Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
841/1500 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä muussa korkeakoulutettujen ammattikunnassa on näin heikko tilanne ja ihmisiä kohdellaan näin huonosti ja painetaan alas?

Vierailija
842/1500 |
14.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon kyllä tykännyt noista videohaastatteluista, jotka käytännössä on sitä, että siellä linkissä on haastattelijan videot, joissa hän kysyy jotain asiaa, ja siihen pitää sitten videoida itseltä vastaus. Eli yleensä siellä toisessakin päässä on pistetty itsensä likoon ja tehty itsestä lyhyet videopätkät.

En ole noita videointeja stressannut, oon vain aika nopeasti jotain tallentanut sinne ja jos tulos on edes jotakuinkin siedettävä, niin sellaisena olen lähettänyt. Tykkään siis tosta videohaastattelutavasta kyllä, vaikka en ole koskaan siitä eteenpäin päässyt jatkoon. Mulla on varmaan ärsyttävä naama ja puhetapa, tai vastauksissa jotain, mikä ei vakuuta, mutta ehkä noistakin jotain oppii.

Sittenhän on varsinaiset online-videohaastattelut, joissa on jo vuorovaikutustakin. Semmoiseenkin olen kerran onnistunut pääsemään :-)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
843/1500 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä muussa korkeakoulutettujen ammattikunnassa on näin heikko tilanne ja ihmisiä kohdellaan näin huonosti ja painetaan alas?

Ei missään

Masentaa ja itkettää joka päivä, en tiedä mitä teen..... :(

Vierailija
844/1500 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla jokainen opettajapolvi etenee vuorollaan viransijaisuuksista vakipaikkoihin. Ne nykyisin kesäksi töihin palaavat ovat myös aikoinaan aloittaneet sijaisuuksista. Katselkaa paikkoja yliopistopaikkakuntien ulkopuolella, mikäli nopea pääsy vakituiseen virkaan on prioriteetti.

Kokoomuksen äänestäjä

Joihinkin aineenopettajapaikkoihin on kymmeniä hakijoita, jopa pikkupaikkakunnille! Erityisopettajat ovat asia erikseen!

Eikä ole kymmeniä hakijoita. Pienen kaupungin sivukylän yläkoulu ja minut otettiin aineenopettajaksi sinne, koska ei ollut yhtään muodollisesti pätevää hakijaa.

Aineyhdistelmäsi oli saksa+kotitalous+tekninen työ+ maantieto? Erääseen Suomen syrjäisimmistä yläkouluista oli vuorotteluvapaan sijaisuuteen lähes kymmenen pätevää hakijaa. Arvaatteko koulun ja oppiaineen?

Hakemiini ruotsin opettajan paikkoihin on ollut kymmeniä hakijoita. Haastatteluun pääseminen on jo lottovoitto! Ja kyllä, myös pikkupaikkakunnille on ollut hakijoita!

Savukosken yhtenäiskoulu, historia ja yhteiskuntaoppi!

Oppiaine meni oikein, mutta syrjäisempikin koulu löytyy. Luultavasti tuohonkin kouluun hakijoita riittää.

No Enontekiö sitten!

Vierailija
845/1500 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää opet risusavottaan, valitus seis! Kuulikko??!11

Vierailija
846/1500 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko matemaattisten aineiden opettajilla jotenkin olennaisesti parempi työtilanne, kun yhdellä matikanope-tutullani riittää työtä niin paljon kuin jaksaa tehdä? Vakivirkaa ei ole vielä saanut, mutta lienee ajankysymys vain. Ei ole joutunut olemaan työttömänä yhtään tässä muutaman vuoden aikana valmistuttuaan.

Joka tapauksessa, surullista lukea tätä ketjua. Tsemppiä kaikille työtä etsiville, toivottavasti saisitte työtä. Itse haaveilin aina alakouluopen työstä, mutta pelkään esiintymistä niin, että jätin opehaaveet kauan sitten ja menin muulle alalle. Vieläkin haikeana joskus mietin, kun olisi oma luokka jossain koulussa ja pieniä opetettavia.

Vierailija
847/1500 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tosi hyvin, että harmittaa hirveästi, kun on tehnyt vuoden töitä ja vakituinen viranhaltija saa palkan kesälomaltaan. Mutta eikös niin käy muissakin töissä? Miten olen ollut kuulevani, että jonkinmittaisen vanhempainvapaan jälkeen monella on vielä kertynyt kesäloma siinä jatkona. Olenko väärässä?

Ei käy muissa töissä. Sekä sijainen että viranhaltija pitää omat kertyneet lomansa muissa töissä. Jos määräaikainen ei voi pitää lomaa, maksetaan kertyneet lomat rahana.

Tässä tilanteessa viranhaltija keskeyttää vapaansa ja palaa töihin. Koska opetusalalla on kesäkeskeytys, näin voi toimia. Muilla aloilla tämä ei ole mahdollista: ei voi tulla lomaksi töihin. Määräaikainen saa kyllä korvauksen ansaitsemistaan kertyneistä lomapäivistä, mutta kesäkeskeytyksen ajan palkka menee viranhaltijalle.

Vierailija
848/1500 |
15.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi me opettajat vaan täällä kirjotellaan, miksei me kaikki yhdessä huudeta soskua???!!!

Vierailija
849/1500 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeruuden kanssa olen minäkin kamppaillut, mutta uskon että rehtorit tekevät parhaansa rekrytointihommassa ja punnitsevat asiaa kaikilta kanteilta. Ei se heidän syynsä ole että opettajia on koulutettu liikaa. Ei se ole myöskään vakivirassa olevien opettajien syytä. Syy on lainsäätäjässä, Opetushallituksessa, yliopistoissa ja niiden rahoitusperusteissa sekä työmarkkinaosapuolissa, kuten OAJ:ssa ja Kuntatyönantajissa. Nämä epäreiluudet voitaisiin ratkoa valtakunnan tasolla, jos halua ja kykyä olisi, mutta taitaa puuttua jompaakumpaa tai molempia.

Hyvää kesää kuitenkin meille kaikille, niin työttömille opettajille joilla on tiedossa töitä ensi syksyksi kuin niillekin joilla ei ole, vakivirassa oleville ja rehtoreille! Elämä on joka tapauksessa elämisen arvoista, vaikka työelämään ei pääsisikään!

Vierailija
850/1500 |
16.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei te alle nelikymppiset kesätyöttömät! Piristän teitä tiedolla, että ole 45 ja edelleen kesätyötön pätkätyösuhteinen ope. Kevään ja alkukesän aikana olen ollut neljässä videohaastattelussa, yksi rekry umpeutui tänään. Viimeinen haastattelun tulos vielä auki.

Kyllä väsyttää yhä vaativammat työnhakuprosessit, jotka seuraavat toinen toisiaan. Heinäkuussa voi tulla vielä paikkoja auki, viime kesänä oli kaksi haastattelua elokuun alussa.

Lopputulos on aina sama: pätkätyöt jatkuu.

Mutta ei se mitään, en laske vakituisen työpaikan varaan omaa itsetuntoani ja elämääni. Olen jo tottunut tähän. Onneksi on ansiosidonnainen.

Vierailija
851/1500 |
17.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on liian pitkät lomat hyvä ettei kaikki saa niitä

Vierailija
852/1500 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää kaupan kassalle hopi hopi!

Vierailija
853/1500 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku haluaa opettajaksi? Outoa porukkaa - ja vielä jaksavat valittaa! Menkää rehellisiin töihin.

Vierailija
854/1500 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku haluaa opettajaksi? Outoa porukkaa - ja vielä jaksavat valittaa! Menkää rehellisiin töihin.

Se on "oikeisiin töihin", siis sanonta.

Vierailija
855/1500 |
18.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy sanoa näin viranhaltijana, että eipä ne kaikki määräaikaisetkaan niin hyviä ole. Näitä on tässä vuosien saatossa mennyt ja tullut. Kyllä meillä on rehtori hyvistä pitänyt kiinni ja on ollut aivan selvä, että saavat viran tai vakinaisen tuntiopettajuuden heti, kun mahdollista. Sitten on ollut puolivillaisia ja pari fiaskoakin, joista on ehdottomasti haluttu eroon. Syitä:

- sopeutumattomuus työyhteisöön

- riitely ja valittaminen

- oppilaiden kanssa riitely

- sluibijat, jotka keskittyy koko ajan toisten kuviteltuihin etuihin ja "pitävät puolensa" ajatuksena, että heille on laitettu kaikki kamala ja toiset pääsee helpolla

Vierailija
856/1500 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy sanoa näin viranhaltijana, että eipä ne kaikki määräaikaisetkaan niin hyviä ole. Näitä on tässä vuosien saatossa mennyt ja tullut. Kyllä meillä on rehtori hyvistä pitänyt kiinni ja on ollut aivan selvä, että saavat viran tai vakinaisen tuntiopettajuuden heti, kun mahdollista. Sitten on ollut puolivillaisia ja pari fiaskoakin, joista on ehdottomasti haluttu eroon. Syitä:

- sluibijat, jotka keskittyy koko ajan toisten kuviteltuihin etuihin ja "pitävät puolensa" ajatuksena, että heille on laitettu kaikki kamala ja toiset pääsee helpolla

"Sopeutumattomuus työyhteisöön", just just...

Vierailija
857/1500 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valmistuin kolme vuotta sitten aineenopeksi Jväskylästä. Olen onneksi saanut tehdä melko pitkiä sijaisuuksia, mutta viran saamisesta ei toivoakaan, vaikka haen joka ikistä Suomessa auki olevaa virkaa. Usein en pääse edes haastatteluun, ja sitten tulee tieto, että virkaan on valittu joku viime vuonna valmistunut nuorimies... Tai vanhempi nainen. Olen pitkittänyt perheen perustamista työnsaannin toivossa, mutta kolmekymppiä jo kolkuttelee... Mitä tässä tilanteessa pitäisi tehdä?

Älä pilaa elämääsi. Jos haluat perheen, perusta se nyt. Muutoin menee parhaat vuodet ohi. On totta, että naisia syrjitään työmarkkinoilla. Olen kokenut sen itsekin. Perustin perheen ja teen pätkätöitä. Muuten olisi jäänyt perhe perustamatta. Olin jo reilusti yli kolmikymppinen ekassa raskaudessani ja turhaan odotin sitä työpaikan saamista. Minullekin on käynyt niin, että kun olen hakenut paikkaa, siihen on valittu joku mies tai sitten joku siinä sijaisuutta jo tehnyt.

Toi on kyllä täysin p*skapuhetta, että miehiä suosittaisiin. Meillä (sosiaali- ja terveysala) on tehty suullinen (kirjallisesti ei voi tehdä) linjaus että aina nainen mieluummin kuin mies. Koska paikat on kilpailuja niin sitten jos hommaan palkataan mies niin aina tulee kauhea p*skamyrsky siitä kuinka mies on päässyt muka vain ja ainoastaan sen perusteella mikä roikkuu jalkojen välissä.

Totuus on se, että aina puhutaan että miehiä suositaan työmarkkinoilla, vaikka asia on juurikin toisinpäin.

PS. Luokallani kun valmistuin oli 6 miestä (yhteensä 24 opiskelijaa), jotka erikoistuvat lasten ja nuorten sairaanhoitajaksi ja minä olen ainut joka on saanut viimeisen 5v aikana lasten puolelta töitä. Miehiä kun ei palkata lasten puolelle töihin - tämäkin taitaa olla jotenkin sitä miesten "suosimista"... Eiku.

Vierailija
858/1500 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei missään

Masentaa ja itkettää joka päivä, en tiedä mitä teen..... :(

Useimmissa on:) muualla on ihan samaa päähän potkimista ja maahan polkemista poislukien pitkät lomat:)

Vierailija
859/1500 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija......Mulla on varmaan ärsyttävä naama ja puhetapa, tai vastauksissa jotain, mikä ei vakuuta, mutta ehkä noistakin jotain oppii.
</p>

<p>Sittenhän on varsinaiset online-videohaastattelut, joissa on jo vuorovaikutustakin. Semmoiseenkin olen kerran onnistunut pääsemään :-)[/quote kirjoitti:

Jippi jai jee ! Kylläpä oletkin taitava .

p.s Hymiöt on ainakin se juttu mikä kommentin perässä ärsyttää. Ne kuuluu teinien tekstareihin.

Vierailija
860/1500 |
19.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

". . .Täytyy sanoa näin viranhaltijana, että eipä ne kaikki määräaikaisetkaan niin hyviä ole.

Näitä on tässä vuosien saatossa mennyt ja tullut.

Kyllä meillä on rehtori hyvistä pitänyt kiinni ja on ollut aivan selvä, että saavat viran tai vakinaisen tuntiopettajuuden heti, kun mahdollista.

Sitten on ollut puolivillaisia ja pari fiaskoakin, joista on ehdottomasti haluttu eroon. Syitä:

- sluibijat, jotka keskittyy koko ajan toisten kuviteltuihin etuihin ja "pitävät puolensa" ajatuksena, että heille on laitettu kaikki kamala ja toiset pääsee helpolla. . ."

"Sopeutumattomuus työyhteisöön", just just...[/quote]

Lisätään:

- ei ole kenenkään (esim jonkun opettajan tai rehtorin ) sukulainen tai tuttu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kaksi