Gastroskopia, onko ihan helvetillinen toimenpide?
....
Kauan kestää, saako rauhoittavaa, kauan tulokset kestää?
Kommentit (60)
Yleensä ei tarvitse rauhoittavaa mutta onhan se noin niinku äänimaailman kannalta mielenkiintoinen juttu. Erityisesti mulla kun on löysä mahalaukun portti, niin sisään pumpattu ilma purkautui aika nopeasti ulos eikä lääkäri päässyt etenemään laitteen kanssa kunnolla. Siksi mulla myös toinen tutkimuskerta kesti n. 30 min. jonka jälkeen olin hiestä likomärkä ja nielu oli niin arka etten pystynyt kunnolla puhumaan pariin päivään.
Ensimmäisellä kerralla oli ilmeisesti lääkäri taitavampi tai jotain kun koko touhu kesti n. 10 min eikä ollut kuin ällöttävää. Oksennusrefleksin kanssa on tekemistä kuitenkin joka kerta.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:51"]
Siinä kohdassa, kun letku oli sisällä, pystyin jotenkuten keskittymään olemaan yökkimättä. Ja kun yökkäilin, en oksentanut. Mutta se letkun "nieleminen". En saanut henkeä hädissäni ja jouduin valtavaan paniikkiin. Luulin kuolevani ja kiljuin "ottakaa se pois" ja yritin repiä sitä vempelettä... Sitten helpotti kun viimein ymmärsin hengittää nenän kautta. Kun pääsin parkkipaikalle, tuli itku. Luulin muuten tutkimukseen mennessäni, että se letku on ohut. No, eipä ollut.
[/quote]
Mielenkiintoista.
Miten pystyit kiljumaan "ottakaa se pois" kun letku oli vielä nielussa?
Ei ole lainkaan niin paha kuin netin kauhutarinat antavat ymmärtää. Eihän se nyt tietenkään mitään sateenkaaria ja perhosiakaan ole, mutta täysin siedettävä ja kivuton toimenpide. Rauhoitat itsesi ja hengittelet syvään, niin hyvin se menee!
Ei ole ollenkaan niin paha juttu kuin etukäteen kuvittelin ja pelkäsin. Sain itse tämän vinkin ennen toimenpidettä: kannattaa keskittää kaikki ajatukset hengittämiseen. Auttoi oikeasti.
Huom! Ohutsuolesta ja mahalaukusta koepalan otto ei tunnu kipuna herkimälläkään, koska yksinkertaisesti siellä ei ole teräväkipua astivaa hermostoa. Jos joudutaan ottamaan ruokatorvesta paloja, niin siinä voi tuntea jotain. Lähinnä sellaisen itikanpiston. Kipu on tässäkin siis hyvin henkilökohtainen kokemus. - Gastrohoitaja
mieli niellä koko ajan....koita vastustaa sitä reaktiota, koska itselläni ainakin tuli kurkku melko kipeäksi tuon jälkeen..luulen, että se johtui juuri siitä nielemisestä,( eihän se mitään auta)....
gastroskopiassa (keliakiadiagnoosi ja seuranta), eikä se mitenkään kamalaa ollut. Yökkäilin aluksi limaa, mutta sitten refleksi helpotti ja ihan ok oli olo. Siitä mukava toimenpide, ettei edes satu. Varmaan sitä helpompaa, mitä kauemmin edellisestä ruokailusta.
jopa verikokeet ovat minusta epämiellyttäviä, niin ei tuo gastroskopia ollut niin paha juttu mitä kuvittelin. En ottanut rauhoittavaa, mutta sellaisen kyllä saa, jos siitä on etukäteen sovittu ja paikalle menee noin tuntia ennen. (manometriatutkimuksessa tarvitsin rauhoittavaa ja se kyllä leikkasi pelon hyvin pois)
Itselläni on herkkä oksennusrefleksi ja kaoin koko tutkimuksen ajan ensimmäisellä kerralla, toisella kerralla saatoin olla hetken rauhassa. Se on aika yksilöllistä. Mutta ei se oksennusrefleksi ole vaarallinen ja kun pitää laverinlaidasta kiinni, sen kyllä kestää. Tutkimus on onneksi nopea. Siis eihän tuo tutkimus ole miellyttävä, mutta ei ainakaan itselläni kivuliaskaan.
Letku ei itse tarvitse niellä, sillä lääkäri työntää sen kurkkuun. Ei tarvitse jännitää, saako letkun nieltyä, se menee kurkkutorveen itsestään. Minulla koepalojen otto tuntui pienenä nipistyksenä, mutta se ei sattunut.
Heti ruudulta lääkäri näkee pääkohdat. kurkkutorven ja vatsalaukun kunnon (haavaumat, limakalvomuutokset jne), mahdollisen palleatyrän,
sulkijoiden/mahaportin väljyyden/kireyden jne.
ja saat niistä arvion.
sekä keskutelupalsta, jossa on monta ketjua gastroskopia-kokemuksista yms. tietoa refluksista ja ylävatsan ongelmista.
Saako kysyä ap millaisia oireita sinulla on?
noin 10-15 minuttia. Itse oksensin tauotta koko ajan, en vain nielemisvaihetta. Mutta olen ollut paljon ikävämmissäkin toimenpiteissä. Menisin uudelleen jos olisi tarve, mutta totta kai sitä mielummin kampaajalla istuisi :o)
Joissain paikoissa annetaan rauhoittavaa, joissain ei, minä en saanut mitään. Olen herkkä.
Sanoisin että kamaluusasteikolla 8- ( 4-10, jos 10 sietämätöntä) Mutta vaivat on heti ohi kun se on loppu.
Epämiellyttävää toki, mutta ei millään tapaa kivuliasta tai sietämätöntä.
oli kamalaa, meinas iskeä paniikki. kamalaa oli että otin sen puudutteen ja nieleminen vaikeeta. mulla kun limaa tulee ihan hirveesti niin luulin että kuolen. koko ajan yökkäilyä ja aivan hirveetä.
siitä lähtien kun tuo tehtiin niin ylävatsa on ollut todella kipeä (sitä ennen oli vaan närästystä). nyt joudun tutkimuksiin ylävatsakipujen takia. luulen että koepalojen otto aiheutti nää kipuilut. niistä jäi oikeen verinen jälki. kauheita kipuja tosiaan yötä päivää siitä lähtien, öisin voin nukkua vain välillä enkä juuri pysty enää liikkumaankaan.
ennemmin synnytän tai teen mitä vaan kun menisin tuohon. nukutettuna seuraavaksi (myös lääkärin toive).
Tutkimus voidaan toki tehdä humautusnukutuksesta, jos sille löytyy lääketieteellinen perusta tai se tehdään yksityisellä puolella.
Mitä muita tutkimuksia teille muille on tehty kuin gastroskopia? Minulle kokeiltiin manometriaa, mutta se ei onnistunut ja nyt olen käynyt varjoainekuvauksessa. Joskus pelkkä gastroskopia ei anna kaikkea tarvittavaa tietoa, etenkin, jos tarvitaan tietoa ruokatorven toiminnasta.
En ole kuullut, että gastroskopia itsessään aiheuttaisi pitkäaikaisia kipuja, ehkä gastroskopia on vain aktivoinut jonkun jo olemassaolevan vaivan? Kannattaa tutustua refluksi.fi -palstaan ja keskusteluryhmään, sielä saa erinomaisen paljon tietoa, vertaiskokemuksia ja -tukea.
Ei ole kamalaa, papa kokeen otto pahempaa!
terv. Ei papa koetta enää ikinä
Ei ole paha toimenpide! Mutta pyytäkää ja vaatikaa 'humautus' - tekee siitä paljon siedettävämmän. Mulla tuntui kuin koko juttu olisi kestänyt pari minuuttia, vaikkka mies sanoi että kuunteli mun kakomista lähemmäs 15 min :D Letku painaa inhottavasti, mutta kun hengittää nenän kautta ja antaa itsensä kakoa, niin ei ole kamala. Inhottavinta oli kaasun laittaminen vatsaan. Myös mahassa tuntui kipupiste muutama päivä tähystyksen jälkeen. Ehkä se kohta, josta otettiin näyte, tai sitten joku muu.. Mutta ehdottomasti kannattaa mennä ja sillä asenteella, että se on sinulle hyväksi!
Pitää mielessä vain sen, että se antaa niin tärkeää tietoa terveydentilasta, ettei sitä voi jättää tekemättä. :)
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 14:31"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 13:51"]
Siinä kohdassa, kun letku oli sisällä, pystyin jotenkuten keskittymään olemaan yökkimättä. Ja kun yökkäilin, en oksentanut. Mutta se letkun "nieleminen". En saanut henkeä hädissäni ja jouduin valtavaan paniikkiin. Luulin kuolevani ja kiljuin "ottakaa se pois" ja yritin repiä sitä vempelettä... Sitten helpotti kun viimein ymmärsin hengittää nenän kautta. Kun pääsin parkkipaikalle, tuli itku. Luulin muuten tutkimukseen mennessäni, että se letku on ohut. No, eipä ollut.
[/quote]
Mielenkiintoista.
Miten pystyit kiljumaan "ottakaa se pois" kun letku oli vielä nielussa?
[/quote]
"Ohhahaa he hoooihhhgh!!!"
Saan aina Dormicumia l nukahtamislääkettä. Kaksi ekaa kertaa oli niin hirveitä. Lääkityksellä niin helppo että voisin antaa uudestaan tehdä heti.
Ekalla kerralla meni hyvin, mutta lääkäri veti pois kun lamppu oli palanut. Ja eikun uudestaan. Toisella kertaa kiskoin letkun pois kolme kertaa (lääkäri suuttui) .
Ei ole ongelma mielestäni kun ei voi tulla omalla autolla ja saikkuakin voi ottaa sen päivän.
Mulle tehty humautuksessa pari kertaa ihan julkisella puolella. ei vaadittu sen ihmeempiä, kuin että ilmoitin etten suostu muuten toimenpiteeseen. Helposti meni ja viroottuani sain ihan itsekseni lähteä pois.
Nieleminen on paskamaista koska se sattuu. Pahin on kuitenkin putken ulosveto koska silloin vatsanesteet purkskahtavat nenästä joka polttaa eikä hengittäminen onnistuu. Siinä vaiheessa luulee tukehtuvan.