Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömien opettajien vertaistukiketju

Vierailija
11.08.2011 |

Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?

Kommentit (1500)

Vierailija
821/1500 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetusalalla jokainen opettajapolvi etenee vuorollaan viransijaisuuksista vakipaikkoihin. Ne nykyisin kesäksi töihin palaavat ovat myös aikoinaan aloittaneet sijaisuuksista. Katselkaa paikkoja yliopistopaikkakuntien ulkopuolella, mikäli nopea pääsy vakituiseen virkaan on prioriteetti.

Kokoomuksen äänestäjä

Joihinkin aineenopettajapaikkoihin on kymmeniä hakijoita, jopa pikkupaikkakunnille! Erityisopettajat ovat asia erikseen!

Eikä ole kymmeniä hakijoita. Pienen kaupungin sivukylän yläkoulu ja minut otettiin aineenopettajaksi sinne, koska ei ollut yhtään muodollisesti pätevää hakijaa.

Aineyhdistelmäsi oli saksa+kotitalous+tekninen työ+ maantieto? Erääseen Suomen syrjäisimmistä yläkouluista oli vuorotteluvapaan sijaisuuteen lähes kymmenen pätevää hakijaa. Arvaatteko koulun ja oppiaineen?

Hakemiini ruotsin opettajan paikkoihin on ollut kymmeniä hakijoita. Haastatteluun pääseminen on jo lottovoitto! Ja kyllä, myös pikkupaikkakunnille on ollut hakijoita!

Savukosken yhtenäiskoulu, historia ja yhteiskuntaoppi!

Oppiaine meni oikein, mutta syrjäisempikin koulu löytyy. Luultavasti tuohonkin kouluun hakijoita riittää.

Vierailija
822/1500 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarjottiin osa-aikaista lukion tuntiopettajan pestiä ensi lukuvuodeksi. Tunteja olisi 10. Kannattaako ottaa, vaikka kaksi viime vuotta olen tehnyt yli opetusvelvollisuuden? Ahdistaa kun en tiedä miten tuolla eläisi, mutta ei ole muutakaan....

10 kurssia on tod. näk yli puolet opetusvelvollisuudestasi joten tuokin on nykyään opelle lottovoitto. Ota nöyränä vastaan ja kiitä mahdollisuudesta.

Sinä olet itse niiden paikkojen täyttämisestä vastaava rehtori, kun kehtaat vastata tuolla tavalla?

Noinhan se usein menee, että pakko ottaa jotain. Tuossa on kuitenkin toiveita saada lisää tunteja muiden opettajien sijaisena. Tietenkin sillä edellytyksellä, että ei mene omien tuntien kanssa päällekkäin.

Yritä hankkia lisätunteja vaikka kansalaisopistosta. Siellä on sama ongelma, eli tunteja on todella vähän ja päätoimisia kokoaikaisia opettajia on vähän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
823/1500 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä ollessani työtön ope hain yhtä sijaisuutta ison yliopistokaupungin pielessä. Kyseisestä paikasta kuulin muuta kautta, sitä ei laitettu edes julkiseen hakuun. Meitä haastateltiin kolme: minä, yksi vastavalmistunut ja sitten kolmas, josta ei ollut tietoa. Yllättäin tämä kolmas valittiin. Googlettelin valitusta ja en löytänyt mitään tietoa gradusta yms. Kysyin suoraan rehtorilta perusteita valintaan. Syy oli kuulemma "pitkä kokemus kasvatusalalta". En niellyt sitä vaan tinkasin tarkennusta. Paljasti, että on ollu 10 vuotta päiväkodissa lastenhoitajana. Kysyin kelpoisuudesta. Sitä ei kuulemma ole vielä ja ihan justiinsa saamassa. Sanoin suoraan, että valitsit siis ei-kelpoisen ja vailla opetuskokemusta. Piruuttani tutkin vuotta myöhemmin, niin valmistunut ei ollut vieläkään.... toki hänellä oli opiskelupaikka okl:ssä, mutta ainahan ihmiset on justiinsa valmistumassa. Unohdin jo koko casen ja meni joku 3-4 vuotta, niin yksi kaveri oli ko. alakoululla töissä. Tämä samainen ei-kelpoinen on edelleen siellä töissä ja gradu tekemättä. Paras on kuitenkin, että kuulin tämän meidät ohittaneen olevan rehtorin naapuri ja lapset on kavereita keskenään... Että löytyihän selitys, miksi se piti palkata meidän kelpoisten ohi hyshys.

Kukaan teistä kelpoisista ei tehnyt valitusta. Siihen tämä perustuu. Kannattaisi tehdä noin ilmiselvissä tapauksissa, sillä lain mukaan epäpätevä voidaan ottaa vain määräaikaiseksi ja silloinkin vain siinä tapauksessa, että kelpoisia ei ole saatavilla. Muistaakseni se pykälä on mainittu jossakin tässä ketjussa.

Vakivirkaan ei voi valita juuri valmistumassa olevaa, sillä kelpoisuus pitää olla hakuajan päättyessä. Tämä on yksi syy siihen, että paikkoja laitetaan uudestaan hakuun sitten, kun valituksi tullut valmistuu.

Vierailija
824/1500 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tarjottiin osa-aikaista lukion tuntiopettajan pestiä ensi lukuvuodeksi. Tunteja olisi 10. Kannattaako ottaa, vaikka kaksi viime vuotta olen tehnyt yli opetusvelvollisuuden? Ahdistaa kun en tiedä miten tuolla eläisi, mutta ei ole muutakaan....

Sinuna selvittäisin ensin, saisitko lisäksi vielä soviteltua päivärahaa. Soviteltu ei kuluta päivärahapäiviä kuten täysi työttömyysetuus, vaan maksetun rahan suhteessa.

Ja sitten täytyy vielä huomioida sekin, miten tuo vaikuttaa uuteen kertyvään ansiopäivärahaan.

Itse en ottaisi noin vajaita tunteja, sillä olisin sitten varattuna tuossa työssä, enkä välttämättä jaksaisi täysin palkein hakea koko ajan parempaa työtä. Ja vaikka saisikin paremmat tunnit muualta, pitäisi sitten jättää tuo pesti kesken lukuvuoden ja aiheuttaa närää lähtiessään. Toki, tässä opettajahöykkyytyksessä ei ole paljon varaa ajatella kuin omaa etuaan. Aika monet rehtoritkin tuon kyllä ymmärtävät.

Saisithan tuosa lisää kokemusta ja mahdollisesti jalansijan ko. työpaikassa. Melko huonoa on kuitenkin johtaminen ja suunnittelu, jos tuollaista räipettä pitää jollekin tarjota. Arvaan, että ko. oppilaitoksessa on saman aineen viranhaltija, joka on ahnehtinut itselleen sopivasti ylitunteja ja ne mieluisimmat kurssit ja varsinkin valinnaiskurssit?

Vierailija
825/1500 |
09.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinuna selvittäisin ensin, saisitko lisäksi vielä soviteltua päivärahaa. Soviteltu ei kuluta päivärahapäiviä kuten täysi työttömyysetuus, vaan maksetun rahan suhteessa.

Ja sitten täytyy vielä huomioida sekin, miten tuo vaikuttaa uuteen kertyvään ansiopäivärahaan.

Itse en ottaisi noin vajaita tunteja, sillä olisin sitten varattuna tuossa työssä, enkä välttämättä jaksaisi täysin palkein hakea koko ajan parempaa työtä. Ja vaikka saisikin paremmat tunnit muualta, pitäisi sitten jättää tuo pesti kesken lukuvuoden ja aiheuttaa närää lähtiessään. Toki, tässä opettajahöykkyytyksessä ei ole paljon varaa ajatella kuin omaa etuaan. Aika monet rehtoritkin tuon kyllä ymmärtävät.

Saisithan tuosa lisää kokemusta ja mahdollisesti jalansijan ko. työpaikassa. Melko huonoa on kuitenkin johtaminen ja suunnittelu, jos tuollaista räipettä pitää jollekin tarjota. Arvaan, että ko. oppilaitoksessa on saman aineen viranhaltija, joka on ahnehtinut itselleen sopivasti ylitunteja ja ne mieluisimmat kurssit ja varsinkin valinnaiskurssit?

Juuri näin. Pääsääntöisesti noin pieni tuntimäärä ei kannata muuten kuin siinä toivossa, että saisi jalkaa oven väliin, mutta mikäänhän ei ole niin varmaa kuin epävarma. Sovilteltua päivärahaa todennäköisesti saisit, mutta koska sivutoimisen palkka joka tapauksessa jää 16 vuosiviikkotunnin päätoimisuudesta jälkeen aika reilusti, seuraavaan ansiopäivärahaan tulee työssäoloehdon täytyttyä selvä pudotus. En suostuisi tuollaiseen kohteluun varsinkin jos jo olet ollut samassa paikassa opettamassa päätoimisena.

Joku voi toki ihan vapaasti olla sitä mieltä, että on otettava sitä mitä tarjotaan, mutta siinä ongelman ydin juuri onkin: tarjoukset ovat hyvin erilaisia, monesti työhistoriasta riippuen. Yksi nappailee vuoden (myös kesäajan palkan sisältäviä) sijaisuuksia jo ennen valmistumista, ja virkakin odottaa heti, kun paperit on saatu. Toinen taas kiertelee eri kouluissa lukuvuodesta toiseen, silpputuloja  ja pätkäsijaisuuksia sieltä täältä itselleen keräillen, koska on työuransa alussa innokkaasti suostunut ottamaan vastaan mitä ja mistä vain. Aina tuosta kierteestä ei ole ulospääsyä, sillä rehtorit tarvitsevat reserviin tarvittaessa kutsuttavia sijaisia, ja nykyään näyttää siltä, että joidenkin osaksi jää roikkua näillä listoilla koko uransa.

Vierailija
826/1500 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo silpputyökierre kuulostaa kyllä pahalta ja on takuuvarmasti minun osani, koska elämä on paiskonut raskaasti jo muutenkin. Tuntuu, että hyvä osuu maailmassa niille, joilla jo kaikkea hyvää muutenkin on, ja toisten osa on elää jatkuvassa kuristuksessa.

Luulen, että tyydyn hetkeksi aikaa tähän ansiosidonnaiseen, jonka olen kovalla työllä kerännyt, ja vedän henkeä. Sielu on mennyt pois raiteiltaan viime vuosien muuttojen ja pätkien, aina uusien koulujen ja kasvojen myötä. Mitään pysyvää ei ole, ei puolisoa, ei omaa kotia, ei juuria missään.

Vierailija
827/1500 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kieltäydytte osa-aikatyöstä, jos se on vaihtoehto täystyöttömyysdelle? Perusteluna, että seuraava työttömyysjakson korvaus voi olla pienempi?

No eiköhän sillä voita, että tekee edes osa-aikaista. Silloin ei virallisesti ole edes työtön ja työtä hakiessa sekin näyttää paremmalta kuin että on vain ollut. Lisäksi saa soviteltua päivärahaa. Ja osa-aikainen voi tosiaan poikia yllättäen lisääkin tunteja tai jatkossa pitkäaikaisempaakin työtä. Se, että opetusalalla olisi heti valmistuttuaan vakivirkoja jaossa kaikille on nykyään ihan utopistinen kuvitelma. Opetusalalla pompotetaan työntekijöitä määräaikaisissa pätkissä opettajia vuositolkulla. Pitkäaikaiset sijaisuudetkin menevät niille, joilla on jo työsuhde eli siitä näkökulmasta se osa-aikainenkin kannattaa ottaa. Sekin on parempi kuin pelkkä pätkäsijaistaminen. Toisaalta näinä aikoina, kun monella muullakin aloilla väkeä on joutunut työttömäksi, niin se osa-aikainenkin on plussaa.

Vakipaikkojen hakurumpakin on yhtä teatteria, yleensä valittu löytyy jo talosta, mutta koska paikat on pakko laittaa virallisesti auki. Tie näihin vakipaikkoihin käy yleensä niin, että ensin teet talossa kaikkea silppua ja määräaikaista ensin. Jossain korvessa voi tietysti lykästää ja saada vakipaikka suoraan, siellä ei liene niin kovaa kilpailua. 

Tietysti jos koet, että opetusala ei ole sun juttusi ja mielummin vaihdat alaa, niin se on sinun valintasi. Nää tällaiset asenteet, en kyllä hyväksy työsopimuksia, joista ei makseta kesän palkkaa, on opetusalalla huvittavia. Se on sinun päätöksesi, mutta se ei muuta sitä, että kesistä määräaikaisille maksettaisiin. Aina on uusia tulijoita sinun tilallesi. Asiaan voisi vaikuttaa oikeastaan, jos OAJ edes vaatisi sitä, että määräaikaisille kuuluu kesän palkka tai että koko maan opettajat menisivät lakkoon pitemmäksi aikaa sen puolesta. Eivät mene.

Vierailija
828/1500 |
10.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kieltäydytte osa-aikatyöstä, jos se on vaihtoehto täystyöttömyysdelle? Perusteluna, että seuraava työttömyysjakson korvaus voi olla pienempi?

No eiköhän sillä voita, että tekee edes osa-aikaista. Silloin ei virallisesti ole edes työtön ja työtä hakiessa sekin näyttää paremmalta kuin että on vain ollut. Lisäksi saa soviteltua päivärahaa. Ja osa-aikainen voi tosiaan poikia yllättäen lisääkin tunteja tai jatkossa pitkäaikaisempaakin työtä. Se, että opetusalalla olisi heti valmistuttuaan vakivirkoja jaossa kaikille on nykyään ihan utopistinen kuvitelma. Opetusalalla pompotetaan työntekijöitä määräaikaisissa pätkissä opettajia vuositolkulla. Pitkäaikaiset sijaisuudetkin menevät niille, joilla on jo työsuhde eli siitä näkökulmasta se osa-aikainenkin kannattaa ottaa. Sekin on parempi kuin pelkkä pätkäsijaistaminen. Toisaalta näinä aikoina, kun monella muullakin aloilla väkeä on joutunut työttömäksi, niin se osa-aikainenkin on plussaa.

Vakipaikkojen hakurumpakin on yhtä teatteria, yleensä valittu löytyy jo talosta, mutta koska paikat on pakko laittaa virallisesti auki. Tie näihin vakipaikkoihin käy yleensä niin, että ensin teet talossa kaikkea silppua ja määräaikaista ensin. Jossain korvessa voi tietysti lykästää ja saada vakipaikka suoraan, siellä ei liene niin kovaa kilpailua. 

Tietysti jos koet, että opetusala ei ole sun juttusi ja mielummin vaihdat alaa, niin se on sinun valintasi. Nää tällaiset asenteet, en kyllä hyväksy työsopimuksia, joista ei makseta kesän palkkaa, on opetusalalla huvittavia. Se on sinun päätöksesi, mutta se ei muuta sitä, että kesistä määräaikaisille maksettaisiin. Aina on uusia tulijoita sinun tilallesi. Asiaan voisi vaikuttaa oikeastaan, jos OAJ edes vaatisi sitä, että määräaikaisille kuuluu kesän palkka tai että koko maan opettajat menisivät lakkoon pitemmäksi aikaa sen puolesta. Eivät mene.

Työttömyys ei ole mikään häpeä, ei myöskään järjen käyttö. Kaikkia paikkoja ei kannata ottaa vastaan.

Vierailija
829/1500 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olette muut kesällä työttömänä olevat opet jaksaneet? Tosi monet kaverit, joilla on virka tai vakituinen työsuhde järkkeilevät kaiken maailman skumppailtoja. Olen yrittänyt vältellä, koska nämä illat saavat aikaan minussa massiivisen masennuksen. Koulujen päättymisen jälkeen osallistuin yhteen ja se pitkän kesäloman ja lomarahojen ja lomasuunnitelmien hehkuttaminen sai pääni hajoamaan. Eikä se "kyllä sä vielä sen paikan saat" -tyhjät vakuuttelut yhtään auttaneet asiaa.

Terveisin, 

Jenni, 36v, ei koskaan vakituista työsuhdetta

Vierailija
830/1500 |
11.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jaksan sillä, että en ajattele sitä. Saisin vain stressata loputtomiin.

Kun opettajien WhatsApp-ryhmään tuli tää viesti 1900-luvun alun ohjeet opettajattarille, vastasin ettei koske mua, olenhan kesällä työtön enkä opettajatar. Lomauteluihin sanon myös etten ole lomalla vaan työtön työnhakija. Omalla tavallani pidän siis pientä ääntä määräaikaisten tilanteesta, vaikkei se mitään auta.

Myös 36v.,ei koskaan vakinaista työsuhdetta

Vierailija
831/1500 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samat fiilikset ja masentaa tosi paljon. Olo voimaton.

Vierailija
832/1500 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä kaikille! Olen ollut samassa tilanteessa, mutta nyt päätoimisena tuntiopettajana. Olen tyytyväinen siihen, että nyt työ jatkuu joka syksy, vaikkakin tuntimäärä hieman vaihtelee. Eniten ottaa pattiin kuunnella näitä 10-20 vuotta virassa olleita, suoraan koulun penkiltä töihin tulleita vanhempia kollegoita, jotka vain valittavat työstään ja palkastaan. Tuntuu, etteivät he ole koskaan eläneet oikeasti pienillä tuloilla ja tiedä, millaista muu työ on.

Vierailija
833/1500 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menevätkö luokanopettajien sijaisuudet pitkälti suhteiden kautta? Outoa, kun paljon puhutaan työttömistä opettajista, mutta sitten samaan aikaan on, vaikka lukukauden kestävissä sijaisuuksissa, paljon opettajia vailla minkäänlaista pätevyyttä.

Vierailija
834/1500 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläpäin virkoja anneta. Ei ole annettu vuosiin. Sijaisuudet päättyy kesään ja sitten olet työtön. Ilman virkaa olet myös täydellisesti rehtorin vallan alla, että miten ja millä ehdoilla sut suostuu aina uudelleen ottamaan - vai ottaako. Olet hiljaa ja tyytyväinen annettuihin tunteihin: kiitos isä jokapäiväisestä leivästämme. Jos tulee jonkun tuuraus tunnin varoitusajalla, niin perut sovitun tapaamisen ystäväsi kanssa ja pidennät päivää. Ethän halua suututtaa rehtoria. Sama fläbä-maha käy hieromassa jopa täällä nuorten naisopettajien niskoja välituntisin. Parempi olla vain siitäkin kiitollinen - sehän sentään haluaa koskea muhun ja ehkä taas syksyllä saan töitä.

Vierailija
835/1500 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei meilläpäin virkoja anneta. Ei ole annettu vuosiin. Sijaisuudet päättyy kesään ja sitten olet työtön. Ilman virkaa olet myös täydellisesti rehtorin vallan alla, että miten ja millä ehdoilla sut suostuu aina uudelleen ottamaan - vai ottaako. Olet hiljaa ja tyytyväinen annettuihin tunteihin: kiitos isä jokapäiväisestä leivästämme. Jos tulee jonkun tuuraus tunnin varoitusajalla, niin perut sovitun tapaamisen ystäväsi kanssa ja pidennät päivää. Ethän halua suututtaa rehtoria. Sama fläbä-maha käy hieromassa jopa täällä nuorten naisopettajien niskoja välituntisin. Parempi olla vain siitäkin kiitollinen - sehän sentään haluaa koskea muhun ja ehkä taas syksyllä saan töitä.

Hyi saatana! Mitään lääppimistä ei pidä sietää herkeäkään!

Vierailija
836/1500 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menevätkö luokanopettajien sijaisuudet pitkälti suhteiden kautta? Outoa, kun paljon puhutaan työttömistä opettajista, mutta sitten samaan aikaan on, vaikka lukukauden kestävissä sijaisuuksissa, paljon opettajia vailla minkäänlaista pätevyyttä.

Kyllä menee. Tai muuten pärstäkertoimen mukaan. Ja miehet työllistyy aina.

Vierailija
837/1500 |
12.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep juuri näin. Pätevyys on viimeisiä asioita mitä katsotaan

Vierailija
838/1500 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei teidän naisten työehdot ja palkka koskaan parane, kun vaan nielette kaiken noin vain. Ottakaa miehistä mallia!

Vierailija
839/1500 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttakaa mä itken mä en jaksa enää

Ja juurikin tuolla asenteella varustetut henkilöt marssii opettajan ammattiin?

. . .eipä ihme että opetus on usein kuralla ja koulukiusaaminen rehottaa vuodesta toiseen.

Vierailija
840/1500 |
13.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tänä keväänä sain lyhyen sijaisuuden monen sadan kilometrin päästä kotoani.

Muita hommia ei ole ollut.

Kaikkiin oman aineeni opettajan paikkoihin ympäri Suomen olen hakenut.

Yhteenkään en ole päässyt edes haastatteluun, paitsi Lahden Kannaksen lukio ilmoitti, että "Onneksi olkoon, olet päässyt seuraavaan vaiheeseen: videohaastatteluun!"

Myöhemmin kun ilmoittivat, kenet valitsivat, kävi hakijoiden kokonaismäärästä ja videohaastateltujen kokonaismäärästä ilmi, että kaikki oli videohaastateltu, eli kaikki olivat päässeet toiselle kierrokselle.

Helvetti.

Uhrasin siihen videoon tosi monta tuntia, kun olisi pitänyt valmistella seuraavan päivän tunteja.

Enää en suostu videohaastatteluihin, vaivannäön täytyy olla jossain suhteessa mahdollisuuksiin."

Älkää suostuko tuollaiseen.

Mielestäni ihan kyykytysmeinininkiä harjoitetaan koko porukalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi