Työttömien opettajien vertaistukiketju
Onko kukaan muu opettaja vailla työpaikkaa? Olen luokanopettaja, ja valmistumiseni jälkeen olin kaksi vuotta sijaisena samalla koululla, sitten jäin äitiyslomalle ja hoitovapaalle neljäksi vuodeksi kahden lapseni kanssa. Viime lukuvuodeksi sain helposti koko lukuvuoden sijaisuuden, mutta nyt en kertakaikkiaan mitään, vaikka 80 km säteeltä olen töitä etsinyt todella aktiivisesti tammikuusta lähtien. Hakemuksia, haastatteluja (yleensä 6-8 haastateltavaa, joilla työkokemusta enemmän kuin minulla), sähköposteja suoraan rehtoreille ja koulutusvirastoon jne. jne. Tuntuu, että missään ei tarvita ammattitaitoani eikä innostustani. Nautin opettamisesta, ja keväällä sain pelkästään positiivista palautetta niin oppilailta, vanhemmilta kuin työtovereiltakin. Ahdistaa, nyt pitää odottaa flunssakauden alkua, että saisi edes muutaman päivän pätkätöitä... Keväällä ilmoitin lasten päiväkotiinpaluupäiväksi koulujenalkupäivän, joten maksan elokuun päivähoitomaksun, vaikka minulla ei olisi yhtään työpäivää elokuussa. Tunnen itseni täysin turhaksi ja surkeaksi. Onko kohtalontovereita?
Kommentit (1500)
Syntyvyys laskee koko ajan. Sekin pitäisi ottaa huomioon opettajien koulutusmääriä mietittäessä.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin nuorempi yrittäisin päästä opiskelemaan logopediaa. Niistä on ainakin toistaiseksi pulaa. Paljon palkitsevampi työkin monin tavoin. Ei tarvitse pitää kuria, työ itsenäistä, ei rehtoria kyttäämässä, ei vanhempia valittamassa. Kunpa olisin ajatellut tätä jo kauan sitten.
Kuinka vanha olet? Olet nyt aina nuorempi, kuin vuoden päästä. Itse lähdin opiskeleen toista kk-tutkintoa 37-vuotiaana.
Hei kanssasiskot ja -veljet! Mikä on tilanne nyt? Onko pätkiä löytynyt?
Eihän ne nyt millään osaa arvioida, kuinka paljon opettajia pitäisi kouluttaa, ennen kuin saadaan luotua Kansallinen Opettajarekisteri. Sieltä sitten kuulemma vasta näkee, mikä on tilanne.
Tuollaiset ihmiset (rekisteri-entusiastit) kun asioita johtaa, niin ei tarvitse ihmetellä, ettei töitä löydy.
Vierailija kirjoitti:
Saatteko opet kuitenkin ansiosidonnaista? Minkälaisilla tuilla = tuloilla olette kotona etsimässä sijaispätkää?
Tietenkin saavat niin kuin kaikki muutkin työttömät. Miksi ihmeessä ei saisi silloin, kun työssäoloehto täyttyy.
Mutta kuten ketju paljastaa, pätkiä riittää yhä harvemmalle ja moni meistä saa vain 522€/ 4 viikkoa.
Vierailija kirjoitti:
Hei kanssasiskot ja -veljet! Mikä on tilanne nyt? Onko pätkiä löytynyt?
Ei heti lukuvuoden alkuun, mutta pari syyskuun alussa alkavaa sijaisuutta odottaa näköjään vielä tekijäänsä. Hakijamäärät olivat keväällä suunnilleen 50-60 henkeä paikkaa kohden, joten kovin suurta toivoa en uskalla noihin laittaa, vaikka syksyksi töitä saaneet eivät tietenkään enää töitä hae. Onneksi opiskelin täydennysopinnoissa myös kääntämistä, joten katselen paikkoja ulkomaisista firmoista (Suomessahan ei kukaan enää palkkaa kääntäjiä, kun riskit voi ulkoistaa työntekijälle freelance-työnä tai y-tunnusta ja yrittäjästatusta edellyttämällä).
T: viesti 261
Mieti työttömänä ollessasi käypä korvaus verkkokurssistasi, euroina per OSP.
Esim 1000e/OSP.
Osaat viran saatuasi hinnoitella kirjalliseen tekijänoikeussopimukseen tuotoksesi hinnan.
Jos et hinnasta pääse kirjalliseen sopimukseen, käytä kielto-oikeuttasi eli kiellä tekemäsi verkkokurssin käyttö kokonaan ja ikuisesti.
Eipä tarvitse verkkokursseja työn puitteissa tehdä ja voit keskittyä vapaa-ajan haasteisiin.
opeopeopeope kirjoitti:
Esim 1000e/OSP.Osaat viran saatuasi hinnoitella kirjalliseen tekijänoikeussopimukseen tuotoksesi hinnan.
Jos et hinnasta pääse kirjalliseen sopimukseen, käytä kielto-oikeuttasi eli kiellä tekemäsi verkkokurssin käyttö kokonaan ja ikuisesti.
Eipä tarvitse verkkokursseja työn puitteissa tehdä ja voit keskittyä vapaa-ajan haasteisiin.
Eipä tarvitse joo. Luuletko kouluilta löytyvän tuollaisia summia? Elät ihan eri maailmassa. Vapaa-ajan haasteista moni kaipaisi jo työelämään.
Lukekaa erityisopettajaksi! Pula on pääkaupunkiseudulla. Mä olen valmistunut 15 vuotta sitten, hain viime keväänä elämäni ekaa kertaa olen paikkoja. Pystyin valitsemaan viran, jonka halusin. Varsinkin Vantaalla sanottiin jo haastattelun alussa, että olin ainoa pätevä hakija, että ilmottelet vaan otatko kyseisen viran vastaan.
Eipä tarvitse kun pyytää tekijänoikeussopimuksen. Ymmärsit.
opeopeopeope kirjoitti:
Esim 1000e/OSP.Osaat viran saatuasi hinnoitella kirjalliseen tekijänoikeussopimukseen tuotoksesi hinnan.
MIkä on OSP?
Viimeinkin on huomattu, että ammattikoulu turhan pitkä, 3 vuotta.
Lyhenisi kerralla kahteen vuoteen.
Opettajia saa potkuja yli 2000 kpl.
Työttömät opettajat, mikä meno?
Vierailija kirjoitti:
Oottako kahtoneet metsään?
Juu, kateltu on! Marjat ja sienet alkavat olla mennyttä, mutta kiväärin kiikarin läpi voi näkyä vaikka hirvi.
Työpaikoista ei edelleenkään tietoa, parikymmentä pätevää hakijaa paikkaan kuin paikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oottako kahtoneet metsään?
Juu, kateltu on! Marjat ja sienet alkavat olla mennyttä, mutta kiväärin kiikarin läpi voi näkyä vaikka hirvi.
Työpaikoista ei edelleenkään tietoa, parikymmentä pätevää hakijaa paikkaan kuin paikkaan.
Pistän paremmaksi, mun aineessa noin 70 hakijaa paikkaa kohden. Risusavotalle mars!
En ole aiemmin tähän keskusteluun osallistunut. Itselläni pätkätyöhistoriaa vuodesta 2006, jolloin valmistuin. Täksi syksyksi taas parin vuoden osa-aikatyöttömyyden jälkeen tuli täydet tunnit kahdesta työpaikasta yhdisteltynä. Täytyy olla kiitollinen! Olen yli 40v. aineenopettaja oppiaineessa, jonka tunnit ovat vähentyneet yläkoulussa, lukiossa ja ammatillisella puolella ratkaisevasti viimeisen 10 vuoden aikana.
Uran varrelle on sattunut homekoulua, kouluremonttiväistötiloja ja pari ikävää rehtoria. Eniten on harmittanut oppilaista luopuminen aina, kun olen heihin ja perheisiin tutustunut. Opettajan työ on mielekkäintä ja tuottavinta silloin, kun tuntee oppilaat, perheet ja työyhteisönsä. Pätkätöissä joutuu lähtemään juuri siinä vaiheessa, kun olisi koko potentiaali käytössä.
Tsempit teille, kolleegat! Älkää syyllistäkö itseänne. Olette varmasti hyviä työssänne, tämä tilanne ei ole teidän käsissänne. (Oaj on perseestä.)
Täällä ei auta edes metsään katselu, eipä tunnu tippuvan sijaisuuksia sieltäkään. Olen jo epätoivoissani miettinyt, mihin muualle voisin työllistyä. Osaisiko joku sanoa, millaisiin muihin kuin oman alan tehtäviin on itse (tai joku tuttu opettaja) työllistynyt? Itse olisin ihan tyytyväinen kaupan kassanakin, mutta eivät ne tunnu matalapalkka-aloille haluavan korkeakoulutettuja, joiden ajatellaan vaihtavan paikkaa heti, kun löytyy joku parempi.
Jos olisin nuorempi yrittäisin päästä opiskelemaan logopediaa. Niistä on ainakin toistaiseksi pulaa. Paljon palkitsevampi työkin monin tavoin. Ei tarvitse pitää kuria, työ itsenäistä, ei rehtoria kyttäämässä, ei vanhempia valittamassa. Kunpa olisin ajatellut tätä jo kauan sitten.