Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs jos torjutaan edes vähän kotiäitien uupumusta?

Vierailija
25.08.2011 |

Jos jokainen meistä (vaikka jokainen meistä onkin väsynyt ja uupunut ajoittain myös itse, niin silti) yllättäisi iloisesti auttamalla tällä viikolla vähintään kolmea tuntemaansa pienten lasten äitiä tai muuta ihmistä joka voisi olla avun tarpeessa?

-Kävisit vaikka lähellä asuvalle kaupassa samalla kun itselle

-veisit valmista itsetehtyä vuokaruokaa ohimennen, ehkä jonkin leivonnaisenkin jos leivot itsellekin samalla

-lahjoittaisit jonkin sinulle tarpeettoman hyväkuntoisen lasten tarvikkeen, jonka tiedät toisen tarvitsevan, etkä siis laittaisikaan sitä huutonettiin tms.

-veisit pari pussia ylimääräisiä omppuja puustanne ja tarjoudut leipomaan niistä piirakankin

-otat isompia lapsia hoitoon jos on tarvia tai menet hoitamaan pientä vauvaa paikan päälle niin äiti saa huilata jos unet vähillä

Kun auttaa tai antaa, niin siitä saa kummasti itsellekin hyvän mielen ja olon. Se oman edun jatkuva tavoittelu ja kyynärpäin eteneminen, kun vaan itsellä olisi hyvin, musita viis, ei ole laumaeläin ihmisen luontaisinta käytöstä ja johtaa henkiseen pahoinvointiin. Toisista huolehtiminen on luontaista, vaikkakin epämuodikasta.

Kun seuraavan kerran tulee sääli jotain likaista lasta tai mieleen että pitäisikö "soittaa jonnekin", niin miettisitkin että voisitko itse jotenkin auttaa konkreetisti.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama se nyt on ketä auttaa, jos edes joskus jotain auttaa.

Minä oon kotiäiti, ja mulla on nyt viime aikoina ollut ihania auttajia. Kun vauva syntyi, niin ihania naapureita kävi tuomassa leivonnaisia. Kyllä se kivalta tuntuu, kun naapurit haluaa noin lämmöllä muistaa.

Ja onneksi mulla on nyt mummo apuna. Ei se mummo siksi auta, että mulla olisi helpompaa. Vaan siksihän se auttaa, että esikoinen saa opetella mun kanssa turvallisesti koulureittiä, kun mummo katsoo vauvaa sen aikaa (kuljetaan pyörällä ja vauvaa ei saa vielä pyörän kyytiin). Ja siksi mummo auttaa, ettei hänen pojalleen (eli mun miehelle) kasaudu niin paljon paineita, että pitäisi olla aamut kotona, että saan saatettua ekaluokkalaisen kouluun.

Mutta vaikka mummo auttaakin poikaansa ja tekee sen lapsenlapsensa vuoksi, niin tokihan se mun arkea samalla myös helpottaa, että hommat rullaa.

Vierailija
22/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon kotiäiti, ja mulla on nyt viime aikoina ollut ihania auttajia. Kun vauva syntyi, niin ihania naapureita kävi tuomassa leivonnaisia. Kyllä se kivalta tuntuu, kun naapurit haluaa noin lämmöllä muistaa.

Ja onneksi mulla on nyt mummo apuna. Ei se mummo siksi auta, että mulla olisi helpompaa. Vaan siksihän se auttaa, että esikoinen saa opetella mun kanssa turvallisesti koulureittiä, kun mummo katsoo vauvaa sen aikaa (kuljetaan pyörällä ja vauvaa ei saa vielä pyörän kyytiin). Ja siksi mummo auttaa, ettei hänen pojalleen (eli mun miehelle) kasaudu niin paljon paineita, että pitäisi olla aamut kotona, että saan saatettua ekaluokkalaisen kouluun.

Mutta vaikka mummo auttaakin poikaansa ja tekee sen lapsenlapsensa vuoksi, niin tokihan se mun arkea samalla myös helpottaa, että hommat rullaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutetaan tuota alkuperäistä ideaa sitten niin ,että torjutaan kenen tahansa ihmisen uupumusta, auttamalla ketä tahansa joka saattaisi tarvita apua. Että tuetaan yhdessä kenen tahansa hyvinvointia. Ja miksi, siksi että auttamisesta saa hyvän mielen ja sitten vielä siksikin ,että jos kaikki auttavat, tai mahdollisimman monet auttavat, niin saattaapa olla että joku auttaa juuri sinuakin sitten kun olet juuri muuttanut vieraalle paikkakunnalle, katkaiset koipesi, miehesi on työmatkalla ja et saa itse lapsille ruokaa kaupasta tms.

Että auttakaa nyt vaikka sitä naapurin vaaria sitten jos kotiäiti on jollekin henkilökohtaisesti se punainen vaate.

Mutta pointti oli että jos auttaisimme mahdollisimamn moni mahdollisimman monia, niin hyvinvointi lisääntyisi. Sekä auttajan oma, myös sen ketä autetaan ja lisäksi myös yleisellä tasolla.

Ja mitä siitä jos joku on omaa syytään uupunut, miksi olal noin kova ja julma toisia kohtaan?

-ketjun aloittaja ,elikkäs ap

Vierailija
24/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksen pointti varmaan oli se auttaminen yleensä. Ei se, että ruvetaan tappelemaan kuka apua tarvii ja ketä taas syljetään naamalle :/

Auttakaa ihmeessä niitä työssäkäyviä äitejä tai vaikka naapurin mummoa tai ihan tuntematonta ihmistä kadulla. Ihan sama ketä, jos joku apua tarvitsee.

Vierailija
25/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidattamassa uupumustaan kun valitti, ettei yhteiskunta auta.

Se kuule kävi pikkusen harmittamaan kun itselläni olisi monia muitakin kohteita mielessä minne toivoisin verovarojani mieluummin laitettavan.

Muutetaan tuota alkuperäistä ideaa sitten niin ,että torjutaan kenen tahansa ihmisen uupumusta, auttamalla ketä tahansa joka saattaisi tarvita apua. Että tuetaan yhdessä kenen tahansa hyvinvointia. Ja miksi, siksi että auttamisesta saa hyvän mielen ja sitten vielä siksikin ,että jos kaikki auttavat, tai mahdollisimman monet auttavat, niin saattaapa olla että joku auttaa juuri sinuakin sitten kun olet juuri muuttanut vieraalle paikkakunnalle, katkaiset koipesi, miehesi on työmatkalla ja et saa itse lapsille ruokaa kaupasta tms.

Että auttakaa nyt vaikka sitä naapurin vaaria sitten jos kotiäiti on jollekin henkilökohtaisesti se punainen vaate.

Mutta pointti oli että jos auttaisimme mahdollisimamn moni mahdollisimman monia, niin hyvinvointi lisääntyisi. Sekä auttajan oma, myös sen ketä autetaan ja lisäksi myös yleisellä tasolla.

Ja mitä siitä jos joku on omaa syytään uupunut, miksi olal noin kova ja julma toisia kohtaan?

Vierailija
26/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisää ollaan apua vailla ja työäiti ei tarvitse mitään, vai?

Sama se nyt on ketä auttaa, jos edes joskus jotain auttaa. Minä oon kotiäiti, ja mulla on nyt viime aikoina ollut ihania auttajia. Kun vauva syntyi, niin ihania naapureita kävi tuomassa leivonnaisia. Kyllä se kivalta tuntuu, kun naapurit haluaa noin lämmöllä muistaa. Ja onneksi mulla on nyt mummo apuna. Ei se mummo siksi auta, että mulla olisi helpompaa. Vaan siksihän se auttaa, että esikoinen saa opetella mun kanssa turvallisesti koulureittiä, kun mummo katsoo vauvaa sen aikaa (kuljetaan pyörällä ja vauvaa ei saa vielä pyörän kyytiin). Ja siksi mummo auttaa, ettei hänen pojalleen (eli mun miehelle) kasaudu niin paljon paineita, että pitäisi olla aamut kotona, että saan saatettua ekaluokkalaisen kouluun. Mutta vaikka mummo auttaakin poikaansa ja tekee sen lapsenlapsensa vuoksi, niin tokihan se mun arkea samalla myös helpottaa, että hommat rullaa.

Mulla on asiat taivaallisen hyvin. Eikä mulla ole mitään syytä toivoa, että muilla ei olisi yhtä hyvin. Kyllä minä toivon, että muillakin olisi yhtä hyvin asiat. Vaikka samalla tietenkin tiedän, ettei onnenlahjat käy ihan tasan ihan joka hetki. Silti toivon, että niillä, joilla ei nyt ole ihan ruusuilla tanssimista, olisi sitä sitten jossain myöhemmässä elämän vaiheessa.

Vierailija
27/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

KUKAAN ei tässä ketjussa ole mollannut työäitejä eikä kieltänyt auttamasta heitä, päinvastoin.

Vierailija
28/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse osansa valinnut, ei kannata valittaa, vaihtoehtoja kun on.

Vierailija
29/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sittenkään kun äiti menee töihin :)

Ja lisää ollaan apua vailla ja työäiti ei tarvitse mitään, vai?

Vierailija
30/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kotiäiti on osansa valinnut (ei aina), aivan kuten työäitikin.

Itse osansa valinnut, ei kannata valittaa, vaihtoehtoja kun on.

Vierailija
31/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin puhu siellä toisessa ketjussa. Minä en ainakaan ole lukenut mitään toista ketjua. Ehkä sitten siksi hämmästytti niin suuresti, että onko ihmiset näin karuja ja julmia nykyään.

Tämä toisen ketjun aloittaja vaan halusi käydä meidän muiden rahapussilla hoidattamassa uupumustaan kun valitti, ettei yhteiskunta auta. Se kuule kävi pikkusen harmittamaan kun itselläni olisi monia muitakin kohteita mielessä minne toivoisin verovarojani mieluummin laitettavan.

Vierailija
32/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hoidattamassa uupumustaan kun valitti, ettei yhteiskunta auta.

Se kuule kävi pikkusen harmittamaan kun itselläni olisi monia muitakin kohteita mielessä minne toivoisin verovarojani mieluummin laitettavan.

Vierailija
33/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asiat osaa laittaa arvojärjestykseen ja tietää ketä on ensimmäisenä autettava jos auttamaan lähtee esim. Kyllä mä näen työäidit uupuneempina kuin kotiäidit ja niin varmaan useimmat muutkin. Kotiäitiys on lastenleikkiä sen rinnalla, että yrittää yhdistää 8 tuntisen työpäivän+ työmatkat. lasten päivähoidon kuskaamimiseen ja iltaisen kotirumban kun vielä yrittää pestä pyykkiä, siivota ja laitta ruokaakin. Raskasta on vaikka mieskin osallistuisi.

se taas nähtiin, kuinka katkeroituneita ja kylmiä naiset ovat toisilleen, täällä palstalla ja saati sitten oikeassa elämässä. Ap teki kivan aloituksen, mutta mitäpä siihen osattiin vastata hmm... uhattiin vaan sylkeä päin naamaa, kotiäitejä EI missään nimessä pidä auttaa, kuten ei myöskään esim. työttömiä tai alkoholisteja. Tunnevammaiset täällä taas liikkeellä. Usein tätä palstaa seuratessa toivoo, että siperia opettaisi ihmistä. Ja ap:lle kiitos aloituksesta, yritän ottaa neuvosta vaarin ;)

Joka vaatetta ei tarvitse pestä joka päivä, ruoan ei tarvitse olla alkuaineista tehtyä, lasten ei tarvitse harrastaa kolme kertaa viikossa, kotityöt voi tehdä rennosti, lattioita ei tarvitse pestä joka viikko, sukkia ei silitetä, välillä lojutaan sohvilla ja nauretaan, ei rynnitä hampaita kiristellen hankkimaan sitä ja tätä.

Vierailija
34/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen toisenkin ketjun ja siksi tämä aloitus. Joten lukekaa kullat 34 ja 35 se toinekin ketju, että tiedätte mistä oikein nyt puhutaan.

Vierailija
35/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että asiat osaa laittaa arvojärjestykseen ja tietää ketä on ensimmäisenä autettava jos auttamaan lähtee esim. Kyllä mä näen työäidit uupuneempina kuin kotiäidit ja niin varmaan useimmat muutkin. Kotiäitiys on lastenleikkiä sen rinnalla, että yrittää yhdistää 8 tuntisen työpäivän+ työmatkat. lasten päivähoidon kuskaamimiseen ja iltaisen kotirumban kun vielä yrittää pestä pyykkiä, siivota ja laitta ruokaakin. Raskasta on vaikka mieskin osallistuisi.

se taas nähtiin, kuinka katkeroituneita ja kylmiä naiset ovat toisilleen, täällä palstalla ja saati sitten oikeassa elämässä. Ap teki kivan aloituksen, mutta mitäpä siihen osattiin vastata hmm... uhattiin vaan sylkeä päin naamaa, kotiäitejä EI missään nimessä pidä auttaa, kuten ei myöskään esim. työttömiä tai alkoholisteja. Tunnevammaiset täällä taas liikkeellä. Usein tätä palstaa seuratessa toivoo, että siperia opettaisi ihmistä. Ja ap:lle kiitos aloituksesta, yritän ottaa neuvosta vaarin ;)

Joka vaatetta ei tarvitse pestä joka päivä, ruoan ei tarvitse olla alkuaineista tehtyä, lasten ei tarvitse harrastaa kolme kertaa viikossa, kotityöt voi tehdä rennosti, lattioita ei tarvitse pestä joka viikko, sukkia ei silitetä, välillä lojutaan sohvilla ja nauretaan, ei rynnitä hampaita kiristellen hankkimaan sitä ja tätä.

Vierailija
36/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasit oikein, juuri kyseinen ketju katkaisi kamelin selän ja sai mut aloittamaan tän ketjun.

Mutta se ei ollut ainoa syy, täällä on niin paljon keskustelua pahoinvoinnista eri tavoin ja pahansuopuutta, että jotain vastavoimaa sille pitäisi saada ja se ei ole se sinunkin rahoittamasi "yhteiskunta" joka sen laivan kääntää, vaan me yksilöt, yhteiskunnan jäsenet.

Ja mitäs jos ei tähän nyt sotkettaisi ollenkaan rahaa ja hyötyä, vaan ihan vain hyvä mieli ja hyvinvointi. Tietysti joku voi kokea että se oma hyvämieli ja hyvinvointi tulee vain ja ainoastaan rahasta ja sen puute johtuu vain ja ainostaan liiän vähästä rahasta. Toivottavasti sellaisia ei ole ihan hirmu paljoa.

Eli jos sinäkin 28 ottaisit vaikka lapset mukaan ja menisit nyt syksyn tullen sen yksinäisen mummelin luo, jonka omput uhkaavat mädäntyä puuhun kun hän ei niitä itse saa poimittua ja ketään tuttuja tai sukua ei ole niitä poimimaan. Poimiset ne ja keittelisit osan niistä mummelille soseeksi tai kuskaisit mehustamolle tai mitä mummeli ompuille toivoo tehtävän. Jollei tarvitse itse, niin voisihan ne jakaa ruokapussien mukana vaikka diakoniatoimen kautta. Lapset voisivat leikkiä samalla pihalla ja oppisivat paitsi käytännön hommia, myös jotain auttamisesta. Saisit ehkä itsellesi paitsi hyvän mielen, myös jonkin verran omppusosetta ja mummo saisi seuraa jne.

Samaa voi toteuttaa vaikka haravoinnin osalta jne. Pieniä juttuja, mutta jos yleistyisivät, olisi monen arki edes vähän pehmeämpää, vähemmän kovaa ja karua, myös niiden työäitien ;)

Ja epätäydellisten äitien kerhoilijalle sanoisin että en tarkoittanut mitään kruunun kiillotusta vaan juuri tuota mitä tekin teette, olette toisille avuksi, vaikka se teille on muotoutunut itsekseen toimintamalliksi, niin ei se yleistä ole, ainakaan joka paikassa. Huomauttaisin myös että eihän "kerhonne" ole kovin suljettu, saahan lähialueen masentunut ja syrjäytynytkin äiti teiltä myös apua edes joskus, vai kauhisteletteko sellaista porukalla hiekkiksen reunalla, ettekä vain edes moikkaa ettei änkeä juttusille?

Vierailija
37/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minun, työssäkäyvän äidin, pitäisi auttaa sellaista, jolla on KOKO PÄIVÄ AIKAA tehdä ne kotityöt kaikessa rauhassa ja hoitaa lapsia kaikessa rauhassa?

Se vois tulla paremminkin auttamaan mua, kun työpäivän jälkeen yritän muutamassa tunnissa laittaa ruokaa, siivota, olla lasten kanssa.

Tää aloitus on suurin vitsi tällä palstalla aikoihin, aivan surkea provo, en edes tiedä miksi vastasin...

Vierailija
38/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai eikö voi?

Vierailija
39/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat jonkun mummelin omenoita poimia ja soseita keitellä, tee niin mutta älä tyrkytä ajatuksiasi ja tekojasi muille.

Eiköhän meillä jokaisella ole se oma hommansa mikä pitää hoitaa.

Bongasit oikein, juuri kyseinen ketju katkaisi kamelin selän ja sai mut aloittamaan tän ketjun.

Mutta se ei ollut ainoa syy, täällä on niin paljon keskustelua pahoinvoinnista eri tavoin ja pahansuopuutta, että jotain vastavoimaa sille pitäisi saada ja se ei ole se sinunkin rahoittamasi "yhteiskunta" joka sen laivan kääntää, vaan me yksilöt, yhteiskunnan jäsenet.

Ja mitäs jos ei tähän nyt sotkettaisi ollenkaan rahaa ja hyötyä, vaan ihan vain hyvä mieli ja hyvinvointi. Tietysti joku voi kokea että se oma hyvämieli ja hyvinvointi tulee vain ja ainoastaan rahasta ja sen puute johtuu vain ja ainostaan liiän vähästä rahasta. Toivottavasti sellaisia ei ole ihan hirmu paljoa.

Eli jos sinäkin 28 ottaisit vaikka lapset mukaan ja menisit nyt syksyn tullen sen yksinäisen mummelin luo, jonka omput uhkaavat mädäntyä puuhun kun hän ei niitä itse saa poimittua ja ketään tuttuja tai sukua ei ole niitä poimimaan. Poimiset ne ja keittelisit osan niistä mummelille soseeksi tai kuskaisit mehustamolle tai mitä mummeli ompuille toivoo tehtävän. Jollei tarvitse itse, niin voisihan ne jakaa ruokapussien mukana vaikka diakoniatoimen kautta. Lapset voisivat leikkiä samalla pihalla ja oppisivat paitsi käytännön hommia, myös jotain auttamisesta. Saisit ehkä itsellesi paitsi hyvän mielen, myös jonkin verran omppusosetta ja mummo saisi seuraa jne.

Samaa voi toteuttaa vaikka haravoinnin osalta jne. Pieniä juttuja, mutta jos yleistyisivät, olisi monen arki edes vähän pehmeämpää, vähemmän kovaa ja karua, myös niiden työäitien ;)

Ja epätäydellisten äitien kerhoilijalle sanoisin että en tarkoittanut mitään kruunun kiillotusta vaan juuri tuota mitä tekin teette, olette toisille avuksi, vaikka se teille on muotoutunut itsekseen toimintamalliksi, niin ei se yleistä ole, ainakaan joka paikassa. Huomauttaisin myös että eihän "kerhonne" ole kovin suljettu, saahan lähialueen masentunut ja syrjäytynytkin äiti teiltä myös apua edes joskus, vai kauhisteletteko sellaista porukalla hiekkiksen reunalla, ettekä vain edes moikkaa ettei änkeä juttusille?

Vierailija
40/57 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On meitä muitankin auttamishaluisia.

Tosin en taitaisi noille tämän ketjun katkerille uskaltaa apuani tarjota, hui, ties millaista huutia saisin.

t. kotiäiti

Jos haluat jonkun mummelin omenoita poimia ja soseita keitellä, tee niin mutta älä tyrkytä ajatuksiasi ja tekojasi muille.

Eiköhän meillä jokaisella ole se oma hommansa mikä pitää hoitaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän