Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä luokkakokoja ei pienennetä ja työttömiä opettajia palkata opettamaan?
Opetuksen laatu heikkenee vuosi vuodelta kun oppilasmäärät kasvaa per opetustunti.
Miten opettajan huomio ja energia riittää 30lle oppilaalle per opetustunti?
Raha. Hallitus tekee porvaripoltiikkaa eli leikkaa opetuksesta. Kunnilla on vähemmän rahaa koulutukseen. Kouluja yhdistetään eli osa suljetaan ja luokkakokoja suurennetaan eli tuntiopettajat joutuvat lähtemään. Kunnalle on halvempaa antaa viranhaltijoille lisää tunteja kuin palkata uusia opettajia. Monissa kunnissa uusien opettajien palkkaaminen on kielletty. Uuden tuntiopettajan voi palkata jos on rahaa, mutta uusia virkoja ei tule. Kun uusi ops tulee yläkouluun, se vaikuttaa eräiden aineyhdistelmien tuntimääriin, esim ruotsi, käsityö.
Vierailija kirjoitti:
Kellään tietoa pääkaupunkiseudusta?
Googlaa näppärästi vantaa rekry, helsinki rekry. Reksit palaavat töihin elokuun alussa, paikkoja aukeaa. Kannattaa SOITTAA heti.
Valmistuin Turustn yliopistosta keväällä ja pääsin nyt syyslukukaudeksi 600km päähän töihin. Lähetin kymmenittäin hakemuksia kevään ja kesän aikana, mutta tuo oli ainoa paikka johon edes haastatteluun pääsin. Poikaystävä jää Turkuun, minä muutan yksiöön toiselle puolelle Suomea... Työ kestää vain syksyn ja kauhulla jo odottelen uutta hakemusrumbaa.
Lisäksi hain työttömyystukea jo heti valmistuttuani, mutta tähänkään päivään mennessä en ole saanut pennin hyrrää Kelalta, vaikka olen toimittanut kaikki pyydetyt liitteet ja selvitykset työkkäriin. Luojan kiitos olin tehnyt opiskelujen ohessa töitä ja saanut rahaa säästöön, en tiedä mitä muuten olisin kesätyöttömänä tehnyt.
Tsemppiä kaikille teille työttömille opeille, toivottavasti saatte vielä syksyksi jonkin pestin!
OAJ voisi tehdä jotain opettajien arvostuksen lisäämiseksi. Olisihan hienoa, jos vaikka noin kävisi, että opettaja vain ilmoittaisi johonkin firmaan että työpaikka kiinnostaisi ja hänet sinne rekrytoitaisiin siltä istumalta. Tuollaiset ehdotukset ovat niin utopistisia. Samoin ohjeet tehdä hyvä hakemus. Voi kiitos vinkistä, nytpä teenkin jatkossa niitä. Ei tullut aiemmin mieleen..
Vierailija kirjoitti:
Valmistuin Turustn yliopistosta keväällä ja pääsin nyt syyslukukaudeksi 600km päähän töihin. Lähetin kymmenittäin hakemuksia kevään ja kesän aikana, mutta tuo oli ainoa paikka johon edes haastatteluun pääsin. Poikaystävä jää Turkuun, minä muutan yksiöön toiselle puolelle Suomea... Työ kestää vain syksyn ja kauhulla jo odottelen uutta hakemusrumbaa.
Lisäksi hain työttömyystukea jo heti valmistuttuani, mutta tähänkään päivään mennessä en ole saanut pennin hyrrää Kelalta, vaikka olen toimittanut kaikki pyydetyt liitteet ja selvitykset työkkäriin. Luojan kiitos olin tehnyt opiskelujen ohessa töitä ja saanut rahaa säästöön, en tiedä mitä muuten olisin kesätyöttömänä tehnyt.
Tsemppiä kaikille teille työttömille opeille, toivottavasti saatte vielä syksyksi jonkin pestin!
Opettajie jää esim. eläkkelle pitkin vuotta. Voi tulla hyviä sijaisuuksia loppu lukuvuoden ajaksi auki ja moni on sitä kautta jäänyt taloon. Minulle kävi niin. Tulin ensin sijaiseksi, sitten tuntiopettajaksi seuraavaksi lukuvuodeksi ja sitten virka.
Vierailija kirjoitti:
OAJ voisi tehdä jotain opettajien arvostuksen lisäämiseksi. Olisihan hienoa, jos vaikka noin kävisi, että opettaja vain ilmoittaisi johonkin firmaan että työpaikka kiinnostaisi ja hänet sinne rekrytoitaisiin siltä istumalta. Tuollaiset ehdotukset ovat niin utopistisia. Samoin ohjeet tehdä hyvä hakemus. Voi kiitos vinkistä, nytpä teenkin jatkossa niitä. Ei tullut aiemmin mieleen..
Oaj pitää viranhaltijoiden puolta. Siksi sijaisten ja tuntiopettajien asemassa korjattavaa. Oaj:n jäsenistön suuri enemmistö on viroissa ja siksi heidän asiansa ovat etusijalla. Opettajia arvostetaan Suomessa korkealle ja siksi koulutkseen ja työpaikkoihin on paljon hakijoita. Jos et ole virassa, mutta Oaj:n jäsen, en tiedä mitä apua saa ongelmatilanteissa. En tiedä kuinka moni opettaja ja kuinka usein on yhteydessä järjestöön.
Kouluissa ei saa pyöriä ulkopuolisia. Aika ou966toa, että joku tulee toisten työpaikalle hengailemaan.
Miten voi olla ammattitaito ajantasalla, jos on neljä vuotta täysin poissa työelämästä? Mieluummin toivoisin oman lapseni opettajaksi vaikka vasta valmistuneen, jolla on tuoreet opit päässä kuin vuosia kotona olleen henkilön.
Vierailija kirjoitti:
Olen myös luokanopettaja, joka jäi äityislomalle 9.1.2012. Jään työttömälle kolme kuukauden jälkeen. Harmittaa tosi paljon. Olen ollut sijaisena vajaa viisi vuotta ja olen hakennut töihin. Ei mihinkään pääse. Meidän vauvalla on hoitaja kotona. Mummo jää eläkkeelle ja hoitaisi häntä. Olen tosi harmittaa!!!! Olen ollut aikaisemmin 16v lasten/sisätauti-kirurginen sairaanhoitaja. Oli vakituinen paikka, jonka sanoin irti kun valmistuin kasvastustieteenmasteri/luokanopettajaksi v. 09/2009. Ylimääräisenä on erityisopettaja cumu ja näyttötutkimus tutkinto 25op.
Järkyttävää, että vaikka kouluttaa itseensä ei saa töitä. Silloin kuin tein epäpätevänä sijaisuukisia sanottiin, että kyllä sitten saat töitä kun olet pätevä. Eipä niitä näy olevan. Paljon myös suhteella pääsee opettajia töihin ja epäpäteviä, joilta puuttuu pätevyys. Tällä hetkellä riittääkö rahkeet enään opiskella perheen keskellä vielä lisää. Meillä on neljä lasta ja ikä alkaa olla minulla on paljon (39v). Tunnen itseni myös tuhaksi ja surkeaksi, kuin sinä!
Kohtalokaveri
Onko sinulla lukihäiriö tai onko äidinkielesi jokin muu kuin suomi? Luokanopettajan ei tarvitse osata kieltä täydellisesti, mutta tekstisi perusteella et kyllä valitettavasti sovellu opettajaksi, niin heikkotasoista kieliasu on. Miten gradusi on mennyt läpi kieliasun puolesta? En halua loukata, mutta tällä alalla pitää hallita oikeinkirjoitusta koskevat säännöt edes suurin piirtein jo ihan uskottavuuden vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Miten voi olla ammattitaito ajantasalla, jos on neljä vuotta täysin poissa työelämästä? Mieluummin toivoisin oman lapseni opettajaksi vaikka vasta valmistuneen, jolla on tuoreet opit päässä kuin vuosia kotona olleen henkilön.
No mihin se ammattitaito neljässä vuodessa katoaa? Ei ainesisällöt muutu tuossa ajassa merkittävästi.
Vierailija kirjoitti:
Kouluissa ei saa pyöriä ulkopuolisia. Aika ou966toa, että joku tulee toisten työpaikalle hengailemaan.
Tuohan on jo turvallisuuskysymys. Ei kouluissa voi kuka vain notkua. Voi kun noin ei otettaisi ketään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä luokkakokoja ei pienennetä ja työttömiä opettajia palkata opettamaan?
Opetuksen laatu heikkenee vuosi vuodelta kun oppilasmäärät kasvaa per opetustunti.
Raha. Hallitus tekee porvaripoltiikkaa eli leikkaa opetuksesta. Kunnilla on vähemmän rahaa koulutukseen. Kouluja yhdistetään eli osa suljetaan ja luokkakokoja suurennetaan eli tuntiopettajat joutuvat lähtemään. Kunnalle on halvempaa antaa viranhaltijoille lisää tunteja kuin palkata uusia opettajia. Monissa kunnissa uusien opettajien palkkaaminen on kielletty. Uuden tuntiopettajan voi palkata jos on rahaa, mutta uusia virkoja ei tule. Kun uusi ops tulee yläkouluun, se vaikuttaa eräiden aineyhdistelmien tuntimääriin, esim ruotsi, käsityö.
Ihan järjenvastaista touhua!. Pitäkää meteliä, opettajat. Vaikka tällaisilla keskusteluketjuilla.
OAJ järjestö on teillä. miksei se pidä maikkojen puolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mihin se ammattitaito neljässä vuodessa katoaa? Ei ainesisällöt muutu tuossa ajassa merkittävästi.
Siis oletko tosissasi? Että neljä vuotta poissa ammatista ja ammattitaito ei ruostuisi? No en tunne opetusalaa tarkkaan, mutta en kyllä itse palkkaisi mihinkään asiantuntijatyöhön henkilöä, joka on ollut kotona neljä vuotta. Jo se, että on jäänyt noin pitkäksi aikaa kotiin kertoo motivaation puutteesta ja lyhytnäköisyydestä, jotka voidaan ihan kaikissa ammateissa laskea suuriksi miinuksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjenvastaista touhua!. Pitäkää meteliä, opettajat. Vaikka tällaisilla keskusteluketjuilla.
OAJ järjestö on teillä. miksei se pidä maikkojen puolta?
Ei OAJ:sta ole mihinkään. On ihan järkyn kallis järjestö, mitään hyötyä ei ole edunvalvonnallisesti. (Ei myöskään ole mitään jäsenetuja, joista olisi hyötyä. Joulun alla saa kai pikkuriikkisen alennuksen Marimekolta, siinä se. Ennen sai Tiimarista myös, "yllättäin" mitään ei tullut tilalle.) OAJ:llä on sellainen systeemi ettei sinne saa edes epäkohdista työpaikalla olla yhteydessä, ja lisäksi esimiehet ja alaiset kuuluu samaan liittoon, joten rehtoreiden jaksaminen OAJ:ssa vähän kiinnostelee, opejen asiat tai opetukseen liittyvät asiat ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis oletko tosissasi? Että neljä vuotta poissa ammatista ja ammattitaito ei ruostuisi? No en tunne opetusalaa tarkkaan, mutta en kyllä itse palkkaisi mihinkään asiantuntijatyöhön henkilöä, joka on ollut kotona neljä vuotta. Jo se, että on jäänyt noin pitkäksi aikaa kotiin kertoo motivaation puutteesta ja lyhytnäköisyydestä, jotka voidaan ihan kaikissa ammateissa laskea suuriksi miinuksiksi.
Selvä. Minä olen se joka on 2 vuotta ollut työttömänä. Tai oli mulla kuukauden pätkä vuosi sitten. Olen siis syrjäytynyt työelämästä täysin. TE-keskus ei antanut lupaa opiskella työttömyysetuudella uutta, oikeasti työllistävää tutkintoa, koska olen heidän mielestään riittävän hyvin työllistyvä ja ammattitaitoinen. EVMP.
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu käsityksesi, että "kouluissa ei saa pyöriä ulkopuolisia"?
Ei ainakaan peruskoululakiin, jonka mukaan opetus on avointa ja ihan kuka tahansa saa tulla seuraamaan opetusta. Ainoa edellytys on se, että opetusta ei saa häiritä.
Otsikon aiheeseen palatakseni:
Hävettääkö teitä jo hakea jotain paikkaa, tai onko hakemuksen laittaminen jo niin noloa, että sen jättää mieluummin tekemättä?
Tällaista ajattelee työtön opettaja, joka on hakemassa samaa paikkaa noin tieskuinkamonetta kertaa, tai hakee paikkaa, jossa valinnan tekee joku entinen opiskelukaveri tai muu tuttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan peruskoululakiin, jonka mukaan opetus on avointa ja ihan kuka tahansa saa tulla seuraamaan opetusta. Ainoa edellytys on se, että opetusta ei saa häiritä.
Hävettääkö teitä jo hakea jotain paikkaa, tai onko hakemuksen laittaminen jo niin noloa, että sen jättää mieluummin tekemättä?
Tällaista ajattelee työtön opettaja, joka on hakemassa samaa paikkaa noin tieskuinkamonetta kertaa, tai hakee paikkaa, jossa valinnan tekee joku entinen opiskelukaveri tai muu tuttu.
Jos luokkaani ilmaantuu vieras aikuinen "seuraamaan opetusta", hälytän kyllä esimieheni paikalle. Arvelet, että hän ilhtuisi ja antaisi sinulle töitä?
Ei luokkiin ja kouluihin noin vaan kävellä. On ilmoittauduttava ja saatava lupa. Mitipä nyt vaikka paria kouluampujatapausta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hävetä. Tässä on vuosien aikana turha ylpeys karissut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isoissa kaupungeissa on usein koulujen ovet lukittuina oppituntien ajan varkaiden vuoksi. Maailma on muuttunut paljon kouluajoistamme.