Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ostavatko teillä lapset myös joululahjoja?

Vierailija
03.12.2023 |

Meillä on lapsille opetettu, että joulu on myös antamisen juhla ja sen vuoksi jokainen ostaa perheessä pienen lahjan jokaiselle. Tämä aloitettu noin 10v iässä, kun eivät enää usko joulupukkiin vaan tietävät mistä lahjat tulevat. Meitä on perheessä neljä joten tämä on helppo toteuttaa eli kolme pikkulahjaa, hinnaltaan noin 10€ kpl. Vanhemmat auttavat lahjojen ideoinnissa, jos on tarvetta, mutta osaavat jo toivoa toisiltaan jotain pientä tai keksivät itse jotain, mikä toista voisi ilahduttaa. Saavat tuon n.30€ rahasumman meiltä vanhemmilta, jos ei ole itsellä säästössä. 

Eilen olimme kaksin 12v pojan kanssa ja kävimme ostamassa muutamat lahjat, laitoimme joululauluja soimaan ja paketoimme ostokset. Oli ihana fiilis ja lapsi sanoikin, että lahjoja on myös mukava antaa, kun sitten näkee kun toinen ilahtuu siitä omasta lahjasta

Toisessa treadissa oli, että puoliso osti lapsen isälle lahjan, jotta teinin ei tarvitse yksin lahjoja aukoa. Hämmästyin, että eikö teini sitten osta vanhemmilleen tai mahdollisille sisaruksilleen mitään? Onko tämä yleistäkin, että vain saadaan, mutta ei itse osteta? Missä vaiheessa tuo lahjan antaminen perheissä opetetaan?

Onko tässä kärjistäen jopa syy, miksi myöhemmin valitetaan, kun kumppani ei muista jouluna/synttärinä tmv.?

Vai onko kyse enemmän rahasta? Ymmärrettävää sekin.

Miten teidän perheessä toimitaan?

Ostavatko lapset edes kavereilleen synttärilahjoja vai onko nekin aina vanhempien ostamia? Pienenä toki, mutta myös esim.teininä?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole lapset ostaneet lahjoja. Ajattelen, että en mitään pakkoa halua lahjan ostosta. Olen kyllä kysynyt useana vuonna haluaako ostaa jollekin kaverille lahjan, mutta eivät ole halunneet. Olisin rahaa sellaiseen antanut. 

Vierailija
2/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Lapset ostaa meillä vain synttärilahjat ja jouluruuat sekä huonekalut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapset ostavat toisilleen lahjat mutta meille vanhemmille eivät osta.

Kavereilleen ostavat synttärilahjat mutta eivät joululahjoja.

Vierailija
4/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa ne aina jotain pientä, eivätkä ole itse vailla sen kummempia. On ne toki jo parikymppisiä.

Vierailija
5/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ostaneet eivätkä osta nykyäänkään ja jos ostaisivatkin, niin toivottavasti jonku nappilahjan eikä mitään muodon vuoksi. Ovat yli kaksi kymppisiä.

Vierailija
6/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostavat toisilleen ja meille vanhemmille. Nimenomaan pieniä juttuja, kun nuorin ei ole vielä edes töissä, niin rahoitus niihin lahjoihin tulee kuitenkin multa. Mutta etsivät ja miettivät lahjan ihan itse.

Vierailija
7/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostavat. Annan lahjarahaa niille.

Vierailija
8/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostavat toisilleen ja meille vanhemmille. Nimenomaan pieniä juttuja, kun nuorin ei ole vielä edes töissä, niin rahoitus niihin lahjoihin tulee kuitenkin multa. Mutta etsivät ja miettivät lahjan ihan itse.

Meillä samoin. Ajattelen, että on tärkeää opettaa lapset miettimään myös muiden iloa ja toiveita ja kuunnella ajan mittaan jos toinen toivoo jotain. Summa ei ole tärkeä, vaan se, että asiaa on pohdittu ja huomioidaan läheisiä.

Muistan omasta lapsuudenkodistani edelleen ensimmäisen lapsena äidilleni ostamani pienen joululahjan. Ja sen jännityksen kun hän lahjaa avasi.

Vierailija
9/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset ovat vielä niin pieniä, että uskovat (ehkä :D) vielä joulupukkiin. Näin ollen eivät anna joululahjoja itse. Kortit kyllä haluavat tehdä ja antaa. Synttärilahjat kavereille ollaan ostettu yhdessä, minä asetan budjetin ja ohjaan lasta pysymään sen rajoissa. Valinnan ovat saaneet tehdä itse.

Omassa lapsuudessa (oi, silloin kun kaikki oli vielä paremmin, eli liian kauan sitten 90-luvulla) halusin ihan itse antaa joululahjoja veljille, vanhemmille ja kavereille. Vanhemmat toimivat tarvittaessa sponsoreina, sillä mitään viikkorahasysteemiä meillä ei ollut. Aina lahja ei vaatinut edes ostamista, tuolloin lahjoja tehtiin itsekin ja ajatusta lahjojen takana osattiin arvostaa enemmän kuin tuotteen hintalappua. Ystävä saattoi saada avaimenperän, jossa luki "Kolme sanaa sinulle; ole ystävä minulle" tai pelkän kurkistuskortin.

Olisi ihanaa, jos omiakaan lapsia ei tarvitsisi myöhemmin käskeä ja pakottaa ilahduttamaan lähimmäisiään vaan haluaisivat tehdä niin ihan omasta halustaan ja antamisen ilosta.

Vierailija
10/10 |
03.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin ap:llakaan kyse on sanellusta pakosta vaan että ohjataan lasta ottamaan toiset huomioon. Sukupuolisidonnainen asia kenties, kenellä itsestään herää tuo ajatus ostaa lahjaa. Näinhän ei saa nykyään sanoa, mutta olen tyytyväinen kaikkien niiden tulevien puolisoiden ja tyttö/poikaystävien puolesta, jotka kumppaniltaan tulevat jonkun pienen huomion osoituksen juhlapäivänään saaneen ja uskon, että kyllä siinä kodinkin kasvatus näkyy ja esim.se huomioivatko vanhemmat tosiaan juhlapäivinä.