AUTTAKAA AKUUTISTI!!! En saa lasta nukkumaan!!!
Olen nyt klo 20 asti nukuttanut 2 vuotiasta lasta, kohta siis 2 tuntia ollut itkua ja huutoa.
Taustana: Lapsi on nukahtanut aivan vauvasta asti itsekseen, aivan rauhallisesti. Noin kuukausi sitten lapsi näki parikin jaksoa muumeja joissa oli mörkö, ja tämän jälkeen oli ymmärrettävästikin peloissaan. Pari viikkoa istuttiin aina nukkumaan mennessä lapsen vieressä kunnes nukahti. Nyt ei ole kuitenkaan enään pariin viikkoon tuonnut pelkoa ilmi nukkumistilanteessa, eikä vaikuta pelokkaalta.
Itse tulkitsen tämän päätään nostavaksi uhmaksi (joka alkanut näkymään myös päivittäisissä toiminnoissa) ja tavoitetun edun menetystä vastaan kapinoinniksi.
Nyt olen istunut huoneen oviaukossa, josta tarkoitus siisrtyä hiljalleen pois näkyvistä, mutta poika ei tähän tyydy. Aloittaa pissa hädällä ja lopulta rääkyen tivaa haluavansa ties minkälaisia järjestelyitä, vettä, vessaan. Kaikki perustarpeet olen tyydyttänyt pariin otteeseen, jonka jälkeen olen ne napakasti kieltänyt.
Joka ikinen kerta kun pojan vien sänkyyn, tämä tulee sieltä rääkyen pois. Nyt tuo istuu maassa vaiti ja nuokkuu aivan nukahtamaisillaan, mutta sänkyyn viedessä alkaa koko rumba alusta.
MITÄ IHMETTÄ TEEN, alkaa olemaan neuvot vähissä!!!
Kommentit (31)
(tuo on yleistä, ns. vaihe joka kuuluu ikään) tepsi se, kun sanoin lapselle, että jos vielä kerran tulet huoneesta ulos, mörkö syö sinut. Ja laitoin viltin pääni päälle ja odotin ovella... Sen jälkeen lapsi pysyi visusti huoneessaan. Ihan täysjärkinen aikuinen siitä kyllä kasvoi.
vierottautua tästä nukutusrituaalista, menossa ensimmäinen kunnialla loppuun asti vietävä ilta.
(tuo on yleistä, ns. vaihe joka kuuluu ikään) tepsi se, kun sanoin lapselle, että jos vielä kerran tulet huoneesta ulos, mörkö syö sinut. Ja laitoin viltin pääni päälle ja odotin ovella... Sen jälkeen lapsi pysyi visusti huoneessaan. Ihan täysjärkinen aikuinen siitä kyllä kasvoi.
kielsin heitä nukkumasta. Vein heidät keittiöön, istutin tuoleille ja sanoin että siinä heidän on nyt istuttava ja valvottava koko yö. Johan tuli kiire omaan sänkyyn...
:D :D :D loistavaa
Oli muuten meillä miehen kanssa hauskaa sinä iltana :-)
sitten mene lapsen viereen silittele otsasta silmän viereen.sivulta. Ja vaikka hyräile jotain lapsen lempilaulua. rauhallista.
niin monta kertaa kun on tarvis. Kyllä se lopulta uuvahtaa.
niin monta kertaa kun on tarvis. Kyllä se lopulta uuvahtaa.
joskus laskin, kun oma uhmikseni 3 vee kiipesi 170 kertaa pois sängystään.
pitkäksesi, laita lapsi sänkyynsä ja ole ihan hiljaa. Jos lapsi yrittää pois sängystä, nosta hänet siihen takaisin, sanot vaan että hyvää yötä, nyt nukutaan, et muuta. Tätä toistat kunnes tulos on toivotunlainen.
Ensinnäkin rauhoitu itse. Laita korvatulpat korviin. Kuulet kyllä mitä sanotaan mutta vaimentaa vähän niin että jaksat paremmin. Meillä ihan sama tilanne. Yleensä päikkäreillä. Olen sanonut vessahätään että just kävit potalla. Jos on hätä, tee vaippaan. Jos lähtee pois sängystä, sanon että olet joko sängyssä tai sylissä. Ei kävelylle. Jossain vaiheessa sitten pyytää päästä omaan sänkyyn sylistä. Hengittelet itse rauhallisesti ja vaikka hyräilet jotain. Luo rauhoittava ilmapiiri. Meillä rauhoittaa masun paijaaminen peiton päältä. Lapsi pyytää laulua. Siihen sitten rauhoittuu kun on tarpeeksi riehunut. Voi pyytää vaikka nenäliinaa tai vettä, annan ne siitä sängyn vierestä puhumatta mitään. Olen hyvin vähäeleinen enkä ota katsekontaktia. Liikun hitaasti ja hymisen tai hengitän rauhallisesti ääneen. Mutta ne korvatulpat olis musta ensimmäinen. Sitten jaksaa paremmin. Itse en jää odottamaan nukahtamista vaan rauhoittelen ja sitten menen. Jos alkaa huudella, menen takaisin vasta jos on oikeasti iso huuto. Usein rauhoittuu kyllä vaikka huutelisikin jotain vaatimuksia siellä itsekseen. Toivottavasti oli jotain apua.
Istut vieressä niin kauan että nukahtaa. Et puhu mitään, et suostu pyyntöihin. Jos pissalla on käyty juuri, niin ei se hätä voi koko aikaa olla. Olet läsnä, mutta et ruoki tilannetta lisää puhumalla. Minusta ei ole paha juttu, jos 2-vuotiaan vieressä istuu nukahtamiseen asti, toiset ovat eri mieltä. Meillä on istuttu vielä tuon ikäisten vierellä ja vasta 3-4v. kanssa aloitettu se huoneesta poistuminen kun lapsi on vielä hereillä. Rauhoittaisin tuon tilanteen niin, että lapsi saadaan nukahtamaan omaan sänkyyn niin, että vanhempi on kuitenkin näkösällä. Kun se sujuu, voidaan taas aloittaa itsekseen nukahtaminen. Mutta palvelu pois, ei loputtomia juomis- ja pissaralleja eikä jutusteluja. Jos alkaa ottaa päähän, niin pistä korvatulpat korviin tai kuuntele kuulokkeilla jotain musiikkia, niin et provosoidu lapsen huudosta.
Edelleen tuo vieressä istuu, sänkyyn palautusta kokeilin sen 20 kertaa, mutta kiihtyi niin kierroksille, etten usko talttuvan siinä tilassa.
lapsella on paha mieli tai se pelkää!! Mee sen viereen tai ota se viereen ja kainaloon!
En ymmärrä miksi pienen ihmisen pitäisi nukahtaa yksin :(
Onko lapsi varmasit kunnolla väsynyt kun menee sänkyyn? Lempeyttä peliin, ei se sun elämää kaada vaikka jonkun kuukauden taas nukutat lähekkäin, ei varmasti vaadi sitä kovin kauaa.
Varsinkin, kun tapahtuvat keskellä yötä. Muistan vieläkin elävästi yön, jolloin lapsi keikkui ylhäällä välillä 02-05 ja nostin hänet sänkyynsä 23 kertaa. Sen jälkeen luovutin, ja nukahdin lapsi sylissä huoneessa olevaan säkkituoliin. Parin tunnin päästä olikin kivaa herätä töihin ja päivähoitoon.
joskus laskin, kun oma uhmikseni 3 vee kiipesi 170 kertaa pois sängystään.
hyviä neuvoja teilläkin, olen kyllä itsekin miettinyt pitäisikö vaan luovuttaa ja istua vieressä... En ole vielä kuitenkaan valmis luovuttamaan, nyt tuo nukahti pää polvellani lattialle...
ihme juttuja taas, kehotetaan kantamaan 170krt sänkyynsä ja pelottelemaan möröillä ;)
Käytä sydäntäsi! Sanooko se sydän, että lapsen on nukahdettava tasan klo20:30 tai muuten maailma romahtaa? vai kuiskuttaako se sydän, että silitä ja paijaa, lue joku kiva satu tai laula tuutulaulu... no väsyneenä se sydän välillä erehtyy, tiedän! Mutta hengitä syvään ja tiedosta, että mikään kenenkään elämässä ei mene piloille, jos lapsella on välillä vaikeuksia nukahtaa. Mullakin on, aikuiselle naisella ja silloin haluan esim. että mies ottaa kainaloon nukkumaan!!!
tuo vaihe on. Todella. Mutta lapsesi on vain kerran pieni, jos hän tarvitsee sinua, miksi hänen pitäisi nukahtaa yksin. Minä tein tuossa tilanteessa aikanaan niin, että otin lapsen viereeni, hän nukahti siihen melko nopeasti ja nostin hänet sen jälkeen nukkuvana omaan sänkyynsä.
:((
iäksi