Pph:n näkemys puolisairaista lapsista hoidossa. ov
Vanhemmat tosiaankin tuovat hyvinkin hanakasti räkäisiä, yskiviä, rähmäisiä lapsiaan hoitoon klo 7.00. Eteisessä niistävät lapset ja pyyhkivät rähmivät silmät ja samalla selittävät minulle "tää on tosi räkänen, mutku kuumetta ei oo, vähän vaan lämpöö eilen illalla. Ihanhan tuo on ollu pirtee ja jatkuvasti pitäny komentaa ku ei alallaan pysy olleskaan, et kyllä sit aateltiin hoitoon tuoda, mut jos teillä on jotain pitempiä retkiä tänään niin voisko olla rattaissa kun ei se jaksa kävellä ku on vähän sairastellu?
Joo, voi mulle soittaa jos kuume tästä nousee mutta yleensä mulla on puhelin äänettömällä töissä. Yrittäkää nyt pärjäillä, tuun sitten puoli neljän maissa hakemaan, moi moi"
Kolme- neljä päivää myöhemmin laitan tälle vanhemmalle viestiä, että olen räkäinen, voimaton ja kuumeessa enkä voi ainakaan tänään ja huomenna ottaa lastaan hoitoon.
Äiti soittaa takaisin ja valittaa että kun töissä on niin kiirettä ja tuli huonoon saumaan nuo sinun sairastelus, meinaako omat lapsesi sairastaa tän saman taudin nyt myös ja mitenkähän kauan mun lapsen pitää olla jossain varahoidossa kun en mä voi olla töistä poijes niin kauan että tervehdytte. Viime sanoikseen äiti sanoo "Ois kannattanu viedä laps päiväkotiin kun olihan se tiedossa että perhepäivähoito on niin hankalaa jos hoitaja sairastuu..
T Pph, neljän äiti ja neljän hoitolapsen hoitotäti
Kommentit (86)
Meillä ainakin nuhat kestää yleensä sen 2-3 viikkoa, joista ehkä 2-3 ensimmäistä päivää on kuumetta tai pientä lämpöä. Sen jälkeen vaan nenä vuotaa ja on ehkä yskää, mutta ei kuumetta. Eli olen 3-4 päivää pois töistä ja sen jälkeen lapsi menee nuhansa kanssa kouluun tai päiväkotiin. Sitä paitsi ei pelkän nuhan takia terkkarit meidän terveysasemalla kirjoita sairauslomatodistuksia. Viime talvena lapsella oli yöllä kuumetta 39,3 ja annoin lääkkeen. Aamulla terkkarissa kuumetta ei enää ollut ja terveydenhoitaja ei aluksi suostunut kirjoittamaan minulle sairauslomatodistusta.
Viis siitä että muut sairastuvat kunhan minäminä vaan pääsee töihin. Vittu mitä porukkaa!
3-4 viikkoa jokaisen nuhan ja yskän yhteydessä. Eli sitten kun ei enää yhtään yskitä, voisi viedä hoitoon? No, jos näin tekisi, joutuisi irtisanomaan itsensä. Lomat eivät riittäisi, sairaslomaa ei saisi... irtisanomisen jälkeen olisi muutettava, vaihdettava koulua ja kaveripiiriä. Ja syrjäytyä.
ne pöpöt saa jokainen lapsiperhe ihan joka tapauksessa. Nyt kiertää flunssa, meillä on sairastettu tätä ainakin jo 1,5 viikkoa. Ja tää on just sellainen, mikä kestää ja kestää, lapset on räkäisiä ja köhäisiä, mutta eivät enää tai vielä kunnolla kipeitä.
Tämä näyttää olevan semmoinen joka kestää, vanhempi poika sai kuumen ja se meni ohi kahdessa päivässä. Nuorempi nyt nuhainen toista viikkoa ja pientä yskää. Ei ole kuumetta. Olisko minun pitänyt olla töistä kotona 8 päivää, kun on vaan räkäinen. Kerran vein pojan juur tuon räkäisyyden vuoksi lääkäriin (pientä lämpöä 37,5). Lääkäri ei suostunut kirjoittamaan lääkärintodistusta, hän oli sitä mieltä että lapsi voi olla hoidossa. Kiitos että minulla on eläkkeellä oleva äiti joka tuli avuksi.
On olemassa työpaikkoja ja työpaikkoja ja vanhempia, jotka ovat puun ja kuoren välissä. Jos näin on, niin minusta olisi reilumpaa viedä se lapsi pk:hon suoraan. Voisi sitä pph:kin vähän ajatella. Mutta onko pph:n pakko ottaa sairas lapsi hoitoon. Tiedän, että tilanne on vaikea, mutta jos tietää, että lapsi on ollut eilen kuumeessa niin eikö sen voi käännyttää ovelta. varsinkin jos tietää, että ei ole nyt menossa vanhemmalta tästä päivästä työpaikka alta. Mulla oli lapset pph:lla (ei ongelma todellakaan), mutta varahoitaja oli ihan liian kiltti (toisille, toisillehan se sitten näytti sen pyllypuolen). Kertoi mulle illalla kun hain lapset, että 'ei olla tänään mitään oikein tehty, kun tuo Maija on niin kuumeessa. Kyllähän me sen isän kanssa eilen jo sovittiin, että eivät tänään tule, kun oli sitä kuumetta eilenkin 39, mutta niin ne vaan oli oven takana aamulla'. Jos olisi kertonut jo aamulla olisin kurvannut lasten kanssa kotiin. Olisi ollut paljon helpompi olla pois se yksi päivä, kun seuraavalla viikolla koko viikko, kun oli omat lapset yllättäen kipeät. Tähänhän tietty vielä kuuluu se, että kyseisen Maijan äiti oli kotona vauvan kanssa, että ei olisi tili keneltäkään mennyt. Eikä ollut ainut tauti, jonka sieltä varahoidosta saimme tältä Maijalta. Koska siis meitä vanhempiakin on moneen junaan, niin voisiko pph:lla olla vaikka pomoltaan tiukka ohjeistus (ja tukiverkko siis) miten sairaiden lapsien kanssa toimitaan.
Minua sieppaa kaltaisesi muokat!
Kyllä tarhassakin on lapsien oltava yhtälailla hoitokuntosia!
Ei kukaan ajattele hoitajia vaan LAPSIA! Mutta jos lääkäri sanoo että lapsi on hoitokuntoinen, on hän sitä millasessa hoidossa tahansa.
45
astmainen lapsi on flunssassa korkeintaan 3 pv kotihoidossa. Eipä sitä sieppaa se, että lapsi valvoo ja yskii yöt, ja saa oikeastaan aina jonkun jälkitaudin, kun menee 4. päivänä päiväkotiin.
Jäin vuorotteluvapaalle, koska en juuri töissä ehtinyt kuin käydä kääntymässä, muut joutuivat tekemään työni (tosin mulle soiteltiin töistä jatkuvasti kotonaollessani). Vapaani loppuu ennen joulua, jatkan osittaisella hoitovapaalla (esikoinen ekaluokalla, astmaatikko 5v), että olen perjantait kotona. Eiköhän tuo sairastelukierre taas sitten jouluna ala, sen verran sairaita lapsia näkyy päiväkodissa olevan...
astmainen lapsi on flunssassa korkeintaan 3 pv kotihoidossa. Eipä sitä sieppaa se, että lapsi valvoo ja yskii yöt, ja saa oikeastaan aina jonkun jälkitaudin, kun menee 4. päivänä päiväkotiin. Jäin vuorotteluvapaalle, koska en juuri töissä ehtinyt kuin käydä kääntymässä, muut joutuivat tekemään työni (tosin mulle soiteltiin töistä jatkuvasti kotonaollessani). Vapaani loppuu ennen joulua, jatkan osittaisella hoitovapaalla (esikoinen ekaluokalla, astmaatikko 5v), että olen perjantait kotona. Eiköhän tuo sairastelukierre taas sitten jouluna ala, sen verran sairaita lapsia näkyy päiväkodissa olevan...
Ei tuo munkaan mielestä oikein ole, että vapaata saa vain tuon 3pv, mutta se on tarkoitettu ajaksi muun hoidon järjestämiseen. Meillä ainakin on pomo tarkka siitä, että saikkua saa vain 3pv sairaasta lapsesta ja sen jälkeen ON TULTAVA töihin ja jonkun toisen hoidettava lasta jos edelleen sairastaa. Persiestä, mut niin se menee..
Olen itse ollut sitkeässä flunssassa nyt 2,5 vkoa, joista yhden päivän lepäilin kotona. Muuten olen ollut töissä buranan ja duaction voimin, koska kuumetta ei ole ollut enkä _todellakaan_ mitenkään olisi voinut kahta viikkoa sairastaa kotona! Kyllä sitä kieroon katsottaisiin, vaikka työkaverit ovat todenneet, että onpahan aikamoinen tauti.
Työelämä on tosiaan aika raakaa nykyään, enkä omia lapsiani voi pitää kotona vain, jos nenä vuotaa! Tottakai ja tietenkin yleiskunto ratkaisee ja kuume ja oksennut nyt ovat selkeitä syitä olla pois, mutta muuten ratkaisut tehdään tapauskohtaisesti. Meidän lapsilla hyvä indikaattori on yöunet. Jos nukkuu rauhallisesti ja heräämättä, on yleensä riittävän terve menemään hoitoon.
meillä lapsella yleensä nuha ja yskä kestävät 2-3 viikkoa mutta kuumetta ei ole ja lapsi on pirteä ja jaksaa hyvin. Todellakin tuon tällaisen lapsen hoitoon enkä jää töistä pois ellei lapsella ole kuumetta tai vaikuta muuten oikeasti kipeältä (Ts. ole voimaton ja surkean oloinen).
oletteko itse pienessä nuhassa pois töistä? Kiva niille työkavereille jotka hoitaa teidänkin hommat puolet vuodesta. Jos tuo on yleistäkin niin ei ihme että työnantajat alkaa epäillä jokaista sairaslomaa. Meillä jokaisen taudin jäkeen ollaan kuumeeton päivä kotona ja mahataudeista myös ns terve päivä kotona. Nuhainen lapsi ei ole sairas. Jos on kovaa yskää tms. niin se on asia erikseen, mutta siinäkin luottaisin ennemmin lääkärin kuin av-mamman mielipiteeseen. Onko teillä muuten kouluikäisetkin nuhan takia pois koulusta? Ihme jos ei sillä saa lastensuojelua peräänsä. Olen kuvitellut että oudon runsaista poissaoloista tehtäisiin ls-ilmoitus.
milloin on todella kipeä ja milloin vain vähän räkäinen. Olen kotiäiti, enkä ole pph:ta sairastuttamassa lapsineni. Vuosia sitten olin tosi tarkka siitä, että yhtään nuhaista lasta en kerhoon vie, ja sitten harmitti, kun lapsi sai sieltä AINA jonkin taudin. Mutta sitten syntyi kuopus ja sairastelukierre alkoi, myös isommalla, joka on koululainen. Jos olisin viime talvena ottanut hänet koulusta kotiin jokaisena päivänä, jolloin oli selvästi nuhaa tai lämpö esim. 37, 1 astetta, hän olisi käynyt koulua vain jonkin hassun kuukauden syksyllä ja keväällä. Yritinkin sitä, että ollaan rauhassa kotona, josko sillä saisi tautikierteen katkaistua, mutta ei se auttanut. Oli vaan koko ajan kipeä. Kun oli yhtään parempi päivä, laitoin kouluun, ettei aivan pudonnut kärryiltä. Kamala talvi, vaikkei mitään vakavia tauteja onneksi sairastettu.
asuimme hometalossa, lapsella oli koko sen ajan, useamman vuoden järkyttävä flunssa ihan koko ajan ja keuhkoputkentulehdus niin että välillä pari päivää vapaata siitä. Jouduin viemään joka päivä sairaanlapsen hoitoon, jos oli aamulla kuumetta niin annoin lääkettä. Muuten lapsi olisi joutunut olemaan hometalossa. Ainut vaihtoehto oli viedä lapsi sairaana hoitoon JOKA helvetin päivä useamman vuoden ajan. Aivan järkyttävää kaikille. Oli pakko päästä edes hetkeksi pois homeisesta talosta. Loppuviimein lapsi ei siellä enää pystynyt hengittämään ja muutimme äitini pieneen yksiöön koko perhe kunnes saatiin talo myytyä. Ei ollut vaihtoehtoja.
Nuhan takia ei olla poissa töistä ei lapset,eivätkä aikuiset. Rautalangasta: pelkkä nuhainen lapsi ei ole kipeä.
[/quote]
Miksi asuitte siinä talossa niin kauan? Kysyn vain uteliaisuuttani...
Sama tulle mullekin mieleen, että miksi noin kauan. Minäkin olen joutunut miettimään, voisiko meillä olla hometta, mutta joskus on kosteusmittarilla tutkittu ja ainoa paikka, missä hälytti oli yksi nurkka, josta eristeet pudonneet, ja tutkija sanoi, että laite reagoi siihen lämpötilaeroon. Meillä on siis vanha omakotitalo, rossipohja. Ja monta vuotta ehdittiin asua ennen kuin kuopus toi taudit.
58
Ymmärrän ap:ta täysin. Ensin tuodaan oma lapsi sairaana hoitoon ja sitten valitetaan kun hoitaja sairastuu siihen samaan tautiin. Ja kysehän oli selvästi sairaasta lapsesta, ei mistään nuhasta.
Se 3(-4) päivän poissaolo töistä on muuten tarkoitettu lapsen hoitojärjestelyihin, ei siihen että lapsi tervehtyy kokonaan. Tämä tuntuu useilta unohtuvan.
kesti yhdistää asioita, tehdä kartoituksia yms. n. 30 asiantuntijaa kävi, kukaan ei ymmärtänyt mitään, kokeet näytti puhdasta, homekoirat löysi viat ja kun avettiin paikkoja niin hengenvaarallista sädesientä löytyi. tuollaisesta homehelvetistä ei pääse helpolla eroon. Et voi muuttaa muualle kun rahat menee korjauksiin yms. Ei vaan ole mahdollisuutta muuhun. Ennen kuin henki ei enää kulkenut. Oli pakko myydä hieman epärehellisesti mutta ei ollut MITÄÄN vaihtoehtoa. Kunta ei suostunut et oltais voitu muuttaa vuokrakämppään yms. Olis ollut kiva kun olis saanut asumistukea tms. mut ei.
on väsynyt ja voimaton. Tästä taas kärsii koko ryhmä, kun lapsen pitäisi jaksaa ja pystyä olla hoitopäivä normaalisti, kuin terveet lapset. Aika vähälle menee toiminta päivähoitopaikoissa, kun koskaan ei voida ulkoilla kunnolla, tehdä mitään, kun aina joku on vähän huonokuntoinen. Jokainen, joka on yrittänyt vetää päivää läpi puolikuntoinen, itkeskelevä ja kitisevä lapsi jatkuvasti sylissä roikkumassa, tietää, mitä tarkoitan.
Se, että ei ole kuumetta, ei tarkoita sitä, että lapsi jaksaa olla ryhmässä ja toimia normaalin päiväohjelman mukaisesti. Silloin voi tuoda lapsen hoitoon, kun ei tarvi pyydellä, että ettehän tänään ulkoile tai huomioittehan muuten meidän "Maijan" kun se on vähän kipeä. Sitä tarkoittaa hoitokuntoinen. Sekä päiväkodissa että perhepäivähoidossa.
Aloitti 1,5-vuotiaana pp-hoitajalla. Hän oli tosi usein kipeänä, välissä aina n. 2vkoa terveenä ja sitten taas nuha ja usein kuumettakin.
Joskus flunssa alkoi mutta vein silti hoitoon, kun ei ollut vielä niin sairaan oloinen, eikä lämpöä. Yleensäkin haimme lapsen klo15 jälkeen, ettei tulis niin pitkää päivää. Hoitaja soitti kahden flunssan aikana mnulle töihin ja sanoi että pientä lämpöä oli ja koska lapsi nukkuu päikärit, niin ei tarviyse tulla ennen klo15 hakemaan. menevät ulkoilemaan klo 15:30 maissa, joten ennen sitä halusin hakea hänet.
Tietenkään ei ole kiva olla heti jatkuvasti pois töistä kun on aloittanut työt hoitovapaan jälkeen, mutta kyllä lapsen paikka on minustakin kotona kun hän on sairaanoloinen, itkuinen tai kuumeinen. Onneksi mieskin sai välillä pidettyä etäpäivän ja oli lapsen kans kotona päivän, yleensä kuitenkin minä jouduin ottamaan vapaata. Flunssan jälkeen olen pitänyt yhden kuumeettoman vapaapäivän ja vatsataudin jälkeen mieleellän kaksi oireetonta päivää, ja meille kotiin en vattaudin jälkeen ole kutsunut vieraita ainakaan viikkoon, enkä muiden kotiin mene jos tiedän vatsatautia olleen.
esim. meillä tyttö on sellainen että oksennustauti kestää max 2 h ja 3 oksennusta, sen jälkeen on ihan pirteä ja iloinen. Kuume on sitä että yhtenä päivänä on ehkä 37,5 ja on väsynyt ja nukkuu paljon, seuraavana päivänä ihan normaali, ei siis väsynyt tms.
Sanottakoon vielä että toki pidän aina sen yhdeen kuumeettoman päivän ja oksutaudin jälkeen yhden päivän kotona. Ja itse sairastan samalla tavalla tehokkaasti, eli olen yleensä ehkä puoli päivää kipeänä ja seuraavana päivänä ihan normaaliolotila.
on väsynyt ja voimaton. Tästä taas kärsii koko ryhmä, kun lapsen pitäisi jaksaa ja pystyä olla hoitopäivä normaalisti, kuin terveet lapset. Aika vähälle menee toiminta päivähoitopaikoissa, kun koskaan ei voida ulkoilla kunnolla, tehdä mitään, kun aina joku on vähän huonokuntoinen. Jokainen, joka on yrittänyt vetää päivää läpi puolikuntoinen, itkeskelevä ja kitisevä lapsi jatkuvasti sylissä roikkumassa, tietää, mitä tarkoitan.
Se, että ei ole kuumetta, ei tarkoita sitä, että lapsi jaksaa olla ryhmässä ja toimia normaalin päiväohjelman mukaisesti. Silloin voi tuoda lapsen hoitoon, kun ei tarvi pyydellä, että ettehän tänään ulkoile tai huomioittehan muuten meidän "Maijan" kun se on vähän kipeä. Sitä tarkoittaa hoitokuntoinen. Sekä päiväkodissa että perhepäivähoidossa.
lapsiraukat ja ap myös. En voi käsittää miten joku voi raahata väsyneen räkäisen lapsen kiireessä aamulla hoitoon.