Kaverin vierailusta ja lapsista
Kun oma hyvä ystäväni tulee kylään ja ottaa lapsensa mukaan (me äidit siis ollaan ystäviä, ei lapset), niin onko automaattinen oletus, että oma lapseni viihdyttää tätä kaverin lasta koko vierailun ajan ja ei voi tehdä mitään muuta?
Oma lapseni on 7-vuotias koululainen ja kaverin lapsi juuri täyttänyt 3 vuotta. Kävi sitten niin, että lapseni kaverit hakivat häntä ulos ja hän halusi tottakai lähteä. Jos kaverini lapsi olisi isompi, samaa ikäluokkaa omani kanssa, olisin tottakai ohjannut heidät kaikki yhdessä ulos ja tämän vieraan mukaan porukkaan. 3-vuotiasta ei voi kuitenkaan laittaa yksin pihalle ja noita koululaisia ei mielestäni voi velvoittaa lapsen hoitajiksi eivätkä he vielä mielestäni olisi edes ihan luotettavia vahteja.
Ystäväni möksähti tästä ja oli jotenkin odottanut, että minun lapseni ilman muuta pitää koko ajan seuraa hänen lapselleen.
Minä taas ajattelen, että me äidit olemme ystäviä ja en voi/halua velvoittaa lastani miksikään lapsenvahdiksi, jos muutakin on tarjolla. Toki leikki vieraan kanssa niin kauan, kuin sisällä oli.
Miten teillä toimittaisiin?
Kommentit (10)
pitää seuraa sinun ystäväsi lapselle ? Vaikka olisivat samanikäisiä, ei minusta hänen tarvitse pitää seuraa. Eihän kukaan pakota sinuakaan vapaa aikana viettämään jonkun ihmisen kanssa, jota et tunne tai et tule toimeen. Höpö höpö !
niin mun lapset saisivat leikkiä muidenkin kanssa, mutta vieras pitäisi ottaa mukaan. Noin isolla ikäerolla en todellakaan pakottaisi leikkimään koko päivää toisen kanssa.
jos meillä on vieraita.
Tai sitten mennään kaikki pihaan ja aikuiset pitää silmällä lapsia.
Mutta kyllä sille pienelle tekee taas ihan hyvää leikkiä itsekseenkin, joten minusta on ihan jees että JOSKUS 7- vuotias menee johonkin omiin juttuihin. Ei hänen kuulu viihdyttää muita lapsia mutta en kyllä salli että lapseni jättää jonkun pois leikeistä.
Outoa olettaa, että 7-vuotiaasta olisi 3-vuotiaan kaveriksi. Kaverisi tietysti halusi hetken vapaata lapsestaan, ymmärtäähän sen. Kuka tahansa 3-vuotiaan äiti on onnellinen rauhallisesta kahvihetkestä ystävän kanssa ilman lapsen alituista roikkumista helmoissa. Mutta on lapsellista purkaa pettymys sinuun tai lapseesi, jos tämä toive ei toteudu.
7-vuotiaalla on oikeus olla omien kavereidensa kanssa.
Kun oma hyvä ystäväni tulee kylään ja ottaa lapsensa mukaan (me äidit siis ollaan ystäviä, ei lapset), niin onko automaattinen oletus, että oma lapseni viihdyttää tätä kaverin lasta koko vierailun ajan ja ei voi tehdä mitään muuta? Oma lapseni on 7-vuotias koululainen ja kaverin lapsi juuri täyttänyt 3 vuotta. Kävi sitten niin, että lapseni kaverit hakivat häntä ulos ja hän halusi tottakai lähteä. Jos kaverini lapsi olisi isompi, samaa ikäluokkaa omani kanssa, olisin tottakai ohjannut heidät kaikki yhdessä ulos ja tämän vieraan mukaan porukkaan. 3-vuotiasta ei voi kuitenkaan laittaa yksin pihalle ja noita koululaisia ei mielestäni voi velvoittaa lapsen hoitajiksi eivätkä he vielä mielestäni olisi edes ihan luotettavia vahteja. Ystäväni möksähti tästä ja oli jotenkin odottanut, että minun lapseni ilman muuta pitää koko ajan seuraa hänen lapselleen. Minä taas ajattelen, että me äidit olemme ystäviä ja en voi/halua velvoittaa lastani miksikään lapsenvahdiksi, jos muutakin on tarjolla. Toki leikki vieraan kanssa niin kauan, kuin sisällä oli. Miten teillä toimittaisiin?
sintin kanssa on kiitoksen paikka. Oli pojaltasi hyvää käytöstä!
Omat kaverit on omia kavereita joka äidin täytyy tajuta. Ikäerokin tuossa vaiheessa liian iso!
kuten normaalistikin, jos meillä on vieraita. Tai sitten kaverit olis voineet tulla meille ja se pieni olis voinut roikkua mukana. Tosin, mun kaveri ei suuttuis, vaikka oma lähtisikin muualle.
Yhden 4v. kanssa on leikkinyt, mutta tämä 4v. oli vilkas ja vauhdikas, niin kelpuutti seulan.
Meidän poika pitää 3v. lasta vauvana.
isompi leikkisi jonkin aikaa lapsen kanssa ja olisi nin kohtelias emäntä. Saisi mennä sen jälkeen omiin puuhiinsa. EI 7-vuotiaan pidä joutua vieraasi lapsenlikaksi. Äiti voi itse leikkiä lapsen kanssa.
Meilläkin 3-vuotias tykkään valtavasti leikkiä koululasiten kanssa ja arvostan kovasti koululaisia, kun jaksavat kiltisti leikittää pienempää. En kuitenkaan velvota heitä koko meidän vierailumme aikaa leikkimään. Ja joskus 3-vuotiaalle tulee isomman lähdöstä pahamieli, mutta elämä on sellaista.
Ja sitten?
Kyllä se voisi silti opettaa 3- vuotiaalle jotain juttuja vaikka.
Meillä on tuon ikänen ikäero perheen lapsilla ja välillä saa leikkiä keskenäänkin.
En ymmärrä miksi joku jätetään leikkien ulkopuolelle, se on kiusaamista. Että tue sinä lastasi siinä!
Jos et kykene näkemään asiaa 3- vuotiaan kannalta niin muista että sun lapsi on ollut 4 vuotta sitten 3- vuotias. Siitä ei ole kauaa aikaa ja leikkiä voi erilailla, ei vaan niitä jotka on omaan makuun.
Jos sinun lapsella on mahdollisuus saada aina ystävä niin kannattaisi miettiä mitä se on sille joka jää yksin!
5
vahtisi tai leikkisi koko ajan pikkuvieraan kanssa. Jos olen omani kanssa kylässä, missä isompia lapsia niin koetan seurata tilannetta ja käsken omani leikkimään omiaan, jos isompi lapsi haluaa olla rauhassa.
Jos meille tulee pienemipiä vieraita, niin pyydän omaa lastani näyttämään jotain sopivia leluja ja leikkimään hetken, mutta en aseta vierailun kestävää leikittämis/vahtimisvelvollisuutta.
Joten turhasta möksähti ystäväsi, minun mielestäni.