Jos lapsi tuo suoraan koulusta kaverin teille kylään
niin annatko lapsen kaverille myös välipalaa jos omasi sitä syö, tai ruokaa jos teillä ruoka-aika koulun jälkeen?
Kuitenkin kaverilla varmasti myös nälkä.. vai oletatko että menee kotiinsa syömään?
Kommentit (33)
jos joku on silloin meillä. Eihän se aina hauskaa ole, kun meilläkin on 3 omaa lasta ja välillä ruokaa vähän, mutta silti tarjoan aina.
Tällä hetkellä olen kotona vauvan kanssa ja jos meille joku kaveri tulee heti koulun jälkeen niin kehoitan ottamaan vähän välipalaa. Joku ottaa toinen ei, mitään ongelmaa mä en ota jos joku ei syö.
Silloin kun oli töissä, niin käsittääkseni ton tarjoamis puolen hoisi omat lapset.
Ruokaa vähän tilanteen mukaan. Meillä ei ole ruoka-aika kun lapsi tulee koulusta vaan päivällinen syödään klo 17 tienoilla ja kyllä meillä on aina välillä lasten kavereitakin syömässä, mutta käsken heitä aina varmistamaan kotoa, että on ok.
kukaan ei tule koulusta suoraan kylään, koska läksyt tehdään ensin.
Annetaan välipalaa. Lämmistä ruokaa harvoin, kun ei tuohon ole kummemmin ollut tarvetta kun kaikki syövat kotonaan.
- lapsi tulee kotiin
- syö välipalan
- tekee läksyt
- ja SITTEN vasta kavereiden kanssa.
En ollut kotona, kun poika oli alakoulussa, joten en myös antanut kenellekään välipaloja.
JOS olisin ollut kotona, olisin voinut antaa leipää ja maitoa tms.
Jos meillä on 3 jugurttia kaapissa ja lapset haluaa ne jakaa niin siitä vaan, tai jos on 2 omenaa pöydällä ja kolme kaveria kylässä niin niiden on tehtävä päätöksiä, joko ei syö kukaan, jakavat tai mitä sitten tekevätkin.
Mun puolesta saa syödä, lähinnä toivoisin silti että omat lapset syövät myös eikä ihan kaikkea jääkaapin sisältöä jakaisi vieraille lapsille, tosin en mä nyt usko että niin edes on.
ja jos sellaista ei ole, tarjoan mahdollisuuden ottaa ihan samaa kuin omatkin lapset.
ja jos kaveri saa vanhemmiltaan luvan, voi syödäkin meillä. Ei ole ollut ongelmallista toistaiseksi kun ovat kaikki tyttöjä ja pieniruokaisia.
Naapurissa olivat tytöt tyhjentäneen keskenään koko pakastimen jäätelöistä koulun jälkeen. Seurauksena oli, että siellä ei enää kaverit tule välipalalle, ellei aikuisia ole valvomassa. Ja ihan hyvä niin.
Meillä lapsella on vielä ip-kerhopaikka ja siellä saa välipalan. Vain jos jompikumpi vanhemmista on kotona, voivat tulla suoraan koulusta meille ja silloin on normaalit tarjoilut koko sakille.
Asumme aika kaukana koululta ja sikiskin usein lapset menevät suoraan kavereilleen tai tulevat porukalla meille. Läksyt ensin -sääntö, niin kiva kuin se minustakin olisi, ei toimi millään, koska ei kukaan moneen kertaan jaksa kulkea ja illat ovat useilla varsin harrastustäyteisiäkin.
Oletan ja olen huomannut että lapsi osaa isännöidä. ja tarjota myös vieraalle.
Alaluokilla oli kans sääntö, että kotiin tullaan yksin, tehdään läksyt ja syödään välipala. Sitten voi olla kavereiden kanssa.
Neljännellä ja viidennellä tyttö tuli kotiin jo kavereiden kanssa, ilmoitti vaan puhelimessa ketä oli tulossa (ohje oli kyllä, että kysytään ENSIN lupa, mutta mutta.. :D)Tytöt kokkailivat välipalaa niin, että jääkaappi oli tyhjennetty useimmiten kun tuli töistä. Siinä vaiheessa kun yksi paistinpannu ja yksi muffinssivuoka oli kokattu pilalle meidän ollessa töissä tuli meillekin sääntö, että kaverit ei syö meillä mitään.
Nykyään teini tulee useimmiten yksin koulusta, joka päättyy yhtä päivää lukuunottamatta klo 15 tai klo 16. Kaverit menee myös suoraan kotiin. Ruokaa meillä ei tarjota kavereille ellei ole etukäteen sovittu.
Myös oma lapseni saa kavereillansa välipalaa.
Kun tulen illalla töistä ja teen ruokaa, niin tarjoan myös kaverille, niin myös kavereiden perheissä toimitaan.
Meillä on sovittu että läksyt tehdään heti koulun jälkeen, mutta ne saa tehdä yhdessä kaverin kanssa.
Tuo välipala on meillä aina voileipää.
Naapurissa olivat tytöt tyhjentäneen keskenään koko pakastimen jäätelöistä koulun jälkeen. Seurauksena oli, että siellä ei enää kaverit tule välipalalle, ellei aikuisia ole valvomassa. Ja ihan hyvä niin. .
Mä kävin jokin aika sitten asuntonäytössä, missä oli sekä jääkaapissa että pakastimessa lukot. Vissiin lasten kavereita varten...
välipalalla kotonaan, asuvat sen verran lähellä. Mutta toki välipalaa saa ottaa, jos sellainen tilanne tulee. Yleensä lapsi soittaa/tekstaa ja varmistaa, että se on ok. Mutta etukäteen sopimatta en enää hyväksy varsinaisia ruokavieraita.
Itse en ole päivisin kotona. Välillä tilanne menikin sikäli yli, että kaverit halusivat "välipalaksi" mm. pakastimessa hätävarana olleita pullia tai hampurilaisia, kaapissa olevia keksejä yms. kun en ollut näkemässä. Helpostikin litra pari maitoa oli tehty kaakoksi. Oli pakko laittaa stoppi, kun viikosta toiseen kaikki ruokakaapit oli pengottu ja tyhjennetty "herkuista" (jostain kumman syystä oma lapsi ei niihin luvatta koske, mutta joukossa tyhmyys tiivistyy...) Pari kaveria jäi aina tarkoituksella odottamaan meidän ruoka-aikaa, ja kun aloin laittaa ruokaa, tuli kitinää ja valitusta kuinka he eivät ole syöneet koko päivänä ja koulussakin oli ihan pahaa ruokaa..
Nuo 12-kesäiset pojat eivät edes ole enää mitään kovin pieniruokaisia. Itse opiskelen ja olen osa-aikatyössä + yh, joten minulla ei ole varaa ruokkia ylimääräisiä suita tässä elämänvaiheessa.
lasteni kavereita kun olivat meillä yökylässä tai muuten käymässä. En kylläkään sisäfileitä mutta tavallista perusruokaa. En koskaan laskenut hintoja tai miettinyt saakohan mun lapset saman kohtelun muualla.
Nyt kun lapseni aikuisia huomaan et mun lapsilla hyvä itsetunto ja paljon kivoja kavereita. Ajattelin jo silloin et varmasti lapsilleni silkkaa hyötyä jos voivat tuoda kotiin vapaasti kavereita ja ystäviä. Näin tosiaan on:)
Ystäväni, joka huomautti mulle et sehän maksaa maltaita ei suonut tätä lapsilleen. Mistä lie johtunee mut kavereita ei ollut eikä ole edelleenkään!!
Jos nyt ajattelen niin en millään saa näistä vuosista niin suurta summaa etteikö se olisi kannattanut ekonomisesti.
kaverit rupes tunkeen meille väkisin, ja aukoon kaappeja ja ilmoittaan, mikä meidän kaapista kelpaa heille. Omat vanhemmatkin oli kotona, mutta meillä on paremmat välipalat kuulemma, kotona ei välipalaa tarjota ollenkaan. Kotimme ei ole mikään sosiaalitoimiston luukku, jonne tullaan ja itse mennään kaapille ja osoitellaa, että onhan teillä tota ja totakin, mä haluun tota ja tota ja tota, kun tarjottu leipä, mehu ja banaani ei kelvannut. Olisi haluttu keksit, muut hedelmät ja toisenlaista leipää. Ja purkat, jotka on tarkoitettu ruoan jälkeen, yksi pala kerrallaan, eikä mihinkään huvikseen mässyttämiseen.
Tohon kun meni, niin ilmoitin, että meille ei tulla suoraan koulusta, vaan omani tulee yksin ja tekee läksyt ja syö välipalan, ja sitten voi tulla leikkimään.
Ruokailu olisi alkanut samalla.
Eivät syöneet vaan tulivat suoraan meille.
Totta kai lapseni lisäksi myös 2 kaveria söi ruokaa jonka olin tehnyt lounaalle. Ovat jo teinejä.
joten saa mennä kavereille ja tulee kotiin kello 19:00 jolloin syö heillä tai tulevat meille, jossa olen jättänyt välipalaa (muroja, jugua, leipää, mehua, hedelmiä tms.) saataville ja kun kello viiden jälkeen menen kotiin, teen kaikille talossa oleville lämpimän ruuan. AINA!
mutta kyllä tyttö kaivaa kaapista välipalan kaverillekin. Ruuankin tarjoan, jos joku sattuu olemaan silloin kylässä, mutta useimmiten kaverit sanoo menevänsä kohta kotiinsa syömään.