Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä synnytykseen mukaan?

Vierailija
25.08.2011 |

Eli mitä olisi hyvä pakata sairaala kassiin? Niin äidille ja vauvalle? Tulossa olisi talvi-vauva että minkälaiset vaatteet vauvalle? Mä oon ihan hukassa! Kuinka aikasin ennen LA kannattaa pakata? Tarvitseeko miehelle ottaa jotain ja saako se jäädä sairaalaan yöksi? Sori oon tyhmä:(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei siellä ole kummoisia säilytystiloja. Et tartte muuta kuin neuvolakortin, hammasharjan, dödön, hiusharjan ja sellaiset perusvermeet. Ehkä jonkun lehden luettavaksi. Et paljon mitään siis.

Mies saa jäädä jos olette saaneet perhehuoneen, muutoin ei. Se ei ole hotelli, vaan sairaala...

Vierailija
2/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On minusta se tärkein, loput voi mies tuoda myöhemminkin. Äitiysnlakortti tietenkin, omat tossut on kivemmat kuin sairaalan, ja sukat, imetysliivit ja liivinsuojukset jos maito nousee nopeast ja joudut olemaan sairaalassa pidempään, turvakaukalo on lämmin, mutta kyllä se vauva kuitenkin toppapuvussa on hyvä viedä kotiin, alle tarttee sisävaatteet, jos on kova pakkanen niin jotain villaista ehkä. Tumput käsiin ja jalkoihin.

Meidän vauva oli minikokoa, 2,5 kg syntyessään, eikä sairaalassa ollut kuin normivauvan vaatteita, joten toin omat vaatteetkin hänelle, tai mies toi kun pyysin. 4 pvää oltiin sairaalassa. Jos maitoa tulee toisesta rinnasta paljon kun imettää toista, niin maidonkerääjä olis hyvä olla, nekin oli kortilla sairaalassa.

Mulla oli masunahka niin hellä synnytyksen jälkeen pari viikkoa, etten voinut pitää hankaavia vaatteita... Ja sektion kanssa on varmaan sama juttu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole kyllä missään vaiheessa luullut/väittänyt sairaalaa hotelliksi;) mutta mitä ne on sitten ne "loput" mitä mies tuo myöhemmin? Mitä vauvan vermeitä tarvitsee tuoda?

Vierailija
4/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse pakkasin kuukautta ennen ja se olikin hyvä koska esikoinen tuli jo 35+6.

Hammasvehkeet, shampoo, kasvorasva, hiusharja, vaihtovaatteet, liivit ja liivinsuojukset,kamera ja laturi sekä kännyn laturi, neuvolakortti. Itse otin myös vauvan vaatteet jo valmiiksi mukaan, en luottanut että mies muistaa ja osaa ottaa oikeanlaiset. Perhehuone jos on niin sitten miehelle myös hammasharja yms mitä tarttee.

Nämä nyt ainakin tulee mieleen.

Vierailija
5/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän selkeytyi.. Täytyykin varmaan hankkia pieni haalari kun toi äp:n haalari on niin iso..

Vierailija
6/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota huulirasva ja kello. Minulla on kuivunut huulet osastolla joka kerta ja pari kertaa ollut niin, että huoneessa oleva kello on piilossa naapurin verhojen takana.

Vierailija
7/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin kyllä pakata itse ne vauvan tarvikkeet kun ei toi ukko varmaan osaisi pakata:D onko teillä muuten tullut perhe/sukulaiset sairaalaan katsomaan teitä ja vauvaa vai kotiin? Kun mietin että varmaan parempi pyytää sairaalaan että saa sitten kotona olla rauhassa ja opetella sen vauvan kanssa olemista ilman että pitää ruveta kahvittelemaan koko sukua...

Vierailija
8/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten et sa nukuttua jos joudut huoneen jakamaan monen kanssa..kaikki imettää eri aikaan ja huonolla tuurilla huoneessa on joku -tana joka ei periatteesta anna lapselle tuttia...siinä sitten kuuntelet parkumista hja hyssytystä koko yön..

Vierailija
9/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja liivinsuojuksia (itselläni ei ollut ja olisin todella tarvinnut). Kotiinlähtöpäivänä mies tuo vauvan kaukalon ja vauvalle vaatteet, vaikka bodyn, housut, hatun ja toppahaalarin. Sairaalassa aika menee vauvaa ihmetellessä ja nukkuessa, eipä sinne sen kummempaa viihdykettä tarvitse mukaan ottaa.

Vierailija
10/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki riippuu talvesta kuin kylmä on tulossa.

Itselläni yksi kesävauva ja yksi alkukevät vauva.

kevätvauvalle pakkasin villahaalarin, bodyn, housut, villasukat, lämpimämmän pipon. Äp kevyttoppahaalarin ja vielä oli collegepuku mukana ja lapaset. Niillä tultiin kotiin autolla. Ei ollut mikään hirmu lämmin alkukevät...

Itse ottaisin talvivauvalle

Bodyn

Housut

Collegehousut

Collegetakin

Villapuvun/haalarin

Ohuemman puuvillahatun

Paksumman hatun

Toppahaalarin

Villasukat

Lapaset

Lisäksi haalarissa on yleensä huppu josta saa lisälämmikettä.

Noista saa sitten jättää tarvittaessa pois jotain päältä jos onkin lämpimämpi.

Itsellesi:

-Dödö

-Shampoo, hoitoaine, suihkusaippua ( itse en halunnut käyttää sairaalan)

-Siteitä pois lähtöä varten ( ne sairaalan paksut on oikeesti aikas hyviä vaikka ovatkin niin järkky kokoisia :D )

Alusvaatteet pois lähtöä varten

Kylpytakki?

KAMERA

Hammasharja + tahna

Lukemista tms.

Puhelimen laturi

Vierailija
11/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos et selviydy edes vauvan kotiin tuomisesta, niin miten ajattelit selviytyä sitten, kun jotenkin olet sen kotiin saanut?? Kyllä kai nyt kaksi aikuista täysipäistä ihmistä osaa lapsen pukea, ei sinua kukaan ole kädestä opettamassa, kun aika on.

Kysy neuvolasta apua, jos tuntuu hankalalta tuo äitinä olemisen aloittaminen.

Nyt vaan mutta miten se, että haluaisin tehdä itselleni jonkinlaisen selkeän listan niistä tavaroista ja tarvikkeista mitä tarvitsen sairaalassa voi sun mielestä tarkoittaa etten selviä vauvan kanssa kotiin tai kotona? Kyllä mä saan sen puettua ja hoidettua. Haluisin vaan koota järkevän listan. Mikä oikeuttaa sua sanomaan ihmisille tollasta? Mollata suoraan uusia äitejä jotka kysyvät jotain pieniä neuvoja? Oletko sä ihan sairas ja hullu? Nautitko sä tuollaisesta? Tuleeko sulle jotenkin parempi itsetunto tai jotain? -ap

Vierailija
12/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistan hyvin ku mietein aivan samoja asioita monta kuukautta etukäteen.

pakkasin laukun viikolla 36, tyttö syntyikin sitten jo viikolla 37.

toiseen laukkuun pakkasin itselle vaatteet mitkä laitoin päälle sitten kotiin lähteissä (voi toki tulla samoilla mutta sellanen vara että saattavat syystä tai toisesta sotkeentua). sitten pakkasin rentouttavaa musiikkia, kirjoja, hygienia tuotteet, kännykän laturin, kameran, suklaata ja pillimehua yms.

varaa vauvalle muutama body, muutamat housut, pipo, lapaset, tossut, toppahaalari ja peitto jos kovat pakkaset. ja tietenkin turvakaukalo missä kuljettaa autossa.

mies saa jäädä yöksi jos mahdollista olla perhehuoneessa yötä, ja toki saa olla synnytyssalissa yöllä. jos perhehuoneeseen menette, niin miehelle kans vaihtovaatteita, lukemista tms.

mieheni otti eväät mukaan itselleen. söi kyllä sitten minun ruokani kun oli niin kova pahoinvointi synnytyksen ajan että ei tullut ajateltuakaan mitään syömistä, hoitajat sitte sanovat miehelleni että syö sinä nuot jos haluat niin ei mee haaskioon.

meillä vauvalla oli kotiin lähteissä kaksi bodya, puolipotkarit, potkarit, pipo, lapaset, töppöset ja fleese haalari, ulkona 15 astetta lämmintä. mutta oli ja on niin vilukissa ja oli syntyissään niin pieni että piti olla paljon vaatetta.

Vierailija
13/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkaa kassiin valmiiksi itsellesi kotiinlähtöä varten paita, sukat, tarpeeksi löysät housut (mahasta on vielä paljon jäljellä kun pääset kotiin), alkkarit ja isot rintsikat tai joku toppi. Muovikassi johon laittaa likaantuneet vaatteet (hikiset tai verisetkin) joissa lähdit synnyttämään.

Vauvalle pienikokoinen body, potkuhousut, päähine, kevytvanuhaalari tms.

Lista jossa lukee kenelle vauvasta haluaa ilmoitella.

Varapatterit kameraan.

LISÄKSI älä pakkaa näitä koska tarvitset näitä vielä, mutta pidä näitä paikassa josta tiedät sitten ottaa ne ajan koittaessa mukaan:

- kamera

- puhelimen laturi (tietysti myös puhelin)

- äitiyskortti

ET tarvitse huulirasvaa (sairaalasta saa hyvää rasvaa kipossa sängyn viereen kun vain pyytää, huulien kuivuminen on tosi tavallista siellä ilmaistoiduissa tiloissa), et tarvitse siteitä (sairaalasta saa) etkä vauvanvaippoja (katso kuitenkin että niitä on sitten kotona odottamassa).

ITSELLÄNI oli kassissa myös synnyttämistä varten t-paita ja hame (en halunnut käyttää sairaalan vaatteita) ja vaihtoteepaita. Ajattelin että voin käyttää sairaalan pyjaman housuja mutten sitä lököttävää yläosaa. Olisi pitänyt olla päinvastoin omat housut mukana (verkkareita tms) koska äitiysosastolla ei ollut pyjamia vaan pelkkiä mekkoja! Oma aamutakki tai joku villapaita tms voi olla kiva jos ei tykkää niistä sairaalan aamutakeista. Mutta nämä eivät ole mitenkään välttämättömiä.

Vierailija
14/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos et selviydy edes vauvan kotiin tuomisesta, niin miten ajattelit selviytyä sitten, kun jotenkin olet sen kotiin saanut?? Kyllä kai nyt kaksi aikuista täysipäistä ihmistä osaa lapsen pukea, ei sinua kukaan ole kädestä opettamassa, kun aika on.

Kysy neuvolasta apua, jos tuntuu hankalalta tuo äitinä olemisen aloittaminen.

säälittävä oot, melko kapea maailman katsomus sinulla.!

älä välitä ap, sun mietteet ei oo mitenkää epätavallisia, ja uskon että teillä hyvin lähtee kaikki käyntiin kunhan vauva syntyy. :) onhan se kaikki alkuun uutta ja ihmeellistä ja sitä kaikkea miettii mutta hyvin se siitä lähtee.

siskonikin minulta, ensisynnyttäjältä kysyi että mitä ihmettä puit sille tytölle päälle ku lähditte laitokselta, hänellä entuudestaan kaksi lasta, mutta kumpikin syntyneet talvipakkasilla, nyt kesävauvan kanssa aivan erihomma sitten.

Vierailija
15/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon vinkeistä!

Vierailija
16/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkkinä, että minusta alussa on parhaita sellaiset imetysliivit, jotka on tekokuitua, ilman kaaritukia että voi nukkua niiden kanssa. Topatut ja puuvillaiset tuntuu heti märältä eivätkä kuiva nopeasti. Alussa sitä maitoa suihkuaa nääs joka paikkaan, ja jos vauvakaan ei heti osaa imeä, niin joka paikka on märkänä.

Silikonikorvatulpat on parhaat, eivät paina. Tietty niitä ei kannata pitää jos epäilyttää että herääkö tarpeeksi helposti oman vauvan nälkä-ääniin.

Synnäriltä saat kipeisiin nänneihin Lansinoh-voidetta, joka käy myös huulirasvana.

Itse otin pienelle vauvallemme myös pieniä sukkia mukaan kotoa, koska sairaalan sukat eivät pysyneet jaloissa eikä käsissä, ja pikkuinen raapi naamaansa.

Vierailija
17/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin jälkeenpäin ajateltuna olis ollut hyvä olla synnytystoivelista, jonka olisin antanut kätilölle. Olin niin tuskissa ja synnytys eteni niin nopeasti, etten pystynyt mitään toivomaan.

Itse olisin siihen kirjoittanut nämä jutut, ainakin toisen lapsen kohdalla, kun jo tiesin mikä mulle sopii:

-Ei episiotomiaa muutenkuin todellisessa tarpeessa

-Välilihan tukeminen ja lämmittäminen kuumalla pyyhkeellä, kiitos! :D

-Mahdollisimman vähän puuttumista synnytyksen luonnolliseen kulkuun

- vauva heti ihoa bvasten rinnalle kun syntyy, pesut ja punnitukset vasta myöhemmin

Synnytystoivelistahan on vain TOIVE-lista, eli kätilö ja lääkärit tekee tarvittavat päätökset, mutta on kuitenkin hyvä jos voi itse vaikuttaa omaan synnytykseensä.

Mua häiritse myös ne synnytyshuoneen kirkkaat valot, eli niitä voi pyytää himmentämään sit kun kaiki tarkat jutut on tehty, mahdolliset tikkaukset ym.

Ja synnyttää voi myös polvillaan sängyssä, ja synnytysjakkaralla, puoli-istuva ei ole välttämättä se paras asento.

Vierailija
18/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla ei ollut mukana ko kamera, känny ja äitiyskortti. Mies toi myhemmin sitten vauvalle vaatteet.

Noilla pärjättiin.

Vierailija
19/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät ole välttämättömät, mut otin kakkoselle mukaan ja helpottivat elämää kovasti!

- cuplaton; jos saat/otat peräruiskeen ennen synnytystä voi ilmavaivat olla kamlat ja vatsa tosi kipeä. Cuplaton helpotti synnytyksen jälkeistä oloa paljon

- otin mukaan omat sukat, sisäkengät ja ohuet trikkoohousut. Oli paljon kivempi olla niissä kuin hiippailla pelkässä mekossa. Mut kukin makunsa mukaan. :)

- kakkosen kohdalla otin mukaan myös kannettavan tietokoneen. Meillä oli tosi levoton huone jossa ei kuitenkaan voinut nukkua. Oli kiva lueskella nettilehtiä, koska hiljainen koneen käytöö (ei siis mitään naputteluja vaan netin selaamista) ei ketään häirinnyt mut auttoi ajan kulumisessa.

Vierailija
20/25 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, kun ottaa käsilaukun mukaan. Sinne saa sullottua yhdet varapikkarit,tissisuojat,sukat, ison terveyssiteen ja hammasharjan(jos arvelee jäävänsä yön yli) ja kaukalon voi laittaa autoon odottamaan ja vauvan kotiintulovaatteet siihen kaukaloon. Imetysliivit mulla aina välmiiksi päällä, kun menen synnyttämään.

Esikoisen synnyttyä viivyimme vain 1vrk sairaalassa, seuraavien kuuden kanssa 6-8h. Joten olen aina pitänyt sairaalakassia tarpeettomana.