ihan uteliaisuuttani kyselen...

Meillä vajaa 4-vuotias poika, joka ei ole ollut kovin innostunut piirtelystä, korkeintaan värittää. 3-vuotisneuvolassa osasi kyllä mallista piirtää ne vaadittavat kuviot, mistä olin hieman yllättynytkin.

Eilen sitten pitkästä aikaa piirreltiin ja poika halusi piirtää isin. Ensin piirsi vaan kaksi viivaa ja kun pyysin kertomaan siitä, sanoi niiden olevan jalat. Sen verran ohjasin häntä, että kysyin, mitäs muuta isissä on. Sitten lapsi piirsi jalkojen päälle mahan (ympyrä), kädet (viivat mahasta) ja pään (pienempi ympyrä mahan päälle).

Ihan siis mielenkiinnosta kyselen, onko tämä mielestänne tämän ikäiselle keskitasoista, heikkoa vai hyvää piirtämistä? Kun ei ole tullut koskaan juteltua tuttujen kanssakaan tästä piirtämisasiasta, verrattuna vaikka johonkin kielen tai liikunnan kehitykseen tai vastaavaan.

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen piirsi jo todella yksityiskohtaisia ihmisiä, kuopus sen sijaan piirtää samanlaisia ihmisiä, on nyt 3v5kk.

Vierailija
2/10 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko normaalia luulen, ei ainakaan mitää heikkoa. Meillä on 5v tyttö piirtänyt hyvin ihan mielettömän kauan, en edes muista milloin piirsi ekan ihmisen näköisen hahmon. Osaa myös kirjoittaa ainakin 20 sanaa, nimiä sekä mummi, pappa, äiti, isi jne. Osannut oman nimensä alta 4 vanhana, mutta on ollut kiinnostunut piirtämisestä. Asiaan varmaan vaikuttaa koulua käyvä isoveli, jonka läksyjen tekoa seuraa.

Alta kolmevuotias taasen ei ole kynää paljoa edes käytellyt, ei kiinnosta yhtään :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tota tasoa. Siis pää, silmät, nenä, suu, maha, napa ja kädet ja jalat (viivoja tai "pulleita").

Ja neljä lasta meillä on joista yksi ei ole edes hyvä piirtäjä nyt 12-vuotiaana (kuvis 7). 10- ja 7-vuotiaat ovat taas hyviä piirtämään, mutta ei mitään ihan huippuja. Nuorin on 2,5 v ja piirtää jo hyviä hahmoja -todennäköisesti osaa piirtää hyvin kouluiässä, mutta aina löytyy parempia.

Eli mun mielipide on että ap:n lapsi on joko normitasoa tai ei lahjakas sillä alalla. paljonhan toki riippuu siitä onko sille annettu aikasemmin mahdollisuutta kiinnostua piirtämisestä. Mutta ei siis ainakaan hyvä.

Vierailija
4/10 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tota tasoa. Siis pää, silmät, nenä, suu, maha, napa ja kädet ja jalat (viivoja tai "pulleita"). Ja neljä lasta meillä on joista yksi ei ole edes hyvä piirtäjä nyt 12-vuotiaana (kuvis 7). 10- ja 7-vuotiaat ovat taas hyviä piirtämään, mutta ei mitään ihan huippuja. Nuorin on 2,5 v ja piirtää jo hyviä hahmoja -todennäköisesti osaa piirtää hyvin kouluiässä, mutta aina löytyy parempia. Eli mun mielipide on että ap:n lapsi on joko normitasoa tai ei lahjakas sillä alalla. paljonhan toki riippuu siitä onko sille annettu aikasemmin mahdollisuutta kiinnostua piirtämisestä. Mutta ei siis ainakaan hyvä.

Mahdollisuuksia kiinnostua on kyllä annettu, eli olemme piirrelleet yhdessä (ei jaksa kauaa keskittyä) ja olen myös pyytänyt piirtämään vaikka pakettikorttiin, jota on sitten kovasti ihasteltu. Keskittyy kyllä hyvin moniin muihin juttuihin, kuten autoleikkeihin, palapeleihin ja legorakenteluihin.

Näin minäkin olisin veikannut, että korkeintaan normitasoa, mutta tosiaan siksi kyselin, kun en oikeastaan ole lapsen kavereiden piirustuksiakaan koskaan nähnyt.

Vierailija
5/10 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse piirsin lapsena kouluikään asti juuri sinun kuvaamiasi ukkeleita. Kuitenkin myöhemmin olen piirtänyt ihan oikeasti hienojakin kuvia. Luulisin, että lapsellasi (ainakin voi olla) kyse samasta kuin minulla, että piirtäminen ei vaan kiinnostanut niin paljon, että olisin kauheasti panostanut siihen, mutta aina silloin kun aihe oli todella kiinnostava ja keskityin siihen niin sain hienoja töitä aikaan. Ehkäpä lapsesi ei vaan ole vielä oikein innostunut piirtämisestä eikä jaksa panostaa siihen. En ainakaan tuossa vaiheessa vielä ottaisi asiasta mitään stressiä.

Vierailija
6/10 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

5-vuotiaana alkoi vasta tikkujalat muuttua paksummiksi, ja pyöreämaha-pää-yhdistelmä erillisiksi pääksi ja keskivartaloksi.

5-vuotisneuvolassa piti osata tehdä mallista kolmio ja vino viiva. Nämä ei onnistuneet pojalta. (kolmion kulmat olivat pyöreät ja muotokin hieman mutkainen) ja vinon viivan piirsi peilikuvana. Eli niinkuin "/" mutta toiseen suuntaan kallistuvana.

Suositeltiin noiden hienomotoristen taitojen ikätasoa alemman suoriutumisen takia ottamaan yhteyttä neuvolapsykologiin, jolla kävikin ja siellä tehtiin testejä ja saatiin kotiin harjoitusmateriaalia. Lähempänä 6 ikävuotta mennään uudestaan ja katsotaan, onko taidot pysynyt ennallaan/kehitystä tapahtunut. Tuo psykologi sanoi, että on etenkin pojille tyypillistä, että piirtäminen on heikompaa, kuin esim. värittäminen.

Vierailija
7/10 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvin eritasoisia piirtäjiä.

Esim. toinen pojista alkoi piirtää jotain järkevää vasta 5 vuotiaana. Siihen asti pelkkää sotkua.

MUTTA... sitä ennen oli jo todella taitava legojen rakentelija. Teki ohjeella ja ilman.

Ja nyt on jo lukiolainen ja erittäin fiksu

Vierailija
8/10 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

piirsi juuri ensimmäistä kertaa tikku-ukon. Vielä muutama viikko sitten piirsi sellaisen pääjalkaisen. Olin ihan yllättynyt tästä edistysaskeleesta! Tytöllä on hyvä hoksottimet, mutta luonne on suurpiirteinen ja hienomotoriikka ehkä keskitasolla.

Meillä ainakin tuollaisissa asioissa kehitys tapahtuu loikissa eli lapsi voi oppia ihan yhtäkkiä uusia asioita.

Vierailija
9/10 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei ole kiinnostunut oikein kynähommista ja piirtäminen on kuvailemaasi tasoa. Saatiinkin sitten 5 v neuvolakäynnillä kotiin "laiskanläksyjä" jotka myöhemmin palautettiin. Nyt yritetään viikottain harjotella kynäjuttuja esim kirjaimia. Ei kaikkia niin kiinnosta ja eiköhän jokainen opi ja innostu ajallaan. Vajaa 2 v tyttö piirtää jo mielellään ja värittää vaikka "suttuahan" ne vielä on :)

Vierailija
10/10 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidot kehittyvät tekemällä. Meilläkin poika jota ei pienenä yhtään kynän kädessä pitäminen edes kiinnostanut. Koululaisena kyllä alkoi kynä pysymään kädessä ja kirjoitus oli oikein mallikasta. Tosin nykyäänkään ei piirrä mielellään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän