Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpparin vajaatoiminnastta, THS-arvo on 4.91.

Vierailija
19.08.2011 |

Seuranta-arvot otetaan 2 kk päästä ja sitten ehkä lääkitys. Olisiko mun pitänyt saada lääke heti?

Olen nimittäin aika väsynyt ja vaikka laihdutan niin kilot ovat tosi sitkeässä. Ja yritämme lasta, jostain luin että THS:n pitäisi silloin olla 2 tai alle, että tärppää.

Kokemuksia, te vajaatoiminnasta tietävät.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi on hyvä lääkäri, joka ei ole heti annosta säätämässä, kun menee viitteiden ulkopuolelle. Miellä labrassa taitaa olla TSH:n alaraja 0,4 tai 0,5.

Jos tsh on yli kolmen, niin joissain maissa (jenkeissä esim.) aloitetaan lääkitys. Itse pidän tsh:n nollan tuntumassa, siis reilusti alle yhden ja voin hyvin. Kun raskauksien takia arvot on olleet välillä pielessä (esim. 2), niin sen kyllä huomaa... Vaadi lääkitystä, se auttaa nopeasti ja tekee olon hyväksi.

Vierailija
2/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sain heti Thyroxinit ja kyllä on väsymys lähtenyt!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

arvolla 5.1. Lääkäri totesi, että ei se ole vielä vajaatoimintaa, mutta tarkistetaan, onko lääkityksestä apua. Oli, totta kai. Minun TSH pitää olla välillä 1-2, jotta voin hyvin. Jos se menee yli kahden, saan heti oireita.

Minulla tosin on oudot oireet. En ole koskaan ollut ylipainoinen eikä ihoni ole kuiva eikä hiukset ohuet. Minä saan vajaatoiminnan oireena ilmavaivoja, rytmihäiriötä ja väsymystä.

Vierailija
4/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään muita oireita kuin väsymys, lievä ylipaino ja tärppäämättömyys.

ap

Vierailija
5/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän erilainen tuo arvo. ei voi sanoa että tietty arvo on sellainen mikä pitäisi olla mutta alle 4 se pitäisi ainakin olla ja entä tuo vapaan hormoonin määrä t4v? se ei saisi ainakaan alle 12 laskea, kuulemma lähellä 20 jos lapsia yrittää.

minulle annettiin lääkitys arvoilla tsh 4,6 ja t4v 11, raskauden jälkeen tai raskaana alkoi tuo vajaatoiminta kuten tädillänikin. lähinnä huomasin ettei ajatus kulknut ja olin hirveän väsynyt ja turvonnut vuoden ennenkuin tdettiin sitte. synnytyksen jälkeenhän on muutenkin kenties koliikkivauvan kanssa väsynyt? vasta kun jokapäiväiset sanat alkoi hävitä muistista ajattelin et nyt ei voi olla kunnossa kaikki.

nyt on 3 vuotta lääkettä syöty ja kilot eivät ole lähteneet millään ja välillä on "vajaalla" ja välillä ylitoiminnan puolella. aika hakemista on.

eli vaikka lääkkeen saisitkin ei välttämättä korjaa vahinkoja mutta auttaa ettei kokoajan paisu entisestään jos syö järkevästi. kyseessä on kuitenkin synteettinen hormonivalmiste joka ei kaikille tuo vastetta..

Vierailija
6/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisilla pienikin TSH:n nousu tekee voinnin huonoksi, joku ei tunne mitään ennenkuin TSH nousee reippaasti. Raskaaksituloa nuo arvot vovat hyvinkin estää tai ainakin haitata. Itselläni oli aikoinaan kaksi km:a ennen onnistunutta raskautta. Onnistumiseen tarvittiin Thyroxin-lääkitys. En muista tarkkaan arvojani tuolloin, mutta ei ne tainneet hirveän paljon viitearvoista poiketa. Ja täytyy muistaa, että joillain pelkkä viitteissä pysyminenkään ei riitä vaan tarvitaan silti lääkitystä/nostoja.

Pyydä/vaadi myös T4V, sehän saattaa olla selvästi alle viitteiden ja lääkitys on tällöin helpompi saada. Moni vajaatoiminta voi jäädä pitkään huomaamatta, kun on seurattu vain TSH-arvoa.

Vierailija
7/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 4 se pitäisi ainakin olla ja entä tuo vapaan hormoonin määrä t4v? se ei saisi ainakaan alle 12 laskea, kuulemma lähellä 20 jos lapsia yrittää.

Kontrollikokeissa sitten otetaan sekin.

Harmittaa vaan tämä odottelu, tyhjän päiten, jos kaikki ongelmat olisi edes jotenkin korjattavissa.

Vierailija
8/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisessa katsottiin myös T4V, joka oli 14. TSH oli (kevään edetessä?) laskenut 3.0:n. Arvot olivat lääkärin mukaan loistavat. Oireita on vaikka muille jakaa, mutta mitään lääkitystä ei minulle anneta niin kauan, kun arvot ovat viitteissä. Sukurasitettakin vajikseen on ja lääkärikin oli sitä mieltä, että tilani on "alkava vajis" ja että se todennäköisesti vain pahenee ajan myötä.

Vierailija
9/9 |
19.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tsh on yli kolmen, niin joissain maissa (jenkeissä esim.) aloitetaan lääkitys.

Itse pidän tsh:n nollan tuntumassa, siis reilusti alle yhden ja voin hyvin. Kun raskauksien takia arvot on olleet välillä pielessä (esim. 2), niin sen kyllä huomaa...

Vaadi lääkitystä, se auttaa nopeasti ja tekee olon hyväksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi