Pph:n näkemys puolisairaista lapsista hoidossa. ov
Vanhemmat tosiaankin tuovat hyvinkin hanakasti räkäisiä, yskiviä, rähmäisiä lapsiaan hoitoon klo 7.00. Eteisessä niistävät lapset ja pyyhkivät rähmivät silmät ja samalla selittävät minulle "tää on tosi räkänen, mutku kuumetta ei oo, vähän vaan lämpöö eilen illalla. Ihanhan tuo on ollu pirtee ja jatkuvasti pitäny komentaa ku ei alallaan pysy olleskaan, et kyllä sit aateltiin hoitoon tuoda, mut jos teillä on jotain pitempiä retkiä tänään niin voisko olla rattaissa kun ei se jaksa kävellä ku on vähän sairastellu?
Joo, voi mulle soittaa jos kuume tästä nousee mutta yleensä mulla on puhelin äänettömällä töissä. Yrittäkää nyt pärjäillä, tuun sitten puoli neljän maissa hakemaan, moi moi"
Kolme- neljä päivää myöhemmin laitan tälle vanhemmalle viestiä, että olen räkäinen, voimaton ja kuumeessa enkä voi ainakaan tänään ja huomenna ottaa lastaan hoitoon.
Äiti soittaa takaisin ja valittaa että kun töissä on niin kiirettä ja tuli huonoon saumaan nuo sinun sairastelus, meinaako omat lapsesi sairastaa tän saman taudin nyt myös ja mitenkähän kauan mun lapsen pitää olla jossain varahoidossa kun en mä voi olla töistä poijes niin kauan että tervehdytte. Viime sanoikseen äiti sanoo "Ois kannattanu viedä laps päiväkotiin kun olihan se tiedossa että perhepäivähoito on niin hankalaa jos hoitaja sairastuu..
T Pph, neljän äiti ja neljän hoitolapsen hoitotäti
Kommentit (86)
Meillä ainakin nuhat kestää yleensä sen 2-3 viikkoa, joista ehkä 2-3 ensimmäistä päivää on kuumetta tai pientä lämpöä. Sen jälkeen vaan nenä vuotaa ja on ehkä yskää, mutta ei kuumetta. Eli olen 3-4 päivää pois töistä ja sen jälkeen lapsi menee nuhansa kanssa kouluun tai päiväkotiin. Sitä paitsi ei pelkän nuhan takia terkkarit meidän terveysasemalla kirjoita sairauslomatodistuksia. Viime talvena lapsella oli yöllä kuumetta 39,3 ja annoin lääkkeen. Aamulla terkkarissa kuumetta ei enää ollut ja terveydenhoitaja ei aluksi suostunut kirjoittamaan minulle sairauslomatodistusta.
niin että penska vaan kipeenä toisia tartuttamaan?
Viis siitä että muut sairastuvat kunhan minäminä vaan pääsee töihin. Vittu mitä porukkaa!
Moni muukin on varmasti tästä huomauttanut. Jäi jälkimmäisen lainauksen kirjoittajalta ilmeisesti ymmärtämättä seuraava kohta: terveydenhoitaja ei ALUKSI suostunut kirjoittamaan minulle sairauslomatodistusta. Eikö se tarkoita että ensin ei suostunut kirjoittamaan mutta sitten kirjoitti. Eikä me tiedetä sitäkään kuka lasta olisi tullut hoitamaan jos terkkari ei olisi todistusta kirjoittanut.
Mulla itsellä on lapsi jolla astma. Jos on todella flunssainen tai korkea kuume (kuten esimerkin 39,3) haen itselle sairaslomaa, tai mies hakee. Joka tapauksessa halutaan itse tarkkailla lapsen vointia, jos alkaa niin pahasti ahdistamaan henkeä että pitää spiralle lähteä päivystykseen. Kokemus kertoo että kumpikaan mummoista ei tunnista kun pojalla ahdistaa henkeä pahemmin.
Jos lapsella on lievää mahatautia tai alkanut jo flunssa paranemaan, eikä tarvitse pelätä hengenahdistusta mutta on vielä kovin väsynyt (joskus voi pahan flunssan jälkeen olla viikonkin TODELLA väsynyt), niin hoitamaan tulee jompikumpi mummoista.
Ei siis ole sairastuttamassa ketään hoitopaikassa.
mutta silloin kun se lapsi ihan oikeasti pärskii ja yskii ja räkä lentää, eikä lapsi jaksa leikkiä toisten kanssa, eikä kävellä puistoon niin silloin on kyllä vanhemmissa jotain vikaa että voi niin huonokuntoisen lapsen viedä hoitoon!!!
Lapsi voi olla sairas ilman kuumettakin.
Normi nenänvuoto ja pieni yskä ei este hoitoon viemiselle, mutta huonokuntoisen lapsen paikka on ehdottomasti kotona.
T.pph
Meillä ainakin nuhat kestää yleensä sen 2-3 viikkoa, joista ehkä 2-3 ensimmäistä päivää on kuumetta tai pientä lämpöä. Sen jälkeen vaan nenä vuotaa ja on ehkä yskää, mutta ei kuumetta. Eli olen 3-4 päivää pois töistä ja sen jälkeen lapsi menee nuhansa kanssa kouluun tai päiväkotiin. Sitä paitsi ei pelkän nuhan takia terkkarit meidän terveysasemalla kirjoita sairauslomatodistuksia. Viime talvena lapsella oli yöllä kuumetta 39,3 ja annoin lääkkeen. Aamulla terkkarissa kuumetta ei enää ollut ja terveydenhoitaja ei aluksi suostunut kirjoittamaan minulle sairauslomatodistusta.
Viis siitä että muut sairastuvat kunhan minäminä vaan pääsee töihin. Vittu mitä porukkaa!
En ole kirjottanut tota ekaa viestiä mutta meillä on sama. Ei mun mielestä pelkän vuotavan nenän takia tarvi jäädä kotiin, eikä kyllä taatusti suurin osa vanhemmista jääkään. Eihän sitä itsekään ole flunssan takia töistä pois kuin silloin jos on kuumetta ja oikeasti huono olo. Nenä voi vuotaa vielä 2 viikkoa sen jälkeen kun kuumetta ei enää ole ja vointi on muuten hyvä.
Minä en ota alunperinkään lasta hoitoon, jos vanhemmilla ei ole tiedossa varahoitopaikkaa sairaustapauksissa. Lisäksi korostan aina vanhemmille jo ennen sopimuksen kirjoittamista, että jos omat lapseni/itse sairastun isommin, varahoitopaikka on oltava. Itse en sitä järjestä. Näin vanhemmille ei pitäisi tulla yllätyksenä se, että sairasta lasta ei saa hoitoon tai hoitaja/hoitajan lapsi on sairastunut.
Mitä noihin nuhatauteihin tulee, meillä on tälläkin hetkellä koko porukka nuhassa, ja silti hoidossa. Tiedän jo nyt, että saattaa mennä pari viikkoa, jolloin kaikki ovat yhtäaikaa terveinä, mutta sitten sama rumba taas alkaa. Mutta pienten lasten kanssa eläminen on juuri tätä.
Vatsatautisia tai kuumeisia hoitolapsia en ota hoitoon. Samoin, jos omat lapseni ovat vatsataudissa, hoitopaikka on suljettu.
Nuhassa voi siis tulla hoitoon. Kuumeessa ei. Välillä kyllä toivoisi vanhemmilta vähän inhimillisyyttä, kun raahaavat jatkuvasti yskivän ja kröhivän, selvästi nuutuneen lapsensa hoitoon. Se, että nuha tarttuu muihin, ei ole oleellista (se tarttuu joka tapauksessa), vaan se, että kyseinen lapsi varmasti mielummin lepäisi kotona eikä kulkisi muun ryhmän matkassa.
viedään sairas lapsi hoitoon..
Voi lapsiraukkoja..
jos ei saa lasta hoitoon.
Eihän se ole minun työnantajanisyy tai ongelma, se vain olettaa että tulen töihin ja vien lapseni hoitoon.
Ilman lääkärintodistusta ei kummankaan sairauden vuoksi voi olla poissa töistä.
Pph:n sairasteluun työnantaja naurahtaa kolkosti, siksi vien omani kunnalliseen, siellä on sentään varahoitajat.
Ja on sitä itsekin joutunut joskus pääkainalossa töihin menemään.
Ei se pph ole ainoa ammattikunta missä sairaudet tarttuu.