Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Ikävä nähdä että tämä ketju on vielä näin hyvin voimissaan. Oon kirjoittanut tänne 5 - 6 vuotta sitten ekan kerran ja tilanteeni oli surkea. Sitten pääsin opiskelemaan ja olen näinä vuosina tehnyt neljä lisäpätevyyttä. Opiskelin yötä myöten ja olin väsynyt. Sain työn jo ennen kuin kaikki lisäopinnot oli valmiina.
Miten sain töitä?
Se oli pelkkää sattumaa ja hyvää tuuria. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
En edelleenkään usko että töihin valitaan oikeasti paras. Sinne valitaan se, joka nyt sillä hetkellä on siinä paikalla ja sopii jotenkin hommaan. Tai on mies.
Opettajien palkkaamisessa on edelleen niin moni asia huonosti, eikä parannusta taida olla tulossa. Tsempit joka ikiselle työnhakijalle! ❤️
Vierailija kirjoitti:
Täytyy sanoa näin viranhaltijana, että eipä ne kaikki määräaikaisetkaan niin hyviä ole. Näitä on tässä vuosien saatossa mennyt ja tullut. Kyllä meillä on rehtori hyvistä pitänyt kiinni ja on ollut aivan selvä, että saavat viran tai vakinaisen tuntiopettajuuden heti, kun mahdollista. Sitten on ollut puolivillaisia ja pari fiaskoakin, joista on ehdottomasti haluttu eroon. Syitä:
- sopeutumattomuus työyhteisöön
- riitely ja valittaminen
- oppilaiden kanssa riitely
- sluibijat, jotka keskittyy koko ajan toisten kuviteltuihin etuihin ja "pitävät puolensa" ajatuksena, että heille on laitettu kaikki kamala ja toiset pääsee helpolla
Varmasti outoja tapauksia mahtuu joukkoon, mutta tällä mielipiteelläsi tulit leimanneeksi työttömät opettajat opettajiksi sopimattomiksi.
Mitäs jos meidät työssä olevat irtisanottaisiin ja laitettaisiin hakemaan paikkojamme uudelleen kaikkien niiden "huonojen työttömien" kanssa? Saisitko pitää paikkasi? Vai tuudittauduitko, että virkasi on ikuinen. Ei tarvi kouluttautua. Sulla olisi vastassa tuoreen koulutuksen/ lisäkoulutuksen saaneita innostuneita opettajia. Olisitko sen jälkeen itse se huono työtön?
Vierailija kirjoitti:
Ikävä nähdä että tämä ketju on vielä näin hyvin voimissaan. Oon kirjoittanut tänne 5 - 6 vuotta sitten ekan kerran ja tilanteeni oli surkea. Sitten pääsin opiskelemaan ja olen näinä vuosina tehnyt neljä lisäpätevyyttä. Opiskelin yötä myöten ja olin väsynyt. Sain työn jo ennen kuin kaikki lisäopinnot oli valmiina.
Miten sain töitä?
En edelleenkään usko että töihin valitaan oikeasti paras. Sinne valitaan se, joka nyt sillä hetkellä on siinä paikalla ja sopii jotenkin hommaan. Tai on mies.
Opettajien palkkaamisessa on edelleen niin moni asia huonosti, eikä parannusta taida olla tulossa. Tsempit joka ikiselle työnhakijalle! ❤️
Voisiko nämä miesjutut jo vähitellen jättää pois tästä keskustelusta? Ne teidän mieskollegatkin ovat oikeasti ihan rautaisia ammattilaisia ja osaajia.
" pari semmoistakin nähty, jotka ei sopeudu ja siksi lähtivät. Toinen oli koko vuoden, mutta vaihdettiin toiseen. Toinen lähti koeajalla, koska oli onnistunut saamaan kaiken sekaisin 2kk:n aikana. Pilannut tiimihengen, syyttänyt kollegoita ties mistä, ei osannut tehdä helpon ja ystävällisen kollegan kanssa yhteistyötä yms.. Todnäk oli mt-ongelmainen."
Joskus, aina silloin tällöin, yllämainituista kuvailuista haiskahtaa myös se,
että kouluun otetaan uusi tyyppi syntipukiksi. Tämän uuden niskaan vinksahtanut työyhteisö sylkäisee oman pahoinvointinsa katharsiksen omaisesti ja sitten hänet potkitaan pihalle "työyhteisöön sopeutumattomana". Sitten kimpassa taivastellaan yhteistä tiimihenkeä nostattaen kuinka "Onnistui kelvoton saamaan sekaisin kaiken vain 2kk aikana!"
Ajatelkaa mikä fakiiri pitää olla että siihen kykenee?
Todellisuudessa monesti tyyppi ollut se oppilaiden keskuudessa pidetty ,tai muuten ansioitunut tai koulutetumpi kuin yhteisönsä jäsenistä suurin osa, tyypissä itsessään ei ole yleensä ollut yhtään mitään vikaa. Muuta kuin että astui ansaan.
Eli valitsi juuri sen koulun, mistä hiljaisen tiedon perusteella useimmat tiesivät karttaa suosiolla.
Jotkut koulut henkilökuntineen ja kuppikuntineen ovat suoraan sanonkomistä.
"Ikävä nähdä että tämä ketju on vielä näin hyvin voimissaan. Oon kirjoittanut tänne 5 - 6 vuotta sitten ekan kerran ja tilanteeni oli surkea. . . . .
Opettajien palkkaamisessa on edelleen niin moni asia huonosti, eikä parannusta taida olla tulossa. Tsempit joka ikiselle työnhakijalle! ❤️[/quote]
Mitä se teidän ammattiliitto on tehnyt näinä vuosina hyväksenne?
Kunhan kysyin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sain töitä?
Voisiko nämä miesjutut jo vähitellen jättää pois tästä keskustelusta? Ne teidän mieskollegatkin ovat oikeasti ihan rautaisia ammattilaisia ja osaajia.
Tämä ottaa miehenä päähän ihan sikana nää vihaa ja katkeruutta tihkuvat miestölväisyt täällä. Olen miehenä kuule ihan yhtä surkeessa tilanteessa. 13v sitten valmistuin aineenopeksi ja pisin työsuhde tällä hetkellä 6kk. Mutta ei siinä mitään, eliitti on tyyväinen kun köyhät lyö toisiaan. Syyttäkää vaan meitä miehiä tästäkin...
Vierailija kirjoitti:
Mitä aineita opetatte?
ÄLÄ YRITÄ! Tiedän mitä yrität tehdä. Eli heimata opettajia ainevalintojen mukaan. Raportaikaa tää pelle opet!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aineita opetatte?
ÄLÄ YRITÄ! Tiedän mitä yrität tehdä. Eli heimata opettajia ainevalintojen mukaan. Raportaikaa tää pelle opet!
*sheimata
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä aineita opetatte?
Otas ne iltapäivän lääkkeet. Kyllä minua kiinnostaisi kuulla puhuuko tässä ketjussa äidinkielen, fysiikan vai historian opettajat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sain töitä?
Ammattilaisia kyllä mutta onhan se varsin selvää että miessukupuoli on se ratkaiseva etu jos on tasavahvat hakijat. Heikompikin mieshakija voidaanko valita perustelemalla, että voi sitten sijaistaa poikien liikunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sain töitä?
Ihan oikeasti, ei. Näitä miesjuttuja ei voida sivuuttaa, koska faktaa on, että miehet saavat opettajan töitä helpommin kuin naiset. Eli vaikka kollegoina on rautaisia miesammattilaisia ja miesosaajia, niin siellä työttömissä opettajissa on vielä rautaisempia ja osaavampia naisopettajia.
Vierailija kirjoitti:
"Ikävä nähdä että tämä ketju on vielä näin hyvin voimissaan. Oon kirjoittanut tänne 5 - 6 vuotta sitten ekan kerran ja tilanteeni oli surkea. . . . .
Mitä se teidän ammattiliitto on tehnyt näinä vuosina hyväksenne?
Kunhan kysyin.
Ei mitään parannuksia ainakaan. Moni asia on mennyt huonompaan suuntaan kylläkin, että työnantajan puoleen on kumarrettu ja syvään ja perse on vilkkunut opettajien suuntaan.
Kerro, miten yhdistyksemme johtohahmo, paino sanalla hahmo, saadaan vaihtoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sain töitä?
Se oli pelkkää sattumaa ja hyvää työpäivää uuria. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Haista paska!
"Miesopettaja pahoitti mielensä"
Mulle sanottiin yhdessä haastattelussa että "kuule, sussa on yksi vika - sä et ole mies". Että näin. Rehtori oli mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sain töitä?
Tämä ottaa miehenä päähän ihan sikana nää vihaa ja katkeruutta tihkuvat miestölväisyt täällä. Olen miehenä kuule ihan yhtä surkeessa tilanteessa. 13v sitten valmistuin aineenopeksi ja pisin työsuhde tällä hetkellä 6kk. Mutta ei siinä mitään, eliitti on tyyväinen kun köyhät lyö toisiaan. Syyttäkää vaan meitä miehiä tästäkin...
Oletko sinäkin historian opettaja? Tässä ketjussa on useaan kertaan mainittu ne aineet, joissa on vaikea työllistyä. En nyt ala niitä luettelemaan, mutta tämä on yksi. Myös kielissä pitäisi olla useamman kielen kelpoisuus, tai ainakin lisäksi joku kuvis, kotitalous, käsityö tai muu sellainen aine, jossa on vain pari viikkotuntia eikä kokoaikaista pätevää opettajaa saa mistään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sain töitä?
Se oli pelkkää sattumaa ja hyvää työpäivää uuria. Oikeassa paikassa oikeaan aikaan.
Haista paska!
"Miesopettaja pahoitti mielensä"
Mulle sanottiin yhdessä haastattelussa että "kuule, sussa on yksi vika - sä et ole mies". Että näin. Rehtori oli mies.
Sinä tietenkin teit valituksen sukupuolisyrjinnästä, kun miehen valintaa perusteltiin sillä, että "hän on ollut isosena rippikoulussa"? Ai niin, tuossa tapauksessa ei ollutkaan miesrehtori, enkä tiedä miten siinä loppujen lopuksi kävi kun en enää sen paikkakunnan lautakuntien pöytäkirjoja jäänyt lukemaan.
Pakko tulla tänne kertomaan ilouutinen: sain viran! 13 vuotta valmistumisen jälkeen pätkää, silppua ja sijaisuutta. Loppua ei näkynyt ja olin varma, että en saa virkaa ennen eläkeikää. Toisin kävi. Älkää luopuko toivosta kollegat!
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaistahan saa 500 pv. Kuluuko se loppuun jossain vaiheessa vaikka olisi välillä töissä? Olen esim. taas ensi lukuvuoden töissä. Kerryttääkö tuo työssäolo "lisäpäiviä" tuohon 500 :aan vai kuluuko se vaan tässä vuosien saatossa loppuun? Olen yleensä kesät työttömänä.
YTK:lta en viitti nyt kysyä kun siellä on niin ruuhkaa. Toivottavasti saisin kesän ensimmäiset ansiosidonnaiset viim. heinäkuun puolivälissä.
Jos olet koko lukuvuoden töissä, niin kyllä se työssäoloehto tulee täyteen ja päivärahalaskuri nollautuu. Sinulla on siis jokaisen työvuoden jälkeen 500 päivää ansiosidonnaista käytettävissä. Vai onko se nykyisin 400 päivää? Olen vähän tipahtanut kärryiltä. Nämä perusasiat on siellä YTK:n sivuilla, katso mitä siellä sanotaan työssäoloehdon täyttymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Ansiosidonnaistahan saa 500 pv. Kuluuko se loppuun jossain vaiheessa vaikka olisi välillä töissä? Olen esim. taas ensi lukuvuoden töissä. Kerryttääkö tuo työssäolo "lisäpäiviä" tuohon 500 :aan vai kuluuko se vaan tässä vuosien saatossa loppuun? Olen yleensä kesät työttömänä.
YTK:lta en viitti nyt kysyä kun siellä on niin ruuhkaa. Toivottavasti saisin kesän ensimmäiset ansiosidonnaiset viim. heinäkuun puolivälissä.
Ansiosidonnaisen laskentapäivät alkaa aina alusta (eli nollaantuu), jos siinä välissä täytät työssäoloehdon, joko pätkillä tai pitka-aikaisella työsuhteella. Eli siitä näkökulmasta ne pikkupätkätkin kannattaa, jos niistä tulee työssäoloehto 2 vuoden sisällä täyteen.
Helsingissä opettajat palkataan aina nykyään koko vuodeksi, siis myös kesäajan palkka on mukana.
Sen sijaan se, että pääkaupunkiseudulla saisi valita työpaikkansa, ei kyllä pidä paikkaansa ainakaan monien aineenopettajien kohdalla.