Gastroskopia, onko ihan helvetillinen toimenpide?
....
Kauan kestää, saako rauhoittavaa, kauan tulokset kestää?
Kommentit (60)
Ei siihen mitään rauhoittavaa anneta,saatat saada kurkkua puuduttavaa ainetta jos pyydät etukäteen.Kuvittele että nielet metrin pituisen pikkusormen,siltä se tuntuu.MUTTA sou what,saatat sillä saada diagnoosin ja avun vaivaasi!
joka vaatii että tähy tehdään nukutuksessa, niin kai sellaisenkin saa itselleen vaatimalla vaadittua, mutta ne on poikkeusjuttuja ne.
tuskin ne lääkärit sitä sulta evää, jos valitat, että kauhiasti pelkäät.
kestää hyvin sujuessaan n. 5 minuttia. Jos joudutaan hoitamaan jotain (esim vuotoa) voi kestää hetken kauemmin. Mutta diagnostisessa mielessä tehtävä kestää sen 5 min. Jos kyökkii kovasti, eikä skooppia saada syötettyä sisään, voi kestää kauemmin. Jos on kova oksennusrefleksi, kannattaa pyytää se puuduttava suihke kurkkuun, helopttaa hiukan. Ihan joskus voidaan antaa rauhoittavaa, mutta silloin pitää sinulla olla saattaja mukanasi. Eikä sitä skopiaa yleensä tehdä kuin ihan pakkotilanteessa jos se ei suju.
Paljon tuosta liikkuu kauhujuttuja, mutta ei se toimenpiteenä ole yhtään niin paha, mitä juorut väittää. Siinä saadaan kuitenkin luotettavasti katsottua tietyt asiat, ja otettua koepalat.
terv. gastrohoitaja ;)
Vielä jos joku vastaisi, että kauan tulosten saanti kestää?
Jos haluaa turvautua rauhoittavaan lääkkeeseen, se kannattaa sitten ottaa todella hyvissä ajoin ennen toimenpidettä.
Itselleni annettiin lääkitys n. 15 minuuttia ennen toimenpidettä, eikä se ehtinyt vaikuttaa (no, ei se toimenpide nyt niin kamala ollutkaan kuin olin pelännyt) ennen kuin vasta sitten kun olin päässyt työpaikalle. Työkaverit ihmetteli, mikä mulla on ja poistuinkin sitten loppupäiväksi kotiin kun olin aivan "pois pelistä" ja sekoilin mitä sattui :-)
En pelännyt sen nielemistä, mutta mulla on vahva oksemisrefleksi. Joten nielein ja oksensin, en voinut sille mitään. Ja joka kerta kun lääkäri ´liikutti letkua, tuli oksennus. Tai vain hieman vaahtoa ja nestettä, eihän siellä ollut mitään oksennettavaa. Minulla vaivan syy, eli tulehtunut haavauma, näkyi ihan siinä ruudulla, eli tulos tuli samalla.
En pelännyt sen nielemistä, mutta mulla on vahva oksemisrefleksi. Joten nielein ja oksensin, en voinut sille mitään. Ja joka kerta kun lääkäri ´liikutti letkua, tuli oksennus. Tai vain hieman vaahtoa ja nestettä, eihän siellä ollut mitään oksennettavaa. Minulla vaivan syy, eli tulehtunut haavauma, näkyi ihan siinä ruudulla, eli tulos tuli samalla.
En ole hysteerinen pelkoptilas, mutta yökkään helposti. Yökkäilin ihan loputtomiin ja sain kasvoni täyteen pieniä verenpurkaumapilkkuja. Sen päälle lääkäri rähisi, että olisin kunnolla. Ihan kuin tahallaan olisin kakonut.
Lähdin pois vaitonaisena tippa silmässä. Vatsa oli päivän ajan vihlova, koska tutkimuksessa käytetään kaasua pullistamaan mahalaukkua.
Itselleni tehty pari kertaa. Eka kerta oli ihan OK vaikka ei mikään mukava kokemus. Mutta toisella kerralla sain tosi pahat oksennusrefleksit jotka kesti koko toimenpiteen ajan. Tuntui että tukehdun, oli ihan hirveää.
Tulosten saaminen riippuu vähän siitäkin mitä tutkitaan. Näköhavainnoista saa tiedon ehti (esim. mahahaava, suolinukan kato) mutta koepaloissa vastausten tulo kestää muutaman viikon.
itse olen käynyt jo monta kerta ja kerta kerralta mitä vanhemmaks tulee sen kamalammaksi menee.
Ensimmäisellä kerralla Joensuussa sain sen puuduttavan suihkeen kurkkuun mut olin silloin vast 14v et se saattoi vaikuttaa, silloin oli ihan siedettävä tutkimus vaik vähä yököttikin.
Viimeisin kerta Turus mitä kävin oli jo melko siedämätöntä asteikol 1-10 oli mun tutkimus 9, koska tuntui että tukehdun omaan oksennukseen enkä saa henkeä ja ainakin minä henkilökohatisesti olen aina tuntenut viiltävää kipua kun koepaloja otetaan. nyt sit 24v ja leikkausjonossa erittäin pahan mahaportin väljyyden kans.
Itse myös herkempi tapaus oksentelun suhteen joten naama turposi ja on viel seuraavana päivänäkin pieniä punasia pilkkuja täynnä tavallisen punoituksen lisäksi.
Kaikelle onneksi palvelu on ollu erinomaista ja hoitajat/lääkäri asiantuntevia ja ymmärtäväisiä vaikka mun tutkimukset kestää aina vähintään 20 min koska oksennan ja niellän koko ajan ja siten vaikeutan niiden hommia.
Itsellä se oli aivan helvetillinen kokemus. Vedet valui silmistä ja yskein minkä kerkesin ja jotai vaahto oksennusta taisi tulla. Tuntui aivan hirveältä onneksi kesti vain noin 2-3min. Lääkärit ei paljoa pukahtaneet olivat aivan hiljaa eikä mitään selkoa saanu onko vikana joku vai ei..Herranjumala älkää menkö kyseiseen toimenpiteeseen ellei ole aivan pakko.
Ei se ole mitään nielemistä!Se letku tungetaan sinne torveen.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2010 klo 23:49"]
joka vaatii että tähy tehdään nukutuksessa, niin kai sellaisenkin saa itselleen vaatimalla vaadittua, mutta ne on poikkeusjuttuja ne.
[/quote]
Kysele eri terveysasemilta, missä saat sellaisen nopean nukutuksen. Vaikka joutuu itse maksamaan, niin eipähän tarvitse traumoja muistella.
Siinä kohdassa, kun letku oli sisällä, pystyin jotenkuten keskittymään olemaan yökkimättä. Ja kun yökkäilin, en oksentanut.
Mutta se letkun "nieleminen". En saanut henkeä hädissäni ja jouduin valtavaan paniikkiin. Luulin kuolevani ja kiljuin "ottakaa se pois" ja yritin repiä sitä vempelettä... Sitten helpotti kun viimein ymmärsin hengittää nenän kautta.
Kun pääsin parkkipaikalle, tuli itku.
Luulin muuten tutkimukseen mennessäni, että se letku on ohut. No, eipä ollut.
[quote author="Vierailija" time="08.09.2010 klo 08:45"]En ole hysteerinen pelkoptilas, mutta yökkään helposti. Yökkäilin ihan loputtomiin ja sain kasvoni täyteen pieniä verenpurkaumapilkkuja. Sen päälle lääkäri rähisi, että olisin kunnolla. Ihan kuin tahallaan olisin kakonut.
Lähdin pois vaitonaisena tippa silmässä. Vatsa oli päivän ajan vihlova, koska tutkimuksessa käytetään kaasua pullistamaan mahalaukkua.
[/quote]Että olisit kunnolla?! Voi tsiisös sentään. Mulle kyseinen toimenpide on tehty kahdesti, enkä todellakaa voinut yökkäämiselleni mitään!
Mä kävin toukokuun alussa ensimmäistä kertaa gastroskopiassa. Jännitin jonkun verran, kun en oikein tiennyt mitä odottaa mutta tutkimus meni oikein hyvin! Lääkäri ja hoitajat oli tosi mukavia ja kertoivat koko ajan missä kohtaa mennään ja mitä tehdään. Letkua laitettaessa lääkäri pyysi nielemään pari kertaa ja letku meni ihan sujuvasti sisään. Yökkäsin muutaman kerran kun letkua laitettiin ja sit myös sen toimenpiteen aikana muutaman kerran, ilmeisesti sillon kun letkua liikuteltiin. Toinen hoitajista piti aluksi kädestä, mikä oli tosi kiva juttu. Koepalojen otto ei sattunut yhtään mutta se kun vatsalaukkuun pumpattiin ilmaa nipisti hieman mutta ei onneksi pahasti.
Toimenpide oli ohi muutamassa minuutissa ja meni mielestäni melko helposti, vaikka onhan se toki jonkun verran epämiellyttävä. Hieman avuton olo oli, koska ei voi liikkua tai puhua mutta sain hengitettyä kuitenkin hyvin. Toimenpiteen jälkeen kurkku oli vähän kipeä loppupäivän, niin kuin alkavassa flunssassa. Mulle ei siis laitettu sitä nielunpuuduttamissuihketta, mutta en kokisi sitä itselleni tarpeelliseksi.
Mulla oli äiti mukana (oon siis vielä nuori =D), ja se helpotti tosi paljon jännitystä ennen toimenpidettä, kun odotellessa sai jutella jollekin. Itse toimenpiteeseen äiti ei saanut tulla mukaan. Joten mahdollisuuksien mukaan ottakaa joku seuralainen mukaan, jos koette että siitä voisi olla apua jännityksen kanssa. Mulla äiti oli mukana siis pelkästään henkisenä tukena, koska en saanut mitään rauhoittavaa lääkitystä.
Ja sit tällainen ylimääräinen info. Mulla oli vaihtopaita mukana, koska olin menossa toimenpiteestä suoraan töihin ja onneksi oli sillä onnistuin jotenkin sotkemaan sitä limaa, mitä toimenpiteessä tuli, paidalleni. Ei varmaan kaikille tarpeellinen juttu mutta ajattelin mainita tällaisenä sivuhuomautuksena =)
Tsemppiä kaikille gastroskopiaan meneville!
Olin katsomassa kun letkua yritettiin syöttää. Yritettiin useamman kerran, mutta reaktio oli liian vahva. Vatsan sisältöäkin tuli ulos vaikka potilas oli ollut syömättä. Jossain vaiheessa kokeiltiin auttaisiko 5 mg diatsepaamia suoneen, ei auttanut. Kuvaus jäi tekemättä.
[quote author="Vierailija" time="07.09.2010 klo 23:55"]kestää hyvin sujuessaan n. 5 minuttia. Jos joudutaan hoitamaan jotain (esim vuotoa) voi kestää hetken kauemmin. Mutta diagnostisessa mielessä tehtävä kestää sen 5 min. Jos kyökkii kovasti, eikä skooppia saada syötettyä sisään, voi kestää kauemmin. Jos on kova oksennusrefleksi, kannattaa pyytää se puuduttava suihke kurkkuun, helopttaa hiukan. Ihan joskus voidaan antaa rauhoittavaa, mutta silloin pitää sinulla olla saattaja mukanasi. Eikä sitä skopiaa yleensä tehdä kuin ihan pakkotilanteessa jos se ei suju.
Paljon tuosta liikkuu kauhujuttuja, mutta ei se toimenpiteenä ole yhtään niin paha, mitä juorut väittää. Siinä saadaan kuitenkin luotettavasti katsottua tietyt asiat, ja otettua koepalat.
terv. gastrohoitaja ;)
[/quote] se riippuu ihmisestä onko kamala! Jollekin on toiselle ei.
nielet sen letkun ja mitä kiltimmin noudatat niiden lääkärisedän ja hoitsutädin ohjeita ;) Onhan se aika oksettava toimenpide, siis tosi oksettava, mutta kun kerran siihen on pakko mennä, niin kestettävä on. Ei niin lyhyeen toimenpiteeseen kannata mitään rauhoittavia ottaa. Se on minun kokemus, vaikka minulla on paniikkihäiriö. Nykyään niitä tehdään myös nenän kautta. siitä ei ole kokemusta.