Miten vähillä yöunilla te oikein pärjäätte?? Jos voi urheilla 21-22? (tai kattoa telkkaria jne.)
Eli miten lyhyet yöunet teille sitten riittää?
Itse tartten VÄH. 8 mutta mieluiten 9h, jotta pystyn toimimaan. Etenkin pimeään aikaan.
Vuorokausi esim. näin
- klo 6-6:15 herätys
- 6:45-7 lähden töihin
- n. 7:30 töissä (työmatka n. 45 min, yritän välttää ruuhkia ettei ihan pitene, silloin voi päästä JOPA 35 min.)
- töistä lähtö JOS pääsee 15:30, tai 16
- lapset pv-kodista ja olemme kotona n. 16:45-17
Sitten tähän väliin ruoan laitto, kaupassakäynnit, lapsilla harrastus 1-2 krt vk, oma jumppa yhtenä iltana, siivoukset, omakotitalon lumityöt yms. Lisäksi joutuu tekemään kotona töitä kun työpäivää ei voi yhtään venyttää tuosta matkojen takia.
Mun on itse pakko päästä jo UNEEN klo 21-22, jotta jaksan herätä 6 aikaan aamulla, eli iltatoimet on pakko aloittaa jo n. klo 19:30-20 aikaan (lelujen keräily, iltapalat, pesut, sadut, ja itsekin tarttee "hengähdyshetken" että voi lukea kirjaa tms. sängyssä. Tähän kaikkeen menee helposti VÄH. 1,5 h. Ja lisäksi lapsemme eivät oikein nukahda jos en nukuttele niitä, joten helpointa on käydä itsekin nukkumaan samaan aikaan - ja pakko että jaksan.)
Mutta siis tän aikataulun kanssa meillä jää n. 3 h aikaa kotiintulosta iltatoimien aloitukseen, jossa pitää hoitaa harrastuksetn silloin kun on, kaupat, ruoan laitot, siivoukset, lumityöt, omat rästityöt koneella jne. ... Tietty mieskin tekee jotain, mutta hällä vasta onkin pitkät päivät ja paljon töitä kotona.
Eli en tajua missä välissä ehtisin käydä esim. salilla 6 krt vk tai katsoa telkkaria - en katso yleensä edes uutisia. Tuntuu että oikein mitään ei ehdi.
Vk-loputki menee niiden kauppa-asioiden hoitamisessa mitä ei viikolla ehtinyt, ehkä tulee vieraita, rästiin jääneet kotihommat joita riittää, pyykkiä pestessä menee koko sunnuntai, ehkä jossain yritetään joskus uimassa tai mummolassa tai muualla käydä. Ja pakko nukkua aamuisin pidempään kun on niin väsynyt.
Kommentit (57)
että mulla on vähemmän vapaa-aikaa kuin muilla.
- pitkä työmatka (eikä työpaikan vaihto noin vain ole niin yksinkertaista)
- suuri unentarve
- mies tekee kyllä myös, mutta kuten kirjoitin, hän tekee paljon kotona töitä / on paljon työmatkoillakin / on paljon remonttihommia ja pihaprojektia, joten itse teen peruskotihommia enemmän
- uusi omakotitalo jonka laittamienn ja vielä sisustaminenkin vie aikaa (veisi jos ehtisi..). Ja ASUMISESTA en tingi! Tingin kaikesta muusta mutta enää en lähde rivariin tai kerrostaloon. Enkä myöskään kestä elää kauhean epäsiistissä ympäristössä.
- iso perhe, eli ylipäänsä jo 4 lasta vaatii toki enemmän omaakin huomiota kuin 1-2.No, nämä on osa ihan valinta-asioita, harmittavia noista on vaan tuo unentarve (jolle en oikein tunnu voivan mitään), ja pitkä työmatka.
Jotka siis yhdessä lyhentää mun arkipäiviä 2-3 h. verrattuna useimpiin muihin ihmisiin. Ehtishän siinä 2-3 tunnissa joka päivä jo katsoa uutiset ja kuntoilla jne. :(Mutta jos olen liian väsynyt, en pysty tekemään mitään, ja sairastun flunssaan (samoin olen huomannut että sairastun, jos kuntoilenkin liikaa). Eli unta on pakko saada.
ap
ja silti mä ehdin harrastamaan. Mieskin reissaa paljon, mutta silti. Mä oeln päättänyt, että rapakuntoiseksi en suostu muuttumaan ja sitä aikaa pitää jostain repiä.
Mikset jäisi suoraan kahtena päivänä viikossa töiden jälkeen omaan liikuntaharrastukseen? Päälle vielä yksi liikuntakerta viikonloppuna, niin alat olla jo ihan ok-vesillä.
Ja tämä siksi, että minä menen aikaisemmin töihin jotta vältän pahimmat ruuhkat.
En kerta kaikkiaan jaksaisi sitä viemistä vielä siinä aamulla.
(Ne viikot kun mies on työmatkalla, onkin ihan katastrofaalisia, ja töitä jää rästiin... niitten jälkeen ei jaksa vk-loppunakaan mitään.)
ap
Pakko mikä pakko. Urheilemalla yritän varmistaa jaksamisen. Voisi sitä kai nukkuakin sen 45min/vrk enemmän, mutta mielummin käytän sen juoksemiseen. Minulla on tunne, että se rentouttaa paremmin.
Vauva siis pitää tällä hetkellä huolen univajeestani.
Olen vuorotöissä, joka toinen viikko aamuvuoro 6-14 ja iltavuoro 14-22:een.
Meillä viisi alle 11 vuotiasta lasta ja odotan kuudetta.
Aamuvuoroviikkoina herään klo 4.30, keitän kahvit, aamutoimet, vien hevoset ulos ja ruokin ja viimeistään klo 5.15 starttaan pihalta.
Klo 15 maissa haen kaksi lasta päiväkodista+ ekaluokkalaisen iltiksestä ja pari kertaa viikossa otan myös 3. ja 5. luokkalaiset samalla, jos ei taksi ehtinyt tulla. Jos pääsevät jo yhdeltä, odottavat kotona.
Kotiin tullessa heitän ihan ensiksi hevosille heinät ja vedet, jos ei isommat muistaneet, sitten murkinan tekoon, syömme ja sitten pienempien kanssa koirien kanssa kävelylle ja jäämme ulos touhuamaan, isommat tulevat ulos heti kun läksyt tehty.
Mies tulee klo 18 kotiin ja jompikumpi vie lapsen/lapset harrastuksiin(melkein joka päivä jollain jotakin) kun toinen jää kotiin pienimmän kanssa. Joskus lähdemme koko perhe mukaan ja joskus minä yksin kaikkien kanssa, jos ei mies ehdi ajoissa kotiin. Silloin kun minulla iltavuoro, mies ottaa kaikki mukaan.
Lapset nukkumaan klo 21-21.30, jolloin mies lähtee lenkille tai koirien kanssa kävelylle ja kun tulee takaisin minä pääsen hevosten kanssa puuhastelemaan.
Menemme molemmat 23-24 aikoihin nukkumaan.
Iltavuoroisin herään klo 7 ja hoidan taas ekana hevoset, sitten lasten aamupalat ja -pesut ja hoputan koululaisia, että ehtivät ajoissa taksille klo 8.30.
Siivoan, teen ruokaa ja touhuilen kaikkea pikkuisten kanssa, ulkoilutan koirat ja syötän hevoset ja sitten vien lapset päiväkotiin n. klo 12.45, mistä mieheni hakee heidät viimeistään klo 17.
Pakko tunnustaa, että joskus vien lapset jo klo 11.30-12 aikoihin, että pääsen ratsastamaan.
Kotona olen klo 22.45, jolloin vien ensimmäisenä hevoset talliin+ruokin ja sitten iltapalalle ja juttelemaan mieheni kanssa päivän asioista, siis jos hän vielä hereillä. Sitten touhuan omiani esim. surffaan netissä, pyykkään ym. ja viimeistään klo 01 nukkumaan.
Ihan tarpeeksi saan liikuntaa, sekä kotona, että töissä. Unet jää kyllä aika vähiin, mutta nukun sitten viikonloppuisin enemmän.
Yleensä nukun noin 23.30-6.30. Hyvin jaksan.
Mä en halua asua omakotitalossa enkä käyttää elämääni siivoamiseen. Valintakysymys. Ei tuo unentarve ole mikään ongelma.
Uni on katkonaista, ja sitä tulee max 7 tuntia hyvässä vuorokaudessa. Liikunta on pidettävä kohtuullisen kevyenä. Hölkkään, käyn salilla ja kevyissä jumpissa. Ikää on jo 40, paino normaalin ylärajoilla. Tunnen itseni supernaiseksi! ;)
Olen nähtävästi niitä naisia, jotka pesevät lattiat vähintään kerran viikossa, vaihtavat (mankeloidut) lakanat viikottain, silittävät t-paidatkin ja jouluksi ripustavat tonttuverhot. Eli kotona pitää kaiken olla tiptop.
Minulle riittää imurointi kerran viikossa, kylppärin pesen siinä samalla. En silitä kuin juhlavaatteet tarvittaessa. Tiskikone tiskaa tiskit ja pyykkikone pesee pyykit. Asun kerrostalossa, jossa talkkari hoitaa pihan. Minulle jää aikaa harrastaa liikuntaa 6 tuntia viikossa. Valintojahan nämä.
hankala sitä aikaa on repiä mistään, jos ei mistään suostu tinkimään. Jos on kerran koko ajan pakko tehdä pihatöitä ja remppaa jne, niin sitten on. Tai jos on kerran pakko korjailla lasten jälkiä, kun lasten oma siivoaminen ei kelpaa, niin sitten on. Nämä on valintakysymyksiä. Kerrot, että et siedä epäjärjestystä jne. Silloin teet itse valintasi, että aikaa ei jää muuhun.
Olen itse asunut lukuisia vuosia omakotitalossa (puulämmitteinen vielä) eli tiedän kyllä, että kuinka paljon töitä se talo vaatii, mutta miksi silti ei voi tinkiä jostain?
Lisäksi kuulostaa siltä, että keräät turhaa stressiä mm. ajattelemalla, että pitäisi sisustaa jne. Etkö voi ajatella, että sisustat sitten, kun lapset vähän kasvaa ja sitä myötä aikaa tulee enemmän. Jotenkin tuntuu, että et ole oikein hyväksynyt tuota elämäntilannetta vaan haluat, että elämä olisi jotain muuta tai toisenlaista. Priorisoi tärkeät asiat. Mieti, mitä todella haluat ja mitä asioita voi jättää myöhempään elämänvaiheeseen, vaikka haluaisitkin tehdä niitä nyt. Älä haali itsellesi liikaa tekemistä. Yritä hyväksyä, että elämä ei tule kerralla valmiiksi. Voisiko esim. niitä remppahommia ja pihan laittamista siirtää myöhemmäksi tai vaikka niin, ettei pihan tarvitsisi heti olla täydellinen vaan sitten pikkuhiljaa laitella sitäkin.
Jos et pärjää vähemmillä yöunilla, niin silloin muu elämä täytyy järjestää sen mukaan. Kun nukut pidempiä unia, niin silloin väistämättä joudut karsimaan jostain muusta. Älä myöskään vertaa elämääsi muiden elämään. Välillä tekstistäsi sai sen kuvan, että sinunkin täytyisi ehtiä tekemään sitä ja tätä, koska muutkin ehtivät. Ei tarvitse. Tsemppiä elämänhallintaan!
En sano, että arkisin tämä olisi ollenkaan tarpeeksi, mutta olen niin iltavirkku, etten saa unen päästä kiinni, jos menen sänkyyn kymmeneltä. Lisäksi mun on pakko saada se pari tuntia iltaisin omaa aikaa ajatuksineni tai alan mennä pitkin seiniä. En kestäisi, jos koko valveillaoloaika olisi yhtä meteliä, hässäkkää ja kommunikointia.
Liikuntaa pyrin harrastamaan 3-4 kertaa viikossa tunnin kerrallaan. Yritän sovitella niin, että käyn liikkumassa lauantaisin ja sunnuntaisin sekä arkisin yhtenä tai kahtena päivänä, riippuen muista menoista. Koen kuitenkin, että liikunta ei syö minun vapaa-aikaani tai yöuntani syö vaan se rauhallinen osio, josta en jästipäisyyttäni voi luopua.
Jos ei pidä liikuntaa tärkeänä ei sitä aikaa löydy. Lopeta vaikka tällä palstalla käynti aluksi niin tulee aikaa siitäkin....
Kaikki syyt olla harrastamatta liikuntaa ovat tekosyitä.
josta saa energiaa.
Herään yleensä 06.00 puen päälle ja puolen tunnin lenkki ja puolentunnin lihastreeni. Sitten aamupalat kaikille, lapset menee kouluun (asutaan ihan vieressä), minä menen suihkuun ja työt alkaa yleensä 09.00 ja kestää siihen 17.00-18.00 asti. Mies on yleensä kotona ennenkuin pääsen kotiin ja meillä syödään sitten kun minä tulen.
Sitten siivoillaan yhdessä, ja jutellaan lasten kanssa läksyistä ja koulupäivästä.
Iltaisin, 20.00-22.00 käyn vielä salitreenin läpi, painot jne. ja joka toinen päivä lisäksi aerobinen tuohon salin päälle.
Yleensä tuon jälkeen sitten vielä siivoilen kotona ja renssaan seuraavan päivän ruoan.Mulla on sellainen työ joka vaatii hyvän kunnon, joten treeni on pakollista.
Joo ja nukkumaan menen siinä puolen yön paikkeilla. Yleensä mulle riittää 6-7h:n yöunet.
Jos nukun pidempään on pää tukossa ja kipeä.
Myös minä asun okt:ssa jossa on iso piha, puutarhaa ja talvisin sitten niitä lumitöitä. Mutta jotenkin kummasti kaiken ehtii päivän aikana tekemään.
Kuten joku sanoikin, priorisoi asiat. Jos sulla on asenne että en ehdi en kerkeä, niin silloin et ehdi ja kerkeä.
5-vuotias osaa muuten varmasti jo siivota lelunsa kasaan ja koululaisilta se pitäisi tulla jo luonnostaan.
Meillä nuorin on 4-vuotias ja hän osaa tuon siivoamisen todella hyvin jo. Mutta meillä onkin se ero että en kulje hänen perässään nenä maassa vilisten keräten jääneet lelut ja oikoen sentin vinossa olevaa mattoa.
Lopeta se suorittaminen ja rentoudu välillä.
Samoin lopeta se selittely.
Jos ei pidä liikuntaa tärkeänä ei sitä aikaa löydy. Lopeta vaikka tällä palstalla käynti aluksi niin tulee aikaa siitäkin....
Kaikki syyt olla harrastamatta liikuntaa ovat tekosyitä.
Tästä on puhuttu. Sä et voi kirjoittaa noin. =DD
tarvitsen ainakin 7h unta, mielellään 8h. Joskus ennen lapsia ja kun oli lyhyt työmatka kävin joka toinen päivä salilla mutta nykyään se on pelkkää haavetta vaan. Mä en kyllä tarvinnut yhtään vähempää unta silloin kun harrastin aktiivisesti liikuntaa kun joku tuossa aiemmin mainitsi että pärjää liikunnan takia lyhyemmillä unilla. Että näin ei missään nimessä ole kaikilla.
Herääminen klo 5, töihin 5.25. Töistä kun tulen onkin kello jo 16.30 (jos juna ei ole myöhässä). Siihen päälle lasten harrastukset, ruoan valmistus, yleissiivousta ym. niin täytyykin jo mennä nukkumaan :/
Viikonloppuna täytyy täydentää jääkaappi, siivota enempi, hoitaa mm. rästipyykit jne. Ehkä sitä aikaa on joskus enemmän kun lapset tästä kasvaa, tai sitten ei.
Talvella välillä tuntuu, ettei kahdeksankaan tuntia riitä. Mutta toki tässä on sellainenkin pointti, että herään yöllä keskimäärin kahdesti. Lapset herättävät toisinaan useamminkin. Pe-la yönä haluaisin sitten nukkua viikolla kertynyttä univelkaa pois, sillä katkonaiset unet eivät pitä samalla tavalla pirteänä.
Meidän rytmi suurinpiirtein näin:
6:15 herätys
7:30 lähtö töihin ja tietysti lapsia viemään
16:15-16:45 kotiin lasten kanssa
ruuanlaitto
kaupassa käynti tai jokin lapsen harrastus tai oma
20 lasten iltatoimet
20:30-21 lapset sänkyyn
laitan aamuvaatteet yms. valmiiksi, ehkä vähän siivoilen ja katson telkkaa
22-23 itse nukkumaan, yleensä n. 22:30.
tarvitsen ainakin 7h unta, mielellään 8h. Joskus ennen lapsia ja kun oli lyhyt työmatka kävin joka toinen päivä salilla mutta nykyään se on pelkkää haavetta vaan. Mä en kyllä tarvinnut yhtään vähempää unta silloin kun harrastin aktiivisesti liikuntaa kun joku tuossa aiemmin mainitsi että pärjää liikunnan takia lyhyemmillä unilla. Että näin ei missään nimessä ole kaikilla.
Herääminen klo 5, töihin 5.25. Töistä kun tulen onkin kello jo 16.30 (jos juna ei ole myöhässä). Siihen päälle lasten harrastukset, ruoan valmistus, yleissiivousta ym. niin täytyykin jo mennä nukkumaan :/
Viikonloppuna täytyy täydentää jääkaappi, siivota enempi, hoitaa mm. rästipyykit jne. Ehkä sitä aikaa on joskus enemmän kun lapset tästä kasvaa, tai sitten ei.
että mulla on pitkä työmatka, yht. 3h/päivä. Jos ois ees 1h/suunta niin siinähän olis jo ylimääräinen tunti jonka voisi käyttää esim salilla. Jos onnistun saamaan vaikka puolen tunnin työmatkan niin sehän olis jo ihan luksusta :)
joissa on myös pitkät työmatkat?
Ja haluatte laittaa pihaa ja remontoida? Ja kuuden hengen koti pitää pitää puhtaana?
Realismi?
klo 6-6,30 ja nukkumaan 23-24 maissa. Hyvin jaksan.
Herätys aamulla klo 6.30
lähtö päiväkodin kautta töihin klo 7:15
Kotiin töistä lähtö klo 16:00, kotona 16:30, paitsi jos haen lapsen/käyn kaupassa, 16:45
Ruoka+ muita kotitöitä 17:00- 18:30
Lenkille jos lenkkipäivä klo 19:00, muuten kotona oleilua perheen kesken
Lapsi nukkumaan klo 20
Minä nukkumaan 22:30-24
Suurinpiirtein noin mun päivä menee.. Ja aivan riittämiin saan yöunta. Juoksen 3-4 kertaa viikossa, usein 2 x viikonloppuna.
nyt erikseen, kun kerran menen itse samalla nukkumaan.
Eikä kaikki ole vain mun vastuulla - mieskin tekee. Mutta selitin jo että hän hoitaa remonttihommia paljon + tekee enemmän töitä kuin minä + on matkoilla paljon.
Ja minä yleensä laitan ruoan, koska hän menee aamulla myöhempään töihin ja vie lapset. Ja minä sitten haen lapset ja olen vähän aiemmin kotona, ja laitan siis ruoan.
Kyllä mä olen monesti elämässä päättänyt, että 7-8h yöunet pitää riittää, ja väkisin heräilen sen mukaan - mutta niin vaan olen sitten niin väsynyt ja saamaton, etten jaksa vaan tehdä mitään. Ja töissä ei ajatus kulje yhtään.
ap