Jännittää. Ylihuomenna tulee sosiaalityöntekijä
selvittämään, onko minulla mahdollisuus saada omaishoidontukea lapsestani. Itse laskeskelin pisteytystaulukosta, että voisin saada, mutta en tiedä, arvioiko stt samalla tavalla tilannetta...
Saapa nähdä, miten käy.
Kommentit (16)
Luulisin, että stt olisi puhelimessa vihjannut, jos ei ole. Kysyin, miten tiukka kunta on yleensä tuen myöntämisessä ollut ja sanoi, että riippuu vain pisteytyksestä. Jotenkin ajattelisin, että siinä kohdassa olisi maininnut, että muullakin kuin pisteillä on väliä, jos kerran rahat olisivat lopussa.
Ja jos vain määrärahoista jää kiinni, voin hakea tukea jatkuvasti uudelleen. :)
ap
eikö se olisi hyvä vain, jos et tarvitsisi sitä?
...
Tuo lapsi vaan ei terveeksi muutu siitä, että kunnan sosiaalityöntekijä laskee pisteet toisin kuin minä.
Voi, miten mielelläni vaihtaisinkaan kaikki "ylimääräiset" etuudet siihen, että lapseni olisi terve...
ap
sairaat ja vammaiset hoidetaan kotona.
Tuo lapsi vaan ei terveeksi muutu siitä, että kunnan sosiaalityöntekijä laskee pisteet toisin kuin minä.
Voi, miten mielelläni vaihtaisinkaan kaikki "ylimääräiset" etuudet siihen, että lapseni olisi terve...
ap
sehän osoittaa vain sen, että lapsesi pärjää myös kunnallisissa ja sinä voit jatkaa työelämääsi...
Voisi kai sitä taas mennä. Vähän huonostihan siellä kaikkien terapioitten ja tutkimusten välissä ehtisi olla, mutta mikäs siinä. Oikein mielelläni.
Samalla voin laittaa hoitoon tuon 1-vuotiaan pikkusisaruksenkin. Eikös sen ikäisen paikka ole jo päiväkodissa?
Niin joo muuten, olin töissä viimeksi reilu vuosi sitten. Maksoin veroja sellaiset 400 euroa kuussa ja lapseni hoitopaikka maksoi kunnalle 1300 euroa kuussa. Eikä silloin ollut edes henkilökohtaista avustajaa eikä pienryhmää, joista ainakin toisen tarvitsisi nyt...
ap
Entä mikä lastasi vaivaa? Meille on ehdotettu ammattilaisten toimesta omaishoidontuen hakemista ADHD-lapsesta. Ei ollut tullut mieleenkään, eikä aiota hakea... Mut mielenkiinnosta katsoisin jos kerta joku pistetaulukko on, että olisko muka edellytyksiä.
Entä mikä lastasi vaivaa? Meille on ehdotettu ammattilaisten toimesta omaishoidontuen hakemista ADHD-lapsesta. Ei ollut tullut mieleenkään, eikä aiota hakea... Mut mielenkiinnosta katsoisin jos kerta joku pistetaulukko on, että olisko muka edellytyksiä.
Olikohan Kuusamo, jonka taulukon löysin yhden linkin takaa. Siellä minulla ei olisi ollut mitään jakoa saada.. Onneksi meillä täällä on erilainen. En viitsi sitä linkittää, koska asun pikkukunnassa. Mutta niitä on monien kuntien nettisivuilla.
Meidän lapsella on vähän vaikka mitä. Lievä kuulonalenema, psykiatrinen diagnoosi, neurologiset erityisongelmat -diagnoosi ja ADHD-epäily.
ap
...noista idioottimaisista kommenteista töihin menosta jne . Noi on niitä, joiden täytyy jostain syystä vittuilla joka ketjussa . Tsemppiä sairaan lapsen hoitoon!
...noista idioottimaisista kommenteista töihin menosta jne . Noi on niitä, joiden täytyy jostain syystä vittuilla joka ketjussa . Tsemppiä sairaan lapsen hoitoon!
Kyllä minä arvasin, että niitä tulee, sen verran palstakokemusta jo. :) Mutta sinun vastauksesi kyllä lämmitti mieltä!
ap
Voisi kai sitä taas mennä. Vähän huonostihan siellä kaikkien terapioitten ja tutkimusten välissä ehtisi olla, mutta mikäs siinä. Oikein mielelläni.
Samalla voin laittaa hoitoon tuon 1-vuotiaan pikkusisaruksenkin. Eikös sen ikäisen paikka ole jo päiväkodissa?
Niin joo muuten, olin töissä viimeksi reilu vuosi sitten. Maksoin veroja sellaiset 400 euroa kuussa ja lapseni hoitopaikka maksoi kunnalle 1300 euroa kuussa. Eikä silloin ollut edes henkilökohtaista avustajaa eikä pienryhmää, joista ainakin toisen tarvitsisi nyt...
ap
ethän sinä tämmöistä aloituksessa kertonut. Jos et tukea saa, niin ehkä sillä kuitenkin on tarkoitus? Olisiko sinusta enemmän hyötyä yhteiskunnalle kuitenkin VAIN itsesi vuoksi vai ihanko oikeasti haluat olla ikuinen omaishoitaja, etkä kerrytä omaa vanhuusiän eläkettä ollenkaan?
ethän sinä tämmöistä aloituksessa kertonut. Jos et tukea saa, niin ehkä sillä kuitenkin on tarkoitus? Olisiko sinusta enemmän hyötyä yhteiskunnalle kuitenkin VAIN itsesi vuoksi vai ihanko oikeasti haluat olla ikuinen omaishoitaja, etkä kerrytä omaa vanhuusiän eläkettä ollenkaan?
Kun ei aloitus nyt varsinaisesti tähän liittynyt. Ainakaan minun mielestäni. En minä koe, että tuella nyt olisi minulle sen kummempaa merkitystä... Helpottaisi toimeentuloa ja paikkaisi aiempien typerien "asiantuntijoitten" iskemiä haavoja.
Ensi vuonna tuella olisi enemmän merkitystä, kun lapsi aloittaa esikoulun. Silloin olisi tärkeää, että olisin kotona, etteivät lapsen päivät käy liian raskaiksi.
Ikuiseksi omaishoitajaksi en ole ajatellut jäädä. Vammaistukihakemuksen lääkärintodistukseenkin on aina tullut rastit kohtaan "paranee", joten luotan siihen, että toimiva kuntoutus tekee lapsesta selvityvän yksilön.
ap
ja ainakin Helsingissä oh-tuki laskettiin sen mukaan mikä on lapsen valvottavuus ja huolehtiminen suhteessa normaaliin samanikäiseen lapseen. Ja teille kateelliset palstalaiset (koska näitäkin löytyy,jotka ovat jopa tällaisesta kateellisia): käyn päivät töissä ja lapsi koulussa+ip-kerhossa ja saan silti oh-tukea 550e/kk.
Olen tässä vuosien varrella todennut, että niille joilla ei ole vammaista/erkka lasta on ihan turha selittää näitä juttuja, koska eivät koskaan tajua....
vaan siitä onko kunnalla jäljellä yhtään rahaa vai ei. TÄhän aikaan vuodesta yleensä enää ei.