Pph:n näkemys puolisairaista lapsista hoidossa. ov
Vanhemmat tosiaankin tuovat hyvinkin hanakasti räkäisiä, yskiviä, rähmäisiä lapsiaan hoitoon klo 7.00. Eteisessä niistävät lapset ja pyyhkivät rähmivät silmät ja samalla selittävät minulle "tää on tosi räkänen, mutku kuumetta ei oo, vähän vaan lämpöö eilen illalla. Ihanhan tuo on ollu pirtee ja jatkuvasti pitäny komentaa ku ei alallaan pysy olleskaan, et kyllä sit aateltiin hoitoon tuoda, mut jos teillä on jotain pitempiä retkiä tänään niin voisko olla rattaissa kun ei se jaksa kävellä ku on vähän sairastellu?
Joo, voi mulle soittaa jos kuume tästä nousee mutta yleensä mulla on puhelin äänettömällä töissä. Yrittäkää nyt pärjäillä, tuun sitten puoli neljän maissa hakemaan, moi moi"
Kolme- neljä päivää myöhemmin laitan tälle vanhemmalle viestiä, että olen räkäinen, voimaton ja kuumeessa enkä voi ainakaan tänään ja huomenna ottaa lastaan hoitoon.
Äiti soittaa takaisin ja valittaa että kun töissä on niin kiirettä ja tuli huonoon saumaan nuo sinun sairastelus, meinaako omat lapsesi sairastaa tän saman taudin nyt myös ja mitenkähän kauan mun lapsen pitää olla jossain varahoidossa kun en mä voi olla töistä poijes niin kauan että tervehdytte. Viime sanoikseen äiti sanoo "Ois kannattanu viedä laps päiväkotiin kun olihan se tiedossa että perhepäivähoito on niin hankalaa jos hoitaja sairastuu..
T Pph, neljän äiti ja neljän hoitolapsen hoitotäti
Kommentit (86)
Ja sitten kun ne puolikuntoiset sairastuttavat omat lapset ja meillä ei makseta palkkaa kun oma lapsi sairastaa. Ja ei varmaan tullut yllätyksenä, että me emme muutenkaan pääse työllämme rikastumaan ja palkattomat päivät tekevät aika ison loven tilipussiin. Ja jottei liian hyvältä kuulostaisi, olen yh, joten ei ole edes sitä toisen tilipussia paikkaamassa tilannetta.
mikä SIINÄ on niin vaikea ymmärtää, että nuha ei LÄÄKÄREIDEN mielestä ole sairaus ja siitä ei tarvitse kirjoittaa sairauslomaa?
Pph on työntekijä siinä missä sinäkin. Vai onko sulle ok että sun työkaveris tuovat kipeet lapsensa työpaikalles sut tartuttamaan? Pph ei eole velvollinen hoitamaan kipeitä lapsia vaikka saisitte kaikki potkut. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Okei nyt ymmärsin.
Vastuuta omasta lapsesta ei voi siirtää toisille. Kaikki nämä kuviot pitää miettiä, ennen kuin jättää ehkäisyn pois.
Nuhaisia ja yskiviä lapsia on ja tulee olemaan päivähoidossa niin minulla kuin muuallakin..MUTTA..
Aloituksessani tarkoitin näitä tapauksia, joissa äiti selittää minulle aamulla lapsella olleen lämpöä edellisenä päivänä, nenä vuotaa ym..
Päivähoidossa ja koulussa räkä lentää ja limat vaihtuu, se on selvä mutta aloituksessani tarkoitin EDELLISENÄ PÄIVÄNÄ LÄMPÖILLEITÄ lapsia. Siis äidit tuovat räkäiset lapset hoitoon ja unohtavat kertoa edellisen päivän kuumeesta.
Esitin ehkä itseni väärin, mutta itselleni pph:na vaikeimpia ovat tapaukset, missä hoitolapsi lämpöillyt edellisenä päivänä ja vanhemmat tuovat kuitenkin seuraavana päivänä hoitoon muka terveen lapsen.
Sitten kun minä tai omat lapseni sairastutaan niin nämä samat vanhemmat ihmettelevät mitä tekevät kun hoitopaikka ei ole auki pph:n sairastuttua ja viidakkorumpu kuuluttaa miten ei kannata laittaa lastaan pph:lle. Ei ainakaan sellaiselle millä on monta lasta, ne kun on kipeenä aina..
oletteko itse pienessä nuhassa pois töistä? Kiva niille työkavereille jotka hoitaa teidänkin hommat puolet vuodesta. Jos tuo on yleistäkin niin ei ihme että työnantajat alkaa epäillä jokaista sairaslomaa.
Meillä jokaisen taudin jäkeen ollaan kuumeeton päivä kotona ja mahataudeista myös ns terve päivä kotona. Nuhainen lapsi ei ole sairas. Jos on kovaa yskää tms. niin se on asia erikseen, mutta siinäkin luottaisin ennemmin lääkärin kuin av-mamman mielipiteeseen.
Onko teillä muuten kouluikäisetkin nuhan takia pois koulusta? Ihme jos ei sillä saa lastensuojelua peräänsä. Olen kuvitellut että oudon runsaista poissaoloista tehtäisiin ls-ilmoitus.
Ihme vinkunaa, jos kerta noin ottaa sua pattiin nin tee suorana lastensuojeluilmoitus tuollaisista tapauksista. Ihan oikeasti, tuo on lapsen heitteillejättöä sillä SAIRAAN lapsen paikka ei ole päiväkodissa eikä taatusti kodin ulkopuolisessa hoitopaikassakaan.
Hei oikeasti, toimi ja tee ilmoitus, vaikka omalle esimiehellesi, eihän tuollaiset itsekeskeiset vanhemmat muuten koskaan opi. Sua käytetään hyväksi ihan kuusi-nolla..
Vanhemmat tosiaankin tuovat hyvinkin hanakasti räkäisiä, yskiviä, rähmäisiä lapsiaan hoitoon klo 7.00. Eteisessä niistävät lapset ja pyyhkivät rähmivät silmät ja samalla selittävät minulle "tää on tosi räkänen, mutku kuumetta ei oo, vähän vaan lämpöö eilen illalla. Ihanhan tuo on ollu pirtee ja jatkuvasti pitäny komentaa ku ei alallaan pysy olleskaan, et kyllä sit aateltiin hoitoon tuoda, mut jos teillä on jotain pitempiä retkiä tänään niin voisko olla rattaissa kun ei se jaksa kävellä ku on vähän sairastellu?
Joo, voi mulle soittaa jos kuume tästä nousee mutta yleensä mulla on puhelin äänettömällä töissä. Yrittäkää nyt pärjäillä, tuun sitten puoli neljän maissa hakemaan, moi moi"Kolme- neljä päivää myöhemmin laitan tälle vanhemmalle viestiä, että olen räkäinen, voimaton ja kuumeessa enkä voi ainakaan tänään ja huomenna ottaa lastaan hoitoon.
Äiti soittaa takaisin ja valittaa että kun töissä on niin kiirettä ja tuli huonoon saumaan nuo sinun sairastelus, meinaako omat lapsesi sairastaa tän saman taudin nyt myös ja mitenkähän kauan mun lapsen pitää olla jossain varahoidossa kun en mä voi olla töistä poijes niin kauan että tervehdytte. Viime sanoikseen äiti sanoo "Ois kannattanu viedä laps päiväkotiin kun olihan se tiedossa että perhepäivähoito on niin hankalaa jos hoitaja sairastuu..T Pph, neljän äiti ja neljän hoitolapsen hoitotäti
Alle 5-vuotiaat sairastavat keskimäärin 5 hengitystieinfektiota vuodessa. Näistä pari päivää on yleensä kuumeellisia jonka jälkeen nenä voi vuotaa ja varsinkin yskää ilmetä jopa kaksi viikkoa.
Eli tuosta pikaisesti lasketaan vaikkapa kymmenen yskäpäivää = 60 päivää vuodessa. Ja vaikka tuo jaettaisiin molempien vanhempien osalle, tulee tuosta äkkiä kuukauden perusteeton poissaolo.
Vaikea uskoa, että monikaan työnantaja moista katselisi semminkään jos sairauslomatodistusta ei ole.
Mutta ei siinä mitään, otetaan vaan kaikki potkut ja jäädään kotiin hoitelemaan niitä yskäpotilaita - saattaa pph:illakin loppua työt tuossa kohtaa kun mammat makaavat kotona työttöminä.
Pph on työntekijä siinä missä sinäkin. Vai onko sulle ok että sun työkaveris tuovat kipeet lapsensa työpaikalles sut tartuttamaan? Pph ei eole velvollinen hoitamaan kipeitä lapsia vaikka saisitte kaikki potkut. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
kerran ristin käteni ja olen kiitollinen siitä, että lapseni pääsi päiväkotiin...
Ja sitten kun ne puolikuntoiset sairastuttavat omat lapset ja meillä ei makseta palkkaa kun oma lapsi sairastaa. Ja ei varmaan tullut yllätyksenä, että me emme muutenkaan pääse työllämme rikastumaan ja palkattomat päivät tekevät aika ison loven tilipussiin. Ja jottei liian hyvältä kuulostaisi, olen yh, joten ei ole edes sitä toisen tilipussia paikkaamassa tilannetta.
Juuri nämä "eilen oli lämpöä" tai "yöllä oksensi", eivät kuulu hoitoon! Toinen mikä ottaa päähän, on se, että perheen toinen lapsi on sairaana, mutta terve tuodaan hoitoon, koska kotona tulisi tylsää! Sitten saakin kesken päivää soittaa vanhemmat hakemaan sen terveen lapsen kotiin oksentamaan. Ja kuinkas ollakaan, kohta oksentaa hoitaja ja hoitajan lapset!
t.28
sikää, niin kauan lastenhoitajilla riittää töitä. Jos ei muuten niin niitä teidän virikelapsianne hoitamaan..
Alle 5-vuotiaat sairastavat keskimäärin 5 hengitystieinfektiota vuodessa. Näistä pari päivää on yleensä kuumeellisia jonka jälkeen nenä voi vuotaa ja varsinkin yskää ilmetä jopa kaksi viikkoa.
Eli tuosta pikaisesti lasketaan vaikkapa kymmenen yskäpäivää = 60 päivää vuodessa. Ja vaikka tuo jaettaisiin molempien vanhempien osalle, tulee tuosta äkkiä kuukauden perusteeton poissaolo.
Vaikea uskoa, että monikaan työnantaja moista katselisi semminkään jos sairauslomatodistusta ei ole.
Mutta ei siinä mitään, otetaan vaan kaikki potkut ja jäädään kotiin hoitelemaan niitä yskäpotilaita - saattaa pph:illakin loppua työt tuossa kohtaa kun mammat makaavat kotona työttöminä.
kerran ristin käteni ja olen kiitollinen siitä, että lapseni pääsi päiväkotiin...
Meinaatko että palkattomien päivien takia lapset kärsisivät nälkää hoidossa? Kyllä ne on ne omat menot joista karsitaan! Vai että, yh:na olen huonompi ihminen ja huono esimerkki lapsille?
vastasit itse provosoitumalla tuota kommenttiani kohtaan... :)
Ja juu, täytyy toki myös myöntää että vien lapseni mieluummin uudenkarheaan päiväkotiin ammattikasvattajien huomaan jos vaihtoehtona on yh-äiti.
Tosin tuo yh-äitiys ei ole se kynnyskysymys vaan en ylipäänsäkään veisi lastani pph:lle juuri sen takia, etten halua lastani riepoteltavan ympäri kylää vieraissa varahoitopaikoissa.
Meinaatko että palkattomien päivien takia lapset kärsisivät nälkää hoidossa? Kyllä ne on ne omat menot joista karsitaan! Vai että, yh:na olen huonompi ihminen ja huono esimerkki lapsille?
ne pöpöt saa jokainen lapsiperhe ihan joka tapauksessa.
Nyt kiertää flunssa, meillä on sairastettu tätä ainakin jo 1,5 viikkoa. Ja tää on just sellainen, mikä kestää ja kestää, lapset on räkäisiä ja köhäisiä, mutta eivät enää tai vielä kunnolla kipeitä.
kuvaa, millaista työelämä on tai ovat jotain duunareita, jotka oikein nautinnolla jäävät heti kotiin, kun varvas aamulla vihlaisi.
Onneksi omat lapseni ovat olleet terveitä, mutta ei siitä mitään tule joidenkin lasten kohdalla jäädä joka nuhatipasta kotiin. Vahemmilla on vastuu perheen elättämisestä ja työnantaja maksaa palkan siitä töissäolemisesta ei kotona hoitamisesta!
Jos tähän ketjuun nyt lakkaisi vastailemasta kotiäidit ja sellaiset, jotka saa milloin vaan töistä palkatonta vapaata viikon tai kaksi.;)
Kyllä huomaa ettei joillain ole mitään käsitystä siitä, mitä on kun oikeasti käydään töissä.
Ap:lle sanon, että ymmärrän sua täysin. Itse pidän aina sairastanutta lasta kotona yhden terveen päivän ennen kuin vien hoitoon.
Täytyy kuitenkin YRITTÄÄ ymmärtää näitäkin, jotka ovat puun ja kuoren välissä ja joutuvat joskus viemään "puolisairaan" lapsen hoitoon. Pomoja ja työpaikkoja on niin erilaisia. Joillain työpaikoilla nuo poissaolot helposti kostautuu sille työntekijälle.
En minäkään mielelläni vietä sairaspäiviä, koska se tarkoittaa sitä, että pomo käy kuumana (soittelee mua tekemään korvaukseksi palkattomia ilta- ja viikonlopputöitä) ja hommat kasaantuu, asiakkaat vihastuu jne.
pitäis sanoa ihan suoraan ettei ota sairaita lapsia hoitoon ja tarvittaessa käännyttää vaikka ovelta! sairas lapsi kuuluu hoitaa kotona ja työnantajalla ei saa olla mitään nokankoputtamista siitä kun on paperilla mustaa valkosella että lapsi sairastaa.
Perhepäivähoitaja tai tarhantäti ei ole oikeutettu sanomaan että milloin lapsi on sairas ja vaatii kotihoitoa!
Jos vanhempi hakee lapsen kesken työpäivänsä töistä ja vie lapsen lääkäriin koska hoitaja sanoo että lapsi pitää hakea pois ja lääkäri sanoo että lapsi ei ole sairas niin lapsi on silloin hoitokuntoinen!
En minäkään voi sanoa että en ole työkuntoinen, menen sellasen ihmisen luo joka toteaa minut sairaaksi kun kerron vointini.
Nuhasuus ei ole yksin sairaus. Siihen pitää liittyä kuume että saa sairaslomaa.
Se että maalikko olisi tästä eri mieltä on hänen oma mielipide.
Kyllä minäkin makaisin kotona kuin olisin tukkosena töissä, mutta minkäs teet?
Itse olen pitänyt lapsia aina kotona yhden terveen päivän. Siis jos illalla on yhä lämpöä tai lapsi oksentaa niin seuraava päivä on kotona vielä. Ja lääkärit antaa tälläsessä tapauksessa lisää sairaslomalappuja.
Mutta ei meistä kukaan voi ominpäin alkaa sanomaan kuka on sairas ja kuka ei. Se on terveydenhoitajien ja lääkäreiden alaa.
Olen itse aikanani vaihtanut lapseni pois hoitajalta joka kieltäytyi hoitamasta lasta jonka lääkäri totesi hoitokuntoiseksi.
Aina kannattaa ennenkö tekee sopimuksen hoitajan kanssa tarkastaa hänen valvojalta onko tehty minkälaisia valituksia. Me tehtiin valitus tälläsestä hoitajasta. Valitettavasti hänellä on oikeus kiusata vanhempia ja heidän työnantajiaan, olennaista perhepäivähoitajan ammatissa on se että miten hoitaa lapsia, ei se miten niuho on. Vaikka tämä haittaa jo työpaikan toimintaan.
Jaa, unohdin vielä kertoa että tämä meidän vanha hoitopaikka sanoi että menkää toiselle yksityiselle lapsien erikoislääkärille jos yksi ei kerran saikkua myöntänyt!
Kyllä lääkärin etiikan pitää riittää siihen että antaa sairaalle lapselle kotona olemiseen vapaata mutta jos näin ei hoitajan tahdon mukaan tapahdu niin olisi pitänyt alkaa kiertelemään lääkäriasemia?
45
Pitäiskö sun vaikka lopettaa työsi hoitajana?
mikä SIINÄ on niin vaikea ymmärtää, että nuha ei LÄÄKÄREIDEN mielestä ole sairaus ja siitä ei tarvitse kirjoittaa sairauslomaa?