Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imettävän äidin muut pienet lapset jäävät vaille huolenpitoa.

Vierailija
20.08.2011 |

Varsinkin jos vauva on tissitakiainen, joka tahtoo tissiä vähän väliä, on äidin pakosta laitettava muiden pienten kotonaolevien lastensa tarpeet sivuun tai odottamaan aina uudelleen ja uudelleen.

Kommentit (63)

Vierailija
1/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sisar-rakkauden. Voi raukkoja tosiaan. Vähän on sulla rakkautta jos sitä ei riitä kuin yhdelle:(

Vierailija
2/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mistä ne raukat paremmasta tietäisivät, aina sanotaan että "odota vuoroasi".

Vauvan imetys ei ongelma, mutta se on jos äiti sulkee isommat lapset pois läheisyydestään vauvan takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus ei riitä kaikille, varsinkaan jos on yli 3 lasta. Voi niitä ressukoita, jolla on paljon sisaruksia!

Vierailija
4/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva haluaa rintaa? Odottaako vauva vai 4v. pöntöllä odottamassa pyyhkimistä? Tai se 1,5v. odottaako se kakat housuissa puoli tuntia jos vauva on hidas syömään?

pakko kommentoida tähän, että minä ainakin osaan ja imetän vauvaa vessanpöntön päällä istuen samalla kun 2v esikoinen on potalla. :)

Vierailija
5/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja itse kyllä pystyin vauvaa imettäessä toisella kädellä tekemään ruokaa ja auttamaan palapeleissä ja pitämään toista lasta sylissä ja pyyhkimään pyllyä yms.

Vauva oli toisella käsivarrella tissi suussa ja imi maitoa ja samalla itse kävelin ja tein toisella kädellä muita hommia ja juttelin ja puuhastelin muiden lasten kanssa.

Lapset ovat jo isoja ja olen huomannut, että pärjäävät paremmin kuin nämä kiinankeisari-ainokaiset, joiden tarpeet on tyydytetty ennen kuin he ovat tajunneet edes tarvita mitään.

Siksi mua suuresti säälittääkin perheet, joissa on paljon pieniä. Ja kyllä mä oon IHAN AINA tarvinnut molemmat kädet imettäessä, kun ei mun rinnat ole mitkään ihanneimettäjän rinnat. Eikä mulle ole ollut koskaan "ihan sama" ja ihan jees, että isompi saa siihen, tähän ja tuohon vastaukseksi vähän väliä, että "en mä nyt ehdi, kun imetän/nukutan vauvaa". T: neljän äiti (jonka kuopus on ehkäisyn pettämisen tulos)

Vierailija
6/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tarpeita ei aina täytetä, ei varsinkaan heti. t. viiden lapsen äiti.

Vierailija
7/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kantoliina oli äitiyden ihmekapine, kun kolmas ja kuopus syntyivät. Siinä pystyi imettämään kävellessä, ruokaalaittaessa, nenää niistäessä, lapsille lukiessa ja ulkoillessakin. Helppoa ja kätevää, kun on kädet vapaana. Iltaisin, aamuisin ja päiväuniaikaan jäi riittävästi aikaa ruokkia vauvan henkistä tarvettakin ja keskittyä häneen imettäessä.

Vierailija
8/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voi tehdä isomman kanssa vaikka palapeliä, ruokailla, pyyhkiä pylly, syödä itse, lukea kirjaa melkeinpä ihan mitä vaan. Joko niin, että vauvaa kantaa siinä rinnalla tai, että vauva on kantoliinassa samalla kun syö.

Ärsyttää, kun oletuskohtaisesti täällä aina paasataan siitä, mitä kaikkea voidaan tehdä samalla, kun imetetään. Ei kai puolet äideistä lopettaisi täysimetystä 4 kk:n kohdalla, jos se sujuisi noin helposti. Väitän ihan suoraan, että vain tällä palstalla imetys on niin helppoa, että sen ohella voi tehdä vaikka mitä. Kaikki tuntemani äidit ovat parkkeeraneet itsensä sohvalle tai makuuhuoneeseen imettämään. Yksi imetti hetken esim. lattialla, mutta vauva sai jo parin viikon jälkeen imetysraivareita ja niinpä vaan pimeässä makuuhuoneessa sai syötetyksi koko loppuajan (eli loput 7 kk vuoden imetyksestä).

Minulla on molempien lasten imetyksessä ollut käytössä rintakumit ja maidonkerääjät. Esikoiseni söi 40 minuuttia kerrallaan 3-4 tunnin välein päivällä mutta klo 19 alkaen istuin sohvalla koko illan puolille öin ja sen jälkeen vielä vauva söi 3 tunnin välein - aika usein tiheämminkin. Molemmat kädet olivat käytössä ja imetys onnistui vain sohvalla (makuuasennossa rintakumit irtosivat).

Kuopukseni söi puolesta tunnista tuntiin, mutta ei aloittanut imemistä helpolla, joten häntä piti houkutella, herätellä, työntää rintaa suuhun sata kertaa, pumpata, jotta heruminen alkaa, ja usein silti se imetysyritys päättyi sekä äidin että lapsen kyyneliin. Välillä maitoa tuli liikaa ja taas piti ottaa pumppu esiin. Aina imetyksen päätteeksi piti vielä antaa pullosta, kun vauvan paino ei noussut.

Esikoinen oli tuolloin 3-vuotias. Ei pyyhkinyt pyllyään itse, mutta toki söi itse, osasi odottaa vuoroaan ja leikkiä yksinkin. Oli riipaisevaa kuunnella hänen leikkejään, kun niissä äitieläimet aina vaan imettivät eivätkä leikkineet lastensa kanssa... Dvd:t pyörivät päivittäin ja jo kuukauden jälkeen esikoinen puhkesi helposti itkuun, kun äiti aina vaan imettää. Vauvaa piti imettää kolmen tunnin välein ja imetyssessioihin meni helposti se tunti eli esikoisen hereilläoloajasta 5 tuntia kului imetykseen, jolloin äitiä ei saanut häiritä, kun vauva voisi lopettaa muuten imemisen. Sen jälkeenkin äiti desinfioi rintapumppua ja tuttipulloja ja rintakumeja.

Kyllä, esikoiseni olisi saanut laadukkaampaa hoitoa päiväkodissa. Siellä harvoin on tuttipullolapsia ja hoitaja ehtii neljänkin lapsen hoitamisessa keskittyä joka tunti siihen yhteenkin lapseen, kun siellä tosiaan ne lapset osaavat leikkiä ja hoitaja voi pääsääntöisesti olla katsomassa niiden neljän leikkiä. Yhden kakanpyyhintä, vaipanvaihto tai ruoan syöttäminen ei vie tuntia, joten enemmän huomiota se lapsi tosiaan olisi saanut.

Kyllä, aloitus on naurettava niiden kohdalla, joiden imetys sujuu kuin unelma, mutta kun on paljon meitä, jotka takkuavat sen imetyksen kanssa, vaikka olisi kyse jo toisesta lapsestakin. Ja minun esikoiseni oli sentään aika iso! Tilanne olisi ollut katastrofi 1-vuotiaan kanssa!

Vierailija
9/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapsi tarvitsee huomiota ja hoivaa jatkuvasti?

Pitäähän niiden oppia viihdyttämään myös itse itseään. ja sitä paitsi hyvin voi samalla jutella, laulaa ja lukea kun vauvaa imettää. Ei mikää ongelma.

Provohan tää oli.

Vierailija
10/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sitä paitsi hyvin voi samalla jutella, laulaa ja lukea kun vauvaa imettää. Ei mikää ongelma.

Kiva lukea, että monen kohdalla imetys on ollut ongelmatonta. Minäkin pystyin esikoisen kanssa tekemään melkein mitä hyvänsä samalla, kun imetin, ja ihmettelin niitä äitejä, jotka pystyivät imettämään vain makuuasennossa tai joiden vauvat ovat vaatineet ympärilleen rauhaa ja hiljaisuutta. Ajattelin aina joskus, mutta en sentään sanonut ääneen, että en minä kyllä tuollaiseen suostuisi. Kuopus olikin sitten tuollainen vähän haastavampi imetettävä. Kyllä sitä vain tuli kummasti suostuttua ja esikoinen jäi ihan liian vähälle huomiolle.

Onneksi lähipiirissä oli aikuisia, jotka esikoisesta huolehtivat, ja sitä hankalinta aikaa oli vain sen puoli vuotta. Sitä minä vain ihmettelen, kuinka harva äiti kertoo näistä hankalista vaiheista. Siirtyvätkö ne vauva korvikkeeseen, joiden kanssa imetys ei suju niin helposti, mitä tässä ketjussa annetaan ymmärtää?

ja sitä paitsi hyvin voi samalla jutella, laulaa ja lukea kun vauvaa imettää. Ei mikää ongelma.

Kiva lukea, että monen kohdalla imetys on ollut ongelmatonta. Minäkin pystyin esikoisen kanssa tekemään melkein mitä hyvänsä samalla, kun imetin, ja ihmettelin niitä äitejä, jotka pystyivät imettämään vain makuuasennossa tai joiden vauvat ovat vaatineet ympärilleen rauhaa ja hiljaisuutta. Ajattelin aina joskus, mutta en sentään sanonut ääneen, että en minä kyllä tuollaiseen suostuisi. Kuopus olikin sitten tuollainen vähän haastavampi imetettävä. Kyllä sitä vain tuli kummasti suostuttua ja esikoinen jäi ihan liian vähälle huomiolle.

Onneksi lähipiirissä oli aikuisia, jotka esikoisesta huolehtivat, ja sitä hankalinta aikaa oli vain sen puoli vuotta. Sitä minä vain ihmettelen, kuinka harva äiti kertoo näistä hankalista vaiheista. Siirtyvätkö ne vauva korvikkeeseen, joiden kanssa imetys ei suju niin helposti, mitä tässä ketjussa annetaan ymmärtää?

Vierailija
11/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huh huh, mitenköhän siitäkin selvisin..Kolmannen vauva-ajasta en oikeasti muista paljoa :( Olin todella väsynyt ja vähän masentunutkin, mutta päivähoitopaikkaa vaan ei meille löytynyt. Mies teki paljon töitä, ja harrasti kaikki vapaat illat.

Mutta vauva tuli imetettyä, ja esikoinen onneksi oli jo silloin hyvin omatoiminen. Keskimmäinen luopui vaipastaan vasta myöhemmin, joten ei ollut niitä pottatreenejäkään siinä liikaa.

Jokainen taaplaa tyylillään. Jos imetys kovin takkuaa, niin eikö se nyt olis helpotus äidillekin, jos välillä pumppais maidon pulloon?! Itsellä onneksi sujui imetys alkukankeuden jälkeen missä vain, en todellakaan ole sellasta makkariin piiloon imettämään-tyyppiä, vaikka anoppilassa sinne aina koitettiinkin houkutella, kun eihän se vauva nyt muutoin voi mitenkään suostua imemään tissiä..

Vierailija
12/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos susta ei ole ollut huolehtimaan muista lapsistasi, niin ei se onneksi tarkoita ettei muista olisi.

Vierailija
13/63 |
21.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä onneksi sujui imetys alkukankeuden jälkeen missä vain, en todellakaan ole sellasta makkariin piiloon imettämään-tyyppiä, vaikka anoppilassa sinne aina koitettiinkin houkutella, kun eihän se vauva nyt muutoin voi mitenkään suostua imemään tissiä..

Ajattelepa tilannetta toisinpäin. Anoppia, jonka vauvojen imetys on onnistunut missä vain ja miniää, jonka vauvat ovat vaatineet rauhaa ja hiljaisuutta ympärilleen, jotta imetys sujuu.

On kai niitä äitejäkin, jotka haluavat vetäytyä syrjemmälle imettämään, mutta useimmissa tapauksissa se menee niin päin, että se on se vauva, joka ei yksinkertaisesti suostu muiden aikana tissille. en aikana tissille.

Vierailija
14/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun osasin muilla kerroilla varautua. Sitä paitsi lasten on ihan hyvä oppia odottamaan vuoroaan. Ja sellanen kommentti vielä, että useamman lapsen äidit pystyy tekemään useaa asiaa yhtä aikaa.

Vierailija
15/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa imetetään. Ei keskitytä kenenkään tarpeisiin kunnolla ja pienen lapsen tarpeisiin on vastattava pian, ei voi olettaa että 1v. osaisi odottaa vuoroaan.

Vierailija
16/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvaa imetetään. Ei keskitytä kenenkään tarpeisiin kunnolla ja pienen lapsen tarpeisiin on vastattava pian, ei voi olettaa että 1v. osaisi odottaa vuoroaan.

Paitsi aika harvoin vauvan sisarus on 1-vuotias.

Vierailija
17/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakkaus ei riitä kaikille, varsinkaan jos on yli 3 lasta. Voi niitä ressukoita, jolla on paljon sisaruksia!

Vierailija
18/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on kamalaa ajatella elämääni jos minulla ei olisi ollut sisaruksiani!

Yksin kasvaneet lapset tulevat epäsosiaalisiksi, koska he eivät pienestä pitäen opi että aina ei voi saada kaikkea ja toisetkin on otettava huomioon. Voi niitä ressukoita joilla ei ole sisaruksia! Olet varmaan katkera ainoa lapsi.

Vierailija
19/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies oli 7vkoa kotona ja sain keskittyä vauvaan ja imetykseen..ja toki isompien kanssa touhusin kun ehdin ja 7vkossa vauvakin oli jo rauhoittunut ja ei syönyt koko ajan=)

Vierailija
20/63 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas en tajua ollenkaan tätä. Toki provohan aloitus on, mutta monet tuntuvat ajattelevan noin. PIenet vauvat nukkuvat kuitenkin helposti 15-20 tuntia vuorokaudessa, joten jäähän siinä ihan hyvin aikaa niille vanhemmillekin lapsille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kahdeksan