Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Vierailija kirjoitti:
Opettaja-lehdessä oli taulukko, kosta näki, että opettajien koulutusmäärät ovat kasvaneet vuosien ajan tasaista tahtia. Jo kuuden vuoden kuluttua peruskoululaisten määrä romahtaa ja syntyvyys on historiallisen alhainen jo nyt. Ei kannata kouluttautua opeksi.
Varmaan luokanopettajia? ainakin aineenopettajista jo nyt huutava pula!
Vierailija kirjoitti:
Kesäksi saa kyllä töitä, jos on halua tehdä.
Eli opettajilla ei saisi olla lomaa lainkaan?
Vierailija kirjoitti:
Eipä ollut häävi kesäkuun ansiosidonnainen. Vai miten teillä meni?
Lomakorvauksien jaksotus ja siihen päälle omavastuuaika söivät tuen käytännössä kokonaan. Jos olisi edes ollut mahdollisuus käyttää lomat lomina, ymmärtäisin jotenkin. Ensin teetetään vuoden työt, eikä silti makseta palkkaa, joka kuuluisi. Sen päälle vähennetään vielä ansiosidonnaista. Törkeää, ettei OAJ tee enemmän.
Te pellet maksatte oaj:lle 500 euroa vuodessa, kun akateemisten opettajien kassan jäseneksi pääsee 60 eurolla vuodessa.
Miksi maksatte liitolle 450 enemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pk-seudulla on luokanopettajan töitä!
Mikähän mahtaa olla luokanopettajan palkka pk-seudulla? Onko kilpailukykyinen, vai sama kuin jossain Kivijärvellä?
Palkka on ovtessin mukainen eli listapalkka ihan sama missä olet töissä kuntakalleusluokkaan helsinki kuuluu ykköseen, eli halvempiin kuntiin nähden (kallauesluokka 2) helsingissä saa muutaman kympin kuussa enemmän palkkaa.
Ei ole olemassa mitään helsingin palkkaa, kun palkka on listapalkka.
Itse pärjään ainakin hyvin. Lisäksi pk-seudulla on paljon lisiä (alkuopetuslisä, S2-oppilaiden määrään perustuva palkanlisä, HOJKS-oppilaistakin saa Helsingissä jotain lisää).
Vierailija kirjoitti:
Lehdissä on taas ollut juttua kuten joka kevät opettajien muistamisista. Näin sijaisuuksia tekevänä en ainakaan itse ole koskaan yhtäkään muistamista oppilailta tai heidän perheiltään ole saanut. Onko joku teistä joskus tullut huomioiduksi, vaikka on vain sijainen?
Enkä nyt tarkoita, että oikeasti mitään odottaisin. Se vaan tuntuu sillä hetkellä jotenkin nololta itselle, kun vakituiset viranhaltijat esittelevät niin liikuttuneina muistamisiaan. Sijaiselle ei korttia, vaan kortisto ;-)
Kyllä sijaisaikoina sain muistamisia jouluna ja keväällä, jos sijaisuus oli kestänyt esim parisen kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomakorvauksien jaksotus ja siihen päälle omavastuuaika söivät tuen käytännössä kokonaan. Jos olisi edes ollut mahdollisuus käyttää lomat lomina, ymmärtäisin jotenkin. Ensin teetetään vuoden työt, eikä silti makseta palkkaa, joka kuuluisi. Sen päälle vähennetään vielä ansiosidonnaista. Törkeää, ettei OAJ tee enemmän.
Te pellet maksatte oaj:lle 500 euroa vuodessa, kun akateemisten opettajien kassan jäseneksi pääsee 60 eurolla vuodessa.
Tätä minäkin ihmettelen, kun OAJ ajaa vain vakivirassa olevien ihmisten asioita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ihmettelen, kun OAJ ajaa vain vakivirassa olevien ihmisten asioita.
Olin kolme vuotta määräaikaisena ja sitten sain viran, joten haluankin maksaa sen 500 euroa asioideni hoidosta.
Tuskastuttaa todella tämä työtilanne. Työkokemusta on kertynyt kuitenkin jo useamman vuoden, mutta niin vaan olen tilanteessa jossa heitän keikkaa. Päivä siellä, toinen täällä. Edellisessä koulussa olin pari vuotta, mutta oppilasmäärän pienentyessä vähenivät myös työt ja määräaikaiset lensivät pellolle.
Virran saaminen tuntuu ihan toivottomalta unelmalta. En pääse edes haastatteluihin, hakijoita edelliseen hakemaani pikkukaupungin virkaan oli 200. Muuttaminen ei perheen vuoksi ole mahdollista. Ainoaksi mahdollisuudeksi tuntuu jäävän alanvaihto.
Keikkaillessa vähän koulusta riippuen muu henkilökunta on ollut joko tosi mukavaa tai sitten olen kokenut olevani pohjasakkaa, jota ei viitsitä edes tervehtiä saati vaihtaa muutama sana kahvihuoneessa. Sekin harmittaa, että niissä mukavissa paikoissa virassa olevat ihmiset ovat ihan tavallisia. Eivät yhtään sen kummempia kuin minäkään. Väkisinkin mietin, miksi en kelpaa, vaikka varmasti olisin hyvä työssäni.
Vierailija kirjoitti:
Tuskastuttaa todella tämä työtilanne. Työkokemusta on kertynyt kuitenkin jo useamman vuoden, mutta niin vaan olen tilanteessa jossa heitän keikkaa. Päivä siellä, toinen täällä. Edellisessä koulussa olin pari vuotta, mutta oppilasmäärän pienentyessä vähenivät myös työt ja määräaikaiset lensivät pellolle.
Virran saaminen tuntuu ihan toivottomalta unelmalta. En pääse edes haastatteluihin, hakijoita edelliseen hakemaani pikkukaupungin virkaan oli 200. Muuttaminen ei perheen vuoksi ole mahdollista. Ainoaksi mahdollisuudeksi tuntuu jäävän alanvaihto.
Keikkaillessa vähän koulusta riippuen muu henkilökunta on ollut joko tosi mukavaa tai sitten olen kokenut olevani pohjasakkaa, jota ei viitsitä edes tervehtiä saati vaihtaa muutama sana kahvihuoneessa. Sekin harmittaa, että niissä mukavissa paikoissa virassa olevat ihmiset ovat ihan tavallisia. Eivät yhtään sen kummempia kuin minäkään. Väkisinkin mietin, miksi en kelpaa, vaikka va
Et ole ainoa.
Tiedätkö, tämä ihan oikeasti lohdutti vähän. Kiitos.
Nostan jos on joillekin ajankohtaisia asioita tämäkin asia.
Nythän ei opettajan sijaisuuksiakaan enää ole entiseen malliin, kun vuorotteluvapaa ja opintovapaa on poistettu. Vakivirkojakaan ei ole ollut auki, että voisi hakea. Alanvaihto varmaan minullakin edessä, ja olisikin ihana päästä johonkin hulluun työpaikkaan, jossa olisi vähän yhteisöllisempää meininkiä. Opettajat ei oikein ole porukkaa, jonka kanssa mitään yhdessä viihtymistä olisi. Jokainen on täynnä omaa oppiainettaan ja tuuttaa menemään laput silmillä. Ei pahalla, mutta kun kerran olen pitkään opiskellut tiettyä alaa, niin jotenkin luulin että löytäisin samanhenkisiä ihmisiä työpaikalta. Eipä niin käynyt joten minulle alanvaihto ei ole suuri menetys.
Olen ollut eri aloilla ennenkin, ja erilaisissa toimistohommissa on kyllä kreisiä menoa ja vapaa-ajanviettoakin yhdessä. Opettajat vaan ajaa autollaan ruokakaupan kautta kotiin ja sulkeutuu perheensä pariin tai ehkä sauvakävelee naapurin rouvan kanssa? Vai mitä lie tekevät. Ei sovi mulle sellainen elämäntapa.
Erittäin huono on työtilanne ainakin täälä päin. Mitenkäs teillä muilla?
T: Aineenopettaja
Ei ole edes sijaisuuksia. Opettajien jälkikasvu paikkaa, vaikka ei alan koulutusta tai kokemusta.
Minua kiinnostaisi tietää, mitä te muut työttömät tai liian vähillä töillä sinnittelevät opettajat teette? Teettekö muiden alojen töitä vai miten vietätte päiviänne?
Ei niitä muitakaan töitä saa opekoulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Minua kiinnostaisi tietää, mitä te muut työttömät tai liian vähillä töillä sinnittelevät opettajat teette? Teettekö muiden alojen töitä vai miten vietätte päiviänne?
Olen ihan mielelläni työttömänä. Minulla on mielekkäämpääkin tekemistä kun opettaa nyreille teineille jotain, mitä he eivät halua oppia. Ja onneksi on myös muita tulonlähteitä kuin työttömyyskassa. Keväällä lähden pois Suomesta. En usko, että täällä on kummoistakaan tulevaisuutta. Pelkkää hallintohimmeliä ja virkakorruptiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on tullut kymmeniä tuhansia ukrainalaisia. Eikö tarvita ympäri vuoden suomen kielen opettajia? S2-opettajia tarvitaan kesän ajankin käynnissä oleville työllisyyskursseille. Maisteri kyllä selviää hyvän oppimateriaalin kanssa, vaikka olisikin jokin historian opettaja tai vieraiden kielten opettaja. Luokanopettaja työllistyy lastentarhoihin kesäksi.
Kela tuilla kesät löhöillään usein.
Pätevät opettajat ovat yleensä ehtineet hankkimaan ansiosidonnaisen korvauksen, eli löhöilevät työttömyyskassan tuella useammin.
Ja vakiviran saaneet löhöilevät täydellä palkalla, joka tosin on jaettu 12:lle kuukaudelle! Jos ei työnantaja maksa kesältä palkkaa niin kerjuulleko sitä pitäisi lähteä?
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä muitakaan töitä saa opekoulutuksella.
Ainakin matemaattisten aineiden opekaverit ovat töissä vaikka missä. Ohjelmistosuunnittelijoina, datatieteilijöinä yms.
Miten tää liittyi asiaan?
Olen itse aineenopettaja ja ensimmäiset 5v tein töitä niin, että sain vain palkan elokuun koulunalpotuspäiv.-suvivirsi Käytännössä viidessä vuodessa menetin mm. 1v vuosisidonnaisen lisän eli olen joutunut tekemään vuoden pitempään töitä kuin virassa oleva, jotta saan saman vuosisidonnaisen lisän Ensimmäinen lisä saadaan 5v työuran jälkeen ja minä sain sen vasta 6v työuran jälkeen, koska kunta ei tehnyt minun kanssa koko vuoden sopparia.