Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
1401/1500 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomeen on tullut kymmeniä tuhansia  ukrainalaisia. Eikö tarvita ympäri vuoden suomen kielen opettajia? S2-opettajia tarvitaan kesän ajankin käynnissä oleville työllisyyskursseille. Maisteri kyllä selviää hyvän oppimateriaalin kanssa, vaikka olisikin jokin historian opettaja tai vieraiden kielten opettaja. Luokanopettaja työllistyy lastentarhoihin kesäksi. 

Kela tuilla kesät löhöillään usein.

Vierailija
1402/1500 |
19.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomeen on tullut kymmeniä tuhansia  ukrainalaisia. Eikö tarvita ympäri vuoden suomen kielen opettajia? S2-opettajia tarvitaan kesän ajankin käynnissä oleville työllisyyskursseille. Maisteri kyllä selviää hyvän oppimateriaalin kanssa, vaikka olisikin jokin historian opettaja tai vieraiden kielten opettaja. Luokanopettaja työllistyy lastentarhoihin kesäksi. 

Pätevät opettajat ovat yleensä ehtineet hankkimaan ansiosidonnaisen korvauksen, eli löhöilevät työttömyyskassan tuella useammin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1403/1500 |
20.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä pk-seudulla on luokanopettajan töitä!

Vierailija
1404/1500 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten tämä ansiosidonnainen nyt menee määräaikaisilla opettajilla, joilla työsoppari katkeaa aina kesäksi, eli ei tule yhtä vuotta yhtäjaksoista työtä? Olen 5 vuotta tehnyt open töitä ilman kesäajan palkkaa. Onko nyt todella niin, että en ole oikeutettu edes ansiosidonnaiseen kesän ajalta?

Vierailija
1405/1500 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miten tämä ansiosidonnainen nyt menee määräaikaisilla opettajilla, joilla työsoppari katkeaa aina kesäksi, eli ei tule yhtä vuotta yhtäjaksoista työtä? Olen 5 vuotta tehnyt open töitä ilman kesäajan palkkaa. Onko nyt todella niin, että en ole oikeutettu edes ansiosidonnaiseen kesän ajalta?

Joka toinen kesä ansiosidonnaisella, joka toinen työmarkkinatuella. Todennäköisesti teitä juuri ajateltiin kun se aika pidennetään 12 kuukauteen ja porrastus alkaa 2 kk päästä. Nauttikaa!

Vierailija
1406/1500 |
21.05.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pätevät opettajat ovat yleensä ehtineet hankkimaan ansiosidonnaisen korvauksen, eli löhöilevät työttömyyskassan tuella useammin.

Tehtyään ensin koko talven kovasti töitä, viranhaltijan nostaessa kesältä palkkaa! 

Vierailija
1407/1500 |
03.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehdissä on taas ollut juttua kuten joka kevät opettajien muistamisista. Näin sijaisuuksia tekevänä en ainakaan itse ole koskaan yhtäkään muistamista oppilailta tai heidän perheiltään ole saanut. Onko joku teistä joskus tullut huomioiduksi, vaikka on vain sijainen?

Enkä nyt tarkoita, että oikeasti mitään odottaisin. Se vaan tuntuu sillä hetkellä jotenkin nololta itselle, kun vakituiset viranhaltijat esittelevät niin liikuttuneina muistamisiaan. Sijaiselle ei korttia, vaan kortisto ;-)

Vierailija
1408/1500 |
05.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja-lehdessä oli taulukko, kosta näki, että opettajien koulutusmäärät ovat kasvaneet vuosien ajan tasaista tahtia. Jo kuuden vuoden kuluttua peruskoululaisten määrä romahtaa ja syntyvyys on historiallisen alhainen jo nyt. Ei kannata kouluttautua opeksi.

Vierailija
1409/1500 |
06.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksette te työttömät luokanopettajat muuta pk-seudulle?

Vierailija
1410/1500 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette te työttömät luokanopettajat muuta pk-seudulle?

On niitä paikkoja auki muuallekin. Itse olen opettajana Meri-Lapissa ja edelleen on auki ainakin aineenopettajan paikkoja. Jos päteviä hakijoita ei ole niin varmasti ottavat paikkoihin myös epäpätevän, että edes joku saataisiin töihin. Tiedän, että esim. Tornioonkin kuljetaan ihan päiväseltään Oulusta asti tai vaihtoehtoisesti on vuokrattu joku pikkuasunto jossa voi yöpyä jos ei joka päivä jaksa ajaa ja jos ei kokonaan halua/voi muuttaa. Onhan siinä ajamista mutta tie on hyvä ohistuskaistoineen ja jos vaihtoehtona on olla työttömänä niin kyllä vuodesta toiseen ihmettelen miksi työt ei kelpaa. Sitten oululaiset opettajat valittavat kuinka yliopistokaupungissa on mahdotonta saada paikkaa kun hakijoita yhteen tehtävään on yli 200 ja ei pääse edes haastatteluihin kun ei ole kokemusta. Kokemusta olisi tarjolla mutta ensin pitäisi se vuosi tai pari kulkea vähän epämukavasti kauemmas töihin.

Vierailija
1411/1500 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö näihin vanhojen ketjujen nostamiseen saa jotain estoa?

Vierailija
1412/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä ollut häävi kesäkuun ansiosidonnainen. Vai miten teillä meni?

Lomakorvauksien jaksotus ja siihen päälle omavastuuaika söivät tuen käytännössä kokonaan. Jos olisi edes ollut mahdollisuus käyttää lomat lomina, ymmärtäisin jotenkin. Ensin teetetään vuoden työt, eikä silti makseta palkkaa, joka kuuluisi. Sen päälle vähennetään vielä ansiosidonnaista. Törkeää, ettei OAJ tee enemmän. 

Vierailija
1413/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä ansiosidonnainen ihan oikeasti tulee jatkossa menemään? Nyt sain kesältä ansiosidonnaista, mutta eikö sitä pitäisi saada myös ensi kesänä, vaikka työsuhde alkoi 8.8 ja loppuu siihen toukokuun viimeiseen päivään, koska tarkastelujakso on 2 v 4 kk ? Eihän se voi olla niin, että joka toinen kesä ei saa edes sitä ansiosidonnaista?

Vierailija
1414/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö opet saa töitä?

Vierailija
1415/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö näihin vanhojen ketjujen nostamiseen saa jotain estoa?

Itse toivoisin että saataisiin tyhmyyteen esto.

Vierailija
1416/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla luokanopettajan palkka pk-seudulla? Onko kilpailukykyinen, vai sama kuin jossain Kivijärvellä?

Vierailija
1417/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä ansiosidonnainen ihan oikeasti tulee jatkossa menemään? Nyt sain kesältä ansiosidonnaista, mutta eikö sitä pitäisi saada myös ensi kesänä, vaikka työsuhde alkoi 8.8 ja loppuu siihen toukokuun viimeiseen päivään, koska tarkastelujakso on 2 v 4 kk ? Eihän se voi olla niin, että joka toinen kesä ei saa edes sitä ansiosidonnaista?

Jos olet ollut tarkastelujakson aikana yhteensä vähintään 12 kk töissä, saat ansiosidonnaista. Tuo joka väitti, että joka toinen kesä ei saisi, ei ole selvästikään ymmärtänyt miten työttömyyskorvaus toimii.

Vierailija
1418/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä ollut häävi kesäkuun ansiosidonnainen. Vai miten teillä meni?

Lomakorvauksien jaksotus ja siihen päälle omavastuuaika söivät tuen käytännössä kokonaan. Jos olisi edes ollut mahdollisuus käyttää lomat lomina, ymmärtäisin jotenkin. Ensin teetetään vuoden työt, eikä silti makseta palkkaa, joka kuuluisi. Sen päälle vähennetään vielä ansiosidonnaista. Törkeää, ettei OAJ tee enemmän. 

Miksimkuulut oaj:hin?

Itse olen virassa oleva opettaja enkä kuulu oaj:hin Se mikään pakkoliitto ole.

Vierailija
1419/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla luokanopettajan palkka pk-seudulla? Onko kilpailukykyinen, vai sama kuin jossain Kivijärvellä?

Palkka on ovtessin mukainen eli listapalkka ihan sama missä olet töissä kuntakalleusluokkaan helsinki kuuluu ykköseen, eli halvempiin kuntiin nähden (kallauesluokka 2) helsingissä saa muutaman kympin kuussa enemmän palkkaa. 

Ei ole olemassa mitään helsingin palkkaa, kun palkka on listapalkka. 

Vierailija
1420/1500 |
09.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesäksi saa kyllä töitä, jos on halua tehdä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan