Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

NY Timesissa järkyttävä juttu naisesta joka abortoi...

Vierailija
18.08.2011 |

Tilanne on tämä:

Nainen on yli 40, naimisissa. Heillä ON JO KAKSI OMAA LASTA mutta kolmas on pakko(!) saada, joten käyvät läpi vuosikausia kestäviä hedelmöityshoitoja ja keino-keinoja. Lopulta akka tulee raskaaksi lahjoitetun munasolun ja kloeputkihedelmöityksen avulla, mutta odottaakin kaksosia. Siispä hän vaatii aborttia, jossa valitsee toisen sikiön abortoitavaksi. Oma lääkäri ei suostunut abortoimaan kaksosta, eikä naisen kotikonnuilla muutkaan lääkärit, joten hän matkusti tuhansien kilometrien päähän teettämään kaksosista yksösen.

SIIS MITÄ?! Olen itse valinnan kannattaja enkä todellakaan vastusta aborttia, mutta nyt keitti kyllä yli. Että joku voi olla noin käsittämättömän itsekäs ja ajattelematon! Kuvottava ihmisperse. Tässä syljetään sekä hedelmöityshoitojen että oikeasti aborttia tarvitsevien päälle. Oksettavaa.

Niille jotka haluavat lukea:

http://www.nytimes.com/2011/08/14/magazine/the-two-minus-one-pregnancy…

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin Suomessa koeputkihedelmöityksistä noin 40%:ssa siirretään kaksi alkiota.

Toisekseen koeputkihedelmöityksessä on huomattavasti suurempi riski identtisiin kaksosiin. Riski on jopa 8-kertainen!

ap edes mitä koeputkihedelmöitys tarkoittaa? Siinä istutetaan kohtuun yleensä 1 alkio, joka sitten kiinnittyy tai ei. Ei siinä ole mikään suuri riski saada useampaa lasta kuin muutenkaan, päinvastoin. Suomessa yleensä siirretään 1 alkio ja jos siirretään 2 niin silloin kysytään lupa vanhemmilta (näin tehdään joskus jos alkiot huonolaatuisia). Joskus alkio saattaa vielä jakautua kahtia, mutta se on todella harvinaista. Eli tässä tapauksessa ilmeisesti lääkäri on menetellyt väärin. Naiselta olisi pitänyt kysyä ja hänen selvästi ilmoittaa, että haluaa vain yhden lapsen. Jenkeissä kun saatetaan herkemmin siirtää useampi alkio kuin Suomessa, jossa vältellään monikkoraskauksia viimeiseen asti.

Én muutenkaan tajua tuollaista kiihkoilua. Jos se nainen nyt vaan koki olevansa liian väsynyt ja vanha kaksosia hoitamaan, kyllähän kaksoset nyt työllistävät tuplasti enemmän kuin yksi lapsi. Olisiko hänen pitänyt väkisin pitää lapsi vaikka kokee että voimat ei riitä? Miksi toisten henkilökohtaisista päätöksistä pitää raivota täällä palstalla? On minustakin ratkaisu hiukan outo, mutta ei se mitään suurta intohimoa minussa aiheuta. Kukin tavallaan. Jos valtion varoja käyttäisi tuollaiseen niin sitten tuomitsisin, mutta kukin tehköön omilla rahoillaan ja omalla kropallaan mitä haluaa.

Rauhoitu hyvä nainen!

Vierailija
22/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa itsekkäät ihmisperseet tekevät sosiaalisin syin eli siis ilman mitään kunnollista SYYTÄ lähes kaikki abortit (joita on yhteensä noin 11 000/vuosi).

Ihan turha jeesustella tuon amerikkalaisen juttua, ei se ole yhtään sen kummempaa kuin mitä on se kun vuosittain tuhannet suomalaisnaiset tekevät yksösistään NOLLAN!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta minua järkyttää lähinnä se, että tuo nainen vaikuttaa epävakaalta ja käsittämättömän itsekkäältä ihmiseltä, ei niinkään tuo aborttiasia. Sillä: jos vastustaa aborttia siksi, että siinä lopetetaan ihmiselämä, niin eihän sikiöitä voi laittaa arvojärjestykseen sen perusteella, kenen äidillä on paras syy aborttiin. Jos abortin taas hyväksyy, niin ei siihen voi mitään rajoitteita laittaa (paitsi aikarajan tietenkin), koska homma menisi käytännössä mahdottomaksi. Pitäisikö esim. aina aborttipäätöksen edessä ratkaista yhtälö, joihin laitettaisiin kuinka paljon äiti halusi alunperin lasta, käytettiinkö ehkäisyä, äidin voimavarat jne. ja tulos kertoisi saako abortin vai ei Moraalisesti tuo on tietenkin väärin, mutta lainsäädännöllä siihen ei mielestäni pitäisi vaikuttaa (olen siis aborttioikeuden kannalla).

no tietyissä tapauksissahan se menee kyllä niin, että perusteet aborttiin ovat lääketieteelliset. Itse vaikka en aborttia yleisesti ottaen oikein hyväksykkään, ymmärrykseni kyllä riittää niille äideille jotka joutuvat tekemään abortin lapsen vaikea vammaisuuden vuoksi. Tiedän äitejä joiden raskaus on keskeytetty 20 rv jälkeen kun lääkärit ovat todenneet, että vauva on niin pahoin vaurioitunut, ettei tule elämään syntymänsä jälkeen. Jos puuttuu vaikkapa munuaiset, tai aivot...niin lapsesta on luovuttava. Siinä tilanteessa ymmärrän ettei haluta pitkittää enää raskautta (joka on varmasti henkisesti raskasta odottaa kuolevaa lasta, puhumattakaan niistä riskeistä mitä äidin elimistölle koituu odotuksesta)

moni tietysti sanoo, että näin käy vain harvoin...että yleensä vammat on hoidettavissa, ja niinhän se varmaan onkin...mutta on olemassa niitä vähemmän onnekkaita ...

Vierailija
24/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä Elle-lehden Bettina Paige, käy hoidoissa, alkaa kaksosraskaus, toinen lapsi abortoidaan.

Bettina valitsi itse abortoitavan vauvan sukupuolen perusteella. Heillä oli jo poika niin nyt halusi tytön ja poika sai kuolla pois. Mitäköhän mahtaa tuo tyttö isompana ajatella kun lukee näitä juttuja (netistähän ne eivät koskaan katoa).

http://www.elle.com/Beauty/Health-Fitness/Fertility-Treatments-Would-Yo…

Vierailija
25/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeputkihedelmöityksessä siis huomattavasti suurempi riski saada identtiset kaksoset kuin normaalialkuisessa hedelmöityksessä.

Ensinnäkin Suomessa koeputkihedelmöityksistä noin 40%:ssa siirretään kaksi alkiota.

Toisekseen koeputkihedelmöityksessä on huomattavasti suurempi riski identtisiin kaksosiin. Riski on jopa 8-kertainen!

ap edes mitä koeputkihedelmöitys tarkoittaa? Siinä istutetaan kohtuun yleensä 1 alkio, joka sitten kiinnittyy tai ei. Ei siinä ole mikään suuri riski saada useampaa lasta kuin muutenkaan, päinvastoin. Suomessa yleensä siirretään 1 alkio ja jos siirretään 2 niin silloin kysytään lupa vanhemmilta (näin tehdään joskus jos alkiot huonolaatuisia). Joskus alkio saattaa vielä jakautua kahtia, mutta se on todella harvinaista. Eli tässä tapauksessa ilmeisesti lääkäri on menetellyt väärin. Naiselta olisi pitänyt kysyä ja hänen selvästi ilmoittaa, että haluaa vain yhden lapsen. Jenkeissä kun saatetaan herkemmin siirtää useampi alkio kuin Suomessa, jossa vältellään monikkoraskauksia viimeiseen asti.

Én muutenkaan tajua tuollaista kiihkoilua. Jos se nainen nyt vaan koki olevansa liian väsynyt ja vanha kaksosia hoitamaan, kyllähän kaksoset nyt työllistävät tuplasti enemmän kuin yksi lapsi. Olisiko hänen pitänyt väkisin pitää lapsi vaikka kokee että voimat ei riitä? Miksi toisten henkilökohtaisista päätöksistä pitää raivota täällä palstalla? On minustakin ratkaisu hiukan outo, mutta ei se mitään suurta intohimoa minussa aiheuta. Kukin tavallaan. Jos valtion varoja käyttäisi tuollaiseen niin sitten tuomitsisin, mutta kukin tehköön omilla rahoillaan ja omalla kropallaan mitä haluaa.

Rauhoitu hyvä nainen!

Vierailija
26/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

... On minustakin ratkaisu hiukan outo, mutta ei se mitään suurta intohimoa minussa aiheuta. Kukin tavallaan. Jos valtion varoja käyttäisi tuollaiseen niin sitten tuomitsisin, mutta kukin tehköön omilla rahoillaan ja omalla kropallaan mitä haluaa.

...

Joo, kukin tehköön OMALLA kropallaan mitä haluaa, antakoon vaikka abortoida itsensä! Mutta abortin hakevat naisetpa tekevät JONKUN TOISEN KROPALLE mitä haluavat! Ja niin tekevät perinteiset murhaajat ja raiskaajatkin.

Vierailija
27/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin vaikka käytin sanaa abortti otsikossa niin se ei todellakaan ole minulle tâssä tarinassa se keskipiste. Olen muuten samaa mieltä siinâ, että tapausten pitäisi olla lääkärin etiikan varassa eikâ niin, että lainsäädännöllâ alettaisi hienosäätää. Tässä tapauksessahan ainoastaan yksi lääkäri mantereen toisella puolella suostui tuon rouvan vaatimukseen.

Aiemmalle vastaajalle, niin, ne muut lääkärithän olivat jo todenneet, ettei tämâ kaksosraskaus ollut niin riskialtis, että se olisi pitänyt keskeyttää.

Tarkennan siis, että mielestäni tämä tarina on kokonaisuudessaan vastenmielinen ja tuo rouvashenkilö mielestäni vastuuton, lapsellinen, hemmoteltu, epäinhimillinen ja pohjattoman itsekäs.

Kukakohan muuten on hoitanut hänen jo olemassaolevia lapsiaan sillä aikaa kun rouva on hiihtänyt pitkin sairaaloita ja klinikoita? Olisiko hân todellakin ollut niin onneton "vain" kahden lapsen kanssa, että heidät kannatti jättää varjoon viimeiset 10 vuotta? Tuon tasoinen obsessio ei nimittäin jâtä kauheasti tilaa niille muille lapsille saada huomiota ja äidinrakkautta.

Vierailija
28/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään vaaraton toimenpide ei siis ole kyseessä.

no empä minäkään ymmärrä tuollaista sinällään...mutta on siinä yksi pointti mitä ei kukaan tässä vielä ottanut esille. Kaksosraskaus on aina suurempi riski äidille kuin yksösraskaus...jos laskee vaan pelkkiä riskilukuja ja sitä miten jo vanhemman naisen kroppaa rasittaa enemmän kantaa kaksi vauvaa kuin yksi, niin sittenhän se on turvallisempaa saada vain yksi kerrallaan.

pakko myöntää, että jos itse haaveilisin uudesta perheenjäsenestä niin yksi olisi ihana...mutta jos odottaisinkin kaksosia niin olisin kauhuissani. Läheltä kun on tullut seurattua kaksosperheen elämää ja se ei todellakaan ole helppoa kahden vauvan kanssa (jos ei ole aina yhdenkään kanssa). en mä kyllä tietysti aborttiakaan tekisi..mutta kauhulla odottaisin mahdollisia kompilkaatioita ja uuvuttavaa vauva-aikaa

Vierailija
29/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ei tuo juttu ole edes siitä kiinni! Eikä ap oo sitä varte tänne tota laittanut!! Alottakaa oma aborttiketjunne kaikki jeesushörhöt ja muut!

Täs on oikea puheenaihe se että miten tuo nainen on hoitanut koko homman ja mennyt vastaan koko luonnollista kroppaansa ja tekee ihan pöljiä ratkasuja. Ihmeelistä vatvontaa tuollainen, että ensin ei kelpaa kaksi lasta ja sitten ei kelpaa hedelmöityshoito! Hullu akka sanon minä, ei oo kyllä kaikki muumit sillä laaksossa.

Vierailija
30/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pakko myöntää, että jos itse haaveilisin uudesta perheenjäsenestä niin yksi olisi ihana...mutta jos odottaisinkin kaksosia niin olisin kauhuissani. Läheltä kun on tullut seurattua kaksosperheen elämää ja se ei todellakaan ole helppoa kahden vauvan kanssa (jos ei ole aina yhdenkään kanssa). en mä kyllä tietysti aborttiakaan tekisi..mutta kauhulla odottaisin mahdollisia kompilkaatioita ja uuvuttavaa vauva-aikaa

Siis että jos haaveilisit niin että olisit viimeiset KUUSI VUOTTA väkisin vängännyt itsellesi keinotekoista lasta joka ei edes ole sukua sinulle (mutta sinun on se silti pakko saada synnyttää), ja KOKO tuon ajan olet tiennyt, että sillä metodilla saat 80% varmasti kaksoset? Olisist silti jatkanut niitä hoitojasi samalla kun omat lapset kärvistelevät ties minkä hoitajan sylissâ?

Vierailija
31/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe tuon toisen sikiön aborttia halunneen naisen toiminnassa mitään väärää. Minä itse en haluaisi kaksosia ja jos olisi mahdollista abortoida toinen voisin tehdä niin. Varsinkin jos lapsia olisi ennestään kaksi. Abortti on naisen oikeus valita. Naisen keho, naisen oikeus. Ei kellään muulla ole oikeutta vauhkota siitä onko abortti "oikeutettu". Joku ei voisi tehdä aborttia missään tilanteessa. Joku voisi tehdä sen jos sikiö olisi vammainen. Joku voisi tehdä sen jos olisi liian vanha saamaan lasta. Joku voisi tehdä sen koska ei haluaisi lasta. Ei me voida eikä meidän tarvikaan ymmärtää muiden ihmisten valintoja, koska ne eivät ole meidän valintoja, eikä kyse ole meidän elämästä.

Vierailija
32/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en näe tuon toisen sikiön aborttia halunneen naisen toiminnassa mitään väärää. Minä itse en haluaisi kaksosia ja jos olisi mahdollista abortoida toinen voisin tehdä niin. Varsinkin jos lapsia olisi ennestään kaksi. Abortti on naisen oikeus valita. Naisen keho, naisen oikeus. Ei kellään muulla ole oikeutta vauhkota siitä onko abortti "oikeutettu". Joku ei voisi tehdä aborttia missään tilanteessa. Joku voisi tehdä sen jos sikiö olisi vammainen. Joku voisi tehdä sen jos olisi liian vanha saamaan lasta. Joku voisi tehdä sen koska ei haluaisi lasta. Ei me voida eikä meidän tarvikaan ymmärtää muiden ihmisten valintoja, koska ne eivät ole meidän valintoja, eikä kyse ole meidän elämästä.

Et selvästikään ole lukenut avausta etkä artikkelia etkä myöskään aiempia kommenttejani.

Minua kuvottaa se, että nainen joka on liian vanha äidiksi vääntäytyy väkisin raskaaksi nuoremman naisen soluilla ja sitten vielä abortoi "tykkäämissyistä", vaikka tiesi ihan hyvin koko vuosikausia kestäneen projekstin ajan, ettei sieltä tod.näk. mitään yksöisraskautta tule.

Mielestäni hänen ei siis todellakaan olisi tarvinnut synnyttää LUONNOLLISESTI hedelmöittyneitä kaksosia jos hänelle sellaiset olisis siunaantunut. Minusta on vastenmielistä, että menopaussinen nainen PAKOTTAA elimistönsä raskauteen vaikkei se enâä siihen pysty ja SITTEN vielâ menee ronkkimaan sitäkin raskautta. Miksei hänelle kelvanneet ne ensimmäiset kaksi lasta?

Aborttioikeutta puolustan henkeen ja vereen. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä että puolustaisin ihan mitä tahansa sekoilua. Tämä nainen on selvâsti mielenvikainen ja hänen olisi pitänyt lopettaa niiden kahden lapsen jälkeen, jolloin luonto ilmoitti että tämä oli nyt tässä.

Vierailija
33/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tapettiin sun sisar, kun valittiin sinut. No ei oikeen kiva ylläri. Eli eivät varmaan halua tuota asiaa kertoa lapselleen ja näinollen asia olisi saanut jäädä tekemättä. Jos asiasta ei voi lapselle kertoa, se ei ole ollut oikein.

Itse en aborttia vastusta, mutta tässä tilanteessa se ei ollut oikein.

Vierailija
34/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

“If I had conceived these twins naturally, I wouldn’t have reduced this pregnancy, because you feel like if there’s a natural order, then you don’t want to disturb it. But we created this child in such an artificial manner — in a test tube, choosing an egg donor, having the embryo placed in me — and somehow, making a decision about how many to carry seemed to be just another choice. The pregnancy was all so consumerish to begin with, and this became yet another thing we could control.”

Vierailija
35/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

“If I had conceived these twins naturally, I wouldn’t have reduced this pregnancy, because you feel like if there’s a natural order, then you don’t want to disturb it. But we created this child in such an artificial manner — in a test tube, choosing an egg donor, having the embryo placed in me — and somehow, making a decision about how many to carry seemed to be just another choice. The pregnancy was all so consumerish to begin with, and this became yet another thing we could control.”

JUURI tuo asenne tässä järkyttääkin eniten! Että tämän vauvan teko kun oli ihan puhdasta askartelua ja kulutustoimintaa, ostettiin nyt tuollainen kakara kun oli kerran varaa. Kuka kuvailee lapsen tekoa "kuluttamisena"? Ja kâyttää sitä vielä moraalisena perusteena toiminnalleen? Että kun me kerran ajatellaan tätä lasta käsilaukkuna niin kyllä me voidaan sitten kohdella tätä koko asiaa niin kuin käsilaukun ostoa. Ai tossa tuli tollanen ruma kukkaro mukana, no heitetään roskiin!

Vierailija
36/42 |
18.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri ei menetellyt "väärin" muussa kuin ehkä siinä, että alkoi lähes eläkeikäiselle äidille tehtailemaan lasta.

Nainen on linkitetyn jutun mukaan 45-vuotias. Nykyiset 45-vuotiaat tuskin pääsevät ainakaan Suomessa eläkkeelle ennen kuin täyttävät 65. Jotain rajaa hei please näihin mummoäitijuttuihin. Ne alkavat olla melko vastenmielisellä tasolla. Eliniänodotekaan nykyiselle 45-vuotiaalle tuskin on sellainen, että äiti "delaa ennen lapsen yläkouluun menoa" kuten joku vaahtomamma ehti jo keuhkota.

Hedelmöityshoidot voisi kieltää ylipäätään, jos kaiken tulisi lähteä lapsen edusta. Enpä usko että syntymättömät lapset hengailevat jossakin kärsimässä siitä, etteivät pääse maan päälle. Kyllähän hedelmöityshoidot lähtevät vain ja ainoastaan vanhemman/vanhempien edusta.

Abortin rinnastaminen murhiin ja raiskauksiin on yksinkertaisesti sairasta. Laskisitko vaikka oman lapsesi raiskauksen ja murhan tehneen ihmisen hoidettavaksi? Entä abortin tehneen? Miltä tuntuisi asua murhamiehen naapurissa verrattuna abortoineen naisen naapurissa asumiseen? Pelkäisitkö pimeällä kadulla kohtaamaasi abortoijaa?

Vierailija
37/42 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli vastenmielistä vain hedelmöityshoidot. Niitä ei pitäisi tehdä ollenkaan, kenellekään, ikinä.

Vierailija
38/42 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis että jos haaveilisit niin että olisit viimeiset KUUSI VUOTTA väkisin vängännyt itsellesi keinotekoista lasta joka ei edes ole sukua sinulle (mutta sinun on se silti pakko saada synnyttää), ja KOKO tuon ajan olet tiennyt, että sillä metodilla saat 80% varmasti kaksoset? Olisist silti jatkanut niitä hoitojasi samalla kun omat lapset kärvistelevät ties minkä hoitajan sylissâ?

ja silloinkin ne ovat identtiset. Nykyisin kun vain yksi alkoi kerrallaan saatetaan kohtuun. Tuo tempomasi 80 % on sellaista utopiahöttöä ettei tottakaan.

Vierailija
39/42 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa oli vastenmielistä vain hedelmöityshoidot. Niitä ei pitäisi tehdä ollenkaan, kenellekään, ikinä.

Vierailija
40/42 |
20.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yli 40%:ssa koeputkihedelmöityksistä siirretään 2 alkiota. Kahden alkion siirrossa on yli 25%:n mahdollisuus kaksosraskauteen.

Kahden alkion siirrossa on myös yli 1%:n mahdollisuus siihen että tuleekin kolmosraskaus, yleisimmin niin että yksi alkio jakautuu kahdeksi ja sitten on se toinen alkio eli yhteensä kolme alkiota alkaa kehittyä vauvaksi.

Yhden alkion siirrossa voi saada identtiset tai ei-identtiset kaksoset. Joillakin kun voi oma munasolukin hedelmöittyä samalla kertaa vaikka kuinka kärsisi lapsettomuudesta.

Identtinen kaksosraskaus (kuin kolmosraskauskin jne.) on koeputkihedelmöityksessä myös paljon todennäköisempää kuin normaalialkuisessa raskaudessa.

Yhdysvalloissa siirrettään vielä suurempi määriä alkioita kuin Suomessa. 80%:n todennäköisyyteen voidaan hyvin päästä jos naiselle tehdään monen alkion siirto ja kenties vielä lisäksi joitakin hormonihoitoja yms.

ja silloinkin ne ovat identtiset. Nykyisin kun vain yksi alkoi kerrallaan saatetaan kohtuun. Tuo tempomasi 80 % on sellaista utopiahöttöä ettei tottakaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi yksi