Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Gastroskopia, onko ihan helvetillinen toimenpide?

Vierailija
07.09.2010 |

....

Kauan kestää, saako rauhoittavaa, kauan tulokset kestää?

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
01.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pysähtyi sydän gastroskopiassa. Menetin nopeasti hyvin paljon verta akuutin pohjukaissuolen haavauman takia. Sydän meni ensin takykardiaan jonka jälkeen värinään ja pysähtyi. Elvytysryhmä sai mut elvytettyä ja olin aika kauan tuon jälkeen teholla.

Vierailija
42/60 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään oli sekä gastro- että kolonoskopiat. Tyhjennykseen kannattaa varata kunnolla aikaa. Itse colonsterilin juoin 1L tunti, mut alotin liian myöhään klo 17. Sain vatsataudeilta 5 plloa colonsteriliä, mut onneks hain apteekista yhden varalle. Viidenkin pullon jälkee uloste oli illalla vielä ihan keltaiata, ei tarpeeksi kirkasta. Aamulla heräsin viideltä juomaan vielä yhden ja sillä kirkastu vasta.

Toimenpiteet oli klo 12 ja 6t ennen piti tuo viimenen juoda pois.

Tutkimukseen menin toiveilkaan vaikka netistä luin kokemuksia etukäteen. Tuttu hoitaja oli paikalla ja lääkäri oli hyviä.

Ensin tehtiin gastro. Sain nieluun suihkeena puudutteen. No, kaikki rentoutus konstit ja hengitys konstit tiesin ja koetin tehdä, mutta oli kyllä aika kamala kokemus. Mulla oli niin löysä vatsanportti, että ilmaa tuli koko ajan röhtäilynä ylös ja vatsan eritettä. Hyvin siinä saa hengitettyä, eikä tullu pakokauhua tukehtumisesta missään vaiheessa. Syvään hengitys auttaa, mut mun oli vaikea saada hengitys aisoihin röyhtäilyn takia.

Oli kylä tosi epämiellyttävää, mut sen ku muistaa et kestää vaan hetken.

Nyt illalla kurkku kovaa kipeä.

Kolonoskopiaan menin sillä mielin et helppo homma, en anna pikku kivun vaivata. Toisi kävi, ei päästy pitkälle ku tuli ihan hirvittävä kipu. Nolotti ja harmitti. Hoitaja koetti kysyä kipua onko 1-10 asteikolla kipu mikä. No oli niin kova etten saanu edes puhutua. Sain tipan käteen ja kipulääkettä. Autto sen verran et lopun tähystyksen kestihyvin.

Nyt olo on turta. Päivän tapahtumat pyörii nyt vaan mielessä, ku oli niin outo päivä, kivut ja kaikki. Mä uskon, että se gastrokin olis menny paremmin jos olis heti ottanu kunnon lääkkeet -suosittele. Kyllä sen sitten paremmin kestää -tsemppiä kaikille ja eihän kaikilla oo kipuja suoles ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/60 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaikki oli nopeasti ohi. Yökötysvaihe meni ohi hyvin nopeasti. Nielu oli ärtynyt jälkikäteen, mutta ei muuta.

Sama lääkäri teki kolonoskopian, jossa olen käynyt kerran aikaisemmin. Ekalla kerralla toimenpide jäi kesken, mutta nyt onnistui. Mielestäni lääkäri oli taitavampi.

Jotain tuloksia kerrottiin samantien ja osa tuli noin reilussa viikossa.

Ei se nyt mikään maailman mukavin toimenpide tuo gastroskopia ole, mutta siedettävissä, jos käy sutjakkaasti.

Vierailija
44/60 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saan aina Dormicumia l nukahtamislääkettä. Kaksi ekaa kertaa oli niin hirveitä. Lääkityksellä niin helppo että voisin antaa uudestaan tehdä heti.

Ekalla kerralla meni hyvin, mutta lääkäri veti pois kun lamppu oli palanut. Ja eikun uudestaan. Toisella kertaa kiskoin letkun pois kolme kertaa (lääkäri suuttui) .

Ei ole ongelma mielestäni kun ei voi tulla omalla autolla ja saikkuakin voi ottaa sen päivän.

Löysin vanhan vastaukseni 😊. Edellenkään en antaisi tehdä ilman humausta. Henkilökunta tietty yrittää välttää lääkitystä koska se vaatii hieman enemmän työtä ja valvontaa.

T.sairaanhoitaja

Vierailija
45/60 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään miellyttävä toimenpide ole, mutta kyllä sen kestää ihan hyvin. Mulla auttoi paljon, kun en yrittänyt nieleskellä ja pidätin aina välillä henkeä, helpotti kummasti. Kaikkein eniten auttoi, kun oli asiansa osaava lääkäri ja hoitajat siinä vieressä auttamassa ja neuvomassa. Kipuja ei ollut eikä tullut, kurkku vaan oi puudutteesta jäykkä tunnin verran.

Vierailija
46/60 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kannata meikata jos silmät vuotaa ja oksettaa tuo tutkimus..?

Vierailija
47/60 |
31.01.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan olin mieheni seurassa, kun hänelle tehtiin. En ole koskaan ennen nähnyt ihmisen tärisevän niin kovasti kun sitä letkua väkisin runnottiin. Siis mun teki ihan mielettömän pahaa katsoa vierestä, kun miehellä suihkuu vedet silmistä eikä pysty hengittämään, korisee ja tärisee vaan. Homma vielä kesti ja kesti, sillä mies ei ymmärtänyt silloin vielä kieltä tarpeeksi ja lekurin ohjeet ei menneet perille. Tosin myös tilanne oli varmasti järkyttävä. Mutta...,kokemuksesta kuitenkin selvittiin ja nopeestikos tuo oli jo alkujärkytyksen jälkeen unohtunut. Ehkä olis tietenkin voinut etukäteen hiemaan valmentaa mitä siinä tehdään ja missä asennossa pitäisi olla, kun ei sekään ollut meille selvää. Kerrottiin vaan, että mahaan laitetaan suun kautta letku ja sitten jotkut ohjeistukset "pitääkö olla juomatta/syömättä tms. No eihän se pahalta kuulostanut. Sinäänsä toimenpiteen suoritti erittäin pätevä, tunnettukin sisätautilääkäri Hannu Väänänen, joka kaikesta huolimatta suoritti homman ammattitaitoisesti. Vasta myöhemmin, kun mies pystyi taas puhumaan, hän kertoi, ettei ollut yksinkertaisesti ymmärtänyt puoliakaan siitä, mitä lekuri oli pyytänyt siinä tekemään. Eli meillä kielimuuri hieman toi extrakärsimystä ja haastetta.

Sinulle kovasti tsemppiä tuohon operaatioon. Jos kovasti pelottaa, niin otappa selvää, mitä kaikkia lievityskeinoja saisit käyttöösi.

Vierailija
48/60 |
03.10.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yksilöllisiä nämä kokemukset tuntuu olevan. Kun minulle tehtiin gastroskopia ensimmäisen kerran, sain puudutetta suihkeena nieluun. Kenties tuosta johtuen kokemus ei ollut mitenkään erityisen kammottava, vaikka tutkimus kesti kauan, koska mahasta löytyi neljä pientä haavaumaa, joista otettiin koepalat. Miellyttäväksi toimenpidettä ei tietenkään voi sanoa. Tarkistuskerta olikin sitten hiukan erilainen. Lääkäri oli vaihtunut ja suihketta ei jostain syystä annettu. Lisäksi toimenpiteen aikana en saanut lainkaan hengitettyä nenän kautta, mikä lisäsi tuskaisuutta. Jossain vaihteessa rajujen oksennusrefleksien ja vaikean hengittämisen keskellä tuli kyllä pakonomainen tarve kiskoa se helkkarin putki pois nielusta, mutta sain pidäteltyä itseäni. 

Eli summa summarum: ei ole kiva toimenpide, mutta paljon pahempaa on olla epätietoinen mahdollisesta mahahaavasta, syövästä tai nielusairaudesta. 

Vierailija
49/60 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle gastroskopia oli todella helppo.  Sairaanhoitaja ja lääkäri kertoivat mitä tehdään, muistuttivat hengittämään rauhallisesti. Makasin vasemmalla kyljelläni ja hengittelin. Silmät pidin kiinni koko ajan.

En tuntenut mitään epämiellyttävää, koko ajan kertoivat missä mennään.  Se nielaisukin oli ihan huomaamaton. 

Itselläni on herkkä kurkku ja taipumus yökkäillä, niin hämmästyin kun en tuntenut mitään.

Ilmeisen hyvät puudutus-ja liukastusgeelit. Ja ammattitaito!!

Puolen tunnin päästä sain syödä ja juoda normaalisti.

Kiitokset Jorviin!

Vierailija
50/60 |
15.11.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

on

Vierailija
51/60 |
29.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljä kertaa tehty joista yksi oli helppo.  En ole saanut mitään puudutusta tai kipulääkettä. Kerran pureksin buranaa kotona ilman vettä.  Tutkimuksessa lääkäri ihmetteli mitä valkeita täpliä ruokatorvessa on-epäili joksikin...en muista miksi.  Olin niin helpottunut kun pääsin pois etten huomannut kertoa että buranan paloja oli.

Tänään yle femmassa miesjuontaja oli tässä tutkimuksessa ja sai nukutuksen-epäreilua-minä en ole saanut kertaakaan vaikka olen pyytänyt ja rukoillut.  Mutta köyhänä olenkin ollut julkisella.

Vierailija
52/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkäsin tosi paljon, mutta lääkäri ja hoitajat oli tosi ihania ja selitti koko ajan mitä tekevät. 

Mä yökkäsin koko ajan ja he vaan sanoi, että anna tulla vaan kaikki tähän sängylle, että älä pidättele yhtään. Röyhtäilin, kuolasin ja yökkäilin sen koko toimenpiteen ajan. 

Olihan se epämiellyttävää, mutta kun hampailla puri sitä suukapulaa niin se oli helpompi kestää. Ja lääkäri neuvoi välillä pidättää hengitystä ja hengitysharjoitusta siinä samalla, se auttoi tosi paljon. 

Kannassakin lukee, että olin nätisti ja kuuntelin ohjeita, mutta silti kakoi tosi paljon. 🤣

Vierailija
53/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan kun jossain ohjelmassa jo vuosia sitten näytettiin joku pillerin tyylinen kamera joka nieltiin ja sillä sitten nähtiin helposti missä kunnossa sisälmykset on. Siihen verrattuna tällainen paksujen letkujen tunkeminen rööreihin vaikuttaa melko keskiaikaiselta. Mutta ilmeisesti tuollaisia helpompia konsteja ei ole kauheesti intoa kehittää kun voidaan potilaita rääkätäkin.

Vierailija
54/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monestikohan heittävät jotain syväkurkkuläppää niinkuin kaverilla lääkäri oli kuulemma hoitsulle heittänyt että "sehän tykkää tästä".

Vierailija
55/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä jos joku vastaisi, että kauan tulosten saanti kestää?

Minä sain tuloksen heti. Palleatyrä, Nexium resepti, muu ei tuohon vaivaan auta. Refluksia ei ole. 

Vierailija
56/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mitään nielemistä!Se letku tungetaan sinne torveen.

No ei sitä sinne tungeta. Pyydettiin olemaan mahdollisimman rentona, jotta saavat liutettua sen sujuvasti. Hidasta sen vuoksi, koska lääkäri katsoo ruokatorven tarkkaan, jotta näkee mahdolliset vauriot. 

Vierailija
57/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nieleminen on paskamaista koska se sattuu. Pahin on kuitenkin  putken ulosveto koska silloin vatsanesteet purkskahtavat nenästä joka polttaa eikä hengittäminen onnistuu. Siinä vaiheessa luulee tukehtuvan. 

Ei mulle noin käyny. 

Vierailija
58/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan kun jossain ohjelmassa jo vuosia sitten näytettiin joku pillerin tyylinen kamera joka nieltiin ja sillä sitten nähtiin helposti missä kunnossa sisälmykset on. Siihen verrattuna tällainen paksujen letkujen tunkeminen rööreihin vaikuttaa melko keskiaikaiselta. Mutta ilmeisesti tuollaisia helpompia konsteja ei ole kauheesti intoa kehittää kun voidaan potilaita rääkätäkin.

Valitettavasti noilla kameroilla saasaan vain kuvaa. Monasti tarvitaan myös koepaloja ja niitä varten tehdään skopia.

Olen itse tullut siihen tulokseen, että se puuduttava suihke on kaikista pahin. Sen maku jo aiheuttaa kakomista ennen kuin putki on edes lähellä suuta. Viimeksi juttelin lääkärin kanssa ja hän suositteli kokeilemaan ilman. Totesin, että niin oli parempi. Ikävä toimenpide koka tapauksessa, mutta onneksi nopeasti ohi.

Vierailija
59/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaadin rauhoittavia, sitä sain. Sanoin että jännittää tosi paljon ja laittoi 9 suihkausta puudutusainetta. Hyvin meni, alussa yökin paljon mut sit rauhotuin ja keskityin hengittämään. 

Tuloksen sain heti, refluksitauti. Kesti ehkä sen 3min. 

Yksityiseltä saat vaikka nukutuksen jos vaadit. 

Vierailija
60/60 |
13.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä purasin sen letkun poikki vahingossa ja sitten syötiin ulostuslääkettä että tulisi nopeammin pois. Tuli kuvatuksi koko suolisto ja sairaalan viemäriverkoston alkupätkä.