Valta perheessä on oltava aikuisilla. Tyrannilapset kuriin (niiden lasten takia)!
Lasta on kuunneltava, on osattava joustaa, on otettava lapsi päätöksissä huomioon. Mutta perheessä valtaa käyttää aina aikuiset, ei koskaan lapsi.
Olen huuli pyöreänä seurannut, kuinka monessa perheessä lapset pyörittävät arkea. Aika hirveä vastuu vaikkapa kolmevuotiaalle, kun hänelle on valta annettu, ja hän saa päättää mm. mitä syödään, koska, miten nukutusrutiinit menee, kuka saa kylvettää (jos saa kylvettää) jne. Olenpa törmännyt myös perheeseen, jossa äiti ja isä myöhästelevät töistä, koska lapsi ei tahdo pukea päälle eikä mennä päiväkotiin. Sitten neuvotellaan niin kauan, että myöhästytään töistä.
On luonnollista, että lapsi pyrkii ottamaan valtaa perheessä. Se kuuluu kehitykseen ja itsenästymiseen. Oma tahto on hyvä juttu. Lapsi luulee tahtovansa sen vallan, mutta oikeasti hän tarvitsee vain sen kokemuksen siitä, että on joku isompi ja viisaampi, joka pystyy pysymään vahvana ja luotettavana siitä kiukusta ja vallantavoittelusta huolimatta, joka ei horju pikkulapsen kärttykohtauksen edessä, jolla on vastaukset ja päätösvalta. Lapsi jolla on valta perheessä näyttää lujatahtoiselta mutta on oikeasti henkisesti heitteillä, vailla turvaa ja rajoja kokiessaan, että "vaikka olen näin pieni, olen silti vahvempi kuin vanhempani. Kuka meitä suojelee?"
Kommentit (22)
mites menetellään kun palkitaan hyvistä ja huonoista ei rangaista, näin lapselle joo oppii...
entäspä murkkuikäinen adhd poika? jos huonoista ei rangaista ja harvoin tulee niitä hyviä tekoja väärässä porukassa, ei siellä vanhempi ole kehumassa. miten tällöin kasvatetaan?
valtaa ja auktoriteettia ei voi käyttää kuten ennen, miten sitten?
Jos lapsi pystyy tyrannisoimaan, hän ei ole onnellinen lapsi. Ilman rajoja on sama kuin ilman turvaa.
Aikuisen tehtävä on olla se joka asettaa selkeät rajat joissa pysytään.