Puuttuisitteko, jos tuttavan lapsen kotona tälläistä?
Lapsi 8v, nukkuu yönsä sohvalla, peitteenä täkki, ei lakanoita, ei tyynyä, nukkuu vaatteissa, jotka olleet päivän päällä. Kulkee likaisissa vaatteissa, todella likaisissa, haisee vielä ummehtuneelle. On laiha ja väsyneen tuntuinen. Koti on sotkuinen, vaatekasoja joka paikassa, kärpäset kuhisee liedellä ja tiskipöydällä, jotka täynnä likaisia astioita.
Ollaan tavailtu äitin kanssa harrastusten parissa ja saattaa olla, että on lastensuojelupuolen asiakas. Olen käynyt asunnossa monta kertaa ja aina samanlaista. Itsestäni tuntuu inhottavalta, kun äidillä kodinhoitotaidot aivan hukassa. Mutta kun lasta ei lyödä, niin ei kai tämä sitten kovin vakavaa soskun mielestä ole ja miten tähän edes voisi puuttua...
Kommentit (83)
Olen koko aikuisikäni asunut ulkomailla, joten totta tosiaan, en tiedä miten teillä siellä Suomessa systeemi toimii! Anteeksi kauheasti! Se ei ole naiiviutta, mene vähän itseesi ennenkuin rupeat haukkumaan ihmisiä. Tässä maassa missä asun, tommoseen puututtaisiin aivan takuulla -että silleen!
Mutta kyllä vaan, aivan varmasti tekisin ilmoituksen, vaikka joka päivä, uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. Aina kun näkisin lapsen huonosti hoidettuna. Jos ei muuta niin siksi että se ärsyttää sinunlaisiasi huonoja ja kykenemättömiä äitejä jotka ei haluaisi että yhteiskunta saa tietää ettette pysty huolehtimaan jälkikasvusta jonka olette kuitenkin halunneet tähän maailmaan saattaa.
T. 14 joka on kunnollinen äiti ja jolle se perhe on tärkeä
oli tekosyysi mikä tahansa.
Ja tuolla saat muuten Suomessa sitten lähestymiskiellon, jos ilmoittaisit uudestaan ja uudestaan ja ja uudestaan uudestaan.
Ja saattaisitpa löytää itsesi jonain päivänä pakkohoidosta.
Te olette oksettavia.
Ap voisi itse auttaa tätä perhettä, jos kerran noin kamala hinku puuttua muiden asiohin.
Mistä sinä tiedät, jos vaikka äidillä on vakava sairaus tai muu vastaava, mistä tiedät 100% varmuudella lapsen nukkumapaikan, oletko itse katsomassa 3 aikaan yöllä missä lapsi nukkuu?
MIsatä tiedät, että lapsi ei saa ruokaa, mistä ne likaiset astiat tulee sinne pöydille??
Mistä tiedät, että lapsi ei likaa itseään heti uudestaan pesun jälkeen, mistä tiedät, että lapsella ei olisi montaa samanlaista paitaa, mistä kaiken kaikkiaan tiedän perheen taustat ja tavat noin hyvin muutaman tapaamisen perusteella, että sinulla on oikeus tunkea nenäsi tuollatavoin asiaan?
Ole edes järkevä ja tarjoa itse apua, ennen kuin usutat sossutädit kimppuun.
tässä nyt auttaisi? Pahin, mitä lapsi voi kuvitella, on pelko, että hänet erotettaisiin rakkaimmistaan. Sitäkö haluat? Eri asia tietysti on, jos ongelmat ovat toisenlaisia, mutta pelkkä ulkokuori..
kun ap ei osaa mitenkään ystäväänsä auttaa omatoimisesti, vaan tarvii täällä netissä repostella ystävän perhettä ja kotia... kyllä taitaa taas tämäKIN aloitus kertoa enemmän kirjoittajastaan kuin kirjoituksen kohteesta... mene itseesi
niitä hankkimaan sille penskalle sängyn ja petivaatteet.
Niin siitä ls-selvityksestähän se sitten selviää, jos lapsella onkin monta paitaa tai on uskomattoman taitava sotkemaan itsensä koko ajan, tai jos äidillä on sairaus..
Uskomatonta miten hanakasti täällä puolustellaan HUONOA VANHEMMUUTTA JA LASTEN LAIMINLYÖNTIÄ!!! Menkää surkimukset vähän itseenne! Ei teillä ole mitään oikeutta pilata yhdenkään lapsen elämää, vaikka kuinka olisitte ne pillustanne ulos pusertaneet. Lapset eivät ole mitään omaisuutta, vaan omia yksilöitään, joilla on oikeus hyvään hoitoon ja hoivaan. Ap:n kuvailemassa tapauksessa näin ei todellakaan ole.
on kyllä hankala tilanne. Ehdottaisin, että kokeilisit tehdä ensin, niinkuin nro 5. Kysyisit ja yrittäisit keskustella ystävänä, mikä on hätänä ja kokeilisit auttaa konkreettisesti, jos vain itse kykenet. Jos eivät huoli apua tai näet että ei ole muuta mahdollisuutta niin ehkä sitten tekisi ilmoituksen. Onko tämän lapsen kannalta mikä vaihtoehto paras, jos kotona rakastetaan (?) niin onko sekään sitten oikein että lapsi vietäisiin pois. Äidillä voi olla vain ongelmia huushollin pidon kanssa, masennusta tms. Ei sellaisen takia kukaan halua silti lasta menettää. Yritä ensin keskustella ¨ja olla apuna siivouksessa ja ruoanlaitossa tms...
en tekisi ilmoitusta. pahinta mitä lapselle voi käydä on joutua eroon vanhemmistaa, lastenkoti on huono paikka.
isän veli nukkui aina noin, päivävaatteissa, peiton alla. Ei se mitään haissut.
nykyajan hapatusta että pitää kuluttaa vettä juoksuttaa joka päivä. parempi vanhempi jos ei joka päivä kuluta vettä, se tulee loppumaan monesta paikasta maapallolta ja on jo loppunut.
Mikä on huonoa vanhemmuutta?
Jos lapsi on sottainen ja koti likainen, siellä saatetaan silti olla enemmän vanhempia kuin espoon kivitalossa.
Ap:lla ei ole tietoa siitä, miten lasta kohdellaan, eikä muuten ole meilläkään, miten sinä 30 kohtelet omaasi...??? Vaikka lapsesi onkin ehkä puhdas, niin jos hän onkin vähän hiljainen.... lyötkö lastasi? Tosin mustelmia ei näy, paitsi jaloissa, taidatkin läimiä häntä sinne? Ehkä on parempi, että sossu puuttuu sinun lapsesi hyvinvointiin, koska emmehän me voi tietää että onko kotonasi lapsella hyvä olla, ehkä hän kärsii henkisesti? Soitan sossuun, ihan varmuuden vuoksi jotta 30 lapsi ei kärsi.
Ai niin, muuten aika hauska juttu, erään perheen lapsi on kamalan laiha ja sairaan näköinen, ja likainen joskus....se lapsi onkin yhden lastenvalvojan lapsi! =)))))Mihin mä siitä tekisin ilmoituksen?
30 muuten kirjoitti sanan pillu, varmaan heillä kotonakin samaa kieltä käyttää, lapsi parka, millainen äiti, jos se äiti onkin vähän seko?
Soitetaan sossuun!
jotkut ovat aina valmiina määrittelemään mitä on "huono vanhemmuus"... nimenomaan määrittelemään ja tuomitsemaan, mutta silti ei haluta/osata milläänlailla auttaa. Mielestäni tällainen on epäempaattista ja moukkamaista. Minä tunnen paljon erilaisia, erilaisessa sosiaalisessa asemassa olevia, erilaisen arvomaailman omaavia perheitä. Onneksi en tunne yhtään perhettä, jossa lapsia kohdeltaisiin erityisen huonosti/kaltoin. ja jos tuntisin, pyrkisin kyllä itse auttamaan...
Jos yrittäisit auttaa tuttua vaikka tiskaamalla? Ehkä hänellä on ongelmaa, esim. masennus, adhd tms. jonka takia kaikki ei suju? Ehkä ei kehtaa pyytää suoraan apua?
Lapsen likaisuudesta kyllä huomauttaisin ainakin.
että verovaroja haaskataan moiseen??!
yksi kaveri on aina likainen ja nälkäinen, ja saa viettää aikaansa kylässä vaikka kuinka myöhään. Ei hänen tarvitse edes syömässä käydä kotona. Viime kesänäkin soitti muutaman kerran kotiin kysyäkseen tarviiko tulla syömään. Ei tarvinnut. Söi sitten meillä. Nykyään osataan jo kattaa tälle lapselle ruoka pöytään silloin kun meillä on ruoka-aikana.
Ko. lapsi tuli mieleen ap:n viestistä. Lapsen kotia en ole nähnyt, mutta äitinsä näyttää päällepäin ihan fiksulta ihmiseltä. Luulen, ettei hän vain jaksa huolehtia kaikista lapsistaan kunnolla. Voin itsekin vain kuvitella kuinka rankkaa on olla 4 lapsen yksinhuoltaja.
Nyt hänellä on kuulemma uusi poikaystävä, ja aikaa lapsille entistäkin vähemmän. Vielä viime keväänä lasten tilanne oli aivan erilainen.
Olen perheen lapsista huolissani, mutta toistaiseksi pelkästän ruokkinut heitä jos sattuvat meille ruoka-aikaan tai välipa-aikaan. Yksi niistä lapsista on vanhimman poikamme ystävä, mutta muutkin lapset toisinaan käyvät meillä kylässä.
Melkolailla sekavat fiilikset minulla tästä perheestä on. En ollenkaan tiedä pitäisikö minun tehdä jotakin perheen auttamiseksi.
Vai riittääkö se, että annan heidän viettää aikaa meillä ja tarjoan heille ruokaa ruoka-aikoina.
ihan tuo "huomattaisin ainakin".
Ap:lla ei ole mitään faktaa perheen asioista.
Jos hän on vain satunnainen tuttava, hän ei näe perheen elämästä edes 1%!!! Kannattaa hiukan miettiä mitä netissä levittelee muiden perheistä.
Lastensuojelu ei tarkoita huostaanottoa ( viimeinen keino aina) vaan että perhe voi saada muunkinlaista apua. Lisäksi, jos vanhemmat/ äiti on uupunut tai masentunut ei välttämättä enää jaksa tai pysty itse hakemaan apua tai näe tilannetta.
Pitää puuttua. Ihan tuon perheen parhaaksi!
koska olisin huolissani lapsesta. Hän ei tunnu saavan riittävää hoivaa ja huolenpitoa.
Lastensuojeluilmoitus ei johda siihen, että lapsi viedään lastenkotiin, vaan sosiaalitoimelle tulee velvollisuus selvittää, ovatko lapsen olosuhteet haitallisia hänen kehitykselleen.
Huostaanotto on kuitenkin viimeinen vaihtoehto, sitä ennen tulee harkinnan varaisena toimeentulotukena peti, petivaatteet ja pesupulveria.
Mihinkään muuhun eivät kunnat resurssoi.
Mitä tavailet? Aakkosia?
painu pellolle!
Miten käsittämättömän naiiveja ihmiset voivatkaan olla!