Mikä tämä kohtaus on: palelu, lievä huimaus, väsymys, lievä pahoinvointi, vatsanväänteet
Laukaisevia tekijöitä matkapahoinvointi automatkalla jos kuski tekee jyrkkiä käännöksiä, joskus kohtaus tulee syömisen jälkeen (ilman automatkaa).
Joskus vatsanväänteet johtavat ripuloimiseen, useimmiten ei. Kohtaus menee ohi n. tunnissa. Kohtaus menee ohi nopeammin jos voin käydä lepäämään lämpimän peiton alle silmät kiinni.
Kommentit (25)
Mulla on ihan samaa! Jotenkin olen pähkäillyt tällä olevan tekoa kuukautiskierron kanssa ja yksi mikä myös altistaa on väsymys eli enää ei kestä ollenkaan huonosti nukuttua yötä tai muuten liian lyhyiksi jääneitä yöunia.
Olisi kyllä kiva tietää mikä tämän "heikotuksen" aiheuttaa. Tosin nyt tuli mieleen kuinka lapsuudessa ikääntyneemmät sukulaiset meni maate kun alkoi heikottaa..
Tuttuja oireita nämä kohtaukset. Tuo pitkälleen pääseminen on oikeastaan ihan pakkokin, koska tuntuu siltä että voi vaikka kaatua suorilta jaloiltaan kun niin huippaa ja on huonovointinen olo, mutta ei ole tarvetta oksentamisellekaan vaikka yleensä mahaakin vääntää.
Mietin voiko olla migreenioireilua koska välillä tähän kuuluu myös päänsärkyä, mutta sitten taas tuo että mullakin tämä outo olo helpottaa/menee ohi ihan tuolla tunninkin lepäämisellä ja vielä varmemmin jos torkahdan hetkeksi. Migreenikohtaus kai kestää pidempään?
Itse olen alkanut kutsua tätä " vaihdevuosikohtaukseksi".
Lisänä spaghettijalat:(
Voisiko liittyä (esi)vaihtareihin? Itsellä nämä vastaavanlaiset kohtaukset alkoi samoihin aikoihin kun muutenkin alkoi tulla näitä lehahduksia ja kuumotuksia sekä alkoi silmät ja iho kuivua ihan älyttömästi.
Ihan normaali tasapainoelimeen liittyvä tilanne. Ei liity vaihdevuosiin, migreeniin tai edes koronaan.
Äkkiseltään arvioituna vaikuttaa vahvasti rokotehaitalta.
Mulla tulee tällaisia "poissaolokohtauksia" aina välillä ja joskus jopa ulkona kävellessä alkaa tuntua siltä että hoipertaa jompaankumpaan suuntaan ja askelkin muuttuu ihan oudoksi ja tuntuu vähän kuin jalka ei nousisi normaalisti.
Sitten pitää pysähtyä ja hengitellä tosi syvään hetken aikaa ja sitten lähdettävä suorinta tietä kotiin. Joskus on nopsaankin ihan normi olo, mutta välillä sitä saa sisällä ottaa miltei seinistä tukea ja on mentävä maate. Usein mahassa on kumma tunne ja vähän kuin olisi vatsatauti iskemässä mutta ei kuitenkaan okseta eikä ole ripulikaan.
Välillä tekee syöminen vastaavalla tavalla päässä vippaavan olon ja tulee sellaisia säpsähdyksiä kun tuntuu että tuoli kaatuisi alta tai taju menisi justiinsa. Joskus tuntuu, että niin se varmaan meneekin ihan siis sadasosa sekunniksi ja tuntuu kuin joku räpsäyttäisi virrat veks.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiseltään arvioituna vaikuttaa vahvasti rokotehaitalta.
Mulla alkoi jo ennen koronapandemiaa enkä ole ottanut rokotteitakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali tasapainoelimeen liittyvä tilanne. Ei liity vaihdevuosiin, migreeniin tai edes koronaan.
Miten syöminen voi ihan normaalisti vaikuttaa tasapainoelimeen?
Googletin noita oireita, se on syöpä
Nesten vajaus? Milloin söit kunnon ruokaa? Jos kahvia ja savukeita? Ei ihme olo huono tai vain karkkia,sukaata,kääretorttua..
Mulla on aurallinen päänsärytön migreeni, ja mun oireet (ei samat kylläkään kuin aloittajalla) kestää 15-30 min ja menee ohi just pimeässä silmät kiinni makaamalla parhaiten.
Mutta mulla tuli noista oireista myös mieleen äkillinen verenpaineen tipahdus tai vagushermoon liittyvät oireet. Esim. syöminen ja nielaiseminen stimuloi vagushermoa. Englanniksi löytyy paremmin googlesta esim. vagus nerve damage symptoms.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aurallinen päänsärytön migreeni, ja mun oireet (ei samat kylläkään kuin aloittajalla) kestää 15-30 min ja menee ohi just pimeässä silmät kiinni makaamalla parhaiten.
Mutta mulla tuli noista oireista myös mieleen äkillinen verenpaineen tipahdus tai vagushermoon liittyvät oireet. Esim. syöminen ja nielaiseminen stimuloi vagushermoa. Englanniksi löytyy paremmin googlesta esim. vagus nerve damage symptoms.
Kiitos tästä. Täytyy lueskella ihan ajan kanssa, mutta voisi olettaa että tuo hermo saattanee ottaa "osumaa" ihan siitä että on niska/kaula/yläselkä ihan jumissa.
ei ap
Ettei vaan olle vauvapalstakohtaus mikä johtuu herkistymisestä persusisällölle.
Sydänoireet voivat joskus aiheuttaa edellämainittuja oireita. Kannattaisi käydä lääkärissä.
Voi olla mitä vaan. Liittyä hormoneihin, suolistoon, hermostoon, infektioihin, homealtistukseen, you name it. Peruslabrat kannattaa otattaa ja katsoa löytyykö niistä mitään poikkeavaa. Sitten miettiä uudelleen.
Voi olla koronaa. Itsellä oli tuo huimaus Pyhäinpäivä-viikon alussa. Tai sitten oli migreeniä. Mulla tuo migreeni on diagnosoitu; ärsyttävä, kun se vaihtelee muotoaan, lähinnä aura-oireilua - tunnen joskus outoja hajuja, ihan yhtäkkiä, pari kertaa lähtenyt näkö toisesta silmästä, kerran kuulo toisesta korvasta (ei tinnitystä).
Joskus oli vatsakipu-kohtauksia, todella pahoja. Mietin sitä, et oiskohan sama kuin äitivainaalla eli iso sappikivi, joka ajottain tukkii sappitiet (äidillä diag. Alz, neurologi tuon sanoi, ultrassa huomattu. Mutta kun se ei oireile, niin ei tehdä sille nyt mitään).
Ruoansulatusongelma, sopimaton ruoka, huono verenkierto, stressi...?