Miksi teillä ei ole sama sukunimi vaikka olette naimisissa?
Kysymys siis niille, jotka naimisissa, mutta ei yhteistä sukunimeä.
Kommentit (36)
Elän 2000-luvulla. En pimeällä keskiajalla tai sorrettuna jossakin arabimaassa...
arabimaissa kyllä nainen ei useinkaan ota miehen sukunimeä.
miehen omaisuutta on, ja niin on nää nimenvaihtaneetkin, omasta aloitteestaan vielä, mikä on surullista.
28, aivan sama, miehen omaisuutta on, ja niin on nää nimenvaihtaneetkin, omasta aloitteestaan vielä, mikä on surullista.
Et taida tietää maailmasta paljoa.
että osasin säilyttää itsenäisyyteni. Eli helvetin paljon enemmän kuin nuo naiivit nimenvaihtajat.
että osasin säilyttää itsenäisyyteni. Eli helvetin paljon enemmän kuin nuo naiivit nimenvaihtajat.
ja itsemääräämisoikeus lähtis nimeä vaihtamalla, niin ei se kyllä kovin vahvoilla ole. Sori vaan.
Sanoiko ap missään välissä, että pitäisi olla sama sukunimi - tässä kysyttiin vain kysymys.
Samaan syssyyn yleensä ollaan sitten pätkätöissä, sitten notkutaan kotona elättinä, oma elämä unohtuu jonnekin takavasemmalle, sitten täälläkin kysellään "millä ostan hygieniatuotteet, kun minulla ei ole rahaa" ja sitten tuleekni jo sitten se ero.
Sitten etsitään seuraava elättäjä, vaihdetaan taas se nimi, pakataan ne vanhalla nimellä olevat lapset uusioperheen muuttokuormaan, tehdään mukula tai kaksi lisää ja sitten ollaan entistä enemmän suossa ja sitten tulee taas ero jne...
Samaan syssyyn yleensä ollaan sitten pätkätöissä, sitten notkutaan kotona elättinä, oma elämä unohtuu jonnekin takavasemmalle, sitten täälläkin kysellään "millä ostan hygieniatuotteet, kun minulla ei ole rahaa" ja sitten tuleekni jo sitten se ero.
Sitten etsitään seuraava elättäjä, vaihdetaan taas se nimi, pakataan ne vanhalla nimellä olevat lapset uusioperheen muuttokuormaan, tehdään mukula tai kaksi lisää ja sitten ollaan entistä enemmän suossa ja sitten tulee taas ero jne...
ei ole yhtään tällaista tapausta, vaikka kaikki yhtä lukuun ottamatta ovat ottaneet naimisiin mennessään puolisonsa sukunimen, minäkin otin yhdistelmänimen.
Kyllä se taitaa olla enemmän persoonasta kuin nimestä kiinni.
Itsellenikin käynyt monta kertaa, että kun olen aloittanut jonkun ketjun ihan asiallisella kysymyksellä tyyliin "Syödäänkö teillä omenoita?" siitä on vedetty herneet nenään ja sitten tulee niitä "miksi pitäisi" kysymyksiä.
En jaksanut ruveta hankkimaan kaikkia kortteja ja passia uudella nimellä.
Toiseksi, mieheni tunnetaan paikkakunnalla todella hyvin, joten olisin tullut henkilöidyksi "sen" vaimona. Miehelläni on myös jonkin verran vihamiehiä, joiden kanssa joudun välillä olemaan tekemisissä töiden puitteissa (ovat minulle tuntemattomia ennestään). Työni sujuvuuden vuoksi, on helpompi olla eri sukuniminen, jotta eivät välttämättä osaa yhdistää minua mieheeni.
koska halusin itselläni olevan saman nimen kuin kaikilla lapsillani. Ensimmäinen lapsi on tyttönimelläni ja muuta nykyisen miehen nimellä. Halusin että mies saa lapsensa omalle nimelleen, koska tiedän sen merkitsevän hänelle hyvin paljon. En myöskään halunnut että esikoiseni olisi eriniminen kuin muut perheessä. Yhdistelmänimen käyttö silti unohtuu usein ja käytän vanhaa nimeäni ajoittain.
Onko lapsilanne äidin vai isän nimi ja miten siihen päädyitte?
Itse olisin hyvinkin voinut pitää myös tyttönimeni, mutta itse ehdottomasti halusin koko perheelle yhteisen nimen ja itselleni olisi tosi outoa olla eri sukuniminen kuin lapseni.
Ja ihan mielenkiinnosta kysyn, eli mun mielestä jokainen voi ihan vapaasti tehdä just kun kullekin itselleen sopii ;)
jotka kyselee ap:lta epäolennaisuuksia, kun muut yrittävät pysyä asiassa.
t. se joka kritisoi "miksi pitäisi" kysymystä
Eikä ole mitään ongelmia ollut. Mitä olisi voinut olla?
Ja minun äitiyteni ei muuten sekään ole nimestä kiinni... Eikä mieheni isyyttä tarvitse jotenkni erikseen julistaa tai lapsia "leimata" hänen mukaansa...
koska muuten mun nimi olisi ollut Anu Saukko tyylinen hirvitys. Lapsilla miehen sukunimi.
En pimeällä keskiajalla tai sorrettuna jossakin arabimaassa...