Puuttuisitteko, jos tuttavan lapsen kotona tälläistä?
Lapsi 8v, nukkuu yönsä sohvalla, peitteenä täkki, ei lakanoita, ei tyynyä, nukkuu vaatteissa, jotka olleet päivän päällä. Kulkee likaisissa vaatteissa, todella likaisissa, haisee vielä ummehtuneelle. On laiha ja väsyneen tuntuinen. Koti on sotkuinen, vaatekasoja joka paikassa, kärpäset kuhisee liedellä ja tiskipöydällä, jotka täynnä likaisia astioita.
Ollaan tavailtu äitin kanssa harrastusten parissa ja saattaa olla, että on lastensuojelupuolen asiakas. Olen käynyt asunnossa monta kertaa ja aina samanlaista. Itsestäni tuntuu inhottavalta, kun äidillä kodinhoitotaidot aivan hukassa. Mutta kun lasta ei lyödä, niin ei kai tämä sitten kovin vakavaa soskun mielestä ole ja miten tähän edes voisi puuttua...
Kommentit (83)
Kuulostaa ihan mun masentuneelta läheiseltäni jota yritin auttaa, nyt onkin sitten julkisesti haukkunut fb-seinällään miten luulen olevani parempi ihminen jne. Itse sanoi haluavansa hakata lapset hiljaisiksi ja ettei aina jaksa ruokkia heitä. Mutta minä olen se paha ihminen joka ei ymmärrä hänen masennuksensa olevan sairaus vaan ikävästi kannustan muuttamaan elämänsä suuntaa.
Nostaa kyllä kynnystä auttaa muita kun saa sit julkisesti vielä paskaa niskaan:(
itse autoin ystävää vastaavassa tilanteessa, siivosin jääkaappinsa hänen kanssaan kun oli siinä kunnossa etten voinut itse sinne edes limutölkkiä laittaa... sain kuulla että luulen olevani parempi kuin hän, " en halua enää ikinä nähdä sua". asia selvä. olen hänen lapsen kans facebook-kaveri, tiedän ainakin jos lapselle jotain tapahtuu. toivottavasti.
Soita paikkakuntasi sosiaalitoimistoon ja tee lastensuojeluilmoitus. Sen voi tehdä nimettömänä tai omalla nimelläsi. Voit myös ottaa asian suoraan puheeksi äidin kanssa, ja voitte yhdessä soittaa sosiaalitoimistoon/perhekeskukseen ja kysyä esim kodinhoitoapua. Äiti ei ehkä itse jaksa tai osaa hakea apua. Lastensuojeluilmoituksen jälkeen lastensuojelusosiaalityöntekijä tapaa vanhemmat ja kertoo ilmoituksesta. Vaikka se olisi tehty nimettömänä, sen sisältö kuitenkin kerrotaan tarkasti vanhemmille, eli he voivat arvata kuka sen on tehnyt. Vaikka välit menisivät poikki k.o. vanhempien kanssa, kannattaa se silti tehdä. Kertomasi perusteella siihen on aihetta. Tällaiset tapaukset ovat lastensuojelun arkea. Aina ei tarvitse olla vakava päihdeongelma tai väkivaltaa. Jos perhe on jo lastensuojelun asiakkaana, ilmoituksesta on kuitenkin hyötyä, mikäli perheen kohdalla pohditaan järeämpien tukitoimien aloittamista. Tämä saattaisi vauhdittaa niitä.
Suomen huostaanottoluvut ovat järkyttävät ja juuri tänäänkin oli taas uutisissa juttuja, miten hatarasti kunnissa ko. päätöksiä tehdään. Yksinäinen epäpätevä burnoutissa horjuva sosiaalityöntekijä tekee noita päätöksiä. En luottaisi oikeusturvaan noissa tilanteissa yhtään!