Vanhemmat ostivat siskon asunnon jo toista kertaa?!
Mitä mieltä seuraavasta: Siskoni miehineen on rakentamassa taloa. Heille tuli aktuelliksi myydä nykyinen asuntonsa. Asuntoa ei ollut laitettu markkinoille vielä mutta yhtäkkiä vanhempani ilmoittivat ostaneensa sen. Kauppahintaa eivät kerro mutta maksovat kuulemma "käyvän hinnan".
Vanhempani sanoivat ostaneensa asunnon eläkeasunnoksi, eivät aio muuttaa sinne vielä.
Tämä tapahtui jo toisen kerran.
Viimeksi kun siskoni piti myydä asuntonsa ostaakseen nykyisen, niin ennen yhtäkään näyttöä vanhempani ostivat sen itselleen, eläkeasunnokseen - heh.
Lainalla siis rahoittavat nämä ostot.
Eihän tämä asia minulle OIKEASTAAN kuulu, mutta jotenkin tuntuu ontolta kun siskon tietä tasoitetaan tällä tavalla. Ei päivääkään stressiä siitä meneekö asunto kaupaksi, saavatko pyydettyä hintaa.. Ja sekin vähän kaivaa ettei asioista puhuttu lainkaan etukäteen, ilmoitettiin vaan sitten kun kauppa on tehty.
Mitä mieltä olisitte itse tässä tilanteessa?
Kommentit (24)
Hänellä oli elinaikaa vain n. 6 kk ja autolainaa paljon, samoin asuntolainaa. Mun vanhemmat sai älynväläyksen, että maksavat sen autolainan pois, että olis vähemmän velkaa. Kertoivat mulle ja minä sanoin, että ei onnistu ja selitin, ettei siinä nyt vaan ole mitään järkeä. Kerroin, että mitä enemmän velkaa kuolinpesässä on, sitä parempi, ei kannata tuhlata heidän rahoja siihen lainaan.
Heillä vaan oli halu auttaa kuolevaa, ei muuta.
Onneksi eivät maksaneet, uskoivat, vaikka se tuntui heistä pahalta.
Veli ei niitä rahoja tarvinnut ja lapsensa saivat kuolinpesästä selvitettyä ne velat paremmin ja perunkirjoituksessa kaikki velka oli verotusta vatren plussaa.
Tiedän etteivät ostaisi koska kaikki mahdolliset vakuudet on nyt noissa asunnoissa kiinni, Eihän tässä ole mitään väärää, minua vain harmittaa salailu ja se että itseni on turha odottaa samanlaista apua. Jos siskoni olisi myynyt vapailla markkinolla, niin myyntiaika olisi mahdollisesti ollut pitkä eivätkä ehkä olisi saaneet pyytämäänsä. Ihan kiva siskolle että meni helpommalla. Silti itselläni tylsä olo. Kade kuin kade.
perustelut sille miksi sisaruksia ei pidä kohdella tasavertaisesti!
Tottakai se salailu siinä harmittaa, olet ollut vähän ulkopuolisena, mutta ilmeisesti vanhempasi pitävät raha-asiansa yksityisinä niin sinulta kuin siskoltasikin.
En ymmärrä mikä siinä harmittaa jos vanhempasi tekevät sijoituksia? Voisi kuvitella että käypä hinta ei tarkoita tässä viimeisintä markkinahintaa, vaan kun on saaneet tehdä oston ilman välittäjää, ovat ehkä vähän säästäneet siinä. Näin vanhempasi ovat tehneet mahdollisimman hyvän sijoituksen, jo kahdesti. Se tarkoittaa että kartuttavat omaisuuttaan joka aikanaan on perintöä, elleivät johonkin sitä käytä.
Sitten kyllä ymmärtäisin harmituksesi, jos vanhempasi ostaisivat sijoitusasunnokseen juuri siskosi tarpeita vastaavan asunnon/talon ja ottaisivat siskosi siihen "vuokralle", ja pitäisivät vuokran nimellisenä tai eivät veloittaisi lainkaan. Se olisi varsinaista "tien tasoitusta". Tämä on järkevää bisnestoimintaa. En edes usko että loppuviimen siskos rahallisesti paljoa tuosta edes hyötyy. Jos olisi ottanut välittäjän, olisi saanut ehkä kalliimmalla hinnalla myytyä, mutta sitten olisi välitysmaksut. Ja jos olisikin niin että ovat ostaneet viimeiseen hintaan eli tosi kalliilla, jopa yli markkinahinnan, niin silti voit lohduttautua sillä että tuo "lahjoitus" kuitenkin ajan saatossa kompensoituu kun asunnon arvo kohoaa ajanmyötä ja saatte sitten enemmän perintöä. Toki siskosikin sitten saa, että tietysti on siinä tapauksessa "netonnut" enemmän. niin, ehkä siin ätapauksessa voit ajatella että vanhempasi rakastavat siskoasi enemmän, eivätkä pidä sinusta. Tottahan se sellainen päähän ottaa, mutta kerrankos sitä vanhemmat vaan rakastavat yhtä lasta muita enemmän ,eikö lie aika yleismaailmallinen ilmiö, vaikkei hyväksyttävä, eikä kovin avoimesti keskusteltu.
Myi kaiken pilkkahintaa veljensä lapsille eli perunkirjoituksessa ei ollut mitään omaisuutta, talossakin oli vain hallintaoikeudella. Minä ja kolme veljeä jäätiin perinnöttä, kaikki meni serkuille. Ja vielä ihan laillisesti.