Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Ystävä" on kateellinen vammaistuesta.. oikeesti wtf??

Vierailija
22.08.2011 |

Kuulin siis yhteiseltä tutultamme että kaveri oli vittuuntunut siihen että nostamme vammaistukea kahdesta lapsestamme ja laitamme ne menemään suoraan säästötilille (400e) kuukaudessa.

Oli uhonnut tekevänsä ilmoituksen kelaan:DDD

En iki päivänä olis kuvitellut että joku kadehtii vammaistukea saavia vanhempia, mitähän tuollekkin sanois kun seuraavan kerran näkee..

Kommentit (134)

Vierailija
21/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä kaipaat, mutta kahden vuoden takaista ratkaisua tuossa kuvasin. Päätös on tallessa ja se on lainmukainen, olen selvittänyt asiaa, eikä 13 viesti ole sen kanssa yhtään ristiriidassa. Kelan ei tarvitse maksaa, jos ei osoita siitä syntyvän haittaa. Haitta on osoitettava taloudellisena. Jos pystyy osoittamaan, mitä apuvälineitä on ostanut tai muuta kuluja syntynyt, silloin tuki saadaan. Viranomainen on selonottovelvollinen, eli jos kunnan kautta on apuvälineitä laskutettu (puolet joissain, toisissa kokonaan), silloin se voi järjestyä, vaikka itse ei toimita kuitteja.

Ja usko pois, tuo tuli selvitettyä, kun yhtäkkiä tuli kielteinen päätös. Emme olleet laittaneet mitään apuvälinettä kunnan kautta sinä vuonna.

Vierailija
22/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan meille kanssa.

Lapsi saa ylintä vammaistukea ja minä laitan säästöön/vararahastoon 500 euroa kuukaudessa. Ja makselen lainanlyhennyksiä (talo ja pari isompaa korjausta/peruskorjausta). Meillä tulot ihan ok, mutta siis kuka sen erottelee, että mistä saatu euro menee mihinkä? Eli jos saa jotain tukea, niin ei saa säästää? Tai lyhentää lainaa, sehän on säästämiseen verrattavaa omaisuuden kartoittamista (jos ei ole kyse kulutusluotosta)?

Haen vammaistukea Kelalta etenkin sen takia, koska se on edellytys Kelan korvaamiin terapioihin. Joita siis tarvitaan kanssa. Voi olla, että hakisin muutenkin sen vaivan ja ylimääräisen huolenpidon takia.

En ole väittänyt Kelalle, että varsinaisesti taloudellisesti tarvitsin vammaistukea (terapioita minulla ei olisi varaa itse maksaa). Mutta olen siis kertonut (ja lääkärikin on lausunnon kirjoittanut) miten eroaa samanikäisen tavallisen lapsen hoitamisesta.

Minä olen monta kertaa heikkona hetkenä ajatellut, että miten erilaista (ja helpompaa) elämä olisi, jos lapsi olisi ollut terve (kyse on parantumattomasta sairaudesta). Ja hyvänä hetkenä, että vaikka meillä onkin kaiken näköistä muta probleemia, niin on helpotus, että meidän taloudellinen asema on sellainen, ettei tarvitse siitä murehtia, ainakaan niin kauan kuin molemmilla on koulutusta vastaavaa työtä.

Jos joku on kateellinen, niin sitten on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä kaipaat, mutta kahden vuoden takaista ratkaisua tuossa kuvasin. Päätös on tallessa ja se on lainmukainen, olen selvittänyt asiaa, eikä 13 viesti ole sen kanssa yhtään ristiriidassa. Kelan ei tarvitse maksaa, jos ei osoita siitä syntyvän haittaa. Haitta on osoitettava taloudellisena. Jos pystyy osoittamaan, mitä apuvälineitä on ostanut tai muuta kuluja syntynyt, silloin tuki saadaan. Viranomainen on selonottovelvollinen, eli jos kunnan kautta on apuvälineitä laskutettu (puolet joissain, toisissa kokonaan), silloin se voi järjestyä, vaikka itse ei toimita kuitteja.

Ja usko pois, tuo tuli selvitettyä, kun yhtäkkiä tuli kielteinen päätös. Emme olleet laittaneet mitään apuvälinettä kunnan kautta sinä vuonna.

pojalla dysfasia.

Ainoastaan kelan vammaistuki paperin olen täyttänyt ja liitteeksi laittanut lääkärin lausunnon, päiväkodin lausunnon ja puheterapeutin lausunnon.

mitään kuitteja en ole koskaan vienyt, ei ole edes mitään kuitteja, tuskin siellä mitään bensakuitteja katsotaan.

Joten älä hauku provoksi!

Vierailija
24/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tyhmempää provoa voi laittaa. Vammaistuki maksetaan vain, jos on näyttää kuluja. Yhtenä vuonna emme saaneetkaan tukea, kun ei ollut kuitteja tallessa ja olemme oikeasti oikeutettuja siihen. 200 EUR tarkoittaa, että on oikeasti käytetty vamman takia omaa rahaa edellisenä vuonna. Tottakai sen rahan minkä on käyttänyt vammaisen hoitoon omasta pussista voi laittaa säästöön, mutta jostain on käytettävä seuraavana vuonna taas rahaa.

Kelan tukien saaminen ei ole helppoa, jota tuo provo tässä väittää. Neurologian ylilääkärin lausunnot ei paina mitään Kelalla, vaan siellä päätöksiä hoidoista ja erityiskorvattavuudesta oikeasti mietitään ja pantataan. Kun olimme kunnan tuen piirissä, päätökset sai kohtuudella, mutta haitan pahennuttua Kelalta niitä ei saa helpolla. Kelan päätöksiin joutuu toimittamaan hakemusta hakemuksen perään ja hoidot saattavat odotellessa oikeasti katketa hetkeksi. Kelan lääkäri arvioi tilanteen useamman lausunnon pohjalta ja yhden lääkärin merkitys yksin nolla, oli se vaikka arkkiatri tai tasavallan presidentti.

Siis jos joku saa vammaistukea, tuskin sitä saa aiheetta tai sitten korruptio rullaa jollain tasolla Kelassakin.

Ainakin meillä on perusteena nimenomaan lapsen hoidon aiheuttama rasite. Taloudellista tukea saamme esim. kunnalta taksimatkojen muodossa.

Vierailija
25/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itsekin vammaisen lapsen äitinä ihmettelen että oikein kylillä huutelet mihin rahat käytät.

Meillä koko vammaistuki käytetään lapsen tarpeisiin, koska meidän rahat ei riitä muuhun kuin laskuihin: (.

Eli meille se on tarpeen käyttöön eikä koskaan mene säästöön.

Kuljetan vanhalla jatkuvasti korjaamolla olevalla autolla lasta terapiaan ja hankin näistä rahoista tarvittavia kuntouttamisvälineitä.

On todella törkeä antaa muille se kuva, että vammaisten perheet rikastuvat tuilla. Meille ei todellakaan vammaistuki ole säästöön menevä vaan kaikki menee lapsen kuluihin.

Olemme köyhä perhe ja vammaisen lapsen kulut kaikkine terapioineen ym. kuluineen on paljon suuremmat normaaliin lapseen verrattuna.

Ja tärkein kaikista, olisin halunnut terveen enkä vammaisen lapsen. Todella elämä meni uusiksi lapsen myötä. Tuskin kukaan kadehtii meidän elämää.

Vierailija
26/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vammaistukea hakiessa. Eikä liioin perheen varallisuudella oile mitään tekemistä tuen saamisen kanssa, vammaistukea myönnetään lapsen hoidon vaativuuden perusteella.

Ja kivittäkää minutkin; lapsen saama vammaistuki menee hänen omalle tililleen, jotta hänelle olisi jotain rahaa, kun on aikuinen.

Vierailija
27/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla tänne uudestaan katsomaan viestejä. Ottaa sydämestä, todella. Kuinka joku voikaan käyttää vammaistukea hyväkseen näin röyhkeästi? En voi käsittää. Olen täysin murtunut maailman pahuudesta.

Vierailija
28/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin että yhteiskunnan täytyy maksaa teidän säästöjen kartuttaminen vain sen takia että lapsenne ovat vammaisia? Tulosidonnainen saisi olla tuo tuki

jäisi ap:llä siinäkin tapauksessa rahaa säästöön.

Jollakin rahalla hän nytkin maksaan vammasta aiheutuvat lisäkulut.

Vierailija
29/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulla tänne uudestaan katsomaan viestejä. Ottaa sydämestä, todella. Kuinka joku voikaan käyttää vammaistukea hyväkseen näin röyhkeästi? En voi käsittää. Olen täysin murtunut maailman pahuudesta.

ja on oikeutettu tukeen. Mikä sua siinä itkettää?

Vierailija
30/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä harva tuntuu ymmärtävän mistä on kyse, ei ainakaan ap.

Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että järjestelmää tulee muuttaa siihen suuntaan, että yhteiskunnan tuet menevät niitä oikeasti tarvitseville, eikä jonkun korkeakorkoiselle säästötilille lepäämään.

Eli tottakai ihmiset käytännössä hakee ne kaikki tuet mitä on saatavilla ja käyttää rahansa juuri niinkuin tykkäävät. Eri asia onko poliittisesti korrektia tai järkevää mainostaa rahapolitiikkaansa suureen ääneen, tyyliin että "sainpahan taas sossusta rahaa ja kaiken laitoin osakkeisiin" :D Valtaosaa veronmaksajista tuollaisen hehkutus VITUTTAA. Ymmärrätkö ap?

Vierailija
31/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta itsekin vammaisen lapsen äitinä ihmettelen että oikein kylillä huutelet mihin rahat käytät.

Meillä koko vammaistuki käytetään lapsen tarpeisiin, koska meidän rahat ei riitä muuhun kuin laskuihin: (.

Eli meille se on tarpeen käyttöön eikä koskaan mene säästöön.

Kuljetan vanhalla jatkuvasti korjaamolla olevalla autolla lasta terapiaan ja hankin näistä rahoista tarvittavia kuntouttamisvälineitä.

On todella törkeä antaa muille se kuva, että vammaisten perheet rikastuvat tuilla. Meille ei todellakaan vammaistuki ole säästöön menevä vaan kaikki menee lapsen kuluihin.

Olemme köyhä perhe ja vammaisen lapsen kulut kaikkine terapioineen ym. kuluineen on paljon suuremmat normaaliin lapseen verrattuna.

Ja tärkein kaikista, olisin halunnut terveen enkä vammaisen lapsen. Todella elämä meni uusiksi lapsen myötä. Tuskin kukaan kadehtii meidän elämää.

luulis ihmisten ymmärtävän jos on hitunenkin järkeä päässä että jos on vammainen lapsi niin se pari sataa varmaan menee sen vammaisen lapsen hoitoon jos ei enemmänkin.

Vain täys idiootti mikä tässäkin ketjusta löytyi 49? voi kuvitella että tuki säästetään matkailuun tms. ja lapsesta ei aiheudu mitöää kuluja.

Meitä on moneen junaan..

Vierailija
32/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluttaa, mistä saa rahaa ja miten sen käyttää. On myös moukkamaista huudella, kuinka paljon tienaa rahaa ja kuinka paljon siitä säästää millekin tilille.

Ole hiljaa, ap. Ja häpeä. Olet todellinen idiootti.

Vierailija
33/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä harva tuntuu ymmärtävän mistä on kyse, ei ainakaan ap.

Mä olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että järjestelmää tulee muuttaa siihen suuntaan, että yhteiskunnan tuet menevät niitä oikeasti tarvitseville, eikä jonkun korkeakorkoiselle säästötilille lepäämään.

Eli tottakai ihmiset käytännössä hakee ne kaikki tuet mitä on saatavilla ja käyttää rahansa juuri niinkuin tykkäävät. Eri asia onko poliittisesti korrektia tai järkevää mainostaa rahapolitiikkaansa suureen ääneen, tyyliin että "sainpahan taas sossusta rahaa ja kaiken laitoin osakkeisiin" :D Valtaosaa veronmaksajista tuollaisen hehkutus VITUTTAA. Ymmärrätkö ap?

ja varmaan myös lapsilisät kuuluisivat vain käyhille, niinkö?

Vammaistuen tarkoitus on kompensoida taloudellista ja henkistä rasitusta, joka vammaisesta aiheutuu perheelle. Meinaatko, etteivät rikkaammat koe vammaisen lapsen hoidossa mitään rasittavaa. Että heille vammainen lapsi on "helpompi" kuin köyhemmälle?

Vierailija
34/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta ap:n käytös vaan on törkeää niitä omia vammaisia lapsia kohtaan. Ne tuet on tarkoittettu lasten terapioihin, kuntoutuksiin, lääkkeisiin ja harratuksiin yms. mitkä ovat vammaisille usein kalliinpia kuin muille.

Moni vammainen lapsi tarvitsisi edunvalvojan, koska heillä on ap:n tapaisia vanhempia jotka kasvattavat lasten tuilla omaa säästötiliään eikä käytä rahaa siihen mihin se on tarkoitettu.

Musta ap:n käytös vaan on törkeää niitä omia vammaisia lapsia kohtaan. Ne tuet on tarkoittettu lasten terapioihin, kuntoutuksiin, lääkkeisiin ja harratuksiin yms. mitkä ovat vammaisille usein kalliinpia kuin muille.

Moni vammainen lapsi tarvitsisi edunvalvojan, koska heillä on ap:n tapaisia vanhempia jotka kasvattavat lasten tuilla omaa säästötiliään eikä käytä rahaa siihen mihin se on tarkoitettu.

ap sanoi että laittaa ne rahat OMALLE säästötililleen?!?

Vierailija
35/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan saatu itse asiassa sitä kolmesta korvakierrelapsesta ja nyt saadaan tästä ADHD:sta. Ammattilaisten mielestä meidän pitäisi saada korotettua, mutta kelan lääkärit on niin viisaita että voivat lasta tapaamatta päättää ettei ole erityisen vaativa tapaus ja pelkkä minimi riittää.

Olisipa ihanaa että tuen voisi laittaa säästötilille ja ottaa sieltä vaikka kerran vuodessa. Vammaistukihan on tarkoitettu paitsi sairaudesta koituviin kuluihin, myös esim. vanhempien lepäämiseen (vaikkapa loman merkeissä). Joten minusta sinänsä on ok, että tuen voi laittaa säästötilille. On myös tosi hyvä juttu, jos on se pieni pesämuna, josta voi sitten maksaa tarpeen mukaan sairaalakulut ynnämuut. Siinä mielessä en ole ap:lle pätkääkään kateellinen.

Eri asia on, jos se summa vain vuodesta vuoteen kasvaa siellä korkoa. Silloin oikeasti ap ei tukea TARVITSE, vaikka kiistatta on siihen oikeutettu. Jos mulla olis niin hyvät tulot, että pystyttäis ilman tukea lapsen erityisyydestä aiheutuvat menot hoitamaan, enpä kehtais (enkä edes viitsisi, on se oikeasti todella suuri stressi) hakea Kelan pennosia, vaikka kohtalaisen suuret ovatkin. Ja erittäin mautonta on se, jos siitä asiasta kylillä huutelee, tai edes kaverille.

Vierailija
36/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin eli sun mielestä vammaistuetja varmaan myös lapsilisät kuuluisivat vain käyhille, niinkö?

Vammaistuen tarkoitus on kompensoida taloudellista ja henkistä rasitusta, joka vammaisesta aiheutuu perheelle. Meinaatko, etteivät rikkaammat koe vammaisen lapsen hoidossa mitään rasittavaa. Että heille vammainen lapsi on "helpompi" kuin köyhemmälle?

No kyllä varmasti rikkaalle perheelle on helpompi selvitä niistä taloudellisista rasitteista, mitä vammainen lapsi tuo. Henkisiä rasitteita ei mun järjen mukaan mikään rahan määrä voi korvata/helpottaa.

Politiiselta kantilta... jos minä saisin päättää niin tulonsiirrot kohdennettaisiin niitä oikeasti TALOUDELLISESSA mielessä tarvitseville.

Vierailija
37/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvita mitään kuitteja toimittaa KELALLE vammaistukea hakiessa.

Jos et käytä kunnan terapiaa tai apuvälineitä hanki yhdessä kunnan kanssa, ei silloin vammaistukea tule, jos ei ole näyttää siitä aiheutunutta haittaa. Jos terapiasta, laitehankinnoista tai muusta ilmenee, ei Kelan sinulta tarvitse kysyä. Äitiyslomavuotena ei koettu tarvetta erityishoitoihin etenkin hankalien kuskausten ja muiden järjestelyjen takia. Apuvälineet jo oli. Silloin maksettiin itse paljon, kun kunnan asian järjestelyt oli muuttuneet aika byrokraattisiksi terveyspalveluiden yhtymä uudistuksen takia, eikä tiedetty kuin nimeltä henkilö, jonka kanssa olisi saattanut asioita järjestellä. Omalta liitolta saatiin paljon tietoa, eikä tuntunut, että kunnan viranomainen olisi yhtään mitään lisää voinut keksiä, hänen kanssaan asioidessa tuntui, että me opetetaan mitä ao sairaus on.

Vierailija
38/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

euroja niitä tarvitsevilta?

Me haettiin lapselle vammaistukea, muttei saatu. Määrärahoja ei ole loputtomiin. Nyt tiedän, että rahaa olisi, mutta menee väärille tileille. Raivostuttavaa.

teillekö tuli päätös kelasta, että ei ole antaa rahaa?!! HAHA! Anna mun kaikki kestää... Ehkä itse liioittelet lapses vammaa.

Vierailija
39/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan saatu itse asiassa sitä kolmesta korvakierrelapsesta ja nyt saadaan tästä ADHD:sta. Ammattilaisten mielestä meidän pitäisi saada korotettua, mutta kelan lääkärit on niin viisaita että voivat lasta tapaamatta päättää ettei ole erityisen vaativa tapaus ja pelkkä minimi riittää.

Olisipa ihanaa että tuen voisi laittaa säästötilille ja ottaa sieltä vaikka kerran vuodessa. Vammaistukihan on tarkoitettu paitsi sairaudesta koituviin kuluihin, myös esim. vanhempien lepäämiseen (vaikkapa loman merkeissä). Joten minusta sinänsä on ok, että tuen voi laittaa säästötilille. On myös tosi hyvä juttu, jos on se pieni pesämuna, josta voi sitten maksaa tarpeen mukaan sairaalakulut ynnämuut. Siinä mielessä en ole ap:lle pätkääkään kateellinen.

Eri asia on, jos se summa vain vuodesta vuoteen kasvaa siellä korkoa. Silloin oikeasti ap ei tukea TARVITSE, vaikka kiistatta on siihen oikeutettu. Jos mulla olis niin hyvät tulot, että pystyttäis ilman tukea lapsen erityisyydestä aiheutuvat menot hoitamaan, enpä kehtais (enkä edes viitsisi, on se oikeasti todella suuri stressi) hakea Kelan pennosia, vaikka kohtalaisen suuret ovatkin. Ja erittäin mautonta on se, jos siitä asiasta kylillä huutelee, tai edes kaverille.

sinun tietävän että tukea on pakko hakea että saa hoitoa!

Pitäisikö sitten lisäselvitykseen laittaa että en halua sitä rahaa kun pystyn säästämään kuukaudessa 400 euroa?

Eli tämä tarkoittaisi sitä että ainoastaan sossupummit saisivat vammaisesta lapsestaan tuon rahasumman, no ilmankos on niin vilkasta!

Vierailija
40/134 |
22.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kaikki erityislasten äidit ryömivät koloistaan puolustamaan ap:ta, jonka aloitus oli provosoiva.

Aloituksesta kun saa sen käsityksen, että ap hehkuttaa ympäri kyliä, että saa yhteiskunnalta tukea, jota ei edes tarvitse ja laittaa nuo tuet sen vuoksi suoraan säästöön.

Vasta myöhemmin ap kertoo säästävänsä noita rahoja mm. sairaalakuluja varten.

Eli kyllä täällä on ihan ensin tyhmyytensä näyttänyt ap.

ap:n "kehuskelleen" tuistaan :D Saa kai sitä ystävälleen raha-asioistaan kertoa, ilman että sillä mitenkään leveilisi... Tässähän oli pointtina se, että se niin sanottu "ystävä" niitä ap:n raha-asioita ympäri kyliä levittelee ja taivastelee!