Miten vähillä yöunilla te oikein pärjäätte?? Jos voi urheilla 21-22? (tai kattoa telkkaria jne.)
Eli miten lyhyet yöunet teille sitten riittää?
Itse tartten VÄH. 8 mutta mieluiten 9h, jotta pystyn toimimaan. Etenkin pimeään aikaan.
Vuorokausi esim. näin
- klo 6-6:15 herätys
- 6:45-7 lähden töihin
- n. 7:30 töissä (työmatka n. 45 min, yritän välttää ruuhkia ettei ihan pitene, silloin voi päästä JOPA 35 min.)
- töistä lähtö JOS pääsee 15:30, tai 16
- lapset pv-kodista ja olemme kotona n. 16:45-17
Sitten tähän väliin ruoan laitto, kaupassakäynnit, lapsilla harrastus 1-2 krt vk, oma jumppa yhtenä iltana, siivoukset, omakotitalon lumityöt yms. Lisäksi joutuu tekemään kotona töitä kun työpäivää ei voi yhtään venyttää tuosta matkojen takia.
Mun on itse pakko päästä jo UNEEN klo 21-22, jotta jaksan herätä 6 aikaan aamulla, eli iltatoimet on pakko aloittaa jo n. klo 19:30-20 aikaan (lelujen keräily, iltapalat, pesut, sadut, ja itsekin tarttee "hengähdyshetken" että voi lukea kirjaa tms. sängyssä. Tähän kaikkeen menee helposti VÄH. 1,5 h. Ja lisäksi lapsemme eivät oikein nukahda jos en nukuttele niitä, joten helpointa on käydä itsekin nukkumaan samaan aikaan - ja pakko että jaksan.)
Mutta siis tän aikataulun kanssa meillä jää n. 3 h aikaa kotiintulosta iltatoimien aloitukseen, jossa pitää hoitaa harrastuksetn silloin kun on, kaupat, ruoan laitot, siivoukset, lumityöt, omat rästityöt koneella jne. ... Tietty mieskin tekee jotain, mutta hällä vasta onkin pitkät päivät ja paljon töitä kotona.
Eli en tajua missä välissä ehtisin käydä esim. salilla 6 krt vk tai katsoa telkkaria - en katso yleensä edes uutisia. Tuntuu että oikein mitään ei ehdi.
Vk-loputki menee niiden kauppa-asioiden hoitamisessa mitä ei viikolla ehtinyt, ehkä tulee vieraita, rästiin jääneet kotihommat joita riittää, pyykkiä pestessä menee koko sunnuntai, ehkä jossain yritetään joskus uimassa tai mummolassa tai muualla käydä. Ja pakko nukkua aamuisin pidempään kun on niin väsynyt.
Kommentit (57)
ja illalla ollaan kotona töiden jälkeen n. klo 16.30-17. Lasten kanssa aloitetaan iltapuuhat klo 20 jälkeen ja menevät nukkumaan n. klo 21. Kotiin tulon jälkeen jää siis n. 3 h aikaa olla lasten kanssa ja samalla myös tehdä & syödä ruoka, tehdä vähän kotitöitä jne.
2 arki-iltana mä käyn lenkillä tai jumpassa tuolloin klo 17-21 välillä (riippuu päivästä ja jumpasta, mihin aikaan menen), jumpassa menee matkoineen n. 1,5 h.
Ruokakaupassa käyn kerran viikossa (yleensä pe-iltana) ostamassa viikon ostokset ja täydennän jääkaappia sitten kesken viikkoa, kun esim. maito loppuu. Lapsilla on molemmilla yksi harrastus viikossa, jonne esikoinen menee itse ja kuopus viedään (eri päivinä).
Mies ehtii myös harrastaa omia juttujaan, joko niinä iltoina, kun mä olen kotona tai sitten samana iltana eri aikaan. Viikonloppuisin aikaa omille harrastuksille on vaikka kuinka paljon, vaikka ehkä reilu tunti menee viikonlopusta siivoukseen.
Unta tarvitsen n. 8 h yössä, mutta usein nukun vain 7 h, kun en malta mennä ajoissa nukkumaan. Omaa aikaa (jumpan lisäksi) on klo 21-23, jolloin teen ihan vähän myös kotitöitä (ripustan pyykkejä samalla kun katson TV:tä tms.).
Eikä tää ketju sinänsä koskenut liikuntaa / onko siihen aikaa. Siitä se vaan tuli mieleeni, kun ihmiset toisaalla kirjoitti miten myöhään vielä käyvät salilla, että koska ne NUKKUVAT?
Ja aloin miettiä, että oisko niin että tosiaan useimmat nukkuvat paljon vähemmän kuin minä - ja niin näyttää tosiaan olevan.
Ja todellakin kaikki käskee priorisoida - no olen priorisoinut! En harrasta sitä liikuntaa kuin 1-2(joskus 3) krt viikossa! Ei se mulle ole mitenkään tärkeää.
Enkä katsele telkkarista uutisia tai muutakaan, vain yhtä sarjaa seuraan.
Lehtienkin lukemisen olen vähentänyt minimiin.
Mutta kodista emme tingi - se taas on meille tosi tärkeää.
Tietenkään täällä ei koko ajan hulluna siivota ja sotkua on, mutta joku perusjärjestys olla pitää.
Ja esim. tykkään lajitella lelut nätisti ja teemoittain.
ap
Jos tarvitset enemmän unta, sinun pitää nukkua enemmän ja se aika on pois jostain muusta. Olet varmasti priorisoinut asioita ja jättänyt monia asioita pois, kuten kerroit. Sinun pitää vain priorisoida lisää ja jättää vielä jotain pois. Ja vielä jotain jne.
Kun ei sille vaan voi mitään. Tätä samaa valintaa joutuvat kaikki tekemään jatkuvasti, enemmän tai vähemmän tietoisesti. Perheet/ihmiset joilla on rajoitteita, joutuvat tekemään sitä enemmän kuin toiset.
Kiitä onneasi ettei sinulla ole erityislasta, tai ettei sinulla ole toimintakykyä heikentävää sairautta. Ole kiitollinen siitä mitä sinulla on.
Minä olin ennen niin kuin sinä. Sitten sairastuin vakavasti, mies lähti, jäin lasten kanssa yksin, jouduin luopumaan työstä ja yritän tässä nyt sitten pärjätä.
heräsin klo 5:45. Yleensä menin nukkumaan klo 24-01:00. Viikonloppuisin nukuin ehkä klo 8 asti. Nyt äitiyslomalla, menen nukkumaan klo 01-03, herään klo 8-11, riippuen mitä nuorin lapsi puuhailee. Tosin, muutos nukkumisiin tulee siinä kuukauden kuluessa. ;) Tosin vauva-aika ja mahd. unen puute ei ole koskaan ollut ongelma. Kyllä sitä ehtii sitten nukkumaan aina joskus jos on tullut liikaa valvottu.
Tottakai sun unentarve on niin suuri kun olet niin päättänyt
Ihan itse päättämälläkö se unentarpeen suuruus määräytyykin? Voi vattu, itse olen koko elämäni luullut, että se on synnynnäinen ominaisuus.
Olen tähän asti tarvinnut unta vähintään 9 tuntia/yö. Mutta nytpä minä päätän, että 4 tuntia riittää! Mitä kaikkea minä ehdinkään!
Olen tähän asti tarvinnut unta vähintään 9 tuntia/yö. Mutta nytpä minä päätän, että 4 tuntia riittää! Mitä kaikkea minä ehdinkään!
En ole se aiempi kirjoittaja, mutta kyllä minä ainakin olen joutunut totuttelemaan lyhempiin yöuniin ja vaan sietämään niitä lyhyitä unia. Nopeasti siihen tottuu. Sitten lomalla taas nopeasti tottuu nukkumaan enemmän.
Ei minulla ainakaan ole mitenkään aikaa nukkua ainakaan yli 7 t yössä, usein nukun vähemmänkin. Päivän tunnit eivät vaan riitä.
siinä 21.30 tai jopa 22.00. Sitten alkaa se minun oma aikani, joka kyllä yleensä menee jopa riittävien yöunien edelle. Kahteentoista asti tulee valvottua, herään öisin 4-6 kertaa ja aamulla ylös jossain välillä 7-8.30. En mä kyllä koskaan pirteä ole, mutta pakko saada oma aika, ettei pää hajoa lopullisesti. Ja koska mä miehenkään kanssa mitään petipuuhia voisin tehdä ellen silloin.
5.30-6 herätys
8-9 töihin
17.30-18 kotona
21-23 nukkumaan
Työmatka kestää noin tunnin suunta. Käytännössä vuorokaudessani on noin kolme tuntia suunnittelematonta aikaa, jolloin käyn kaupassa, pesen pyykkiä ymym. Ehtisin urheilla päivittäin, mutta en jaksa.
Menen nukkumaan 01-03, ja herään 05.30. Arkisin unta siis 2,5-4,5 h. Väsyttää aamulla ja iltapäivällä pirusti, mutta illalla taas ei, enkä saa unta, joten valvon suosiolla yöhön. Tällä nukkumisella pärjään hyvin ne 5 arkipäivää, ja viikonloppuna nukun 12-17h unia. Joskus kun on pitänyt pidempiä työputkia ilman viikonloppuvapaita niin kuolema meinaa koittaa, mutta viikonlopun avulla pärjään helposti ne viisi päivää
nykyaikana monet nukkuvat liian vähän, ja sillä on terveydelle haitallisia vaikutuksia. Minusta on hyvä, että ap on tunnistanut sen, kuinka paljon tarvitsee unta voidakseen hyvin.
Itse nukun myös n. 8 t yöunet. Vähemmälläkin pärjään, mutta ajatus ei silloin luista niin hyvin ja olen ärtyisä pidemmän päälle.
Ehdin jumppaan pari kertaa viikossa, käyn koiran kanssa kävelyllä ja usein jään työmatkalla muutamaa pysäkkiä aiemmin pois, jotta saan käveltyä. Yritän käyttää portaita hissin sijaan. Yms.
t.lääkäri
nykyaikana monet nukkuvat liian vähän, ja sillä on terveydelle haitallisia vaikutuksia. Minusta on hyvä, että ap on tunnistanut sen, kuinka paljon tarvitsee unta voidakseen hyvin.
Itse nukun myös n. 8 t yöunet. Vähemmälläkin pärjään, mutta ajatus ei silloin luista niin hyvin ja olen ärtyisä pidemmän päälle.
Ehdin jumppaan pari kertaa viikossa, käyn koiran kanssa kävelyllä ja usein jään työmatkalla muutamaa pysäkkiä aiemmin pois, jotta saan käveltyä. Yritän käyttää portaita hissin sijaan. Yms.
t.lääkäri
noin 7 tuntia yössä. Useimmiten klo 23-6 ja siinä on useimmiten 1-2 herätystä lasten takia. Pärjäisin hyvin kahdeksan tunnin katkeamattomilla unilla, jotain kymmentä tuntia en varmaan enää edes osaisi nukkua, vaikka ennen lapsia kyllä osasin. Toisaalta mulla meni pari kolme vuotta niin, että nukuin max. parin kolmen tunnin pätkissä ja usein vain viitisen tuntia yössä - ja lähes sairastuin lopulta siihen univelkaan - joten tää nykyinen tilanne, kun lasten yöt on jo vähän parempia, on ihan luksusta.
Arjen ja viikonloppujen välillä ei ole juuri mitään eroa, koska miehellä on todella epäsäännölliset työajat. Pääasiassa minä siis vastaan sekä lasten yöheräämisistä että aamuista. Joskus satunnaisesti saan nukkua yön vierashuoneessa tai mies nousee aamukuudelta ja minä saan jäädä nukkumaan.
Vuorokausirytmimme arkena:
- Herätys viim. klo 6.30
- Aamutoimet ja aamiainen
- Minä lähden töihin kahdeksan jälkeen (työaika n. klo 8.30 - 16.30)
- Mies vie pienemmän päiväkotiin ja saattelee isomman kouluun (hänellä työaika voi olla mitä vain mihin vuorokaudenaikaan vain ja välillä on päiviä poissa, joten silloin koko sirkus on minun vastuullani)
- Lasten haku ja kotiin viiteen mennessä
- Ruuanlaittoa, iltaruoka, kotitöitä
- Parina iltana viikossa lasten harrastukset
- Parina iltana viikossa mulla jumppa, jolloin lapset ovat kotona isän kanssa tai mukana GoGo:n lapsiparkissa (mies harrastaa kotona/silloin kun muut nukkuvat)
- Klo 19.30 iltapala ja iltatoimet
- Klo 20.30 lapset sänkyyn, pienempi saattaa puolisen tuntia huudella ja juoksennella
- Klo 21-22 kotihommia (ja ne mitä ei arjessa ehdi, tehdään sit viikonloppuna)
Klo 22.30 omat iltatoimet ja petiin hetkeksi lueskelemaan tms.
Yritän käydä jumpassa kolmesti viikossa. Näistä kaksi kertaa arki-iltoina ja kerran viikonloppuna. Aikamoista järjestelyä se vaatii, eikä aina meinaa onnistua, mutta kun lapset ovat kasvaneet, niin koko ajan on helpottanut. Lapset nyt siis 4- ja 7-vuotiaat.
Moni tuntee itsensä vissiin jotenkin paremmaksi ihmiseksi, jos pärjää lyhyillä unilla. Itse nukun paljon ja olen opetellut hyväksymään sen. En enää välitä niistä voi kauheeta kun sää nukut niin pitkään puheista.
Molemmat vanhempani ovat pitkäunisia. Kun olin lapsi, he menivä yleensä klo 20.30 tai viimeistään klo 21 nukkumaan. Herätys oli klo 6. Olin vauvana mallia nukkumaan klo 7 ja herätys klo 6.
joissa on myös pitkät työmatkat?
Ja haluatte laittaa pihaa ja remontoida? Ja kuuden hengen koti pitää pitää puhtaana?
Realismi?
työpaikan vaihto ei ehkä ole yksinkertasa mutta jos kumminkin alkaisit hakeen ?
Tai jää 6 tunnille. neuvotella voi aina
mutta valvon silti aina klo 00-03, viikonloppuisin joskus 04 asti. Kesällä sain nukkua useimmiten klo 11-12 saakka, olin tapaturman vuoksi yli 2 kk sairaslomalla. Nyt taas työt: nousen klo 07 tai 08 aikoihin, jos hyvin käy, ehdin jossakin välissä torkahtaa päivällä. Jos en, olen aika poikki illalla..silti en osaa nukahtaa ajoissa, kun lapsetkin valvovat suht myöhään. Ja heräilen tai valvon aamuyöstä. Yöt eivät ole parasta aikaani;-o.
Joka tapauksessa voitaneen todeta, että ihmisten elämä on melkoista rumbaa nyky-yhteiskunnassa. Ja yhä kiihtyvämpään suuntaan ollaan menossa.
Ihmiset vaan eivät ole koneita. Kyllä ne jossain vaiheessa saattaa tiltata, henkisesti tai fyysisesti tai molempia.
(Ja koneetkin tilttaa joskus.)
Kukaan ei jaksa loputtomiin. Tässä yhteiskunnallisessa trendissä lähinnä laitetaan ihmisiä järjestykseen sillä perusteella, kuka jaksaa eniten ja kauimmin. Eräänlaista evoluutiota kai tämäkin sitten on, vahvimmat selviää parhaiten, vahvimpien suvut jatkuvat ja niin edelleen.