G: OK alkoholinkulutus 30+v isälle?
Mikä on teidän mielestä normaalia tai sopivaa alkoholinkäyttöä, siis määrät/miten usein, kun tilanne tämä: mies 33v, avoliitossa, 1 lapsi n.1v. (Ei siis mikään teini-isä, eikä asu yksin).
Mies väittää että mulla ei ole mitään käsitystä siitä, miten muissa perheissä miehet vetää kaljaa, ja oikeessa onkin. Meillä tosi eri näkemys siitä, mikä on sopivaa, siksi kysyn mielipiteitä.
Kommentit (27)
Mies 26, nainen 25, lapsia 2.
Mies juo joskus iltaisin oluen tai kaksi, yhteensä viikossa ehkä 3-4.
Noin kerran kuukaudessa tai kahdessa käy ystävien kanssa hurvittelemassa.
Itse (äiti) en juo ollenkaan, en ole koskaan juonutkaan. (uskonnollinen syy)
Ei tuo mielestäni vielä mitenkään häiritse.
Sanoisin että on alkoholisti tai ainakin hyvin lähellä sitä. Se on positiivista ettei kotona ryyppää, mutta tuleehan hän humalassa kotiin kuitenkin ja siellä kaatuilee jne. Lapsen kasvaessa lapsi tulee todistamaan isänsä käytöstä ja taas malli siirtyy, ei hyvä.
Itse olen alkoholistiperheestä ja itsekin olen juonut todella runsaasti. Milloin mistäkin syystä ja ihan vaan nuoruuden ilosta juhlittiin, ja aina juotiin liikaa. Lapsen myötä olen vasta kolmekymppisenä havahtunut tähän, että mulla on ihan vääränlainen alkoholinkäyttökulttuuri vallalla. Ikävää, ettei kaikki saa mitään herätystä edes lapsen myötä, vaan meno jatkuu kosteana :( Itse kärsin todella paljon isäni juomisesta lapsena, ja silti olen juonut itsekin ja paljon.
lapsen myötä, jos joku sai sen kuvan että edelleen täällä ryypättäisiin. Ei ryypätä. Jäi kertomatta myös mieheni alkoholinkäytöstä:
voi ottaa viikollakin joskus oluen tai viskipaukun illalla, mutta se jää siihen yhteen. Ehkä pari kertaa viikossa voi ottaa tuollaisen "yömyssyn". Kavereiden kanssa käy viihteellä ehkä kerran kahdessa kuukaudessa ja aina tulee omin jaloin kotiin ja joskus on autollakin liikkeellä. Olen erittäin tyytyväinen.
Sanoisin että on alkoholisti tai ainakin hyvin lähellä sitä. Se on positiivista ettei kotona ryyppää, mutta tuleehan hän humalassa kotiin kuitenkin ja siellä kaatuilee jne. Lapsen kasvaessa lapsi tulee todistamaan isänsä käytöstä ja taas malli siirtyy, ei hyvä.
Itse olen alkoholistiperheestä ja itsekin olen juonut todella runsaasti. Milloin mistäkin syystä ja ihan vaan nuoruuden ilosta juhlittiin, ja aina juotiin liikaa. Lapsen myötä olen vasta kolmekymppisenä havahtunut tähän, että mulla on ihan vääränlainen alkoholinkäyttökulttuuri vallalla. Ikävää, ettei kaikki saa mitään herätystä edes lapsen myötä, vaan meno jatkuu kosteana :( Itse kärsin todella paljon isäni juomisesta lapsena, ja silti olen juonut itsekin ja paljon.
Juu en todellakaan puolustele miestäni kertomalla että juo baarissa, haluan koittaa antaa mahd oikean kuvan hänen tavoistaan. Mäkin tossa mainitsin että mies alkoholistiperheestä, molemmat vanhemmat joi. Verrattuna isäänsä (hakkas äitiä) mieheni onkin unelmaisä; tämä hänellä usein argumenttina. Osaisiko joku määritellä mikä on alkoholisti/juoppo/suurkuluttaja? Miehen mielestä alkoholisti jonottaa aamulla alkoon.. Mulla lievempi kuva. Mieheni nyt virallisesti työtön, suree sitä. Kohta pitäis taas alkaa projekti, sitä ootellessa. Kun oltiin esim kesällä pitkään maalla eikä mies ottanu ku saunakaljan, hän oli ihana mies minullekin. Jännä että siellä jäi yhteen tai kahteen, vaikka kaapissa oli olutta. Baarissa kavereiden kanssa vaan ei pysty siihen.
Itse pidän määritelmänä sitä, että ei voi olla ottamatta edes sitä yhtä kaljaa. Jos juomisen vuoksi jää sovittuja asioita hoitamatta ja juominen häiritsee läheisiä. Miehesi ei välttämättä ole alkoholisti, mutta hänellä on alkoholi ongelma. Ja omasta kokemuksesta voin sanoa, että se yleensä vain kasvaa lapsen kasvaessa ellei sille pistetä stoppia heti alkuunsa.
Meillä 33 vuotias mies ja isä ei juo yleensä ollenkaan enkä minäkään. Mies juo ainoastaan muutaman kerran vuodessa kun on työpaikan pikkujoulua sun muuta tai jos lähdemme yhdessä kavereiden kanssa ulos. Eli juomakertoja tulee noin 4 vuodessa. Muutoin emme juo. Exäni joi joka päivä ja sellaista en aio enää ikinä katsella, eikä tarvitse lastenkaan.
Ei olla toista tekemässä :D Lapsi ei ilmeisesti kärsi, tai ainakin on aikamoinen isän poika. Me ollaan miehen kans eri taustoista, mä en ole edes nähny vanhempiani humalassa, hän alkoholistiperheestä, joten hänen näkökulmastaan oma kulutuksensa pientä. Mä muuten tein nyt sellasen vedon, että pakotin baarista kotiin, mentiin ravintolaan syömään, annoin lapsen ja vastuun hänelle (ei ollut juonut tänään kuin yhden, ei vaikuttanut humalaiselta) ja otin ite siiderin sekä ilmoitin että lähen ruoan jälkeen vähän johonki muualle.